№ 835 (2015)

УДК 504.062: 551.588.74 (477)

Б. І. Іличок
Національний університет “Львівська політехніка”

РОЗВИТОК УКРАЇНИ У КОНТЕКСТІ ЗАГАЛЬНОСВІТОВИХ ПІДХОДІВ ДО ВИРІШЕННЯ ПРОБЛЕМИ ГЛОБАЛЬНОГО ПОТЕПЛІННЯ

© Іличок Б. І., 2015

Дослідження розглядає проблему глобального потепління, спричиненого зростан¬ням концентрації в атмосфері парникових газів. Вирішення цієї проблеми як в Україні, так і в глобальному масштабі, полягає у зменшенні викидів та збільшенні поглиначів парникових газів. Через зменшення вирубки і додаткове насадження лісів можна частково в природний спосіб знизити антропогенний тиск на клімат планети. Змен¬шення викидів парникових газів за рахунок впровадження екологічно чистих техно¬логій, підвищення ефективності використання енергоресурсів, а також застосування альтернативних (поновлюваних) джерел енергії спроможне істотно вплинути на тенден¬цію зміни клімату. Досліджено питання про стан виконання Україною її зобов’язань за Рамковою Конвенцією ООН про зміну клімату щодо зменшення викидів в атмосферу парникових газів, зокрема діоксиду вуглецю. Запропоновано збільшити в Україні обсяги інвестування програм щодо зменшення антропогенного впливу пар¬никових газів на клімат за рахунок збільшення вдвічі сьогодні чинних ставок податку за викиди в атмосферне повітря парникових газів.
Ключові слова: парникові гази, діоксид вуглецю, глобальне потепління, Кіотський протокол, відновлювальна енергетика, екологічно чисті технології, поглиначі парникових газів.

B. І. Іlychok
Lviv Polytechnic National University

DEVELOPMENT OF UKRAINE IN THE CONTEXT OF GLOBAL APPROACH TO SOLVING GLOBAL WARMING

© Іlychok B. І., 2015

The study deals with the problem of global warming caused by rising concentrations of greenhouse gases in the atmosphere. Vyschenavenoyi way to solve problems in Ukraine and globally is to reduce emissions and increase sinks of greenhouse gases. A further reduction of deforestation and reforestation may be partly a natural way to reduce human pressure on the planet’s climate. Reducing greenhouse gas emissions through the introduction of environmentally friendly technologies, increase energy efficiency and use of alternative (renewable) energy sources able to significantly affect the trend of climate change. These issues are already more than 20 years is a subject of study in the implementation of UN Framework Convention on Climate Change.
The question on implementation by Ukraine of its commitments under the United Nations Framework Convention on Climate Change to reduce emissions of greenhouse gases, particularly carbon dioxide. In order to reduce greenhouse gas emissions in Ukraine adopted several state programs, including the National Action Plan on Renewable Energy in 2020, the updated Energy Strategy of Ukraine till 2030. To encourage the development of renewable energy, renewable energy and alternative fuels in Ukraine in the Tax and Customs Code introduced provisions that provided significant incentives for energy companies that produce energy from renewable sources.
Ukraine proposed to increase investment in programs to reduce anthropogenic greenhouse gas climate impact by doubling the existing tax rates for air emissions of greenhouse gases.
Increased use of renewable energy sources in the energy balance of Ukraine also will help increase diversity of energy sources and contribute to the energy independence.
Key words: greenhouse gases, carbon dioxide, global warming, the Kyoto Protocol, renewable energy, clean technologies, sinks of greenhouse gases.

Література – 5

УДК 658.8:004.378.1

Х. М. Беспалюк, О. І. Глянцева
Національний університет “Львівська політехніка”

ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ТА ОЦІНЮВАННЯ “ЛІЙКИ КОНВЕРСІЇ” ВЕБ-САЙТА ТА БЛОГУ

© Беспалюк Х. М., Глянцева О. І., 2015

Детально розглянуто окремі питання, пов’язані з формуванням “лійки продаж” в Інтернеті, виділено поняття “лійка конверсії”, яке доцільно вживати за умови, коли коефіцієнт конверсії визнається на кожному етапі, виділеному у “лійці продаж” та його особливості. Виокремлено основні етапи “лійки продажу”, наведено основні рекомендації, які можна використовувати організаціям на практиці з метою збільшення конверсії на кожній сходинці “лійки продаж”, представлено основні функціональні можливості ресурсу SimilarWeb у сфері надання відкритих статистичних даних з функціонування окремих веб-сайтів (ранг трафіку, середній час перебування на сайті, показник відмов, розподіл трафіку по країнах, джерела трафіку, основні ключові слова та конкуренти), на основі яких робляться попередні висновки про ефективність конкретного ресурсу та його основних конкурентів.
Ключові слова: лійка продаж, конверсія, лійка конверсії, веб-сайт, блог.

K. M. Bespaliuk, O. I. Hliantseva
Lviv Polytechnic National University

FEATURES OF THE FORMATION AND EVALUATION “CONVERSION FUNNEL” OF WEBSITE AND BLOG

© Bespaliuk K. M., Hliantseva O. I., 2015

The article shows that the particular importance of increased competition gets use of all marketing tools, including electronic. The attention is paid to features of estimating the effectiveness of email marketing which are depending on the industry and the specifics of this stage is modified only depending on the ultimate goal and the type of resource as opposed to implementation and maintenance.
Certain issues related to the formation of “swearing sale” online are considered in details. Based on a thorough analysis of the literature the concept of “conversion funnel” is identified. That term that is appropriate to use when the conversion rate at every stage, dedicated to the “funnel sale” and its features is recognized.
The main stages of the “sales funnel” which is typical for email marketing are determined. The “sales funnel” are improved to the “hourglass sale” due to the addition of the stages in the customer loyalty formation. The basic recommendations that organizations can use in practice in order to increase conversions on each rung of the “sales funnel” are listed. Using the proposed measures, as practice shows, are essential for companies, for whom the Internet is the only one way to promote their products, and for which it is an additional platform for sales and promotion as well.
The basic functionality of the SimilarWeb are introduced. It is the public statistics resource in the operation of specific websites (rank traffic, average time on site, bounce rate, traffic distribution by country, traffic sources, main keywords and competitors) on which are made preliminary conclusions about the effectiveness of a particular resource and its major competitors.
The applied aspects of evaluation of the “conversion funnel” are considered as
an examples on the current website http://www.shoester.com.ua/ and blog http://kosholka.blogspot.com/: characteristic stages are selected; conversion are calculated (rate of the operations closure) for each phase; specific recommendations for discovered web-services are proposed which are aim to increase conversion stages. In this case stages are “bottlenecks” and its expansion will contribute to the increasing sales of the online store in the first case, and in the second – increasing the number of followers and blog views.
General conclusions about the need for evaluation of the “conversion funnel” are made which could be appropriate for any Internet resource in order to improve its efficiency and achieve goals.
Key words: sales funnel, conversion, conversion funnel, website, blog.

Література 16

УДК 338.58 : 338.14 : 338.242.4

М. І. Бублик
Національний університет “Львівська політехніка”

МЕХАНІЗМ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ “ЗЕЛЕНОЮ” НАЦІОНАЛЬНОЮ ЕКОНОМІКОЮ

© Бублик М. І., 2015

Розглядаються нові напрями державного управління екологічною політикою та політикою “зеленої” економіки в Україні та світі з метою зменшення обсягів техногенних збитків у національному господарстві пропонується метод вибору цільових програм, проектів та заходів щодо зменшення техногенної шкоди, відповідно до обсягу доступного фінансування.
Ключові слова: державне управління, екологічна політика, політика “зеленої” економіки, техногенні збитки, експертні методи, метод вибору.

M. I. Bublyk
Lviv Politechnic National University

THE MECHANISM OF STATE ADMINISTATION OF “GREEN” NATIONAL ECONOMY

© Bublyk M. I., 2015

In the article new directions of state governance of environmental policy and “green” economy are examined in Ukraine and the world, in order to reduce the volume of technogenic losses in the national economy going is offered a method for selection of targeted programs, projects or activities to reduce man-made damage in accordance with the amount of funding available. Solving these problems involves not only creating a favorable environment for greening production and implementation of the policy of “green” economy, but also the formation of new government regulation of technogenic (man-made) damages at the macro level. The problem of construction of method of choice system of state regulation of man-made damages at the macro level has particular relevance. Based on our research and the obtained results, we recommend to include the method of choice system of state regulation of man-made damage into the mechanism of their state regulation as part of the system. The proposed method with the methods of management of all resources and information flows at national level will improve the effectiveness of state regulation. The method of selecting that type of system of state regulation of production technogenic load, which will give opportunity to minimize man-made damage and set up effective measures to reduce pollution, improve health and life expectancy has been developed at the level of the national economy.
Thus, the introduction of the proposed method of choice system of state regulation of man-made damage taking into account features clusters of economic activities into the mechanism of their state regulation make it possible to significantly increase the effectiveness of management decisions on the development of the national economy, modernizing the structure of its economic activity and reconstruction of industrial objects of potential man-made threat to the environment and society to improve the quality of life and improve the environment.
Key words: governance, environmental policy, the policy of “green” economy, man-made damage, expert methods, the method of choice.

Література – 14

УДК 659.126

Н. І. Горбаль, Л. Ю. Окань, С. Б. Романишин
Національний університет “Львівська політехніка”

ТЕНДЕНЦІЇ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ БРЕНДИНГУ В УМОВАХ ЄВРОІНТЕГРАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ В УКРАЇНІ

© Горбаль Н. І., Окань Л. Ю., Романишин С. Б., 2015

Розглянуто сутність та значення бренду, особливості брендингу. Досліджено провідні бренди світу та тенденції розвитку брендингу. Проаналізовано основні тенденції розвитку вітчизняного брендингу, особливості та проблеми специфіки застосування брендингу в Україні. Виділено провідні бренди України та тенденції щодо створення сильних брендів українських компаній. Наголошено на важливості брендингу для вітчизняних підприємств в умовах євроінтеграції. Узагальнено ключові міжнародні нормативні акти щодо торговельних марок, зокрема особливості їх реєстрації за кордоном. Висвітлено особливості й переваги для українських підприємств реєстрації марок за Системою охорони торгових марок ЄС. Наголошено на необхідності й проблемах імплементації Україною стандартів ЄС щодо прав інтелектуальної власності.
Ключові слова: бренд, брендинг, торгівельна марка, просування товару, конкуренція, євроінтеграція, ринки збуту.

N. I. Horbal, L. Yu. Okan, S. B. Romanychyn
Lviv Polytechnic National University

TENDENCIES AND PROSPECTS OF BRANDING DEVELOPMENT IN THE CONDITIONS OF EUROINTEGRATION PROCESSES IN UKRAINE

© Horbal N. I., Okan L. Yu., Romanychyn S. B, 2015

The article examines the nature and role of the brand, branding features and specific. The investigation of the world’s leading brands and branding trends is provided. The basic trends of national branding, features, problems and specific of branding in Ukraine are shown. Ukrainian leading brands and trends of creating strong brands by Ukrainian companies are depicted. The importance of branding for domestic enterprises in the terms of European integration is emphasized. Key international regulations concerning trademarks, including their registration abroad are overviewed. The specific features and advantages for Ukrainian companies of trademarks registration by the EU Community marks system are highlighted. The necessity and problems of implementation of the EU standards on intellectual property rights by Ukraine is stressed.
Branding is a systematic, reasonable, balanced process that involves planning and implementation of marketing measures to create a brand, the development of a plan for the transformation of the trade mark into the brand, particularly through the development of an appropriate name, corporate style and design, advertising campaigns, actions to stimulate sales, targeted PR, in order to form the desired associative consumers’ experience.
The development of the company’s brand increases the demand for products and its competitiveness, creates awareness among consumers, enhances the company's image, which in turn increases its value. World experience shows that introduction and use of branding by modern enterprises is one of the strategic goals that provides revenue enhancement, increases assets and a value of companies. Today brand is an important element of a company’s assets. However, for most Ukrainian companies branding technologies are still new and unexplored.
According to the BrandZ company, which annually conducts studies to determine world’s 100 most valuable brands, the top ten brands during six months of 2015 were: Apple (brand value is 246.99 bln.USD), Google (173,65 bln.USD), Microsoft (115,5 bln.USD), IBM (93,99 bln.USD), Visa (91,96 bln.USD), At&t (89,49 bln.USD) Verizon (86,01 bln.USD), Coca-Cola (83,84 bln.USD), McDonald's (85,7 bln.USD), Marlboro (80,35 bln.USD). Total value of brands in comparison with 2014 has increased by 14%, ensuring companies’ high profitability. Dynamic changes in the brands value in recent years indicate continued development of companies and investments in branding.
The most successful European brands in 2014 were: IKEA (brand value is 11.5 bln.USD), Nestle (11.8 bln.USD), Gucci (12.1 bln.USD), Siemens (13.7 bln.USD), HSBC (15.2 bln.USD), L'Oreal (16.9 bln.USD), SAP (19.6 bln.USD), Mercedes-Benz (23.5 bln.USD), BMW
(27,9 bln.USD), Louis Vuitton (28 bln.USD). During the last 10 years European brands lost their positions to Chinese companies that have rapidly captured worldwide telecommunications and technology markets. According to the European statistical company development of branding in EU is concentrated mainly in the fields of finances, technology and food industry.
Analyzing trends of Ukrainian branding, it should be noted that in the last decade there has been intensification of investments in brand development by the largest companies. Main feature of Ukrainian branding is that companies that are focused on building strong brands, are constantly modifying their products in accordance to the latest innovations, improving products, expanding the product range.
National branding development is particularly important in the context of Euro integration processes, which are implemented nowadays and promote both political and economic relations’ improvement between the EU and Ukraine. This will help to expand market shares of Ukrainian manufacturers at the “western market”. In such conditions branding is a key tool in the promotion of domestic products, because with its help Ukrainian producers can quickly adapt to new markets.
Key words: brand, branding, trademark, sales promotion, competition, European integration, markets.

Література 21

УДК 331.556.4

Ю. П. Гуменюк
Тернопільський національний економічний університет

МАРГІНАЛІЗМ В АСПЕКТІ МІЖКУЛЬТУРНОГО ВИМІРУ МІЖНАРОДНОЇ ТРУДОВОЇ МІГРАЦІЇ

© Гуменюк Ю. П., 2015

Доведено потребу дослідження міжнародного руху робочої сили з міждисциплінарних позицій, що дасть можливість примножити економічну теорію новим трактуванням причин, умов та наслідків трудової міграції. Розвинений погляд на маргінальність трудового емігранта як ресурсу, що сприяє багатоманітності взаємопроникнення культур народів, поєднаних трудоміграційними коридорами, формуючи в такий спосіб новий напрямок глобалізації – глобалізацію культури та розвиток її традиційних проявів.
Ключові слова: міжнародна трудова міграція, мультикультуралізм, соціальний капітал, продуктивні сили, глобалізація.

Yu. Humeniuk
Ternopil National Economic University

MARHINALIZM IN THE ASPECT OF INTERCULTURAL MEASUREMENT OF INTERNATIONAL LABOR MIGRATION

© Humeniuk Yu., 2015

It has been proved the researches necessity of international labor movement from cross-disciplinary perspectives that can increase the economic theory by new interpretations of labor migration causes, conditions and consequences. It has been formulated five-stage model of international work force migration from the aspect of changing social status of a person, as the consequence of changes in his/her work force quality; within this model it has been proved that international labor migration should be consider as a social lift that determines the global fluctuation of regional productivity. At the same time, the importance of regional productivity depends on several factors among which a special place occupies the socio-cultural environment of the existing work force. However, in a situation where the migrant workers along with the economically active population of the country form the available work force, the socio-cultural environment becomes a clash sphere of adepts’ cultures. The cultural adaptation in the host society depends on which social class the immigrant flows to (from the country of other level of development).
Based on the comparison of intercultural integration and development prospects of the USA metropolitan cities, it has been marked out the positive factors that potentially make circumstances of sustainable globalization, which will caused the positive consequences for all ethnic groups and social stratum of planet population. From the historical aspect, it has been given a characterization of migrant concepts of “melting Pot” and “multiculturalism” as closely related stages of social and economic integration of foreigners with local communities.
It has been developed a view of marginality of labor immigrant as a resource that promotes the diversity of cultures interpenetration of combined by labor migration corridors, creating a new trend of globalization - the globalization of culture and the development of its traditional manifestations. It is also focused on the mutual commitment between the receiving and sending societies, the object of which is migrant worker, as the personification of homeland household.
Key words: international labor migration, multiculturalism, social capital, productive forces, globalization.

Література – 26

УДК 334.71
А. М. Дідик
Національний університет “Львівська політехніка”

ПРИНЦИПИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПОЛІВЕКТОРНОГО РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВ

© Дідик А. М., 2015

Обґрунтовано, що результативний та цільовий полівекторний розвиток підпри¬ємств може бути забезпечений тоді, коли він ґрунтується на певних вихідних положен¬нях, обґрунтованих засадах – принципах. Виконані дослідження дали змогу виокремити ключові принципи забезпечення полівекторного розвитку підприємств, до яких зараховано: достатнє ресурсне забезпечення полівекторного розвитку, забезпечення цільового управлінського впливу, коеволюційність перетворень, когерентність перетворень, використання впливу важелів на забезпечення полівекторного розвитку, систематичне усунення інгібіторів розвитку, реагування на непрогнозовані зміни середовища функціонування, моделювання полівекторного розвитку за усіма напрямами, єдина стратегічна спрямованість трансформацій. Запропоновані принципи забезпечення полівекторного розвитку підприємств дають змогу: сформувати підприємствам підвалини для планування, організування, контролювання, регулювання та реалізації якісного полівектор¬ного розвитку; врахувати усі необхідні передумови для полівекторного розвитку; оцінити необхідність у важелях впливу для забезпечення очікуваних параметрів полівекторного розвитку; розуміти вихідні положення щодо забезпечення ефективного полівекторного розвитку.
Ключові слова: полівекторний розвиток підприємства, перетворення, принципи полівекторного розвитку, базові положення, забезпечення.

A. M. Didyk
Lviv Polytechnic National University

PRINCIPLES OF PROVIDING POLIVECTOR ENTERPRISES DEVELOPMENT

© Didyk A. M., 2015

Reasonably, that effective and having a special purpose polivector development of enterprises can be provided then, when he is base on certain initial positions, reasonable principles. The executed researches gave an opportunity to distinguish key principles of providing of polivector development of enterprises it is reckoned to that: sufficient resource providing of polivector development (so as polivector development always envisages the scale of transformations, he needs the proper providing informative, material, technological, labour, financial, investment resources); providing of having a special purpose administrative influence (as polivector development can not be chaotic or evolutional, he needs the proper planning, organization, reason and controlling, effective influence on all, who is involved in the process of realization of totality of organizational changes); coevolution transformations (speech goes about synchronization and logic of transformation changes after the different types of activity, stages, measures within the limits of the expected cycle of polivector development); coherentness of transformations (envisages the high level of concordance of changes after different directions of functioning of enterprise on semantic parameters, and also construction of technology of transformations, that gives an opportunity to connect all vectors of development in the only general vector of development of enterprise); the use of influence of levers is on providing of polivector development (stimulation and activation of polivector development of enterprises can come true both from an internal and from external environment on the basis of the use of levers, id est instruments of influence on activity of enterprise); systematic removal of inhibitors of development (removals of those factors, that slow or brake transformation); reacting is on the unforecast changes of environment of functioning (speech goes both about adaptation to the changes of environment of functioning and about passing of these changes); a design of polivector development is after all directions (envisages the miscalculation of alternative variants of development of different spheres of enterprise in the conditions of achievement of only strategic aim); only strategic orientation of transformations (not having regard to that within the limits of polivector development the dominant and consequence vectors of development are always present, they are inferior to the certain goal of higher order, that determines priorities of strategic development of enterprise). The offered principles of providing of polivector development of enterprises give an opportunity: to form to the enterprises of foundation for planning, organization, controlling, adjusting and realization of quality polivector development; to take into account all necessary pre-conditions for polivector development; to estimate a necessity for the levers of influence for providing of the expected parameters of polivector development; to understand initial positions in relation to providing of effective polivector development.
Key words: polivector development of enterprise, transformation, principles of polivector development, base positions, providing.

Література 11

УДК 334.012

М. Л. Данилович-Кропивницька
Національний університет “Львівська політехніка”

СТАНОВЛЕННЯ МЕРЕЖЕВОЇ ЕКОНОМІКИ В УМОВАХ ГЛОБАЛІЗАЦІЇ

© Данилович-Кропивницька М. Л., 2015

У статті, на основі систематизації тенденцій розвитку глобалізації та виділення її істотних ознак, запропоновано авторське визначення терміну “глобалізація”. Запропо¬новано графічну модель, яка ілюструє послідовність та підпорядкованість у зміні форм розвитку сучасної економіки. У цій моделі виділено доіндустріальні суспільства, суспільства на ранній стадії індустріалізації, індустріальні, масового споживання, постіндустріальні в початковій стадії та інформаційні. Термін “інформаційне суспільство” розкриває значення інформації як самостійної фундаментальної сутності й перетворення її на реальний економічний ресурс. Через аналіз розвитку інформаційного суспільства, обґрунтовано перехід до мережевої економіки як нового підходу до вирішення проблем конкуренції в умовах глобалізації економіки.
Ключові слова: глобалізація, інформаційне суспільство, мережева економіка

M. L. Danylovych-Kropyvnytska
Lviv Polytechnic National University

DEVELOPMENT OF NETWORK ECONOMY UNDER GLOBALIZATION

© Danylovych-Kropyvnytska M. L., 2015

This article suggests an author’s approach to the definition of globalization basing on systemizing the tendencies of globalization development and identifying its key features. It is vital for Ukraine to consider the processes of globalization while working on its own national innovation development strategy and present-day economic policies.
The study presents a graph model that illustrates a sequence and subordination in the changing framework of modern economy. This model reviews pre-industrial societies, societies at the early stage of industrialization, industrial, mass consumption, post-industrial at the early state and information societies. The term ‘information society’ clarifies the meaning of information as an independent fundamental essence and its ability to transform into a real economic resource. Information systems have become strategic elements and key means for creating value for many industries that make “network economy”. The expansion of the fifth waves of innovation when computer and information technologies, new organizational structures, space communication technologies, optical fiber and biotechnologies took a leading role was a crucial condition for establishing “network economy”. While analyzing the establishing of the information society it rationalizes the transition to the network economy to be a new solution for solving the problems of competition under globalization of economy.
Key words: globalization, information society, network economy

Література 6

УДК: 338.24

В. І. Довбенко
Національний університет “Львівська політехніка”

ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ЕФЕКТИВНОГО КОНКУРЕНТНОГО СЕРЕДОВИЩА У СФЕРІ ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

© Довбенко В. І., 2015

Проаналізовано проблеми вітчизняної економіки, які стосуються розвитку конкурентних засад в інноваційній діяльності. Виявлено характер чинників впливу на процеси комерціалізації результатів НДДКР з урахуванням інтересів сторін учасників інноваційного процесу. Проведене дослідження дає змогу зробити висновки про можливості покращення інвестиційного клімату у сфері інноваційної діяльності у результаті формування конкурентоспроможних інноваційних кластерів та інших елементів сучасної інноваційної інфраструктури.
Ключові слова: інноваційний процес, комерціалізація інновацій, трансфер технологій, інноваційні проекти, кластери, інноваційна інфраструктура.

V. І. Dovbenko
Lviv Polytechnic National University

THE PROBLEMS OF SHAPING EFFECTIVE COMPETITIVE ENVIRONMENT IN THE FIELD OF INNOVATION ACTIVITY

© Dovbenko V. І., 2015

In the article the problems of the domestic economy concerning development a competitive framework in innovation activity are analyzed. The nature of factors of influence on the processes of commercialization the R&D results in the interests of the innovation process party members are discovered. It is proved that existing approaches to planning, organization and promotion of scientific research do not address high risks of failure to obtain the expected results and the special nature of research work. Established that the use of external knowledge, inventions and technology provides additional opportunities to enterprises implementing innovative projects through collaboration with research institutions, suppliers, customers, competitors and the formation of open networks find innovative solutions. However, the low effectiveness of the existing domestic technology transfer leads to gaps in the chain of “science-production”, lack of demand for the results of scientific and technical activity is the main obstacle to the creation of regional innovation systems. These factors lead to a loss of competitive position on the market of high-technology products. Domestic enterprises are extremely behind foreign competitors with the creation of intellectual capital, which is a source of intangible assets. To change the situation in the field of science and innovation is necessary to change perception of development processes as predefined trajectory forward and keep in mind the cyclical development processes and the need to conduct continuous training to technological upgrading as the production and services, and also social services. The necessity of creation the structures that connect investors, developers, innovation, local and regional authorities, innovative structure and business entities to coordinate their actions to obtain the expected results during the process of commercialization the results of scientific research is signalized. It is proved the role of technology transfer networks in mutual approaching of science and business and promoting the disclosure the potential of new R & D for their further commercialization. In order to increase of innovation activity emphasizes the need to a significant increase the wages of the intellectual work of researchers involved in the process of development and implementation of innovation. The conducted research has allowed draw conclusions on the possibilities of improving the investment climate in the area of innovation activities as a result of formation the competitive innovation clusters and other elements of the modern innovation infrastructure. To change the situation in the field of innovation activity is important to create necessary conditions for the increasing financial attractiveness of participation in the development and implementation of innovation projects.
Key words: innovation process, commercialization of innovations, technology transfer, innovative projects, clusters, innovative infrastructure.

Література 17

УДК 658.012.32:658.589

К. О. Дорошкевич, О. О. Пшик-Ковальська, М. М. Вороновська
Національний університет “Львівська політехніка”

МОТИВАЦІЙНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПРАЦІВНИКІВ ПІДПРИЄМСТВ В УМОВАХ ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

© Дорошкевич К. О., Пшик-Ковальська О. О., Вороновська М. М., 2015

Досліджено сутність, наголошено на значенні та розглянуто чинники мотивування працівників підприємств (виду управлінської діяльності, який забезпечує спонукання працівників на досягнення цілей підприємства та задоволення власних потреб) в умовах інноваційної діяльності: матеріальні і нематеріальні, внутрішні і зовнішні, гігієнічні і мотиваційні тощо. Також у статті описано методи практичної мотивації, які ґрунту¬ються на оцінюванні рівня виявлення компетенції працівників, визначенні типу моти¬вації (інструментальний, професійний, патріотичний, господарський, люмпенізований) на основі розрахунку рангових коефіцієнтів кореляції та методів нечіткої логіки тощо.
З метою підвищення результативності діяльності працівників підприємств в умовах інноваційного розвитку удосконалено практичну мотивацію шляхом визначення мотиваційних характеристик працівників (у формі, яка придатна для формування плану щодо реалізації їх мотиваційних потреб в умовах інноваційного розвитку) та способу їх оцінювання за допомогою використання бально-факторного методу уведен¬ням позитивних і негативних оцінок із застосуванням елементів статистичного аналізу під час їх подальшого використання.
Ключові слова: стимули, мотиви, мотивування, мотиваційні властивості, інноваційна діяльність, інноваційна активність.

K. O. Doroshkevych, O. O. Pshyk-Kovalska, M. M. Voronovska
Lviv Polytechnic National University

MOTIVATIONAL CHARACTERISTICS EMPLOYEES IN TERMS OF INNOVATIVE ACTIVITIES

© Doroshkevych K. O., Phyk-Kovalska O. O., Voronovska M. M., 2015

This article explores the nature, meaning and emphasized motivating factors examined (type of management, which provides encouraging employees to achieve business objectives and meet their own needs) employees in terms of innovation, tangible and intangible, internal and external, hygienic and motivating others. Also article describes practical methods of motivation, based on the assessment of competency level of detection, determining the type of motivation (instrumental, professional, patriotic, economic underclass) based on the calculation of rank correlation coefficients and fuzzy logic methods.
To improve the performance of the employees in terms of innovative development improved by identifying practical motivation motivational characteristics of employees
(in tabular form that is suitable for forming a plan to implement the motivational needs of employees) and their method of evaluation through the use of score – factor method by introducing positive and negative evaluations using elements of statistical analysis in their further use.
Therefore, a practical motivational activity under this approach comes down to improving material incentives for workers. Defining basic types of motivation (labor motivation) is important to optimize the stimulating effect on workers in terms of innovation, as each of them points to the motivational orientation of the individual in terms of innovation. However, their research associated with deep study of physiological properties of the individual and can complicate the process of motivation in the company. In addition, this method can prove to be costly for the company in terms of innovation. The advantage of using fuzzy logic methods to determine the base type employee motivation is that as a result of the method of fuzzy sets made both positive and negative incentives for workers. However, determining the nature and size of the stimulus within the approach carried out by an expert, which reduces the value of economic-mathematical modeling in the process of motivating employees.
Key words: stimulus, motive, motivation, motivational properties, innovation, innovative activity.

Література 10

УДК 658 (045)

І. Драбік
Педагогічний університет ім. Комісії народної освіти в Кракові

ЛОГІСТИЧНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ У КРИТИЧНИХ СИТУАЦІЯХ

© Драбік І., 2015

Логістична підтримка необхідна для впровадження кризового менеджменту. Сенс логістичного менеджменту передбачає використання основних правил діяльності, що стосуються економічного тлумачення як мінімізації витрат, необхідної і для досягнення поставлених (деталізованих) цілей, і впливу максимізації результатів під час використання запланованих видатків. Однак високий рівень складності та невизначеності умов кризового менеджменту, незважаючи на економічні закони, вимагають компетентного та раціонального використання багатьох інших правил, запропонованих науковцями і перевірених на практиці. Їх варто було б зарахувати до загальних норм, правил діяльності, однак, знання і навички дають нам можливість вибирати відповідну модель поведінки у певних умовах, тобто, кризових ситуаціях.
Ключові слова: логістика, логістичний менеджмент, логістичний ланцюг, кризові ситуації, логістика кризових ситуацій, кризовий менеджмент, логістична безпека.

I. Drabik
Pedagogical University of Cracow

LOGISTICS MANAGEMENT IN CRITICAL SITUATIONS

© Drabik I., 2015

Logistic support is necessary in order to accomplish crisis management. The sense of logistic management is expressed in obeying basic rule of action, which refers to economy meaning both minimizing outlays necessary for achieving intended (described in details) aim and effects maximization while using possessed outlays. However, high complexity and changeability of crisis management conditions, apart from economy rule, require competent and rational use of many other rules worked out by logistic theoreticians and verified in practice. They should refer to binding norms, rules of conduct, knowledge and skills enabling us to behave in an appropriate way in particular circumstances – critical situations.
Key words: logistics, logistics management, logistic chain, critical situation, critical situations’ logistics, crisis management, logistic security

Література 17

УДК 339.564

В. Й. Жежуха, К. А. Кухтяк
Національний університет “Львівська політехніка”

ПЕРСПЕКТИВНІ “НЕТРАДИЦІЙНІ” РИНКОВІ НІШІ ЄС ДЛЯ ЕКСПОРТУ ВІТЧИЗНЯНОЇ ПРОДУКЦІЇ

© Жежуха В. Й., Кухтяк К. А., 2015
Виокремлено й охарактеризовано окремі перспективні “нетрадиційні” ринкові ніші ЄС для експорту вітчизняної продукції, а також виявлено основні проблеми, пов’язані із зайняттям таких ніш українськими експортерами. Проаналізовано динаміку українського експорту в країни ЄС, а також ідентифіковано основні проблеми у цій сфері. Розглянуто перспективи експортного потенціалу українських товарів. Охарак¬теризовано ринок органічної продукції ЄС як перспективний напрям експорту українських товарів. У цьому контексті розглянуто динаміку зростання обсягів світового ринку органічної їжі та напоїв. Обґрунтовано перспективи впровадження власної товарної марки (ВТМ або Private Label) у європейських супермаркетах і наведено приклади вітчизняних виробників, що реалізовують власну продукцію у межах ЄС. Одне із важливих завдань роботи – надати практичні рекомендації українським виробникам органіки та іншого асортименту товарів у виході на ринки ЄС і зайняття ними перспективних “нетрадиційних” ринкових ніш. Проаналізована значна кількість вітчизняних та іноземних наукових праць, матеріалів періодичних видань та резуль¬татів експертних досліджень, що робить роботу актуальною і практично значущою.
Ключові слова: експорт, ЄС, органічні товари, власна товарна марка (ВТМ).

V. J. Zezukha, K. A. Kukhtiak
Lviv Polytechnic National University

PERSPECTIVE “NON-TRADIONAL” MARKET NICHES OF EXPORT OF DOMESTIC PRODUCTS TO EU

© Zezukha V. J., Kukhtiak K. A., 2015

External activity of any countries has a great influence on both national and global economics. In particular export, as it usually has a direct impact on GDP growth. Recently we can see dramatic changes in trade partners of Ukraine. We can say that nowadays the main consumer of Ukrainian products is the EU. In this article we did an analysis of the structure of Ukrainian exports to the EU, identifying the main obstacles for domestic business of using the autonomous preferences. In one of the main parts of that article it is described the EU organic market as a promising area for Ukrainian organic goods export. We examined the dynamics of demand growth of organic food and beverages in the European market. What is more we also highlighted what are the main obstacles for Ukrainian organic producers to enter EU market and provided them with practical recommendations for solving them. Besides that we analyze one of the most perspective ways of realization of domestic export – using Private Label (PL). It became very popular to create PL within famous European retail networks and it is written few examples of Ukrainian producers who realize their products under Private Label of different famous retailers.
To analyze the problems and prospects of export of domestic products to the EU market we used methods of scientific research, comparison, generalization and systematization. Besides that we also used different expert evaluation methods. For identifying problems of export of domestic products to the EU market, we used summary tables of statistical material. The main purpose of this article is to provide Ukrainian producers of organics and other assortment of goods with practical guidance for entering the EU markets. In order to do that we used a lot of domestic and foreign theorists and practitioners works, statistical data, the results of expert studies, economic reviews, information accounting, financial and management reporting domestic companies, Internet resources and regulations public authorities.
Key words: export, EU, organic products, private label.

Література – 19

УДК 336.76

І. Ю. Кондрат, Ю. Р. Сокіл
Національний університет “Львівська політехніка”

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ІНТЕГРАЦІЇ ФІНАНСОВОГО РИНКУ УКРАЇНИ У СВІТОВИЙ РИНОК

© Кондрат І. Ю., Сокіл Ю. Р., 2015

Описано прояви процесів глобалізації на світовому фінансовому ринку та розглянуто можливості та загрози їх впливу на фінансовий ринок України. Кожна із проблем підкріплена конкретними показниками діяльності вітчизняного фінансового ринку протягом 2008–2014 рр. Шляхом розрахунку середніх геометричних величин досліджено динаміку основних показників розвитку банківського сектору, страхового ринку та недержавного пенсійного забезпечення. Охарактеризовано сучасну практику функціонування страхових компаній на фінансовому ринку як інвесторів. Систематизовано проблеми, які гальмують інтегрування фінансового ринку України у світовий. Особлива увага приділена тенденціям розвитку фондового ринку. Визначено особливості здійснення в Україні операцій з похідними цінними паперами. Розглянуто проблеми, що виникають в результаті неконтрольованого обігу цінних паперів, зокрема, в результаті активного інвестування в них банківськими установами. Описано можливі варіанти удосконалення роботи фондового ринку України та розвитку фінансових кластерів, зокрема, механізми їх організації та переваги для реального сектору економіки через залучення додаткових обсягів інвестицій та розвиток трансферу технологій, здійснення фінансового лізингу. Визначено міста, у яких найкраще реалізовувати пілотні проекти щодо розвитку як національних, так і транскордонних фінансових кластерів. Запропоновано заходи для подолання наявних на фінансовому ринку проблем з погляду можливостей його міжнародного конкурентного зростання.
Ключові слова: фінансовий ринок, фінансова глобалізація, фондова біржа, фінансовий кластер.

I. Yu. Kondrat, Yu. R. Sokil
Lviv Polytechnic National University

ACTUAL PROBLEMS OF INTEGRATION OF THE FINANCIAL MARKET OF UKRAINE IN THE GLOBAL FINANCIAL MARKET

© Kondrat I. Yu., Sokil Yu. R., 2015

The article describes the manifestations of globalization processes on the world financial markets and considers the opportunities and threats of their impact on the financial market of Ukraine. The problems of modern financial market of Ukraine, in particular, its discrete and disproportionate nature, the lack of effective legislation regarding prudential supervision and regulation systems of non-banking financial sector, the devaluation of the national currency, accelerating inflation processes, the deterioration of quality of bank’s loan portfolios caused by the negative impact of the military-political crisis, are highlighted. Each of the discussed problems is backed by concrete indicators of financial market of Ukraine during the 2008-2014. By calculating the average geometric quantities the dynamics of the main indicators of development of the banking sector (total assets, loans, capital, liabilities of banks, the result of the activity), the insurance market (gross premiums, gross insurance premiums, paid for reinsurance, total assets of insurers, the volume of formed insurance reserves) and the non-state pension provision (total value of assets of private pension funds, total contributions from individuals, entrepreneurs, legal entities, pension payments, the amount of investment income, expenses reimbursed at the expense of pension assets) in Ukraine during 2008-2014 are investigated. The modern practices of the insurance companies in terms of their participation in the financial market as investors are characterized. The special attention is paid to the problems of the functioning of the stock market, as an institution, which is the least developed. The problems that hinder integration of the financial market of Ukraine in the global financial market are systematized. The peculiarities of operations with derivative securities in Ukraine are depicted. The problems resulting from uncontrolled circulation of securities in particular, as a result of active investment banking institutions, are reviewed. The possible options of improvement of the Ukraine’s stock market performance and the development of financial clusters, in particular, the mechanisms of their organization and benefit from their development to the real economy through the attraction of additional volumes of investments and development of technology transfer, the implementation of financial leasing, are described. The cities which are the best to implement pilot projects for the development of both national and cross-border financial clusters are defined. Taking into account the world’s best practices benefits of industrial and financial groups for the growth of the real sector of Ukraine’s economy and financial market development are defined. The measures to overcome the existing financial market issues from the point of view of possibilities of its international competitive growth are proposed.
Key words: financial market, financial globalization, stock exchange, financial cluster.

Література – 16

УДК 658.8

Н. С. Косар, Н. Є. Кузьо, С. В. Притула
Національний університет “Львівська політехніка”

ІННОВАЦІЙНІ РІШЕННЯ У СИСТЕМІ МАРКЕТИНГОВИХ КОМУНІКАЦІЙ ПІДПРИЄМСТВА

© Косар Н. С., Кузьо Н. Є., Притула С. В., 2015

Встановлена доцільність використання новітніх інноваційних рішень у системі маркетингових комунікацій підприємства. Розглянуто основні різновиди інноваційних маркетингових комунікацій у напрямку реалізації сучасних маркетингових концепцій. Визначено переваги та недоліки окремих концепцій маркетингу, які найбільше впливають на систему просування товарів підприємства. Особливу увагу приділено засобам Інтернет-маркетингу та перспективам його використання в Україні. Подано характеристику інструментів психологічного впливу на споживача у системі просування товарів на ринку.
Ключові слова: Інтернет-маркетинг, нейромаркетинг, мобільний маркетинг, маркетинг 3.0, інноваційні маркетингові комунікації.

N. S. Kosar, N. Je. Kuzo, S. V. Prytula
Lviv Politechnic National University

INNOVATIVE SOLUTIONS IN THE ENTERPRISE MARKETING COMMUNICATIONS SYSTEM

© Kosar N. S., Kuzo N. Je., Prytula S. V., 2015

The successful development of enterprises in the market is associated with the use of their innovations. The necessity of using the latest innovative solutions in the system of marketing communications company is established. The main types of innovative communications towards implementing modern marketing concepts are considered. The advantages and disadvantages of individual marketing concepts, which have a major impact on the promotion of enterprise products such as Internet marketing, mobile marketing, neuromarketing and marketing 3.0 are determined.
Particular attention is paid to the means of online marketing as a sales channel and promotion of products such as corporate site registration site in catalogs and search engines, sites companions, contextual advertising, media advertising, advertising on widgets, product placement in online gaming, affiliate marketing, SMM (promotion of social networks) and CMO (site optimization for social networking), SEM (search engine marketing), site ranking and comparing products, podcasting, blogging, means of viral marketing, direct mail, e-CRM-systems, background advertising and Rich media. The Internet space is essential part of the media market these days, not only for advertisers, but also for traditional media. Ukrainian society he already shows signs of intellectual, young and innovative environment.
Despite the gradual growth of Internet-communications in Ukraine, its real potential is not yet involved, still Internet technologies are promising and attractive communication tool for businesses. Further growth of Internet communications is largely associated with the constant increase in the number of Internet users who use it to obtain information necessary goods. The half of all consumers are interested in receiving reports of goods and services by email. Due to permanent presence in the virtual space of Internet users formed certain habits and ways of using tools and information sources.
At the core of mobile marketing is the use of modern technologies and formats of information transmission in cellular networks: voice, text, graphics, video and photo information, and technologies to implement non-verbal interactive communication. Integration with other media opportunities in the mobile technology is very high.
The main methods neuromarketing depend on the sensations impact. It is established that they are formed at the intersection of economics, neuroscience, psychology and medicine and are based on determining the motivation of consumers. The special role of video and Innovation in it is found. The characterization tools psychological impact on consumers in the promotion of products on the market are 3D, X3D, Ground FX, tryvizora, interactive table, TransLook, Smart Checkout, projection and virtual storefronts, interactive panels, Virtual footwear wall, “virtual promoter”.
In order to achieve a synergistic effect established the need to combine the principles of online marketing and mobile marketing concepts such as neuromarketing and Marketing 3.0 to increase brand capital goods in the market. The feasibility declaration of social responsibility in their brand promotion, assigning them a specific human nature is determined.
Key words: Internet Marketing, neuromarketing, mobile marketing, marketing 3.0, innovative marketing communications.

Література – 18

УДК 339.9

І. І. Коць
Національний університет “Львівська політехніка”

КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ ВИЗНАЧЕННЯ СУТНОСТІ ТОЛІНГОВИХ ОПЕРАЦІЙ

© Коць І. І., 2015

Розглянуто та проаналізовано різні підходи до трактування понять “даваль¬ницька сировина”, “операції з давальницькою сировиною”, “толінг”, “толінгові опера¬ції” у теоретичній та нормативно-правовій базі. На цій основі концептуально обґрунтовано та сформульовано уніфіковані тлумачення сутності толінгу й толінгових операцій. Виокремлено та розкрито ключові характерні особливості толінгових операцій, що визначають специфіку їхнього здійснення.
Ключові слова: давальницька сировина, переробка, операції з давальницькою сировиною, толінг, толінгові операції, концепція.

I. I. Kots
Lviv Polytechnic National University

CONCEPTUAL POSITIONS FROM DEFINING THE ESSENCE OF TOLLING OPERATIONS

© Kots I. I., 2015

The actuality of research is caused by the fact that at present a major part of domestic enterprises is characterized by significant problems in the financial sphere and isn’t able to ensure its independent realization of manufacturing process for various reasons. In such conditions tolling operations are the one of the most attractive and perspective type of cooperation with the foreign partner, who is ready to give its own raw material, cover the production costs, provide product sales and pay for the performed processing work. Thus, the processing enterprise receives the perspective opportunities of improving the condition of its various problem spheres and further independent manufacturing of competitive products for the domestic and foreign markets. However, at modern stage there is no unified definition of the essence of the term “tolling operations”, as well as there are different approaches to its interpretation and analogization of tolling operations with the operations with raw materials in the scientific, legal and business fields.
To eliminate the existing in categorical apparatus discrepancies and ambiguities on the problem of tolling operations the various approaches to the interpretations of the terms “raw materials”, “operations with raw materials”, “tolling” “tolling operations” in theoretical and legal basis are reviewed and analyzed. The received analysis results gave an opportunity to implement the conceptual grounding of essence of the key terms in tolling sphere. In particular, under the tolling operations it is proposed to understand the complex of inter-related jobs on processing raw materials (processing, assembly, disassembly, use, repair, modernization, reconstruction, etc.) of foreign customer (tollinger), which were imported into the country of performer (processing enterprise), with the aim to manufacture for him the finished product, which is subordinate to re-exportation to the country of customer, on a contractual basis and in accordance with the valid norms of national and international law.
In the article there are selected the key characteristics of tolling operations, which include: foreign economic character of tolling (the key participants in this process – the customer of finished product and its manufacturer must represent the different countries); legal nature of tolling (is based on the state regulation and control of the process realization and provides compliance with all valid legislative norms in this area); contractual nature of tolling (is based on an agreement between the contracting parties, which contains the conditions of process realization and obligations of subjects); constant nature of customer’s ownership on raw materials at any stage of its processing; pay character of tolling (provides the customer’s covering all costs which arise in the implementation of tolling operations and the compensation of performed work of processing enterprise); obligation of return of the made from customer’s raw materials production into his country.
Key words: raw materials, processing, operations with raw materials, tolling, tolling operations, concept.

Література 36

УДК 338.26

О. Є. Кузьмін, О. Г. Мельник, М. Є. Адамів
Національний університет “Львівська політехніка”

ТЕОРЕТИКО-ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ БЮДЖЕТУВАННЯ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ В УМОВАХ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНИ

 Кузьмін О. Є., Мельник О. Г., Адамів М. Є., 2015

Обґрунтовано актуальність бюджетування зовнішньоекономічної діяльності для вітчизняних підприємств в умовах європейської інтеграції України. Розкрито актуальні зміни у податковому і бухгалтерському підходах до визнання витрат та обліку амортизації суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності. Висвітлено ключові особливості бюджетного відшкодування податку на додану вартість для експортноорієнтованих підприємств. Викладено сучасні засади здійснення розрахунків іноземною валютою у зовнішньоекономічній діяльності суб’єктів господарювання.
Ключові слова: бюджетування, зовнішньоекономічна діяльність, нормативно-правова база, витрати, амортизація, відшкодування ПДВ, розрахунки, Європейська інтеграція.

O. Ye. Kuzmin, O. G. Melnyk, M. Ye. Adamiv
Lviv Polytechnic National University

THEORETICAL AND APPLIED ASPECTS OF BUDGETING OF FOREIGN ECONOMIC ACTIVITY OF ENTERPRISES IN CONDITIONS OF UKRAINE’S EUROPEAN INTEGRATION

 Kuzmin O. Ye, Melnyk O. G., Adamiv M. Ye., 2015

The actuality of research is caused by the necessity of implementation and realization of budgeting of foreign economic activity at the domestic enterprises in conditions of Ukraine’s European integration. It is proved that during the revitalization of European integration reforms in Ukraine foreign economic activity is one of the priority operation for local businesses that in conditions of its effective realization will enable enterprises to increase the effectiveness of their activities, ensure the rapid progressive development, consolidate the positions at European markets, create a positive image of the reliable partner, attract the new sources for financing of perspective projects and so on. Simultaneously, it is determined that at the present stage of the tough competition at international markets the requirements for subjects of foreign economic activity in the context of providing the high level of their competitiveness are largely growing.
It is established that under the current socio-economic crisis in the country, that destabilized the financial positions of domestic enterprises, a constructive solution of the problem of low level of financial effectiveness, solvency, investment attractiveness and competitiveness of business entities is the implementation of progressive management technologies, including the budgeting of foreign economic activity. Budgeting of foreign economic activity of enterprises is aimed at the formation of a reasonable information basis about the financial sphere of the enterprise, increasing of its profitability, cash flow optimization within foreign economic activity, mutual coordination of financial relations with foreign partners.
It is grounded that nowadays the reformations to the principles of national legal and regulatory basis towards its harmonization with international standards, which determine some features of the formation of basic budgets of enterprises in the conditions of foreign economic activity, are increasingly taking place. Based on the results of the research of latest trends of changes in the regulatory provision of foreign economic activity of enterprises it have been found the significant limitations of content and functional filling of tax approach to the recognition of costs and accounting of depreciation in favor of accounting approach, which actually occupies a key place in costs and depreciation areas. In addition, it is defined the key features of VAT refund for export-oriented enterprises, which are based on the simplified list of criteria for claiming such refund and, as well as provide an opportunity for business entities to obtain the compensation in the period in which it emerged. It is also established that nowadays intensive changes are appearing in the sphere of regulation of payments in foreign currency during the foreign economic relations. They are mainly related to the terms of enrollment of proceeds in foreign currency to the accounts of enterprises and the amount of mandatory sale of obtained revenues at the interbank foreign exchange market of Ukraine. It is proved that significant improvements in the principles of legal and regulatory basis in the context of its harmonization with international standards, which define the features of budgeting of foreign economic activity at enterprises, did not take place. It is requires the activation of further careful work in this direction of the higher and local authorities, as well as the managers and specialists of business structures and specialized organizations.
Key words: budgeting, foreign economic activity, legal and regulatory basis, costs, depreciation, VAT refund, payments, European integration.

Література 16

УДК 334.716:658.155.2

П. О. Куцик, О. В. Герега
Львівська комерційна академія

БАЗОВІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ПОТЕНЦІАЛУ ФІНАНСОВО-ЕКОНОМІЧНОЇ СТІЙКОСТІ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИХ СИСТЕМ

© Куцик П. О., Герега О. В., 2015

Систематизовано й узагальнено наявні базові засади формування, виміру та управ¬ління потенціалом фінансово-економічної стійкості суб’єктів вітчизняної еконо¬міки. Наведено результати критичного аналізу використовуваного в теорії і практиці інстру¬ментарію встановлення рівня фінансово-економічної стійкості підприємства, його вико¬ристання в управлінні. Сформульовано окремі аспекти розвитку базових засад управ¬ління процесами формування фінансово-економічної стійкості економічних систем.
Ключові слова: економічні ресурси, потенціал, фінансово-економічна стійкість, формування, управління, економічний інструментарій.

P. O. Kutsik, O. V. Hereha
Lviv Academy of Commerce

BASIC PRINCIPLES OF FORMING THE FINANCIAL AND ECONOMIC SUSTAINABILITY POTENTIAL OF SOCIO-ECONOMIC SYSTEMS

© Kutsik P. O., Hereha O. V., 2015

In Article the basic principles of formation, measurement and management of potential financial and economic stability of the domestic economy subjects were systematic and generalized. The results of the critical analysis used in the theory and practice tools for setting the financial and economic viability, and its use in the processes of management were shown. The certain aspects of the basic principles of management processes of formation the financial and economic stability for economic systems were formulated.
There are a number of arguments that the potential financial and economic stability of market modern economy is the key criteria for their ability to adapt to the dynamism of global socio-economic environment. The adaptive to the conditions of the national economy concept of management tools and adequate capacity building process control of financial and economic stability of economic entities of the national economy providing the possibility of overcoming the crisis, gaining their investment attractiveness and improve conditions for transition to the innovative type of development were proved.
As a result of the critical analysis set out in theoretical research field of functional evaluative and analytical instruments concluded its discrepancy practical needs effective management processes forming potential of domestic enterprises. Proved that the potential financial and economic stability of current social and economic systems objectively considered adequate due to their specific structure and terms of economic resources, the effectiveness of management practices regarding the dynamic transformation of these resources, and the result is reflected in the market position of the economic system, the value of its equity. In this context the necessity to develop adequate national practice patterns of absolute figures, their normative values and approaches to handling their dynamics.
Formulated the basic principles of forming potential of the company, among which highlighted the urgency to implement in domestic enterprises monitoring and diagnostic systems for the purpose of identifying changes in the external and internal environment of the principles for assessment and analysis of potential stability, prerequisites correction parameters capacity in management decisions aimed effective processes to ensure capacity building of sustainable enterprise development.
Key words: economic resources, potential, financial and economic stability, formation, governance, economic tools.

Література 17

УДК: 336.1:338

Є. Куцк, Д. Кажмєрчак*
Вища школа маркетингового управління та іноземних мов, Катовіце, Польща
*Вища школа банківської діяльності та фінансів, Катовіце, Польща

БЮДЖЕТУВАННЯ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ – РАЦІОНАЛЬНІСТЬ, ПРОЗОРІСТЬ, ЕФЕКТИВНІСТЬ – НОВИЙ МЕТОД УПРАВЛІННЯ ДЕРЖАВНИМИ ФІНАНСАМИ

© Куцк Є., Кажмєрчак Д., 2015

Одним з найважливіших факторів, який може покращити державне управління, є управління у сфері державних фінансів. Цей новий підхід щодо управління у публічному адмініструванні визначається як концепція Нового державного управління або управ¬ління, що ґрунтується на результатах. Ця концепція нового управління фокусується на визначенні цілей, бенефіціарів та вимірюваних результатах. Таке управління, відпо¬відно до нових правил, повинне збільшити ефективність державних послуг та одночасно знизити витрати.
Ключові слова: бюджетування, яке ґрунтується на результатах, бюджетування, фінансовий менеджмент, зв’язки в бюджетуванні за результатами.

J. Kuck, D. Kaźmierczak*

High School of Marketing Management and Foreign Languages in Katowice, Poland
*Higher School of Banking and Finance in Katowice, Poland

PERFORMANCE BUDGETING – RATIONALITY, TRANSPARENCY, EFFECTIVENESS – A NEW METHOD OF PUBLIC FINANCE MANAGEMENT

© Kuck J., Kaźmierczak D., 2015

One of the most important factors that may improve state management is modern public finance management. This new approach to management in public administration is defined as a concept of New Public Management or Performance- Based Management. Such concept of new management focuses on defining goals, beneficiaries and measurable outcomes. The management according to new rules should increase effectiveness of public services and at the same time reduce costs.
Key words: result-based budgeting, budgeting, finance management, relations in result-based budgeting.

Література 10

УДК 35:323

А. Ліманський
Сілезька школа економіки та мов у Катовіцах

ЗНАЧЕННЯ ТА КЛАСИФІКАЦІЯ НЕБЕЗПЕК В УПРАВЛІННІ ВНУТРІШНЬОЮ БЕЗПЕКОЮ

© Ліманський А., 2015

Виокремлено характерні загрози внутрішньої безпеки у контексті динамічно змінного середовища. Наголошено на ролі та актуальності визначення небезпеки та її запобіганні в процесі управління внутрішньою безпекою. Оговорено класифікацію небезпек щодо однорідних груп відповідно до багатьох диверсифікованих критеріїв класифікації. Зроблено наголос на зростаючому значенні міжнаціональних, невійськових небезпек, запобігання яких вимагає багатосторонніх підходів, що ґрунтуються на залученні агентів та агентств з національних держав.
Ключові слова: бізнес-середовище, зміна, небезпека, безпека, управління безпекою.

A. Limański
Silesian School of Economics and Languages in Katowice

THE SIGNIFICANCE AND TAXONOMY OF HAZARDS IN HOMELAND SECURITY MANAGEMENT

© Limański A., 2015

The article aims to outline characteristics of threats to homeland security in the context of dynamically changing environment. In this way, the role and significance of hazard identification and danger prevention in the process of homeland security management are emphasized. The text, furthermore, postulates a taxonomy of dangers grouped into relatively homogenous sets according to a plethora of diversified classification criteria. In this context, the article lays a specific stress on increase in the significance of transnational, non-military dangers whose prevention requires a multilateral approach based upon engagement of agents and agencies from a number of nation states.
Key words: business environment, change, hazard, security, security management.

Література – 16

УДК 005.92:061.5

Б. М. Мізюк, І. М. Ярова
Львівська комерційна академія

ХАРАКТЕРНІ АСПЕКТИ СИТУАЦІЙНОГО УПРАВЛІННЯ В ТОРГОВЕЛЬНИХ ОРГАНІЗАЦІЯХ

© Мізюк Б. М., Ярова І. М., 2015

Розкрито зміст, мету та основні завдання здійснення ситуаційного управління в торговельній діяльності, наведено результати аналізу загальних характерних аспектів ситуаційного управління в торговельних організаціях в практичній діяльності керівників різних рівнів, зокрема: обмеженість часу на прийняття обґрунтованих рішень; здатність узгодження регулюючих дій; можливість отримання своєчасної, достовірної і за можливості повної інформації щодо ситуації, яка потребує вирішення. Також розглядаються засоби підвищення ефективності менеджменту підприємства, які ґрунтуються на ситуаційному підході, адже саме він дає можливість керівникам різних ланок та рівнів управління раціонально отримувати позитивні результати.
Теоретико-методологічною основою дослідження є теоретичні положення ситуаційного підходу, теорії ймовірності, роботи вітчизняних та зарубіжних вчених із проблем ситуаційного управління.
Ключові слова: управління, ситуаційне управління, торгові організації і підприємства, управлінський цикл, управлінські функції, прийняття рішень.

B. M. Mizyuk, I. M. Yarova
Lviv Academy of Commerce

CONSTRUCTION OF THE OPERATING SYSTEMS IN BUSINESS PROCESS MANAGEMENT ON THE SITUATIONAL APPROACH

© Mizyuk B. M., Yarova I. M., 2015

In the article we consider the essence of the process approach, determine the theoretical principles and characteristics of business processes. Some basic types of business processes that arise on the commercial enterprises are shown. We propose operational system of trading enterprise based on the situational approach, which is based on the category of “situation”. The possible problem situations that arise in the course of business on the trade enterprise are considered and certain stagesfor solving and resolving problem situations that mayarise in trade are shown, making it possible to use modeling of business processes.
Here we also consider means to enhance the management of the company, based on the situational approach, as it allows managers of different branches and levels of management efficiently obtain positive results.
Theoretical and methodological basis of the study are theoretical concepts of situational approach, theory of probability, works of domestic and foreign scholars on issues of situational management.
We also analyzed scientific works of domestic and foreign scientists and economists on the application of situational management in enterprises and noted that currently they cover only certain aspects of situational management, but it is not considered as a complex process of bilateral ties, there are no systematic studies on the use of situational management in trading organizations.
In the process of study the following methods were used, in particular: inductive, deductive ones – while collecting, organizing and processing of information; theoretical generalization – in the process of uncovering the nature and main characteristics of situational management.
In conclusion the theoretical generalizations about key aspects of situational management on the trade enterprises was made. Results of the study show that the practical activities of the leaders of different levels of trade enterprises showed that the main criteria of situational management is to limit the time for performing management cycle, consistency of management functions and information support for decision-making.
We offer prospects for further studies, which show that despite the urgent need for situational approach in the management of trade enterprises and organizations, currently there is nosufficient systematic research on this issue in scientific literature.
Key words: management, case management, оperational management, situation, process, business process, trading enterprises, situational approach, accounting, analysis, control.

Література 8

УДК 658.5.001.5

А. В. Мазур
Національний університет “Львівська політехніка”

ВИЗНАЧЕННЯ ВНЕСКУ НТПВ У ФОРМУВАННЯ
ПРИБУТКУ ВІД РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОДУКЦІЇ ПІДПРИЄМСТВА

© Мазур А. В., 2015

Досліджено питання фінансування стадії науково-технічної підготовки виробництва (НТПВ). Для забезпечення стадії НТПВ необхідними коштами запропоновано акумулювання власних коштів підприємства від реалізації науково-технічної продукції. Запропоновано використання частки прибутку від реалізації продукції для фінансування НТПВ. Розвинуто методичні засади визначення внеску НТПВ у формування прибутку підприємства.
Ключові слова: науково-технічна підготовка виробництва (НТПВ), фінансування НТПВ, внесок НТПВ у формування прибутку.

A. V. Mazur
Lviv Polytechnic National University

DETERMINATION OF THE STPP DEPOSIT
IN FORMING THE PROFIT OF ENTERPRISE

© Mazur A. V., 2015

Proceedings of scientific and technical preparation of production requires certain costs, as it requires the use of machines, equipment, technologies with high technical and economic indicators. Financing of STPP is a prerequisite in order to achieve the desired result, and, accordingly, production of a certain product (development). The article examines problem of financing the stage of scientific and technical preparation of production (STPP). The funds needed to finance the STPP stage, can be obtained by direct sale of products of STPP. Another way for the STPP products realization is the implementation of the design and technological documentation, scientific and technological working in own production. In most cases, the results of the stage of STPP are directly introduced into the production of new or improved products. In that case it is not about direct result of the final working of STPP. However, the activity of this stage significantly affects the overall performance of the enterprise. It is therefore possible to determine the result of the stage of STPP as a share of the profit of the enterprise. It this case this part of the profits can be used to finance the STPP stage in process of its redistribution, which enables to conduct new research and development of the enterprise or to upgrade existing technology. In order to determine the profits of the stage of scientific and technical preparation of production as a share of scientific-research complex of work in the final result of the enterprise it is proposed to reflect partial profits of STPP considering income from sales of the enterprise and the coefficient of contribution to the forming the STPP profits. The coefficient of contribution to the forming the STPP profits of the enterprise is proposed determine by taking into account a number of factors that impact on the financial performance of the enterprise on the stage of STPP. The composition of such factors should be investigated and form for the resource and process approach. From the standpoint of resource-procession approach is obvious that to determine the STPP contribution to the forming of financial results of the company, it is necessary to determine the share of the scientific and technical operations deposit in the production. It is appropriate to define the deposit of the stage of STPP, if the product that is produced now are innovative, modernized or characterized by improved technical and economic parameters in comparison with a product that was made in previous periods, or analogs on the market. Accordingly to determine the contribution of scientific and technical works that provide innovation or modernization of the product, it is necessary to identify the contribution of innovative work in total work performed during production. Consequently, it is proposed to determine the coefficient of contribution to the forming the STPP profits of the enterprise on the basis of partial indicators that reflect the impact of relevant factors. The own funds from scientific and technical products sales accumulation is offered in order to provide the necessary funds. The use of share of profits of products realization to finance STPP is offered. Methodical bases of determining of the STPP contribution to the profits forming are developed.
Key words: scientific and technical preparation of production (STPP), financing the STPP, STPP contribution to the profit forming.

Література – 3

УДК 657:658

Ю. В. Максимів
ДВНЗ “Прикарпатський національний
університет імені Василя Стефаника”

ПРОБЛЕМИ РОЗКРИТТЯ ІНФОРМАЦІЇ У ЗВІТНОСТІ СУБ’ЄКТІВ ГОСПОДАРЮВАННЯ У КОНТЕКСТІ СТАЛОГО РОЗВИТКУ

© Максимів Ю. В., 2015

Розкрито важливість формування звітності зі сталого розвитку вітчизняними суб’єктами господарювання, оскільки вона є інструментом, який сприяє налагодженню партнерських відносин з провідними світовими компаніями, державними інституціями й іншими групами зацікавлених сторін, а також є важливим чинником конкурентної боротьби. Проаналізовано основні формати звітів зі сталого розвитку, які прийняті у світі й окреслено можливості їх використання в Україні. Виявлено причини незначного поширення практики звітування вітчизняними підприємствами про соціальні й екологічні аспекти їх діяльності.
Ключові слова: нефінансова звітність, сталий розвиток, зацікавлені сторони, конкурентна перевага, соціальна відповідальність бізнесу.

J. V. Maksymiv
Vasyl Stefanyk Precarpathian
National University

THE PROBLEM DISCLOSURING INFORMATION STATEMENTS OF BUSINESS ENTITIES IN THE CONTEXT OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT

© Maksymiv J. V., 2015

Described the importance of making reporting on sustainable development by domestic entities regardless of their kind of size and activity, as it enables action to correct leadership in the strategic management through risk identification business; promotes partnerships with both domestic entities and with leading companies and public institutions, and other stakeholder groups; is an important factor of competition when entering international markets or participate in implementing government programs or projects of large private institutions.
Proved that for large entities, as well as those who represent the public interest, it is necessary to legislatively regulate the procedure, the timing and method of publication of reports on sustainable development, while all other business entities must themselves be aware of the feasibility of disclosing information about its activities in the context of positive or negative influence on society. Business can be Socially responsible, regardless of its size, and even small businesses can create qualitatively new conditions of competition and to promote the development of enterprises in the context of sustainable development.
Analyzed the basic formats of reports on sustainable development, which are in the world (report of progress implementing the principles of the Global Compact, Report on Sustainable Development, prepared according to the requirements of the system of the Global Reporting Initiative, Report by the standard AA1000, etc.), and outlined their possible use in Ukraine. It is proved that the first step to the disclosure of the entity in the context of the impact on society can become more efficient use of explanatory notes.
Described the opinion that in terms of attracting additional economic benefits for companies statements are required by GRI, is more important than a report generated to fulfill commitments to implement the 10 principles of the UN. This is due primarily to the fact that it shows not only contribute to the development of the entity’s social, environmental and other socially significant projects, as well as their strengths to attract investors.
Identified the causes slight widespread practice of domestic enterprises reporting about social and environmental aspects of their activities, the main ones are: the requirement of disclosure of this information in terms of legal regulation; the complexity of the process and the need to involve additional experts; lack of attention on this issue in training of economists in universities and so on.
Key words: non-financial reporting, sustainable development, stakeholders, competitive advantage, social responsibility.
Література – 10

УДК 338.3

М. М. Мамчин, Г. І. Тицейко, І. В. Прокопенко
Національний університет “Львівська політехніка”

ОСОБЛИВОСТІ РОБОТИ ПІДПРИЄМСТВ ЛЕГКОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ З ВИКОРИСТАННЯМ ДАВАЛЬНИЦЬКОЇ СИРОВИНИ

© Мамчин М. М., Тицейко Г. І., Прокопенко І. В., 2015

Досліджено підприємства легкої промисловості України, які сьогодні знаходяться у складній ситуації через перенасичення ринку імпортними товарами і одночасне падіння купівельної спроможності населення, що призвело до підвищення конкурентоспромож¬ності імпортної продукції через низьку ціну, проте не кращу якість. Проаналізовано динаміку експорту та імпорту товарів легкої промисловості.
Висвітлено специфіку роботи підприємств легкої промисловості, що використо¬вують давальницьку сировину і в такий спосіб мають можливість наростити свої обігові кошти, описано основні переваги і недоліки їх функціонування Показано вплив коливання курсу валют на показники господарської діяльності підприємств легкої промисловості.
Визначено основні завдання галузі на найближчу перспективу, пов’язані із розвитком сировинної бази, проведення технічного переоснащення підприємств із залученням іноземних інвестицій та технологій, створення системи захисту внутрішнього ринку, стимулювання вітчизняного виробника. Запропоновано розробити і реалізувати стратегію імпортозаміщення товарів легкої промисловості за взаємовигідної роботи за давальницькими схемами.
Ключові слова: легка промисловість, давальницька сировина, експорт, імпорт, обсяг реалізації товарів, обсяг виробництва, чистий прибуток.

M. M. Mamchin, G. I. Tytseiko. I. V. Prokopenko
Lviv Polytechnic National University

FEATURES WORK LIGHT INDUSTRIAL ENTERPRISES WITH TOLLING

© Mamchin M. M., Tytseiko G. I., Prokopenko I. V., 2015

In this article were analyzed the ukrainian light industry enterprises that are currently in a difficult situation due to oversaturation of the market with imported goods and a simultaneous decrease of purchasing power, which led to increasing of competitiveness of imported products because of the low price, but not due to the best quality. The dynamics of export and import of light industrial products was also analyzed. It was established that the volume of imports of light industry goods exceeds the export of similar products more than double, while the majority of all imports comes from China.
Performance specifics of light industry enterprises that use raw materials and thus have the opportunity to increase their working capital were displayed. The basic advantages and disadvantages of operation for domestic tolling schemes were described. Basic causes that led to appearance of tolling schemes in enterprise activity. Particularly, the lack of strong domestic raw material base, lack of specialized production process equipment for manufacturing products of the light industry and materials or spare parts to it.
The influence of fluctuations in the exchange rates of economic activity light industry was analyzed. It was noted that due to fluctuations in exchange rates, many enterprises suffered losses, but those companies working on tolling schemes could increase their profits, since their payments to foreign partners are engaged in foreign currencies.
In this article were determined main tasks of the industry in the near future related to the development of raw materials, the technical re-equipment of enterprises with foreign investment and technology, creation of s special system to protect domestic market, stimulate domestic producers. It is advisable to develop and implement a strategy of import substitution for light industrial products in a mutually beneficial working on tolling schemes.
Key words: light industry, raw material, export, import, sales of goods production, net profit.

Література – 10

УДК 005.92:331.2

О. Г. Мельник, О. В. Денисюк, О. Ю. Григор’єв
Національний університет “Львівська політехніка”

УДОСКОНАЛЕННЯ МОТИВУВАННЯ ПРАЦІВНИКІВ ВІТЧИЗНЯНИХ ПІДПРИЄМСТВ НА ЗАСАДАХ ВПРОВАДЖЕННЯ СИСТЕМИ ГРЕЙДІВ

© Мельник О. Г., Денисюк О. В., Григор’єв О. Ю., 2015

Обґрунтовано, що система мотивування, сформована на підприємстві, має важливе значення у досягненні бажаних цілей діяльності компанії, безпосередньо впливає на фінансову результативність. Запропоновано використовувати сучасні підходи до управління, зокрема й до мотивування праці. Висвітлено основні теоретичні аспекти системи грейдів, запропоновано трактувати систему грейдів як метод формування якісної системи мотивування створенням універсальної ієрархії посад, системи адекватної оцінки власних працівників та оплати праці згідно з виконуваними функціями, міри відпо¬відальності, кількості осіб в підпорядкуванні. На підставі виконаних досліджень обґрунтовано принципи, на засадах яких здійснюється система мотивування та основні передумови її впровадження на вітчизняних підприємствах, а також проблеми, які можуть виникнути від невчасного реагування на виклики сучасного ринку. Виокремлено переваги та недоліки системи грейдів, описано основні етапи її реалізації.
Ключові слова: грейд, грейдова система, мотивування, оплата праці, посада.

O. H. Melnyk, O. V. Denysyuk, O. Yu. Grygoryev
Lviv Polytechnic National University

IMPROVEMENT OF EMPLOYEES MOTIVATION IN DOMESTIC ENTERRISES ON THE BASIS OF IMPLEMENTATION OF THE GRADE SYSTEM

© Melnyk O. H., Denysyuk O. V., O. Yu. Grygoryev, 2015

It is a well-known fact that Ukrainian labor market is in the process of radical transformation. There are high levels of unemployment and the most unattractive conditions of remuneration and outflow of skilled workers abroad. This slows the development of a motivation system, because for a lot of people work doesn’t mean a personal development or realization of their own potential, but they are working to survive. This causes that employers establish an unacceptable rules, forcing staff to work in the unfavorable environment. They manipulate human resources and offsetting the cost by paying the established minimum national standards.
In the context of limited resources there are various types of skilled, talented and creative workers that are able to create new competitive advantages, to make unconventional decisions and develop innovations. In such circumstances, there is a need to implement effective tools to motivate employees, one of that tools is the grade system that enables you to ensure transparent and fair distribution of wages depending on the characteristics of office workers.
The main objective is to develop the mechanism for implementation and usage of the grade system in the modern business environment for domestic enterprises.
Our tasks include:
– clarifying the concept of “grade system”, justify motivational role of it, identify the advantages and disadvantages of the grade system;
– identifying prerequisites for introducing grade system for domestic enterprises;
– developing a mechanism for implementing and adapting grade system at domestic enterprises.
The article proved that the system of motivation, that formed by the company plays an important role in achieving the desired objectives of the company and directly affects the financial results and increases the motivation of workers. It is advisable to learn, adapt and apply new approaches to management. The investigations allow to single out the following main conditions for the development grade system in Ukraine: opacity of wage system and low size of salary; lack of mechanisms which monitor the effectiveness of salaries; salary for new employeers are unreasonably higher than for long working staff; transparent communication about compensation; manual control of payroll; excessive tax burden and others.
Key words: Grade, grade system, motivation, salary, work position.

Література 16

УДК:339.13.012.434

Н. Л. Михальчишин
Національний університет “Львівська політехніка”

ДІЛОВА РЕПУТАЦІЯ ПІДПРИЄМСТВ ЯК ЗАСІБ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРИБУТКОВОСТІ НА ТОВАРНИХ РИНКАХ

© Михальчишин Н. Л., 2015

Обґрунтовано сутність ділової репутації як результату поведінки підприємства на ринку, належність до категорій, які сприймає та оцінює зовнішнє оточення. Визначено, що можливість здійснення певної поведінки суб’єктом господарювання зумовлюється його внутрішньою спроможністю, внутрішнім середовищем. Автор встановив, що діловій репутації притаманні матеріальні та нематеріальні прояви, через вплив на які можна завдавати шкоди та принижувати ділову репутацію. Визначено, що захист, підтримання та розвиток ділової репутації є необхідними засобами для забезпечення прибутковості підприємства.
Ключові слова: ділова репутація, зовнішнє середовище, внутрішнє середовище, фактори, морально-етична категорія, нематеріальний актив, захист.

N. L. Mykhalchyshyn
Lviv Politechnic National University

THE BUSINESS REPUTATION OF ENTERPRISES AS A MEANS OF PROFIT IN TRADING MARKETS

© Mykhalchyshyn N. L., 2015

This article is justifying an essence of business reputation (“goodwill”) as a result of behavior of the enterprise on the market and it is determined that business reputation is one of categories that is perceived and evaluated by the surrounding entities that are in contact with a enterprise. It was established that business reputation depends on factors both, internal and external environments in which the entity operates. The business reputation is determined mostly by the internal environment, which in turn determines capabilities and level of performance in regards of enterprise's duties, and as a derivative – formation of reputation under the influence of the environment that shapes collective opinions and social assessment.
In order to establish factors of the internal environment that shapes business reputation, it is required to find out what affects it's surroundings, as surroundings' public assessment will determine the reputation. External environment of the enterprise is formed by its customers, business partners (suppliers), competitors on the market (both actual and potential) and public authorities.
Business reputation will depend on the ability of the Enterprise: provide high quality products; comply with the optimum ratio “price-quality”; save time for the consumer; provide consumers warranty, after-sales service and so on. Business reputation in a market economy depends on its consumer's satisfaction, and whether it is ready to conduct business with this particular supplier (customer retention).
Accordingly, factors that can determine reputation in terms of suppliers is not only an ethical business component, but also the professionalism of the enterprise in the legal plane. In relations with competitors following factors of the business reputation are formed: pricing policy with consideration of market trends; ability to influence the market size of the goods; respect for the integrity of competition and so on.
Based on the results of studies of the internal environment may be determined that business reputation will be formed by the personnel's potential. Formation of the enterprise's reputation can be in line or can diverge in time with different stages of the life cycle of the enterprise. The paper found that business reputation may have tangible and intangible manifestations, the influence of which can cause damage to business reputation.
It is also is determined that business reputation cannot be related to structural categories and cannot include components because it is moral and ethical category. It should be borne in mind that business reputation is influenced by numerous factors of internal and external environments.
It is determined that in addition to the cost of improving and maintaining business reputation, enterprise should include the costs of its protection, which depend on the chosen protection method, and to ensure profitability of enterprise business reputation should be protected, maintained and improved.
Key words: business reputation, external environment, internal environment, factors, moral and ethical category, non-material active, protection.

Література 10

УДК 338.48

О. В. Музиченко-Козловська
Національний університет “Львівська політехніка”

ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ТУРИСТИЧНОГО БРЕНДИНГУ МІСТА (НА ПРИКЛАДІ м. ЛЬВОВА)

© Музиченко-Козловська О. В., 2015

Визначено місце туристичного бренду у формування національного бренду. Запропоновано визначення понять “туристичний бренд” та “туристичний брендинг”. Наведено передумови розроблення та реалізації стратегічного плану туристичного брендингу міста. Визначено завдання та стратегію туристичного брендингу м. Львова. Запропоновано алгоритм формування туристичного бренду міста. Розроблено модель просування туристичного бренду міста та наведено відповідну схему. Детально сформульовано кожен з етапів стратегії просування туристичного бренду м. Львова.
Ключові слова: бренд, туристичний бренд, логотип, туристичний брендинг міста, стратегія туристичного брендингу, імідж, стратегічне управління іміджем, територіальний маркетинг.

O. V. Muzychenko-Kozlovs’ka
Lviv Polytechnic National University

THEORETICAL AND METHODOLOGICAL FOUNDATIONS TOURISM CITY BRANDING (ON THE EXAMPLE OF LVIV)

© Muzychenko-Kozlovs’ka O. V., 2015

The place of tourism brand in the formation of a national brand. A definition of "tourism brand" and "branding tourism". An prerequisites for development and implementation of the strategic plan of the tourist city branding. Objectives and strategy for tourism branding m. Lviv.
The algorithm of formation of tourist brand of the city.
The model of promotion of tourist brand of the city and are relevant scheme. Formulated in detail each of the stages of the strategy to promote the tourism brand of. City.
The first stage assessment made of the existing brand the city. An existing brand as a logo and slogans identified its shortcomings. Done SWOT-analysis of existing tourist brand of the city and presented the results in a table. The indexes determine the overall index attractiveness of tourist brand of the city. Defined target groups of consumers and expert survey conducted attractiveness of the brand. Lviv. A scale of evaluation. Author determined measures to increase the popularity of the brand. Lviv. Done assessment of the tourism brand. Lviv and the scheme parameters and results.
In the second phase determined the content of the tourist brand the city. For this analysis conducted target audience. Defined mission and goals of the tourist brand of the city. The choice of methods tourist city branding.
In the third stage plan proposed promotion of tourism brand. Lviv. The measures for the promotion of tourism brand. Lviv. Formulated stages of the network of tourist information centers. Is responsible for the promotion of tourism brand. Lviv. The measures to improve Internet resources of tourism in the city. Lvov.
At the fourth stage offered from the plan brand promotion of tourism. Lviv.
At the fifth stage defined measures for evaluating the effectiveness of the brand. Lviv.
Key words: brand, tourism brand, logo and branding a tourist city, the tourism strategy of branding, image, strategic image management, territorial marketing.

Література 14

УДК 338.242.4

Є. В. Нікішин
Університет економіки та права “КРОК”

ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОДОВОЛЬЧОЇ БЕЗПЕКИ ЗА ДОПОМОГОЮ СТВОРЕННЯ ЦЕНТРІВ РОЗВИТКУ РЕГІОНУ

© Нікішин Є. В., 2015

Розглянуті основи побудови продовольчої безпеки регіону за допомогою формування “каталітичних” центрів розвитку, що створюються на основі принципу “субсидіарності”. Показана необхідність формування центрів для забезпечення продовольчої безпеки у сучасних економічних умовах. Визначено проблеми, які виникнуть перед Україною після підписання ЄС договору про трансатлантичне партнерство, торгівлю та інвестиції. Обґрунтовано актуальність організації захисту регіонального ринку в умовах інтеграційних процесів. Виявлено завдання та шляхи створення і стійкої роботи каталітичних центрів розвитку. Одним із завдань є визначення основних принципів контролю продовольчої безпеки, концептуально побудованих на принципах раціоналізації та оптимізації використання потенціалу регіонів.
Ключові слова: центри розвитку регіону, економічна безпека, аграрний протекціонізм.

E. V. Nikishin
“KROK” University

ENSURING FOOD SECURITY THROUGH THE CREATION CENTERS OF DEVELOPMENT IN THE REGION

© Nikishin E. V., 2015

The article is devoted to the basics of building a system of food security in the region by forming a “catalytic” development centers. Developed a model of regional development based on the concept of growth poles on the principle of “subsidiarity”. The centers of development should be preferred and effective way to address food security and development of the region. This model is largely should contribute to the solution of complex of socio-economic problems in the region. The article carried the conceptualization and analysis of the role of the leading agricultural enterprises in the creation of food security in the region and the country. There are defined a policy framework of strengthening the productive potential of enterprises and their transformation into development centers. The concept of development centers is the theory of open-driven trade policy. On the basis of this concept examined the basic directions of transformation of enterprises in the centers of development of the region. Author shows peculiarities of the use of natural, financial, technological and human resources to build development centers. The author examines problems that typically arise during the formation of centers of development.
The main purpose of the construction of the system is to create sustainable social and economic development of the region. Are listed the threats and risks that arise for Ukraine as a result of the signing of the contract of Transatlantic Trade and Investment Partnership. The conclusion is drawn that Ukraine should take measures to protect the economic and food security at the national and regional levels. The analysis of the problems shows that food security is provided by a complex interaction of state bodies, businesses, financial institutions, regional and sub regional levels with the rational use of all available resources. The strategy of interaction built within the framework of the fundamentally new concept, which is based on the principle of subsidiarity. The strategy of interaction requires the creation of the basic principles of the system of control of food security in the region. The author believes that the economic security of the region should be based on the principle of subsidiarity, which is the basis for the strategy of development of advanced enterprises, which are catalytic centers of development of the region. Politics of protectionism of the agricultural sector will contribute to the protection and development of the domestic food market, the creation of a single economic space, the establishment of intra- and inter-regional communications, system integration in external markets, achieving a high level of food security in the region and the country as a whole. Common agricultural policy and the creation of catalytic centers of development will contribute to the achievement of food security in the region.
Key words: centers of development of the region, economic security, agrarian protectionism.

Література – 11

УДК 658.512.3

Г. О. Партин, О. В. Дідух
Національний університет “Львівська політехніка”

ФОРМИ І ВИДИ ОРГАНІЗУВАННЯ ВЗАЄМОВІДНОСИН ПІДПРИЄМСТВА З АУТСОРСИНГОВОЮ КОМПАНІЄЮ

© Партин Г. О., Дідух О. В., 2015

Проаналізовано теоретичні підходи до визначення форм і видів співпраці аутсорсингової компанії та підприємства-замовника під час передавання ним окремих функцій на виконання аутсорсерові. На основі визначених класифікаційних критеріїв та з врахуванням наявних сьогодні тенденцій використання аутсорсингу запропоновано авторську класифікацію форм та видів аутсорсингу, яка краще відображає особливості використання такого інструменту управління діяльністю. Відтак визначено необхідність виокремлення видів аутсорсингу залежно від функцій, які передаються на виконання сторонній організації, а саме виділено аутсорсинг основних, управлінських та забезпечувальних процесів. Враховуючи сучасні тенденції розвитку аутсорсингової діяльності, визначено форми аутсорсингу залежно від національної приналежності аутсорсера та терміну співпраці підприємства-замовника і виконавця, також відповідно до організаційного розміщення аутсорсера виділено поняття територіального аутсор¬сингу. Запропонована класифікація точніше характеризує особливості взаємодії замовника і аутсорсера, а також дає змогу керівникам підприємства полегшити вибір оптимального варіанта співпраці між сторонами аутсорсингового договору. Виокрем¬лення основних форм і видів організування співпраці підприємства-замовника і аутсорсера є важливим з огляду на різноманітність функцій, які передаються на аутсорсинг, та способів взаємодії з аутсорсером в сучасних умовах господарювання.
Ключові слова: аутсорсинг, види аутсорсингу, форми аутсорсингу, класифікація.

G. O. Partyn, О. V. Didukh
Lviv Polytechnic National University

FORM AND TYPES OF ORGANIZING THE RELATIONSHIPS BETWEEN ENTERPRISE AND OUTSOURCING COMPANY

© Partyn G. O., Didukh О. V., 2015

The article analyzes theoretical approaches to the definition of forms and types of cooperation between outsourcing company and enterprise in the case of transferring certain function to outsourcer. Based on the defined classification criteria and taking into account the currently existing trends of outsourcing the author classification of types and forms of outsourcing, which better reflects the peculiarities of using this instrument of management is offered. The necessity of separation of outsourcing typesdepending on functions that are transferred for execution to outside company, such as outsourcing of basic, interim and management processes are determined.Taking into account the current trends in outsourcing activity development, the forms of outsourcing based on nationality of outsourcer and term cooperation of the client and the outsourcer were defined. Alsoin accordance with the institutional placement of outsourcer highlighted the concept of territorial outsourcing. The proposed classification more accurately describes the features of outsourcer and customer interactionand also enables enterprise managers to facilitate selection of optimal variant of cooperation between the partners of the outsourcing agreement.Singling out the basic forms and types of organizingof cooperation between the client and the outsourcer is important¬because of diversity of functions which are transferred to outsourcing and ways of interacting with outsourcers in the contemporary economy.
Key words: outsourcing, types of outsourcing, form of outsourcing, classification.

Література 14

УДК 338.3

Й. М. Петрович
Національний університет “Львівська політехніка”

ОСНОВНІ ЧИННИКИ ПІДВИЩЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ВИРОБНИЧОГО ПОТЕНЦІАЛУ ПРОМИСЛОВИХ ПІДПРИЄМСТВ

© Петрович Й. М., 2015

Зроблено спробу висвітлити основні чинники підвищення конкурентоспроможності виробничого потенціалу промислових підприємств у динамічних умовах прискореного науково-технічного прогресу та ринкових умовах господарювання, розкрити їх змістове наповнення та окреслити сферу їх впливу і результативність на підвищення конкурентоспроможності виробничого потенціалу промислових підприємств.
Ключові слова: конкурентоспроможність, виробничий потенціал, чинники вироб¬ничого потенціалу, менеджмент, модернізація підприємства.

Y. M. Petrovych
Lviv Polytechnic National University

KEY FACTORS OF COMPETITIVENESS INCREASE PRODUCTION CAPACITY INDUSTRIAL ENTERPRISES

© Petrovych Y. M., 2015

The article attempted in general to identify and substantiate factors that take an influence on improving the competitiveness of the production potential of industrial enterprises. In this form, these factors are shown in two groups: technical and technological, organizational and economic nature. Depending on the object and subject of research and its purpose each group of factors has to be detailed in order to thoroughly consider them the most influence in the development of specific projects or organizational and technical measures implemented and targeted at specific companies to improve their competitive potential. Particular attention should be given to consideration and the impact of these factors in the development and implementation of projects to modernize industry and prepare them for the production of innovative content, which is competitive on domestic and foreign markets.
Factors have technical and technological focus is the foundation on the basis of which not only formed, but developing competitive potential, as their impact is materialized in technical and technological base of enterprises, accompanied by a significant improvement in its quality performance and increasing capacity and are prerequisites for the production of competitive products.
This is achieved through the development and introduction in enterprises of the relevant organizational and technical measures to bottlenecks in throughput of individual production units, in particular update the technological equipment, to modernize existing, introduce new processes, implement measures related to partial or comprehensive mechanization and automation of manufacturing processes.
In practical aspect of this task necessitates conducting a thorough diagnosis of the current state of technical and technological base of enterprises that will help to identify units that need significant improvement of its technical level, upgrading and modernization of technological equipment, as important preconditions for the development of their own capacity and organization of production of high quality products that meets international standards.
Among the factors of organizational and economic nature special attention to the management of industrial enterprises should be paid to the results of market research, market conditions relating to products and services. In this context, there is a number of problems that lead to the need to develop organizational and economic measures aimed at the reorientation of existing production potential of industrial enterprises, primarily by increasing its flexibility, which will allow to achieve increase its competitiveness and ensure the production of innovative content that is in high demand in domestic and foreign markets.
Especially thorough development of such projects requires technical component, which is presented by improvement of logistics enterprises as the basis for the application and use of new technologies, thus significantly affect the quality and growth potential of enterprises. The proposed approach to the definition and use of the factors increasing the competitiveness of productive capacity will enable already at the stage of organizational and technical measures aimed at improving the competitiveness of enterprises need to determine the structure and resources required for their execution and implementation. This will make choices relevant projects and developed organizational and technical measures to build competitive capacity of the enterprises.
Key words: competitiveness, production capacity, factors of production potential, management, modernization of enterprises.

Література – 7

УДК 330.142.211

О. В. Пирог, Х. П. Стельмах
Національний університет “Львівська політехніка”

ДЕТЕРМІНАЦІЯ ОСНОВНИХ ЗАСОБІВ ПІДПРИЄМСТВ В УМОВАХ ІНВЕСТИЦІЙНОГО РОЗВИТКУ

© Пирог О. В., Стельмах Х. П., 2015

Досліджено питання детермінації основних засобів, розглянуто особливості їх тракту¬вання в умовах інвестиційного розвитку підприємств. Проблеми інвестиційного середовища змушують шукати способи ефективного функціонування підприємств. Зосередженість на процесі інвестування основних засобів розкриває проблематику діяльності в умовах інвестиційного розвитку та економічних переваг підприємства. Досягнення інвестиційних цілей підприємств та реалізація стратегії розвитку є одними із головних аспектів ефектив¬ної діяльності підприємств в умовах несприятливого інвестиційного середовища України.
Ключові слова: основні засоби, інвестування, стратегія інвестиційного розвитку, інвестиційні цілі, реальні інвестиції, інвестиційний розвиток.

O. V. Pyroh, K. P. Stelmach
Lviv Poliytechnic National University

DETERMINATION OF FIXED ASSETS UNDER CONDITIONS OF INVESTMENT DEVELOPMENT

© Pyroh O. V, Stelmach K. P., 2015

This article explores the question of determination fixed assets, the features of their treatment in terms of investment development. Problems of investment environment to seek ways to make effective functioning of enterprises. The focus on investing of the fixed assets reveals problems in terms of investment and economic benefits of enterprise. Achieving investment objectives and implementing business development strategies are some of the main aspects by effective operation of enterprises in the unfavorable investment climate in Ukraine.
Large companies are a catalyst for technological progress, but there are a number of small companies that need investment and development. However, the dynamics of the operation of large companies easier to adapt by the changing economic situation, modernize fixed assets and apply a new approach to the implementation of investment strategies based on investment growth. The concept of “development” - the action; process, resulting in a change in quality, qualitative transition from one state to another, higher.
Investment in terms of the main competitive advantage is technological lead over competitors, is the ability to create new technology and high-tech, high-tech products. Therefore, as soon as possible is the immediate formation of such principles of innovation and investment policy, which would be able to provide a robust growth path.
Fixed assets related to the investment process development by investment. Investment in fixed assets is a measure of capital costs. This applies to any investment during the period of measurement of physical assets such as investment in infrastructure, real estate, machinery, equipment, held for more than one year. Fixed assets, as material inputs require constant updates, so the investment aims and the main investment objectives and investment strategy in the context of investment projects.
In the future, studies the concepts of “fixed assets” should take into account that no single correct interpretation leads to inaccurate classification. Therefore, we must pay attention to the peculiarities of their determination and investment, as the basis of the production process.
Key words: fixed assets, investments, entrepreneurial investment strategy, investment goals, real investments, investment development.

Література – 26

Syndicate content