- Рубрики
- Філософія, психологія, педагогіка
- Історія
- Політика, право
- Економіка
- Математика
- Фізика
- Хімія, хімічна технологія
- Біологія, валеологія
- Геодезія, картографія
- Загальнотехнічні науки
- ІТ, комп'ютери
- Автоматика, радіоелектроніка, телекомунікації
- Електроенергетика, електромеханіка
- Приладо-, машинобудування, транспорт
- Будівництво
- Архітектура, містобудування
- Мовознавство
- Художня література
- Мистецтвознавство
- Словники, енциклопедії, довідники
- Журнал "Львівська політехніка"
- Збірники тестових завдань
- Книжкові видання
- Наукова періодика
- Фірмова продукція
№ 51 (2017)
УДК 621.791.05; 621.791.755
В. І. Білобородченко, А. Є. Забранський, Р. Ю. Свищ
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра зварювального виробництва, діагностики
і відновлення металоконструкцій
ОПТИМІЗАЦІЯ ПАРАМЕТРІВ ПЛАЗМОВОГО
ЗВАРЮВАННЯ ЗАКЛАДНИХ ЕЛЕМЕНТІВ ПРЕС-ФОРМ
Білобородченко В. І., Забранський А. Є., Свищ Р. Ю., 2017
Прес-форми для відливання пластмас можуть мати складну розвинену геометрію, що значно ускладнює виготовлення їх робочої зони. Оптимальним рішенням є їх виготовлення з окремих елементів із застосуванням зварювальних технологій, які забезпечують, крім комплексу фізико-механічних властивостей виробу, також і чіткі вимоги до геометрії виробу. Таким вимогам відповідає плазмове зварювання. Проте його особливості, зокрема висока локалізація теплової енергії, що сприяє мінімізації рівня залишкових напружень та деформацій у зоні зварювання і формуванню не типового для дугового зварювання перерізу шва, не враховані
у стандартних нормативах до виконання зварних з’єднань. Застосування сучасного математичного статистичного моделювання до вибірки нормативної геометрії та умов складання під зварювання деталей зі стандартними швами дало змогу з імовірністю 95 % встановити їх базовий установчий параметр (складальний зазор), придатний для плазмового зварювання різних типів зварних швів для розглянутого діапазону товщини деталей та оптимізувати технологічні параметри плазмового зварювання.
Ключові слова: прес-форма, плазмове зварювання, нормативні вимоги на складання під зварювання, форма геометрії шва, режими зварювання.
Molds for casting plastics can have complicated developed geometry, which greatly complicates the fabrication of their working area. The optimum solution, in this case, is their manufacture from individual elements using welding technologies, which, in addition to the complex of physical and mechanical properties of the product, also provide strict requirements for the geometry of the product. Such requirements corresponds to plasma welding. However, its features, in particular, the high localization of thermal energy, which helps to minimize the level of residual stresses and deformations in the welding zone and the formation of a weld cross-section not typical for arc welding, are not taken into account in standard standards for the implementation of welded joints. The application of modern mathematical statistical modeling to the sample of standard geometry and the conditions of assembly with welding of details with standard seams allowed them to establish their basic installation parameter (assembly gap), suitable for plasma welding of different types of welds for the considered range of thickness of parts and to optimize technological parameters with a probability of 95 % plasma welding
Key words: press - form, plasma welding, standard requirements for welding under welding, seam geometry, welding conditions.
Література – 6
Вимоги до оформлення матеріалів статей
Войтович М. І., Лампіка Р. В. Вплив локальних перегрівів на температурне поле ротора турбогенератора
УДК 621.313.322-752.001.4
М. І. Войтович*, Р. В. Лампіка**
*Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного,
кафедра інженерної механіки,
**Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра проектування і експлуатації машин
ВПЛИВ ЛОКАЛЬНИХ ПЕРЕГРІВІВ НА ТЕМПЕРАТУРНЕ ПОЛЕ
РОТОРА ТУРБОГЕНЕРАТОРА
Войтович М. І., Лампіка Р. В., 2017
Запропонована методика визначення інтегральних характеристик температурного поля ротора турбогенератора у разі локальних перегрівів стосовно дослідження його прогинів і рівня вібрації; досліджено вплив теплофізичних і геометричних параметрів ротора ТГВ-500-4 на його температурне поле.
Ключові слова: ротор турбогенератора, вібрації, температурне поле, рівняння теплопровідності.
The method of determining the integral characteristics of the temperature field of a turbine generator rotor in the case of local overheating is proposed in relation to the study of its deflections and the level of vibration; Influence of thermophysical and geometrical parameters of rotor ТГВ-500-4 on its temperature field is investigated.
Key words: rotor of turbogenerator, vibration, temperature field, heat equation.
Література – 5
УДК 621.867.52
І. Й. Врублевський
Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного,
кафедра інженерної механіки
(озброєння і техніки інженерних військ)
ОПТИМАЛЬНІ КУТИ ПІДЙОМУ ШТУЧНИХ ВАНТАЖІВ
ПІД ЧАС БЕЗВІДРИВНОГО ВІБРОТРАНСПОРТУВАННЯ
З ПОЛІГАРМОНІЧНИМИ НОРМАЛЬНИМИ КОЛИВАННЯМИ
© Врублевський І. Й., 2017
Розглянуто процес вібраційного транспортування штучних вантажів у безвідривному режимі під час полігармонічних нормальних та гармонічних поздовжніх коливань робочого органа вібротранспортного пристрою. Визначено оптимальні значення кутів нахилу транспортної поверхні пристрою за умови підйому вантажів на певну висоту за мінімальний час. Показано, що оптимальний кут підйому залежить від кількості гармонік полігармонічних нормальних коливань та коефіцієнта тертя.
Ключові слова: вібраційне транспортування, полігармонічні коливання, вібраційний пристрій.
Vibratory conveying with harmonic longitudinal and polyharmonic normal oscillations of vibratory conveying device in non-jumping modes is considered. Optimal values of inclined track angles are determined on the condition of the piece goods lifting at a certain height in the minimum time. It is shown that optimal inclined track angle depends on the number of harmonics of polyharmonic normal oscillations and coefficient of friction.
Key words: vibration transport, polyharmonic oscillations, vibrating device.
Література – 4
УДК 621.914.5:621.9.015
І. Є. Грицай
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра технології машинобудування
РОЗШИРЕННЯ ТЕХНОЛОГІЧНИХ МОЖЛИВОСТЕЙ ЗУБОФРЕЗЕРНИХ ОБКОЧУВАЛЬНИХ ВЕРСТАТІВ ДЛЯ НАРІЗАННЯ КОНІЧНИХ КОЛІС НА ОСНОВІ РАДІАЛЬНО-КОЛОВОГО СПОСОБУ
Грицай І. Є., 2017
Розроблено новий спосіб нарізання конічних зубчастих коліс дисковою фрезою на зубофрезерному верстаті, що ґрунтується на радіально-коловому способі зубофрезерування. Розраховано параметри налагодження робочих рухів верстата для отримання конічних коліс
з заданими параметрами. Показано переваги способу та можливість його широкого використання.
Ключові слова: конічні зубчасті колеса, дискова фреза, радіально-коловий спосіб, ефективність.
The paper presents a new method bevel gears cutting. It’s based on the radial-circular generating gear teeth method. Gear cutter is a simple thin mill disc and a process implements a gear cutting machine with the gear rotation. The cutting conditions and parameters in bevel gears machining are calculated. The advantages of the method and the possibility of it’s application are proven.
Key words: bevel gears, mill disc cutter, radial-circular generating gear teeth method, efficiency.
Література – 9
УДК 621.01
В. М. Гурський, І. В. Кузьо, А. І. Медвідь
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра механіки та автоматизації машинобудування
ОПТИМІЗАЦІЯ ДОВГОВИМІРНИХ КОНСТРУКЦІЙ ЗА СТАТИЧНОЮ МІЦНІСТЮ ТА ЧАСТОТНИМИ ХАРАКТЕРИСТИКАМИ
Гурський В. М., Кузьо І. В., Медвідь А. І., 2017
Наведено задачі визначення оптимальних геометричних і конструктивних параметрів довговимірних конструкцій. Як приклад, прийнято подовгастий профіль складного перерізу, визначено для нього компоненти напруженого стану та власні частоти коливань. Вибір оптимальних параметрів профілю здійснено для реалізації конструкцій із мінімальними еквівалентними напруженнями, а також для забезпечення максимальної динамічної жорсткості. Встановлено, що для визначення еквівалентних напружень у тонкостінних елементах основну складність являє розрахунок дотичних напружень. Для спрощення задачі оптимізації конструктивних параметрів запропоновано частотно-масовий показник. За ним здійснено уточнену оцінку якості конструкції та можливість досягнення якісних властивостей системи за мінімальної маси та високої динамічної жорсткості. Апробовано використання показника на складнішій конструкції вібраційного конвеєра. Для нього розглянуто розрахунок МСЕ власних частот за різних значень конструктивних параметрів. Вибір остаточного варіанта конструкції здійснено за значенням частотно-масового показника.
Ключові слова: тонкостінний профіль, власна частота, напруження, метод скінченних елементів, вібраційний конвеєр, оптимізація.
Problems of determination of optimal geometric and constructive parameters of long-length structures are presented. For example, a longitudinal profile of a complicated section is adopted, its components of the stress state and its own oscillation frequencies are determined. The choice of optimal profile parameters is made for the implementation of structures with minimum equivalent stresses, as well as for ensuring maximum dynamic stiffness. It is established that for the determination of equivalent stresses in thin-walled elements, the basic complexity is the calculation of tangential stresses. To simplify the task of optimizing the design parameters, a frequency-mass criterion is proposed. He carried out a refined assessment of the quality of the design and the ability to achieve qualitative properties of the system at minimum mass and high dynamic rigidity. The use of the criterion on the more complex design of the vibration conveyor has been tested. For him, the calculation of FEM own frequencies for different values of constructive parameters is considered. The choice of the final variant of the design is carried out by the value of the frequency-mass criterion.
Key words: thin-walled profile, natural frequency, stress, FEM, vibration conveyor, optimization.
Література – 8
УДК 621.891
М. Ф. Дмитриченко1, О. М. Білякович2, А. М. Савчук1,
Ю. О. Туриця1, О. А. Міланенко1
1Київський національний транспортний університет,
кафедра виробництва, ремонту та матеріалознавства,
2Київський національний авіаційний університет,
кафедра технології аеропортів
ВПЛИВ МАСТИЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА І ЙОГО
ТЕМПЕРАТУРНИХ ПОКАЗНИКІВ НА АНТИФРИКЦІЙНІ ВЛАСТИВОСТІ ОЛИВ У КОНТАКТІ
© Дмитриченко М. Ф., Білякович О. М., Савчук А. М., Туриця Ю. О., Міланенко О. А., 2017
Проведено оцінку антифрикційних показників у контакті тертя під час використання товарної мінеральної оливи І-40А та її композиції з такими добавками: протизношувальною
з вмістом дитиофосфату цинку, з протизадирною добавкою з вмістом сульфатно-фосфатної групи поверхнево-активних речовин, антифрикційною добавкою. Встановлено, що композиція оливи І-40А з протизадирною добавкою найефективніше змащує поверхні тертя, як за збільшення навантаження, так і за зростання швидкостей кочення, при цьому одночасно виконує розгладжувальний і полірувальний ефекти.
Ключові слова: мінеральна олива, антифрикційна добавка, тертя кочення.
The evaluation of antifriction indexes in frictional contact with the use of commercial I-40A mineral oil and its composition with the following additives: аnti-wear additive with zinc dithiophosphate content, an anti-scaling additive containing sulfate-phosphate group of surfactants, antifriction additive. It was found that the composition of I-40A oil with an extreme pressure additive effectively lubricates rubbing surfaces, both with increasing load and with increasing rolling speeds, while simultaneously performing a smoothing and polishing effect.
Key words: mineral oil, antifriction additive, rolling friction.
Література – 6
УДК 621.86
В. М. Корендій, О. Ю. Качур
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра механіки та автоматизації машинобудування
КІНЕМАТИКА МЕХАНІЗМУ КРІПЛЕННЯ
ПОЛИЦІ ЕЛЕВАТОРНОГО СТЕЛАЖА
© Корендій В. М., Качур О. Ю., 2017
Запропоновано конструктивне виконання механізму стабілізації горизонтального положення полиці елеваторного стелажа з ланцюговим приводом. Виведено аналітичні залежності для описання траєкторій руху опорних та напрямного роликів механізму кріплення полиці. Подано формули для визначення горизонтального та вертикального зміщення центра дуги траєкторії руху напрямного ролика щодо центра привідної зірочки ланцюгової передачі під час проходження полицею “характерної” ділянки. Обґрунтовано адекватність отриманих аналітичних залежностей за допомогою аналізу збіжності координат шарнірів у граничних точках кожної з ділянок траєкторії руху полички.
Ключові слова: елеваторний стелаж, траєкторія, механізм, ланцюговий привід.
The structural design of the mechanism of stabilization of horizontal position of the shelf of elevator shelving with a chain drive is proposed. The analytical dependencies for determination of the motion trajectory of supporting and guiding rollers of the shelf supporting mechanism are derived. The formulas for defining the horizontal and vertical displacement of the center of the arc of the trajectory of the guiding roller relative to the center of the driving star of the chain transmission during the shelf passing through the “characteristic” regions are presented. The adequacy of the obtained analytical dependences has been substantiated by analyzing the hinges coordinates in the boundary points of each of the sections of the shelf motion trajectory.
Key words: elevator shelving, trajectory, mechanism, chain drive.
Література – 7
УДК 629.4.014.4:629.4.015:531.3
А. Я. Кузишин, А В. Батіг
Львівський науково-дослідний інститут судових експертиз
ДОСЛІДЖЕННЯ ПОЗДОВЖНЬОЇ СТИСКАЮЧОЇ
СИЛИ У НЕОДНОРІДНОМУ ПОЇЗДІ ПІД ЧАС ГАЛЬМУВАННЯ
У КРИВІЙ ДІЛЯНЦІ КОЛІЇ
Кузишин А. Я., Батіг А. В., 2017
Досліджується виконання необхідної умови вкочування колеса колісної пари на головку рейки неоднорідного поїзда, сформованого з порожніх та завантажених вагонів на основі спрощеного алгоритму обчислення поздовжніх стискаючих сил. Досліджений розподіл максимальних стискаючих сил у перерізах поїзда за екстреного та службового гальмування. Для визначення поздовжньої динамічної стискаючої сили складаються диференціальні рівняння руху центрів мас головної і хвостової частин поїзда. Встановлюється поперечний переріз, у якому необхідно визначити поздовжні зусилля, час проходження гальмівної хвилі по поїзду і час проходження гальмівної хвилі до визначеного поперечного перерізу, різниця швидкостей центрів мас головної та хвостової частин поїзда. На основі отриманих результатів розраховується максимальне значення поздовжньої динамічної стискаючої сили, яка діє на конкретний вагон. У розрахунках радіус кривої, підвищення зовнішньої рейки та швидкість руху поїзда приймаються сталими величинами. Об’єктом дослідження є вантажний поїзд, сформований з тридцяти порожніх та тридцяти завантажених вагонів, який рухається на кривій ділянці колії. Досліджуються величини поздовжніх динамічних стискаючих сил, які виникають у конкретному перерізі цього поїзда під час застосування машиністом службового та екстреного гальмування. Був досліджений розподіл максимальних стискаючих сил в перерізах поїзда під час застосування машиністом службового та екстреного гальмування. Виконано перевірку необхідної умови вкочування колеса колісної пари на головку рейки для тридцятого порожнього вагона під час застосування службового та екстреного гальмування. Доопрацьований алгоритм спрощеного розрахунку найбільших поздовжніх сил в перерізах неоднорідного поїзда під час гальмування. Визначені стискаючі зусилля у поїзді та перевірено умову вкочування колеса на рейку під час руху на кривій ділянці колії. Показано, що нераціональне формування поїзда може призвести до виникнення зусиль, за яких сходження вагонів з рейок є можливим. Отримані результати можуть застосовуватися для встановлення причин сходження рухомого складу з рейок під час проведення залізнично-транспортних експертиз, а також для проведення оцінкових розрахунків під час формування поїздів.
Ключові слова: динамічна поздовжня сила, гальмівна хвиля, порожній вагон, завантажений вагон, гальмівна сила, гальмівний коефіцієнт, витискання вагона, час гальмування.
The article is aimed to determination of necessary condition of wheel rolling onto the rail head for heterogeneous train made up of empty and loaded cars using a simplified algorithm for computing the longitudinal compressive forces. It was investigated the distribution of the maximal compressive forces in the train sections during emergency and service braking. To determine the dynamic longitudinal compressive force the differential equations of the mass center movement of the fore and tail parts of the train are formulated. The cross section is set in which it is necessary to determine the longitudinal force, the time of passage of the braking wave along the train and the time of the passage of braking wave to the defined cross-section, the difference of mass centers velocities of the fore and tail train parts. Based on the results the maximum value of the dynamic longitudinal compressive force acting on a particular car is calculated. In calculating the radius of the curve elevation and train speed are taken as the constant values. Object of research is a freight train formed of thirty empty and thirty loaded cars moving in the curved track section. The article studies the dynamic values of longitudinal compressive forces that occur in a particular section of the train during service and emergency braking. It was studied the distribution of maximum compressive forces in the cross sections of the train during service and emergency braking. The check of execution of necessary condition of wheel rolling onto the rail head for thirtieth empty car during service and emergency braking was completed. The algorithm of simplified calculation of the maximal longitudinal forces in heterogeneous cross sections of the train when braking was improved. There were determined compressive forces in the train and checked the conditions of wheel rolling onto the rail when moving in a curved track section. It was shown that the irrational train forming can result in efforts, which can cause cars derailment. The obtained results can be used to establish the causes of rolling stock derailment during the railway-transport expertises, as well as to conduct estimating calculations when forming the trains.
Key words: dynamic longitudinal force, braking wave, empty car, braking force, braking coefficient, car squeezing, braking time.
Література – 25
І. В. Кузьо
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра механіки та автоматизації машинобудування
РОЗВИТОК І СТАНОВЛЕННЯ ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ В ЄВРОПІ
Кузьо І. В., 2017
Розглянуто хронологію становлення та розвитку технічної освіти в Європі.
Подано хронологію створення вищих технічних закладів освіти в Україні.
Ключові слова: технічна освіта, Національний університет “Львівська політехніка”,
Україна, Європа.
The chronology of formation and development of technical education in Europe is considered. The chronology of the establishment of higher technical educational institutions in Ukraine is presented.
Key words: technical education, Lviv Polytechnic National Unuversity, Ukraine, Europe.
Література – 5
УДК 621.01
О. C. Ланець, В. М. Боровець, Р. Я. Качмар*
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра механіки та автоматизації машинобудування
*кафедра експлуатації та ремонту автомобільної техніки
ОБҐРУНТУВАННЯ РАЦІОНАЛЬНОЇ ДОВЖИНИ ДОВГОВИМІРНОГО РОБОЧОГО ОРГАНА ВІБРАЦІЙНОГО ТРАНСПОРТНОГО ЗАСОБУ
Ланець О. С., Боровець В. М., Качмар Р. Я., 2017
Наводиться аналітична залежність, що встановлює для довговимірного вібраційного транспортного засобу раціональну довжину робочого органа як тіла з розподіленою масою,
за умови унеможливлення збігу його власної частоти коливань з вимушеною.
Ключові слова: вібраційний конвеєр, власна частота коливань, резонанс.
The article deduces an analytical dependence that establishes for a long vibration vehicle a rational length of a working body, as a body with a distributed mass, since it is impossible to match its own frequency of oscillations with the forced.
Key words: vibration conveyor, natural frequency, resonance.
Література – 3
УДК 621.01
О. C. Ланець, О. Ю. Качур
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра механіки та автоматизації машинобудування
ВИЯВЛЕННЯ ШЛЯХІВ ПОДАЛЬШОГО ВДОСКОНАЛЕННЯ ВИСОКОЕФЕКТИВНИХ МІЖРЕЗОНАНСНИХ КОЛИВАЛЬНИХ СИСТЕМ
Ланець О. С., Качур О. Ю., 2017
Обґрунтовується можливість подальшого вдосконалення високоефективних міжрезонансних коливальних систем. Для цього пропонується застосувати дискретно-континуальну коливальну систему, у якій третя надлегка маса використовується як тіло з розподіленими параметрами (надлегка гнучка маса).
Ключові слова: коливання, резонанс, коливальна система, власна частота
The article substantiates the possibility of further improvement of highly effective interreonance oscillatory systems. To do this, it is proposed to apply a discrete-continuum oscillation system in which a third ultra-light mass is used as a body with distributed parameters (ultra-light weight)
Key words: oscillations, resonance, oscillation system, natural frequency.
Література – 2
УДК 621.789
О. Р. Серкіз1, Н. І. Сокіл1, Б. М. Савчин2, В. С. Шенбор2
Національний університет “Львівська політехніка”,
1кафедра проектування та експлуатації машин,
2кафедра механіки та автоматизації машинобудування
АВТОМАТИЗАЦІЯ ПРОЦЕСУ ПАКУВАННЯ ДЕРЕВНОГО ВУГІЛЛЯ
© Серкіз О. Р., Сокіл Н. І., Савчин Б. М., Шенбор В. С., 2017
Розглянуто будову та принцип роботи розробленого автомата для пакування деревного вугілля. Вказано конструктивні особливості, систему керування та переваги розробленого автомата.
Ключові слова: пакування, автоматизація, автомат, деревне вугілля.
The structure and principle of work of the developed machine for packing wood charcoal is considered. Design features, control system and advantages of the developed automaton are specified.
Key words: packaging, automation, automatic machine, wood charcoal.
Література – 6
УДК 621.793
М. М. Студент*, В. М. Гвоздецький*, Т. Р. Ступницький*,
А. Р. Дзюбик**, Ю. П. Олещук**
* Фізико-механічний інститут ім. Г. В. Карпенка НАН України,
**Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра зварювального виробництва, діагностики
і відновлення металоконструкцій
СТРУКТУРА ПОВЕРХОНЬ ТА ШОРСТКІСТЬ ЕЛЕКТРОДУГОВИХ
ПОКРИТТІВ З ПОРОШКОВИХ ДРОТІВ ПІСЛЯ ШЛІФУВАННЯ
© Студент М. М., Гвоздецький В. М., Ступницький Т. Р., Дзюбик А. Р., Олещук Ю. П., 2017
Розглянуто особливості формування покриття газотермічним методом під час застосування порошкових дротів. Це зумовлено наявністю пор та твердих включень в отриманому шарі. Тому важливо дослідити вплив параметрів механічної обробки та складу порошкового дроту на шорсткість шліфованої поверхні електродугових покриттів. Покриття завтовшки
1,2–1,5 мм наносили серійним електродуговим металізатором ЭМ-14 на заздалегідь оброблену поверхню як плоских, так і циліндричних зразків. Мікроструктуру та хімічний склад покриттів вивчали на електронному мікроскопі Carl Zeiss EVO XVP 40
з рентгеноспектральним мікроаналізатором INCA Energy 350 (Oxford Instruments).
Показано, що поверхня електродугового покриття має типову композитну структуру на відміну від сталі, у якій зустрічаються ламелі з різною мікротвердістю. Об’ємна кількість оксидів у покриттях коливається в межах від 6 до 20 %, залежно від кількості та хімічного складу легувальних елементів. Аналіз одержаних результатів показує, що максимальний вміст оксидів у покритті спостерігається під час додавання у шихту ферофосфору, ферохрому та феротитану. Шорсткість напиленого нешліфованого покриття зменшується з підвищенням тиску розпилу повітряного струменя під час напилення покриття на сталеву основу від Rz 85, за тиску 0,4 до Rz 55–0,65 МПа. Встановлено, що із ростом тиску повітряного струменя розмір структурних складових поверхні покриття зменшується, при цьому його зносостійкість за умов граничного мащення зростає.
Ключові слова: електродугове покриття, шорсткість, порошковий дріт, зварювання.
The peculiarities of coating formation by the gas-thermal method at application of powder wires are considered. This is due to the presence of pores and solid inclusions in the resulting layer. Therefore, it is important to investigate the influence of the mechanical processing parameters and the composition of the powder wire on the roughness of the polished surface of the electric arc coatings. Coatings in the thickness of 1.2–1.5 mm were applied with a serial electro-arc metalizer EM-14 on a pre-treated surface of both flat and cylindrical specimens. The microstructure and chemical composition of the coatings were studied on an electron microscope of Carl Zeiss EVO XVP 40 with an INCA Energy 350 (Oxford Instruments) X-ray Spectral Microanalysis. It is shown that the surface of the electric arc coating has a typical composite structure, in contrast to the steel, in which there are lamellae with different microhardness. The volumetric amount of oxides in coatings varies from 6 to 20 %. depending on the amount and chemical composition of the doping elements. Analysis of the results shows that the maximum content of oxides in the coating is observed when added to the charge of ferrophosphorus, ferrochrome and ferrotitanium. The roughness of the sprayed non-polished coating decreases with increasing the pressure of the air jet cutting when spraying the coating on the steel base from Rz 85, at a pressure of 0.4 MPa, to Rz 55–0.65 MPa. It was established that with increasing air pressure, the size of the structural components of the surface of the coating decreases, while its wear resistance in the conditions of limiting lubrication increases. Key words: electric arc coating, roughness, powder wire, welding.
Література – 6
УДК 621.793; 620.198
М. М. Студент*, Т. Р. Ступницький*, В. М.*Гвоздецький, А. Р.**Дзюбик, І. Б. Хомич **
* Фізико-механічний інститут ім. Г. В. Карпенка НАН України,
**Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра зварювального виробництва, діагностики
і відновлення металоконструкцій
ТРИБОЛОГІЧНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ЕЛЕКТРОДУГОВИХ ПОКРИТТІВ ІЗ ПОРОШКОВИХ ДРОТІВ В ТЕХНОЛОГІЧНИХ СЕРЕДОВИЩАХ
© Студент М. М., Ступницький Т. Р., Гвоздецький В. М., Дзюбик А. Р., Хомич І. Б., 2017
Проведено дослідження трибологічних характеристик електродугових покриттів із порошкових дротів у технологічних середовищах: за умов граничного мащення у мастилі І-20; в середовищі 3 % емульсору марки Hydroway 1060 та мастилі М10В2. Покриття завтовшки 1,2–1,5 мм наносили серійним електродуговим металозатором ФМІ-1 на заздалегідь оброблену дробинноструминним методом поверхню як плоских, так і циліндричних зразків зі сталі Ст.3, розпилюючи порошкові дроти 140Х14Н2Т2Ю та 20Х18Р3Т2Ю діаметром 1,8 мм. Трибологічні характеристики та зносостійкість покриттів вивчали на модернізованій установці СМЦ-2 за схемою диск–колодка (контр-тіло). Коефіцієнт тертя визначали як за умов сухого тертя, так і за граничного мащення у середовищах. Обробку результатів досліджень здійснювали статистичною обробкою даних з використанням коефіцієнта Стьюдента за кількості вимірювань n=5 та з надійністю Р=0,95. Встановлено, що із ростом питомого навантаження у середовищі оливи І-20, а також 3 % емульсолу 1060 коефіцієнт тертя у парах тертя електродугове покриття – чавун, електродугове покриття – бронза та електродугове покриття – бабіт зменшується, причому для останньої пари найбільшою мірою. Пара тертя гальванічний хром-бабіт є непрацездатною як в оливі І-20,
так і в 3 %-му емульсолі.
Ключові слова: електродугове покриття, шорсткість, порошковий дріт, зварювання.
The research of tribological logic characteristics of electric arc coatings from powdered wires in technological environments was conducted: under conditions of limit lubrication in lubrication I-20;
in the environment of 3 % emulsor of the brand Hydroway 1060 and lubrication M10V2. Coatings in the thickness of 1.2–1.5 mm were applied by serial electro-arc metal with the inhibitor of PMI-1
on a pre-treated spatally-cut surface of both flat and cylindrical specimens from steels of St 3 by spraying powder tubes 140Х14Н2Т2Ю and 20Х18Р3Т2Ю in diameter of 1,8 mm. Tribological logic characteristics and wear resistance of the coatings were studied at the modernized installation
of SMC-2 according to the disk-block scheme (counter-body). The coefficient of friction was determined both in conditions of dry friction and boundary lubrication in the media. The processing of the research results was carried out by statistical data processing using Student’s coefficient with the number of measurements n = 5 and the reliability of P = 0.95. It was established that with the increase in specific load in the environment of I-20 oil and 3 % emulsol 1060, the coefficient of friction in the friction pairs is the electric arc covering – iron, electric arc coating – bronze and electric arc coating – the bubble decreases, and for the most part for the last pair. The friction pair of galvanic chrome-babbit is not working both in I-20 oil and in 3 % emulsol.
Key words: electric arc coating, roughness, powder wire, welding.
Література – 7
УДК 621.9(075.8)
В. В. Ступницький
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра технології машинобудування
ДОСЛІДЖЕННЯ НАПРУЖЕНО-ДЕФОРМОВАНОГО СТАНУ ЗАГОТОВОК З ТИТАНОВИХ І НІКЕЛЕВИХ СПЛАВІВ НА ОСНОВІ РЕОЛОГІЧНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОЦЕСІВ ФОРМОУТВОРЕННЯ
Ступницький В. В., 2017
Описано результати імітаційного моделювання реологічних процесів механічного оброблення заготовок з титанових і нікелевих сплавів. Наведено методику моделювання напружено-деформованого і термодинамічного стану заготовки та інструменту, сили різання в умовах адіабатичного зсуву. Доведено, що процес утворення стружки під час обробки титанових і нікелевих сплавів відбувається в умовах нестійкого різання, яке веде до виникнення макроскопічного залишкового напруження, що виникає синхронно з ростом радіальної складової сили різання, інтенсивного зношування інструменту і динамічної нестабільності в зоні різання.
Ключові слова: механічне оброблення, стружка, залишкове напруження, сила різання.
The results of rheological processes simulation modeling of workpiece mechanical machining made from titanium and nickel alloys describes in the article. The method of simulation of stress-deformed and thermodynamic state of workpiece and tool, cutting forces in conditions of adiabatic shift is given. It is proved that the process of chips formation during the machining of titanium and nickel alloys occurs in conditions of unstable cutting, which leads to the emergence of macroscopic residual stress that occurs synchronously with the growth of the radial component of the cutting force, the intense wear of the tool and the dynamic instability in the cutting zone.
Key words: mechanical processing, shaving, residual stress, cutting force.
Література – 13
УДК 621.91
Я. О. Шахбазов, В. В. Широков, І. М. Грінер, В. А. Сторощук
Українська академія друкарства, м. Львів
МОДЕЛЮВАННЯ СТАТИСТИЧНОЇ ХАРАКТЕРИСТИКИ
РОБОЧОЇ ПОВЕРХНІ ШЛІФУВАЛЬНИХ КРУГІВ
© Шахбазов Я. О., Широков В. В., Грінер І.М., Сторощук В. А., 2017
Проведено аналіз процесу шліфування та визначено шляхи технологічного забезпечення шорсткості обробленої поверхні цим методом; на підставі проведених теоретичних досліджень процесу здійснено правки шліфувальних кругів алмазними інструментами. Запропоновано модель статистичної характеристики робочої поверхні шліфувальних кругів після їх правки методом точіння алмазними інструментами.
Ключові слова: шліфувальний круг, алмазний інструмент, правка, рельєф, абразивне зерно.
Most grinding operations involves preliminary machining of abrasive discs work surface to create some relief and cutting properties depending on the requirements of the grinding process and the quality of the machined surface. Usually grinding in the self-sharpen mode is not ensured stability of the relief work surface, making it difficult to achieve the required surface roughness on the operations of details finishing treatment. The purpose of these studies is determining ways of predicting the effects of editing grinding wheels for technological support of surface roughness during grinding through the creation of model of the statistical characteristics of the working surface grinding wheels after revision by turning diamond tools.
Calculations have shown that diamond grinding wheel editing can be performed with greater depth due to decreasing of radius at the top crystal. This can increase the stability of the abrasive wheel and reduce the number of amendments, which reduces the cost of grinding wheels during grinding. Thus, the results of calculations of the statistical characteristics of the working surface of the grinding wheel can be used to determine the technological conditions of grinding wheels corrections to ensure the roughness of surface and reduce costs across grinding operations.
Developed and justified the use of model of the statistical characteristics of the working surface grinding wheels after revision by turning diamond tools for calculating the distance between the abrasive grains and kinematic component of surface roughness. According to the adopted law distribution and the calculation method inefficient spending of grinding wheel during editing process at 30 - 50 % preservation of grains on the working surface can be reduced within 10... 20 % by selecting the diamond crystal size of ruling tool.
Key words: grinding wheels, diamond tools, editing, relief, abrasive grain.
Література – 11
УДК 621.929.7
Ю. П. Шоловій, Н. І. Магерус
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра механіки та автоматизації машинобудування
АНАЛІЗ ВИТІКАННЯ ДРІБНОДИСПЕРСНОГО СИПКОГО МАТЕРІАЛУ З КОНІЧНОЇ ЛУНКИ БУНКЕРА
Шоловій Ю. П., Магерус Н. І., 2017
Проведено аналіз теоретичного дослідження процесу витікання дрібнодисперсного сипкого матеріалу з конічної розвантажувальної лунки бункера під дією сил гравітації та за вібраційного збурення потоку конічним днищем. Математична модель гравітаційного витікання ґрунтувалась на дослідженні силових факторів, що призводять до формування стійкого склепіння над випускним отвором. Модель витікання під дією вібрації побудована на основі моделі Лоренца, яка описує поведінку сипкого продукту під впливом механічних коливань. Досліджено вплив параметрів лунки та режимів вібрації на ефективність процесу.
Ключові слова: сипкий матеріал, склепіння, модель Лоренца, бункер.
An analysis of the theoretical study of the process of leakage of finely dispersed bulk material from the conical discharge bunker hole under the influence of gravitational forces and the vibrational perturbation of the flow by the conical bottom is carried out. The mathematical model of gravitational leakage was based on the study of force factors, which lead to the formation of a stable vault above the outlet. The vibrational leakage model is based on the Lorentz model, which allows us to describe the behavior of a loose product under the influence of mechanical vibrations. The influence of hole parameters and vibration modes on the efficiency of the process is investigated.
Key words: bulk material, arches, Lorentz model, bunker.
Література – 5