Віталій Литвин Особливості, логіка та параметри операціоналізації президентсько-парламентського напівпрезиденталізму в країнах Європи

УДК: 321.01(4)

ОСОБЛИВОСТІ, ЛОГІКА ТА ПАРАМЕТРИ
ОПЕРАЦІОНАЛІЗАЦІЇ ПРЕЗИДЕНТСЬКО-ПАРЛАМЕНТСЬКОГО НАПІВПРЕЗИДЕНТАЛІЗМУ В КРАЇНАХ ЄВРОПИ

Віталій Литвин
Львівський національний університет імені Івана Франка

(стаття надійшла до редколегії – 29.03.2017 р., прийнята до друку 14.04. 2017 р.)

© Литвин В., 2017

Аргументовано, що напівпрезидентська система державного правління не є уніфікованою, а натомість позиціонується різноманітною і гетерогенною структурою міжінституційних відносин. На цій підставі виокремлено інституційно-процесуальні фактори типологізації напівпрезиденталізму, які здебільшого обертаються довкола проблематики формування та відповідальності урядів, а також можливості розпуску легіслатур. У світлі запропонованої типологізації з’ясовано особливості, логіку і параметри операціоналізації президентсько-парламентської напівпрезидентської системи державного правління в країнах Європи.
Ключові слова: президент, парламент, уряд, прем’єр-міністр, система державного правління, напівпре¬зиденталізм, президент-парламентаризм, країни Європи.

FEATURES, LOGIC AND PARAMETERS OF OPERATIONALIZATION OF PRESIDENT-PARLIAMENTARY SEMI-PRESIDENTIALISM IN EUROPEAN COUNTRIES

Vitaliy Lytvyn

In contemporary Political Science, semi-presidential system of government is usually understood as a structure of inter-institutional relations which simultaneously provides a popularly elected for a fixed term president and a prime minister/cabinet collectively responsible to a parlament. Nevertheless, different attributes and indicators of semi-presidentialism allow arguing that the analyzed system of government is very diverse and heterogeneous. Institutional and procedural factors of a typology of semi-presidentialism, which mostly revolve around the issues of government formation and responsibility and the possibilities of dissolving legislatures, are a key explanation in this context. This is due to the fact that “adequate” definition of semi-presidentialism should avoid theoretical and methodological problems of insecurity and endogeneity and also serve as a basis for identification of various types of the analyzed system of government. In this context, the formal institutional and procedural typology of semi-presidentialism, in particular based on consideration of peculiarities of appointment and dismissal of prime ministers, patterns of governments’ responsibility and capabilities of legislatures’ dissolution, is primary and classic. As a result, scientists isolate president-parliamentarism (president-parliamentary system, president-parliamentary semi-presidentialism) and premier-presidentialism (premier-presidential system, premier-presidential semi-presidentialism). In this context, the problem of analyzing different features, logic and parameters of operationalization of semi-presidential system of government, especially in Europe, is quite relevant, because empirically it is not widespread and theoretically it is extremely difficult. Therefore, the outlined option of semi-presidential system of government constitutes a subject of the present study.
Keywords: president, parliament, government, prime minister, system of government, semi-presidentialism, president-parliamentarism, European countries.

Кількість посилань 44