Світлана Повторева, Оксана Чурсінова Феномен фотографії в контексті методології постструктуралізму

УДК: 77: 165.75

ФЕНОМЕН ФОТОГРАФІЇ В КОНТЕКСТІ МЕТОДОЛОГІЇ ПОСТСТРУКТУРАЛІЗМУ

Повторева Світлана, Чурсінова Оксана
Національний університет “Львівська політехніка”

(стаття надійшла до редколегії – 10.10.2016 р., прийнята до друку – 16.11.2016 р.)

© Повторева С., Чурсінова О., 2016

Розглянуто філософську осмислення важливих аспектів людського буття, пов’язаних з поширенням фотографії в сучасному суспільстві. Особливу увагу звернено на застосування методологічних принципів постструктуралізму, завдяки яким фотографія постає як вияв нової антропологічної реальності, що сформувалася в межах європейської культури. Показано, як у творах з філософії фотографії віддзеркалюється індивідуальний досвід перебування людини в світі. Автори демонструють конструктивні можливості структурної методології, яка дає змогу виявляти ті аспекти буття сучасної людини, які не надаються традиційним засобам філософського аналізу.
Ключові слова: відсутність, відмінність, деконструкція, методологічні принципи, постструктуралізм, структура, трансгресія, фотографія.

PHENOMENA OF PHOTOGRAPHY IN THE CONTEXT
OF THE METHODOLOGY OF POSTSTRUCTURALISM

Svitlana Povtoreva, Oksana Chursinova

The article is devoted to philosophical analysis of important aspects of man’s being, connected with spreading of photography in the modern society. In the investigation of this subject, authors examine usage of the Poststructuralist Methodology. The objective of the article is to define the poststructuralist methodological concepts spread in the humanitarian studies. The authors focus on several principles of poststructuralist methodology, especially on the principle of structure, principle of differences, deconstruction, and transgression. Usage of this principle is the reason of forming the conception of photography as a part of new anthropological reality of the European culture. The article investigates works of famous philosophical theory of photography, especially by Rolan Bartbes. The authors demonstrate his position concerning essence, structure of photography, and its influence on the being of a person and changes in society. For example, R. Bartbes examines static and dynamic structural elements of photography in a unity. It creates the image of photography process as relations between people. The authors demonstrate that appearance and spread of photography coincide with the epoch of protests, revolutions, attacks, etc. In this context, photography is represented as a symptom of crisis processes in European communities. The article deduces constructive possibility of the Poststructuralist Methodology in the fields where traditional methods of philosophical analysis are not effective.
Key words: absence, difference, deconstruction, methodology, photography principles, poststructuralism, structure, transgression.

Кількість посилань 18