Інформаційні системи в менеджменті: системний підхід

Новаківський І. І. та ін.
Код: 978-617-607-017-7
Навчальний посібник / І. І. Новаківський, І. І. Грибик, Т. В. Федак. Друге видання, перероблене і доповнене Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2010. 260 с. Формат 170 х 215 мм. М'яка обкладинка.
Ціна:254,00грн.
Weight: 370 г

Висвітлено значення і місце сучасних інформаційних систем в управлінні організаціями, наведено їхні основні характеристики і класифікацію. Розглянуто основні складові інформаційних систем, які використовуються для підготовки рішень в економіці і менеджменті: інформаційні технології, бізнес-ужитків і функціональних систем, а також управління інформаційними системами і їх елементами. Формуються основи аналізу ефективності інформаційних систем.
Для кращого засвоєння викладеного матеріалу наприкінці кожної теми наведено резюме. Для самоконтролю рівня засвоєння матеріалу наведено контрольні запитання.
Буде корисним студентам, аспірантам та викладачам вищих навчальних закладів, менеджерам різних рівнів та напрямів, спеціалістам з впровадження та застосування інформаційних технологій та систем.
Рекомендувало Міністерство освіти і науки України як навчальний посібник для студентів напряму підготовки "Менеджмент" вищих навчальних закладів.

Зміст

Вступ.
Прийняті скорочення.

Тема 1. Введення до інформаційних систем у менеджменті.
Характерні ознаки інформаційного суспільства. Потенційні вигоди використання інформаційних технологій. Інформаційні технології, тенденції розвитку. Відокремлення інформаційного продукту від фізичних носіїв. Здатність до взаємодії різних інформаційних технологій. Оптимізація та раціоналізація взаємозв’язків обміну інформацією.
Глобалізація діяльності. Конвергенція та інтеграція інформаційних технологій. Сутність поняття “інформаційна система в менеджменті”. Сутність управління організацією за допомогою інформаційної системи.

Тема 2. Етапи розвитку та сутність інформаційних систем у менеджменті.
Етапи розвитку інструментарію інформаційних технологій. Історичні етапи розвитку інформаційних систем з позиції менеджменту. Інформаційна система як інструмент управління організацією. Використання системного підходу для вивчення інформаційної системи менеджменту. Модель як спосіб вивчення інформаційної системи. Системний підхід до створення інформаційної системи. Концептуальна схема інформаційної системи менеджменту. Умови ефективного формування і використання інформаційних систем
у менеджменті. Класифікація інформаційних систем. Модель стадій розвитку інформаційних систем.

Тема 3. Інтегрована інформаційна система менеджменту та її типові складові.
Сутність інформаційної системи менеджменту. Функціональна структура інформаційної системи менеджменту. Система управління виробництвом. Інженерна інформаційна система. Фінансова та бухгалтерська інформаційні системи. Маркетингова інформаційна система. Кадрова інформаційна система. Автоматизоване робоче місце як базовий елемент реалізації
функціональності інформаційної системи. Поняття та класифікації автоматизованих робочих місць. Інтегрована інформаційна система менеджменту на основі автоматизованих
робочих місць. Інформаційне забезпечення системи комплексів автоматизованих
робочих місць.

Тема 4. Планування розвитку інформаційних систем: задачний аспект.
Передумови та основи еволюції інформаційних систем. Процесний підхід у баченні еволюції інформаційних систем. Інформаційні системи як реалізовані управлінські технології. MRP (Material Requirement Planning). CRP (Capacity Requirement Planning). MRP II (Manufacturing Resourse Planning). ERP (Enterprise Resourse Planning). APS (Advanced Planning System). CRM (Customer Relations Management). SCM (Supply Chain Management). IRP (Intelligent Resource Planning). Висновки про напрями розвитку інформаційних систем. Проблеми впровадження інформаційних систем.

Тема 5. Підтримка функціонування інформаційних систем менеджменту.
Засади організовування служб забезпечення функціонування інформаційної системи. Інформаційне забезпечення. Програмне забезпечення. Технічне забезпечення. Технологічне забезпечення. Організаційне забезпечення. Правове забезпечення. Математичне забезпечення. Лінгвістичне забезпечення. Ергономічне забезпечення. Економічне забезпечення.

Тема 6. Моделі розвитку інформаційної системи.
Узагальнена концепція управління розвитком інформаційної системи менеджменту. Декомпозиція інформаційних систем. Надійність та ефективність інформаційних систем. Моделі життєвого циклу інформаційних систем. Зміст основних типових етапів життєвого циклу інформаційних систем. Каскадна модель життєвого циклу інформаційних систем.
Спіральна модель життєвого циклу інформаційних систем. Реінжиніринг бізнес-процесів.
Стандарти опису, аналізу і реорганізації бізнес-процесів. Проекти розвитку ІТ.

Тема 7. Управління інформаційними системами в організації.
Основні напрями робіт у галузі автоматизації менеджменту. Перетворення організаційної структури управління. Трансформація обслуговувальних структур ІТ в умовах інформатизації. Електронний офіс. Віртуальний офіс. Віртуальна організація. Обслуговування типової ІС . Оцінювання роботи ІТ-підрозділів. Контроль за інтенсивністю використання інформаційних ресурсів.

Тема 8. Система підтримки прийняття рішень.
Загальна характеристика системи підтримки прийняття рішень. Передумови виникнення систем підтримки прийняття рішень. Історія розвитку управлінських систем. Розвиток концепції і структури систем підтримки прийняття рішень. Компоненти систем підтримки прийняття рішень. Інтелектуальні системи як перспективне посилення систем підтримки
прийняття рішень. Основні технології моделювання в системах підтримки прийняття рішень. Основні види систем підтримки прийняття рішень.

Тема 9. Перспективи розвитку інтелектуальних систем.
Історія розвитку систем штучного інтелекту. Визначення і структура системи штучного інтелекту. Порівняння людської і штучної компетентності. Введення до поняття “інтелектуальна система”. Оптимізація управлінських рішень на основі моделювання когнітивних процесів. Властивості інтелектуальних систем, їх сильні і слабкі ознаки. Основні види інтелектуальних систем. Гібридні інтелектуальні системи. Системи машинного перекладу. Приклади експертних систем і систем підтримки прийняття рішень. Перспективи розвитку інтелектуальних систем.

Тема 10. Ринок корпоративних інформаційних систем.
Основні учасники Світового ринку корпоративних інформаційних систем. Підходи до автоматизації управління підприємством. Огляд ринку інформаційних систем. Ринок малих і середніх ІС. Ринок корпоративних інформаційних систем. Відмінності корпоративних інформаційних систем.

Тема 11. Інформаційні ресурси INTERNET.
Загальне уявлення про Internet. Історія виникнення Internet. Глобалізація Internet. Вирішення питань управління Internet. Доменна система імен. Види адрес в Internet. Служби доступу Internet до інформації. Послуги підтримки спілкування в Internet. Центри-розподільники інформації. Структура ринку електронної інформації. Інформаційні послуги. Напрями інтелектуалізації Internet.

Тема 12. Застосування internet-технологій у менеджменті.
Напрями удосконалювання інформаційного обслуговування в Internet. Основні моделі електронного бізнесу В2В. Застосування Web-сайтів на підприємствах. Web-портал як універсальний засіб підтримки ділових операцій. Особливості Intranet-технологій. Сутність побудови технологій Extranet. Особливості управління з використанням Intranet/Extranet.

Тема 13. Безпека інформаційних систем.
Комерційна інформація. Проблеми захисту інформації. Комп’ютерні віруси. Комп’ютерна злочинність. Розвиток міжнародного правового поля в галузі безпеки ІС. Міжнародні підходи до забезпечення інформаційної безпеки підприємства. Стратегія і тактика захисту інформації від несанкціонованого доступу. Шифрування інформації.

Література.