Щербата Т. С. Теоретичні аспекти налагодження партнерських відносин підприємств із ВНЗ.

УДК 331.1

Т. С. Щербата
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра менеджменту організацій

ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ НАЛАГОДЖЕННЯ
ПАРТНЕРСЬКИХ ВІДНОСИН ПІДПРИЄМСТВ ІЗ ВНЗ

 Щербата Т. С., 2016

Метою роботи є дослідження теоретичних підходів до визначення поняття партнерських відносин підприємства. Розглянуто поняття, завдання, сутність та особливості партнерських відносин. Виділено особливості співробітництва з вищим навчальним закладом (ВНЗ). Розвинуто класифікацію видів партнерських відносин та можливі структури взаємодії. Розглянуто переваги використання партнерських відносин з різними учасниками ринку. Наведено переваги розвитку партнерських відносин з ВНЗ для підприємства, що стосуються підготовки кадрів, інноваційного розвитку, маркетингових заходів та скороченню сукупних витрат.
Ключові слова: ВНЗ, партнерські відносини, управління підприємством, маркетинг.

T. Shcherbata
Lviv Polytechnic National University
Management of Organizations Department

TEORETICAL ASPECTS
OF UNIVERSITY-ENTERPRISE COOPERATION DEVELOPMENT

 Shcherbata T., 2016

The main aim of this research work is to analyze theoretical approaches of definition of partnership relation of the enterprise and to underline the possibilities of cooperating with High Education Institutions. The main tasks, concepts, objectives and characteristic оf partnership relation оf enterprise are imposed. The classification of kinds of partnership relations depending on the goals is expanded. The goal of “High Education Institution – Enterprise” partnership are collaboration in studying process, research and development, development of innovative business, start-ups, science and technology parks, business incubators. The main opportunities of cooperation with High Education Institution for business are reducing costs, public relation, marketing development, competitive and educated staff preparation, innovation development.
Кey words: High Education Institutions, partner relations, management of enterprise, marketing.

Література – 10