№ 780 (2014)

Ольга Іванців
Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького

БІБЛІЙНІ АНТРОПОНІМИ У ТВОРЧОСТІ ЛЕСІ УКРАЇНКИ

УДК 17:111.857:378.147

Марина Антонець, Алла Соляник*
Полтавська державна аграрна академія,
*Михайлівська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат
Диканьського району Полтавської обласної ради

ВПРОВАДЖЕННЯ ЕСТЕТОТЕРАПЕВТИЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ТА НОВІТНІХ ТРЕНІНГІВ У ВИКЛАДАННІ ЕТИКИ ТА ЕСТЕТИКИ

© Антонець Марина, Соляник Алла, 2014

Розглянуто особливості впровадження програм, що впливають на духовний розвиток особистості молоді в процесі викладання курсу “Етика і естетика”, зокрема методу драматизації, елементів образотворчого мистецтва, витинанок тощо. Показано значущість проведення тренінгу “Мої слова” та коучінгу “Ти особливий”.
Ключові слова: витинанки, виховання, драма, етика, естетика, коучінг, студенти, тренінг.

Mаryna Antonets, Alla Solyanik. Introduction of Aesthetic and Therapeutic Techniques and Advanced Training Courses in Ethics and Aesthetics Teaching.
A determining factor of education quality assurance is the introduction of innovative teaching methods in the studying process. The authors advise to apply new aesthetic and therapeutic techniques and training programmes in teaching Ethics and Aesthetics. In their view, they affect both the development of creative abilities of children and young people and their spiritual development. The director of the art theatre studio of the comprehensive boarding school uses these programmes in his work organizing leisure activities for children after classes.
A hand-cut paper work can be a wonderful Christmas or Easter present. This advanced aesthetic and therapeutic method enables children to develop their creative potential and give joy to other people. Workings with scissors, paper and glue, children make fantastic cutouts, flowers and beautiful postcards. This process evokes positive emotions, creates psychological comfort, helps them to reveal their hidden talents and communicate with other pupils.
A training course “You’re special” helps to see the ways of interaction with others and find one’s mission in this world. Participating in the training course “My words”, pupils and students can get acquainted with a negative impact of foul language on human life and they may give up using the bad words.
The introduction of new aesthetic and therapeutic techniques and training programmes in Ethics and Aesthetics teaching helps to master ethical and aesthetic categories and affect the spiritual development of the students and pupils’ personalities. They can learn to respond to the beauty in an adequate way and give presents to their relatives and friends. These programs contribute to the development of positive character traits of young people such as responsibility, courage, honesty and respect for one’s neighbour.
Key words: ethics, aesthetics, hand-cut paper works, drama, drawing, upbringing, students, pupils, training course, coaching.

Кількість посилань 15

БОРІННЯ З ДОЛЕЮ У ТВОРЧОМУ ГОРІННІ (Круглий стіл, присвячений творчості Лесі Українки)

Іван Возняк
Національний лісотехнічний університет України

ПРОБЛЕМА ЗВ’ЯЗКУ ЛЮДИНИ ТА ПРИРОДИ У ТВОРЧОСТІ ЛЕСІ УКРАЇНКИ

Наталія Гірна
Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького

ВНЕСОК ЛЕСІ УКРАЇНКИ У РОЗВИТОК УКРАЇНСЬКОГО МОДЕРНІЗМУ

УДК 111.852:2-526

Вікторія Головей
Східноєвропейський університет ім. Лесі Українки

ПЛАТОНІВСЬКА КРИТИКА МИСТЕЦТВА В КОНТЕКСТІ СТАНОВЛЕННЯ ДИСКУРСУ РЕПРЕЗЕНТАЦІЇ

© Головей Вікторія, 2014

На основі докладного аналізу платонівської теорії мистецтва описано генезис дискурсу образотворчої репрезентації в європейській філософсько-естетичній традиції. Обґрунтовується, що саме Платон започатковує есенціальний дискурс і в його координатах – сферу репрезентації, у якій будь-яка річ або явище трактується як адекватне або неадекватне зображення-представлення певної сутності. Досліджуються витоки проблематики “недовіри мистецтву”, “симулякрів і симуляції”, а також магістральних тенденцій в осмисленні репрезентативної сутності мистецтва, які визначатимуть суперечливе ставлення до художньої образотворчості від античних часів до сучасних.
Ключові слова: мистецтво, образ, симулякр репрезентація, дискурс.

Victoria Golovey Plato's Critique of the Arts in the Context of the Formation of Discourse of Representation.
In this article the genesis of discourse of pictorial representation in the European philosophical and aesthetic traditions is investigated, on the basis of detailed analysis of Plato's art theory. It has been substantiated that Plato did established essential discourse and in its coordinates – the scope of representation in which any thing or phenomenon have been treated as adequate or inadequate pictorial representation of a certain essence. We investigate the origins of such problems as “distrust of art”, “simulacra and simulation” and the main trends in comprehension of the representative nature of art that determines the contradictory attitude to artistic depiction from ancient times to nowadays. Іt is assumed that the theory of representation has been a mandatory component of any metaphysics. While philosophy starts searching for absolute principles and the methods relating immanence and transcendence, the ideal and the real, and trying to distinguish authentic and simulation, the concept of representation becomes a necessary condition of ontological distinction. Representation paves the way to ontology, because it does allows keeping the elusiveness of reality in continuous mode of self-representation, the dialectic of the visible and invisible, presence and absence.
Focusing on the contrast of the idea and its figurative embodiment, Plato establishes a kind of iconology based on the ontological distinction between prototype and the infinite gradations of its possible representations. In the measurement of the world of representations the problem of the validity of image is associated with the differentiation of the nature and visibility, the original and copies, the prototype and similarity. The difference is determined by the extent essential similarity to the original, or by the distinction between presentation and representation. Such approach is characterized by an ontological contradistinction between the prototype and its artistic and imaginative representations as substance and only visibility, also by recognition of ontological inferiority of images and denial of its opportunities for adequate representation of nature. Despite the apology of imitative arts was developed by Aristotle, Plotinus and later thinkers, the most serious attempts to further criticism of art in its relation to the truth were based on the logic of Plato's argument.
Key words: art, image, simulacrum, representation, discourse.

Кількість посилань 7

УДК 1.16:168.1

Ольга Гончаренко
Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького

СЕМІОТИЧНІ АСПЕКТИ ЛОГІКИ СТЕПАНА БАЛЕЯ

© Гончаренко Ольга, 2014
Виявлено, що теоретико-методологічним підґрунтям логіки Балея є семіотична концепція філософії його вчителя – Казимежа Твардовського. Показано, що від Твардовськго Балей перейняв теорію знаку та метод семіотичного аналізу понять. Наведено приклад застосування Балеєм методу семіотичного аналізу понять у вирішенні проблеми особистості.
Ключові слова: істинність, знак, семіотичний аналіз понять.

Olga Goncharenko. The Semiotic Aspects of Stepan Bailey’s Logic.
In the Bailey’s work “About the performance and results”, a KazimierzTwardowsky outlines a theory of symbol and meaning. Semiotic conception of Twardowsky philosophy has got a so kind of development in the works of his Ukrainian student – Stephan Balei. A sign system plays an essential role in the Balei’s logic, which can be treated as an extension of semiotic exploration of his teacher. Indicative in this respect is the work “The Logic Outline”.
Bailey finds the notion of truth to be the subject of logic. The task of logic is to study the conditions, and the process of keeping these conditions leads a person to the true knowledge. The truth, according to Bailey, is a sign of judgment, the immediate reality of which is a language. The sentence is an external sign of judgment, and its actuality means the actuality of statement expressed by this sentence. Bailey defines an imagination as the basis of judgment.
Bailey is a supporter of the idea of a common objects imagination existence. The general idea is specific while reflecting essential and non-essential features of an object, and is abstract while reflecting abstraction only by the essential features of the subject. General notions are important in human life because through them we can make judgments pointing at not only one subject but also at a group of objects. The general ideas through abstraction create conceptual apparatus of science.
The scientist believes that the content of opinions exist with the act, which claims it. Therefore, the essence of judgment is shown in the fact of its existence.
Thus, the theoretical foundation of Balei logic is correlation concept and objective judgment with their linguistic reality based on the theory of Twardowski signs. Baley’s understanding of a notion as an abstract idea, the definition of which is carried out by the method of semiotic analysis is a continuation of the Twardowsky ideas of philosophy semiotic conception. The development of Twardowskyi semiotics in “The Logic Essays” Baley is considered to be as a contribution to the theory of Ukrainian scientist logical understanding reality.
Key words: truth, sign, semiotic analysis concepts.

Кількість посилань 10

УДК 165.242.1"7"

Андрій Джигіта
Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника,
м. Івано-Франківськ

ПОТІК СВІДОМОСТІ ТА ІМАНЕНТНИЙ ЧАС У ФЕНОМЕНОЛОГІЧНІЙ КОНЦЕПЦІЇ ЕДМУНДА ГУСЕРЛЯ

© Джигіта Андрій, 2014

Досліджуються сутнісні особливості потоку свідомості як найважливішої складової феноменологічної концепції іманентного часу Е. Гусерля. Проаналізовано абсолютний темпоральний потікі свідомості крізь призму процесу його конституювання, співвідношення плинного та незмінного у ньому.
Ключові слова: час, феноменологія, інтенціональність, ретенція, протенція, репродукція, темпоральний потік свідомості

Andriy Dzhygita. The Strem of Consciousness and Immanet Time in Edmund Husserl’s Phenomenology.
The article deals with the problem of basic characteristics of the stream of consciousness as the major notion of phenomenological conception of immanent time, created by E.Husserl. The notion of stream of consciousness characterizes both specific features of consciousness and the science about it. Herewith phenomenological analysis of immanent time becomes the basis for the learning of stream of consciousness.
It has been stated that self-presentation of stream of consciousness is its important feature. This fact lets us say that it should by study with reference to its mobility. Self-presentation of the stream of consciousness does not require any other stream; it is a fully self-constituent phenomenon.
Essential unity of stream of consciousness is also established as one of the key features. Therefore, the existence of two or more streams of consciousness is impossible. Two simultaneous experiences that are synthetically connected in one consciousness create a single stream of consciousness. This unity of experience is closely connected to its temporal unity. Therefore, immanent time is constructed as a single unity for all objects and processes. All acts of consciousness are formally connected into single stream. This form is the on-going transition of Now into No-Longer-Now and of Not-yet-Now into Now.
The article presents the results of analysis of absolute temporal stream of consciousness from the point of view of its relation to the process of its constituting and the interrelation of the changing and the unchanging within it. The principal feature of stream of consciousness is that it cannot include any Non-stream in it, since the cycle of its phases never stops because it would mean the stop of stream of consciousness itself. Such is the formal structure of the stream of consciousness. The form is determined by the fact that now is constituted due to the initial impression, to which the retentions and potentials are joined. The process of constituting is based upon retention, which include two intentionals in it. The first intentional, also known as vertical intentional, is concentrated on the object. The second intentional (or horizontal intentional) is concentrated on the retention itself. In general, due to the vertical intentional objective time is constructed, while the horizontal intentional is responsible for cvazi-time relation between different phases of the stream of consciousness.
Key words: time, phenomenology, intentionality, retention, protention, reproduction, temporal stream of consciousness.

Кількість посилань 14

Олена Дробот
Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького

СТИЛІСТИЧНА РОЛЬ ЗВЕРТАНЬ У ТВОРЧОСТІ ЛЕСІ УКРАЇНКИ

Марта Дрогомирецька
Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького

НЕОРОМАНТИЗМ ЛЕСІ УКРАЇНКИ

Кількість посилань 1

УДК 141 + 001.18

Андрій Кадикало
Національний університет “Львівська політехніка”

ПРОБЛЕМНІСТЬ ВИЗНАЧЕННЯ СВІДОМОСТІ ТА ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ

© Кадикало Андрій, 2014

Розглянуто деякі аспекти фундаментальної філософської проблеми свідомості та найбільше увагу звернуто на інформаційну концепцію. Звернено увагу на сучасні концепції, котрі пояснюють свідомість як біокомп’ютер, зокрема нейрофілософії та теорії торсійних полів та розкрито не лише можливу варіативність інтерпретації природи свідомості, але їх неоднозначність, а інколи й суперечливість. Наголошується, що проблема свідомості є не суто філософською проблемою, але у контексті моделювання штучного інтелекту й інженерною проблемою навіть за умов її точної, прикладної інтерпретації.
Ключові слова: свідомість, природний інтелект, штучний інтелект, нейрофілософія, інформація, біокомп’ютер.

Andriy Kadykalo. The Problem of Consciousness Definition and Artificial Intelligence.
Some aspects of the fundamental philosophical problem of consciousness are examined in the article. The greatest attention is paid to its informational concept. The study of the modern concepts explaining consciousness as biocomputer, in particular neuro-philosophy and torsion field theory, shows not only a possible variety of the interpretations of the nature of consciousness but also their ambiguity and sometimes contradiction. Following the example of human consciousness, the author addresses the problem of the artificial intelligence modelling and examines it through the lens of interdisciplinarity. The need to distinguish the concept of consciousness and the concept of natural intelligence is emphasized. The article highlights the main problems of the artificial intelligence modelling in the context of complex and poly-structural human consciousness. A great attention is also paid to the problem of consciousness and outer reality interaction which is a mandatory precondition of any attempts to extrapolate natural consciousness to some forms of artificial intelligence. It is stressed that the problem of consciousness is not only a philosophical problem even in case of its correct and applied interpretation. In the context of the artificial intelligence modelling it appears to be an engineering problem as well. The problem of consciousness definition is not a separate problem and a matter of interdisciplinary research but it is a general science problem. Trying to understand the functioning principles of consciousness and its nature, philosophers, scientists and engineers have to take into consideration the interaction of subjective and objective realities, their extremely profound and at the same time scale structures. Some investigators believe that consciousness resembles a complex system that can be self-organized. According to this approach, consciousness is not always interpreted in system terms because unlike consciousness, the system is usually closed. Artificial intelligence can’t be simulated according to the example of the nature of consciousness until technology, in particular computer technology, reaches the level of self-organization. The potential of the computer and information technology development may cause new problems but nowadays the probability of this tendency has to be accepted with cautious skepticism.
Key words: consciousness, innate intelligence, artificial intelligence, neuro-philosophy, information, biocomputer

Кількість посилань 17

Ігор Карівець
Національний університет “Львівська політехніка”

ДОСЛІДЖЕННЯ ІНДІЙСЬКОЇ ФІЛОСОФІЇ В УКРАЇНІ: ІСТОРИКО-ФІЛОСОФСЬКИЙ ТА ЛІНВІСТИЧНИЙ ПІДХОДИ (Рецензія на монографію Завгороднього Ю. Ю. “Рецепція індійської філософії в Україні. Лінія Вед (1840–1930-ті рр.)”: Монографія. – К.: Інститут філософії ім. Г. С. Сковороди НАН України, 2013. – 412 с.)

© Карівець Ігор, 2014

Кількість посилань 2

Ігор Карівець
Національний університет “Львівська політехніка”

ПЕРЕДМОВА ДО ЕСЕЮ БАРБАРИ СКАРҐИ

Кількість посилань 2

Ірина Козелко
Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького

ФІЛОСОФСЬКА ДУМКА В ТВОРЧОСТІ ЛЕСІ УКРАЇНКИ

Кількість посилань 4

УДК 1:572:316.774

Любов Мазур
Національний університет “Львівська політехніка”

ДО ПИТАННЯ ПРО СПІВВІДНОШЕННЯ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ І КОЛЕКТИВНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ: САМОІДЕНТИФІКАЦІЯ ІНДИВІДА ЯК МЕХАНІЗМ СОЦІАЛЬНОЇ ПАМ’ЯТІ

© Мазур Любов, 2014

На основі історико-генетичного методу розкрито функціональний взаємозв’язок між самоідентифікацією індивіда і пам’яттю: фіксація суспільного досвіду та його трансформація в елементи індивідуального уможливлювалася і забезпечувалася шляхом розрізнення себе від іншого, що підвищувало значимість фактору новизни і взаєморозуміння у процесі комунікації. Оскільки пам’ять утримується взаємною самоідентифікацією з іншим, вона є соціальною за формою і змістом. Беручи до уваги ці моменти, автор вважає доцільним розрізняти стихійну самоідентифікацію індивіда на повсякденному рівні і становлення особистісної самоідентичності та формування колективних ідентичностей на основі рефлексії і відповідних практик.
Ключові слова: особистісна самоідентичність, колективна ідентичність, соціальна пам'ять, канон, самоідентифікація з іншим, соціалізація.

Lyubov Mazur. To the question about correlation of individual and collective identity: self-identification of individual as mechanism of social memory
According to the author, one-sidedness of holistic and individualistic methodology in the interpretation of individual correlation and collective identity can be overcome by the grounds of the historical-genetic method that quite clearly reveals the functional relation between self-identity and memory in the process of socialization of individual. Powerful factor in the growth of the working memory and the structure of the subjective world of man was differentiation and complexity of social communication and related languages.
Coding of the external and subjective worlds with the abstract symbols made the world of inner feelings available for other people, forming a single mechanism of self-identification for individuals and the transformation of social experience into individual elements, what in its own way increased the importance of the novelty factor. Exactly on the edge with another in their mutual self-identification there is a body of memory, which gives every feeling the definite quality of continuation in other. According to the author, since the memory by its form and content is social and separate individuals becomes its carriers, we can say that the division of the identity into individual and social ones, neither by its carrier nor by the performance level, has no grounds. On the other hand, the author considers it reasonable to distinguish between identity formation at the everyday life level, where the identity of the other occurs almost automatically at a subconscious level and between the identity over its limits, when the holiday, game, art, theater, sacral, etc., bring something new to life, give moments of flight - it broaden the existing boundaries, changing constant structures, causing reflection and making people work on themselves. A personal identity is the result of reflection and application of practices to themselves.
As the sociability is given to a man itself, fully implicit and therefore not perceptible, as a result it cannot give any individual neither we-consciousness nor self-identity. Collective identity can be formed, provided that the community is recognized and consciously is supported. Its importance lies in the fact that it forms a canon which becomes a tool of identity individualization in the process of its socialization. Canon as a criterion for evaluation is the mediating link between “I am”-identity and collective identity.
Key words: personal self-identity, collective identity, social memory, canon, self-identification with other, socialization.

Кількість посилань 12

УДК 111.84+276

Марія Мазурик
Національний університет “Львівська політехніка”

АНАЛІЗ РОСІЙСЬКИМИ МИСЛИТЕЛЯМИ КІН. ХІХ–ПОЧ. ХХ ст. ОНТОЛОГІЧНОГО РОЗУМІННЯ ДОБРА І ЗЛА В ПАТРИСТИЦІ

© Мазурик Марія, 2014

Торкаючись відмінності східно- та західнопатристичної думки, зазначається, що незважаючи на те, що східна патристика була більше представлена в російській філософській думці к. ХІХ – поч. ХХ ст. і навіть вважається основним її джерелом, західна патристика теж не була позбавлена уваги з боку російських мислителів, але ця увага обмежується проблемами, які стосуються виключно людського буття, таких як мораль, душа, вибір, але аж ніяк не онтології. Західноєвропейська філософія, яка виростає на ґрунті західної патристики, майже не використовує доробок патристики східної, що дає підстави стверджувати: ґрунт патристики в російській релігійній філософії був набагато глибшим, ніж у філософії західно-європейській.
Ключові слова: російська релігійна філософія, східна патристика, західна патристика, добро, зло, свобода, етика, онтологія, Св. Августин.

Mariyа Mazuryk. Ontological Understanding of Good and Evil in Patristics analysed by Russian Philosophers of the Late 19th and Early 20th Centuries.
The topicality of the article is determined by the social, cultural and political situation prevailing not only in our country but all over the world in the late 20th  early 21st centuries. Taking into consideration the cultural and spiritual crisis, the tragedies in history and the 21st century realities such as murders, wars, terrorist attacks and natural disasters, the problem is getting extremely important requiring thorough research and seeking new ways of its solution. The legacy of the Russian religious philosophers of the late 19th and early 20th centuries emerging and developing under the influence of patristics (Eastern and Western) is of particular interest. Their viewpoints on the problem of good and evil can help modern humanity to follow the way of “light and kindness”.
The author examines the differences between Eastern and Western patristics. Eastern patristics is more represented in Russian philosophy of the late 20th  early 21st centuries and it is even considered to be its major source. Studying Western patristics, Russian philosophers focus on the issues that concern only human existence (ethics, a person’s soul and choice) but not ontology. Developing on the basis of Western patristics, Western European philosophy doesn’t make use of the Eastern patristic heritage. This fact suggests that patristics is better investigated in Russian philosophy of religion than in Western European philosophy. Analyzing Russian ontologism and comparing it with Western philosophy, the author discloses that knowledge and consciousness, mind and rationality have indisputable importance for Western philosophy while in Russian philosophy the principle role belongs to existence. However, ontologism of Russian religious philosophy doesn’t focus on existence itself but on existential dimensions of a person who is not opposed to it but, on the contrary, displays all essential characterisitcs of existence.
Trying to conduct extensive research of the problem of good and evil in Russian religious philosophy, the author examines patristic philosophy, particularly its Eastern theory, because in her opinion, it is a direct source of Russian philosophy of the late 20th  early 21st centuries. In spite of the fact that the majority of the representatives of Russian religious philosophy of this period treat Eastern Christianity more favorably, their attitude towards Western patristics is not the same.
Russian philosophy of religion inherits the aspiration for integrity from Eastern Christian traditions regarding it as the independent status of the world and people. Taking into account this aspiration, the author mentions the features of a typical religious spirit, including dreams about perfect existence that differs from the real, empirical world. Russian philosophers of religion borrow the paradigms and theories of Eastern Christian patristics and adopt the language of culture and theoretical thinking and its conceptual apparatus from Western patristics.
Key words: Russian philosophy of religion, Eastern patristics, Western patristics, good, evil, freedom, ethics, ontology, Aurelius Augustine.

Кількість посилань 14

УДК 172.12:327

Сніжана Мамчак
Львівський національний університет імені Івана Франка

СУПРАНАЦІОНАЛЬНЕ РОЗШИРЕННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ СОЛІДАРНОСТІ ЯК ОСНОВА ІНКЛЮЗИВНОГО ФОРМУВАННЯ ПУБЛІЧНОСТІ (АНАЛІЗ ІДЕЙ Ю. ГАБЕРМАСА)

© Мамчак Сніжана, 2014

Проаналізовано теоретичний внесок Ю. Габермаса в дослідження проблеми інклюзив¬ного формування публічності. Наголошено на практичній значущості соціально-філософської концепції німецького мислителя та її релевантності актуальним проблемам сучасності. На основі Габермасової ідеї світового громадянського суспільства розглянуто можливість утвердження спільного публічного простору шляхом консолідації вільних та рівних громадян.
Ключові слова: публічність, громадянська солідарність, соціальна інклюзія, міжнародне право.

SnizhanaMamchak. Supranational Expansion of Civil Solidarity as a Basis of Inclusive Publicity Formation (The Analysis of J. Habermas’s Ideas).
The article analyses the theoretical contribution of J. Habermas to the investigation of the inclusive formation of publicity. The supranational viewpoint, followed by J. Habermas, is important because the modern pluralistic world requires not only a national approach towards considering the existing social and political issues.
A global worldview crisis, caused by the expansion of scientific and technical rationality, led to weakening of the regulatory mechanisms of society, resulting in increasing measure of social entropy. The development of the industrial society with its characteristic value-neutral type of behavior led to the destruction of the traditional forms of coexistence and caused human interference in the structure of natural and social ties. Therefore, the main task set before the international community is to consolidate people in their struggle for a decent future.
The implementation of this purpose requires finding a common ideological foundation that makes the establishment of relations between diverse spiritual and material spheres of human activity possible. The current models of social and cultural diversity and pluralism of life forms prove the impossibility of integration processes on the basis of national unity. Challenges of the multicultural world encourage a more extended treatment of the community, based on the principle of civic solidarity. As a result, the concept of global civil society, developed by J. Habermas in his later works, is getting more and more relevant.
This concept is a result of rethinking Kant’s idea of perpetual peace. However, unlike I. Kant, who considered the possibility of implementing this idea through the alliance of nations, J. Habermas believes that the way out of the crisis should be sought in reforming international law. In particular, the German philosopher advocates the ratification of the European Constitution draft. In his view, the introduction of the new constitutional order allows to reform the current strategy of international relations and establish the individual as a subject of international law. J. Habermas’s conception can serve as a methodological base for the study of such phenomena as migrations, tolerance, xenophobia, racism, etc.
Key words: Publicity, social solidarity, social inclusion, international law.

Кількість посилань 14

Вера Мовчан
Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка

ТЕМА СУДЬБЫ В ТВОРЧЕСТВЕ ЛЕСИ УКРАИНКИ

Оксана Нагорняк
Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького

CONTRA SPEM SPERO – ЖИТТЄВЕ КРЕДО ПОЕТЕСИ

УДК 141. 319. 8

Оксана Онищук
Національний університет “Львівська політехніка”

СУЧАСНА ЛЮДИНА У ПРОСТОРІ ВІРТУАЛЬНОЇ РЕАЛЬНОСТІ: ОСОБЛИВОСТІ СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ

© Онищук Оксана, 2014

Розглянуто особливості соціокультурної реальності глобалізованого світу. Окреслено базові чинники зміни соціокультурного простору. Виявлено основні аспекти у трансформації комунікативних, ціннісних та ідентифікаційних адаптаційних механізмів людини. Розкрито риси ескейпізму як однієї з форм самоідентифікації людини у віртуальному просторі. Зроблено наголос на особливостях ідентифікації у віртуальному просторі.
Ключові слова: віртуальна реальність, комунікація, глобалізація, ідентичність, культура, людина, ескейпізм.

Oksana Onyshchuk. Modern Man in Cyberspace: Peculiarities of Sociocultural Transformation.
The article examines the peculiarities of socio-cultural reality of the globalised world. The basic factors the socio-cultural space change are outlined. The principal transformation aspects of the communicative, value and identification human adaptation mechanisms are disclosed. The main characteristics of escapism as a form of human self-identity in cyberspace are revealed. The identification peculiarities in virtual space are highlighted.
Globalisation is considered as a change factor of modern sociocultural space. The author concludes that cyberspace offers an alternative form of life that is more attractive than the objective world and creates new opportunities for escapism and psychological dependence. Virtual reality excludes the direct contact between individuals and technological interaction replaces dialogic communication. It causes distortion of the dialogue values, the loss of the sense of self-sufficiency of the subject of communication and the advancement of the rationality cultivation. In the information society a person becomes very pragmatic and traditional values lose or change their meanings that may have a negative impact on him/her. The Internet is a social environment based on new virtual communication space. One of the determinant features of global thinking is a desire to become part of the big world to go beyond one’s own subjective worldview. This is a kind of intellectual and psychological involvement in the global life processes. In the modern age a person’s worth is determined by flexible thinking and the ability to respond quickly to constant vicissitudes of time. Cultural identity is formed in the visual environment with the help of television, advertising, the Internet and the printing press. Nowadays visuality is an important factor in developing social practices, socialisation and coexistence with other people. Contemporary culture is visually presented and the viewer combines the functions of a spectator-consumer and a tourist-flaneur.
Key words: virtual reality, communication, globalisation, identity, culture, people, escapism.

Кількість посилань 14

УДК 115:004.032

Олеся Паньків
Національний університет “Львівська політехніка”

СПРИЙНЯТТЯ ЧАСУ В ІНТЕРНЕТ-ПРОСТОРІ

© Паньків Олеся, 2014

Розглянуто Інтернет як певний соціокультурний простір, котрий радикально трансформує сприйняття простору та часу та призводить до зміни ціннісних та світоглядних орієнтацій людини. Сприйняття часу в інтернет-просторі охарактеризовано через такі особливості, як: пластичність, стиснення, “позачасовий час”, миттєвість, розтягнення, подовження. Визначено особливості просторово-часових змін в інтернет-мережі та їх вплив на умови функціонування та перетворення внутрішньої суті людини.
Ключові слова: інтернет-простір, віртуальна реальність, час, інформація, людина.

Olesia Pankiv. Peculiarites of Time Perception in the Internet Space.
Time as a form of existence involves the ideas about the transitional nature of all living objects and the human factor as the object and subject of time alteration. A person perceives and reflects time and simultaneously creates it in the process or his/her vital activity. The peculiarities of the current information society development, in particular the emergence of the Internet, require new methods, forms and approaches of time understanding. One of these approaches is a departure from a traditional way of time understanding as a universal characteristic of existence. The ideas of time “multiplicity” are getting more and more important. “Existential time experience” is one of the research methods of time perception. According to it, the time characteristics contradict the common properties of time including reversibility, relative “acceleration” or “deceleration” of the time process. In the virtual world there exist transitions from existence to non-existence because everything can start again and there are no points of “irreversibility”, time stopping and “dematerialisation” of space. If in reality time is irreversible and has one direction and the same speed, the subjective perception of the specific processes and phenomena of temporal changes varies depending on the nature of the process and the informational content of some systems. This phenomenon is especially obvious today when information is considered as the main activity of the society. The experimental investigations prove that those people, who experience positive emotions, underestimate the time intervals, in other words, the subjective time perception is quicker in comparison with the situation when people have negative emotions. The author inquires whether it is possible to speak about the existence of specific virtual time in this case or it is only a special form of subjective and psychological experience and a peculiar way of its formation. The estimation of the peculiarities and opportunities of the Internet is deemed to be a difficult task.
Key words: internet space, virtual reality, time, information, human being.

Кількість посилань 14

УДК 165.12

Віктор Петрушенко
Національний університет “Львівська політехніка”

ПРОБЛЕМАТИЗАЦІЯ ПОНЯТТЯ ІСТИНИ В СУЧАСНІЙ ФІЛОСОФІЇ

© Петрушенко Віктор, 2014

Метою статті є окреслити ті проблемні поля, через сукупність яких окреслюється розуміння істини сучасною філософією. Тут фігурують онтологія істини, зв'язок її з шарами дійсності, зі складовими пізнавального процесу. Доводиться, що аналітика істини має враховувати процесуальний характер істини, складну будову знання та виявлення ролі кожного його компонента в забезпеченні статусу істинності певного конкретного знання, системний характер тих форм, що мають забезпечити формування та функціонування знання.
Ключові слова: істина, істинність, онтологічний статус, процесуальність, системність.

Victor Petrushenko. Problematisation of the Concept of Truth in Modern Philosophy.
The purpose of the article is to identify a range of problems existing in modern philosophy of truth. The author makes an attempt to identify these problems and classify them according to some reasonable principles. First of all, he addresses the issue of the ontological status of truth, thinking to what sphere of reality truth can be referred, namely material reality (things themselves are true), the sphere of consciousness (truth is a special intellectual formation), the sphere mediating the connection between consciousness and reality (cognition, practice, experience, activity tools), the so-called “third reality” (Plato’s world of ideas or “the world of ideal substances” of K. Popper) or existential living of humans in the world (truth isn’t cognized, we live in it). Besides, the article discloses the reality layers with which truth is connected: the phenomenal world or its essential bases. Finally, the idea that truth is a procedural formation is justified. Truth as a process arises in its dynamic relation towards reality (true knowledge must change because reality itself changes) and the main components of knowledge. The most widespread concepts of truth are presented on the basis of its characteristic examination. The author supports the idea of the truth study through the analysis of the role of the knowledge components (sensory abilities, logical and structural components, notional knowledge components, symbolic forms of its real existence) in asserting its status. All these knowledge components have their true assessment and specific relation to the status of truth. The article explains why truth is often connected with logic and logical accuracy of knowledge.
Key words: truth, verity, reality, ontological status, processuality, systematization.

Кількість посилань 11

Віктор Петрушенко
Національний університет “Львівська політехніка”

СПІВВІДНОШЕННЯ ВОЛІ ТА ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ У ДРАМІ ЛЕСІ УКРАЇНКИ “КАМІННИЙ ГОСПОДАР”

Оксана Петрушенко
Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького

ЛЕСЯ УКРАЇНКА: МІРКУВАННЯ ПРО УТОПІЮ

УДК 141.81

Оксана Петрушенко
Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького

УТОПІЯ ЯК ПРОЕКТИВНА ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА КОНСТРУКЦІЯ

© Петрушенко Оксана, 2014

Автор статті стверджує, що тривале існування утопічної думки пояснюється її зв’язком з важливими потребами існування людини та діяльності людської свідомості – сферою ідеалізації, інтелектуального конструювання, уявленнями про належне та бажане, детермінованістю людського життя майбутнім, прогнозуванням, прагненням уникнути антиномій реального життя. У цьому контексті аналізуються концепції: утопічного реалізму Е. Гідденса, принципу відповідальності Г. Йонаса, реалістичної утопії Ю. Габермаса.
Ключові слова: утопія, утопічна свідомість, інтелектуальне конструювання, прогнозування.

Oksana Petrushenko. Utopia as a Projective Intellectual Construction.
The paper explains a long-time existence of utopian thinking as a result of its connection with the important needs of human existence and consciousness activity. Utopia is closely connected with the sphere of idealisation. It is the ability of man’s consciousness to create some intellectual constructions describing internal relations which are important but cannot be perceived with the sense organs. At the end of the 20th century utopia is studied in the context of social constructivism that seeks to create the image of social reality in accordance with some logical arguments (utopian constructivism). Utopian thought is also related to the ideas of appropriateness and desirability investigated by the philosophers since the 19th century. The author claims that human life is determined by the future and utopia is closely connected with this tendency. A well-known philosopher E.Bloch investigates utopia analysing the concepts of hope and prognostics. In his view, utopia fulfills the role of long-range prognostics that shows us the true values of mankind. According to K. Jaspers, people like utopia because it allows them to see the world without any problems and difficulties and avoid antinomies of real life. The philosopher criticizes utopia thinking that real life without antinomies can be characterised by a lack of energy for further growth. A.Giddens pays attention to a special role of utopia in the period of globalisation. The thinker believes that utopia is quite useful as a project of the future development of humanity. In his opinion, it must be connected with realism because in the modern world every country can plan its future only in the context of the common development of humankind. Taking into consideration the above-mentioned fact, A. Giddens uses the term “utopian realism”. Both the principle of responsibility offered by G.Yonas and realistic utopia suggested by U.Habermas are analysed in the given context.
Key words: utopia, utopian consciousness, intellectual constructing, prognostics

Кількість посилань 13

УДК 267-055.02+ 396

Світлана Повторєва, Юрій Шадських
Національний університет “Львівська політехніка”

ГЕНДЕРНІ СТУДІЇ В КОНТЕКСТІ СТРУКТУРНОЇ МЕТОДОЛОГІЇ І КІБЕРНЕТИЧНОЇ РЕАЛЬНОСТІ

Доведено, що ґендерні дослідження грунтуються на принципах структурної методології. Показано, що ці принципи застосовуються в жіночих студіях (зорема українських). Розкривається зв’язок феміністичних проектів з можливостями кіберсвіту.
Ключові слова: відмінність, ґендер, деконструкція, жіночі студії, кіборги, структурна методологія, трансгресія.

Svitlana Povtoreva, Yuriy Shadskikh. Gender study in the context of structural methodology concerning cybernetic reality.
The aim of this article is to show, on the grounds of using the main principles of structural analysis in gender studies, its constructive possibilities, its ability to clear out the basic contradictions and conflicts which are declared in the discourse of the modern West European and oriented to it (Ukrainian, American and so on) humanitarian studies and outline its real softening and further solution. First of all, the author proves that the gender studies both in the previous days and nowadays are based on the structural methodology. Accent had been done on the specification of the Ukrainian gender studies and their relations to this methodology. The usage of the comparative and semiotic methods helps to discover the function specification of structural methodology in the gender studies. The article demonstrates that the structural methodology is applied in gender studies due to its theoretic and practical effectiveness. The basic idea is shown in the the thesis that the social world is made from the meanings constructed and adopted by people. There is, of course, some conditions which dont depend on perception but facts are not neutral, they demand interpretation in the context of values of existing systems meanings. This methodology first of all promote the informed practical work and try to change the world by invading in constantly changing hided structures. In particular the practical character of the feminist studies is directed on women’ interests in their subjectivity. This study is aimed to implement feminist projects and to realize the ideals of women movement. The results of this investigation create the possibilities to use the principles of structural methodology on every field of the humanitarian sciences, literature and art, to construct the method of analysis of modern discourse practices.
Key words: difference, gender, deconstruction, female study, kyborgs, structural methodology, transgression.

Кількість посилань 22

Наталія Саноцька
Національний університет “Львівська політехніка”

РЕПРЕЗЕНТАЦІЯ ЖІНКИ В ТВОРЧОСТІ ЛЕСІ УКРАЇНКИ

© Саноцька Наталія, 2014

Кількість посилань 3

БАРБАРА СКАРҐА “НА ПОЧАТКУ БУЛО СЛОВО” (З польської переклав Ігор Карівець: Barbara Skarga, “Na początku bylo slowo” // Przegląd Filozoficzny. – Nowa Seria R.13: 2004, №2 (50), s. 5–10)

Михайло Тіпцов
Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького

ОСОБИСТІ РОЗДУМИ ПРО ТВІР “БОЯРИНЯ”ЛЕСІ УКРАЇНКИ

Syndicate content