- Рубрики
- Філософія, психологія, педагогіка
- Історія
- Політика, право
- Економіка
- Математика
- Фізика
- Хімія, хімічна технологія
- Біологія, валеологія
- Геодезія, картографія
- Загальнотехнічні науки
- ІТ, комп'ютери
- Автоматика, радіоелектроніка, телекомунікації
- Електроенергетика, електромеханіка
- Приладо-, машинобудування, транспорт
- Будівництво
- Архітектура, містобудування
- Мовознавство
- Художня література
- Мистецтвознавство
- Словники, енциклопедії, довідники
- Журнал "Львівська політехніка"
- Збірники тестових завдань
- Книжкові видання
- Наукова періодика
- Вісник Національного університету „Львівська політехніка”
- Інформатизація вищого навчального закладу
- Інформаційні системи та мережі
- Автоматика, вимірювання та керування
- Архітектура
- Держава та армія
- Динаміка, міцність та проектування машин і приладів
- Електроенергетичні та електромеханічні системи
- Електроніка
- Комп’ютерні науки та інформаційні технології
- Комп’ютерні системи проектування. Теорія і практика
- Комп’ютерні системи та мережі
- Логістика
- Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку
- Оптимізація виробничих процесів і технічний контроль у машинобудуванні та приладобудуванні
- Проблеми економіки та управління
- Проблеми лінгвістики науково-технічного і художнього тексту та питання лінгвометодики
- Проблеми української термінології
- Теорія і практика будівництва
- Теплоенергетика. Інженерія довкілля. Автоматизація
- Фізико-математичні науки
- Філософські науки
- Хімія, технологія речовин та їх застосування
- Радіоелектроніка та телекомунікації
- Юридичні науки
- Міжвідомчі науково-технічні збірники
- Наукові журнали
- Про наукову періодику
- Вісник Національного університету „Львівська політехніка”
- Фірмова продукція
№ 904 (2018)
УДК 691.53:666.97
В. В. Ілів, Я. В. Ілів
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра будівельного виробництва
ПІДВИЩЕННЯ МІЦНОСТІ СТІНОВИХ БУДІВЕЛЬНИХ
МАТЕРІАЛІВ ПІСЛЯ ПРОСОЧЕННЯ ГІДРОІЗОЛЮЮЧИМИ РІДИНАМИ
© Ілів В. В., Ілів Я. В., 2018
Наведено результати дослідження водопоглинання, міцності на стиск і згин, крайового кута змочування керамічних і цементно-піщаних матеріалів, просочених рідинами виробництва ЗДП “Кремнійполімер” та розробленими сумішами із водорозчинних рідин. Основними гідрофобними матеріалами виробництва ЗДП “Кремнійполімер”для отримання гідроізолювальних рідин є 136-157 М; ЕТС-32; АКОР-Б100. На основі ГКЖ-11Н і ГКЖ-11К розроблено експериментальні гідроізолювальні рідини № 1 К, № 2 К, № 1 Н та № 2 Н. Керамічні стінові матеріали та цементно-піщані зразки, що моделюють мурувальний розчин, просочені дослідними сумішами (№ 1 К, № 2 К, № 1 Н, № 2 Н), так як і AQUAFIN-F, володіють значно нижчим водопогли¬нанням, суттєво підвищується їхня міцність на стиск і згин, при цьому суттєво зростає крайовий кут змочування. Аналогічні результати отримано для гідроізолювальних рідин ЕТС-32, АКОР Б-100, мікроемульсії 136-157М. Треба зазначити, що керамічні зразки після просочення володіють дещо нижчим водопоглинанням, дещо вищою міцністю на стиск і згин та суттєвішим зростанням крайового кута змочування порівняно з цементно-піщаними зразками. Із матеріалів виробництва ЗДП “Кремній¬полімер” дещо кращі результати показали ЕТС-32 та АКОР Б-100 порівняно з мікроемульсією 136-157М. По периметру будівлі після заливання в попередньо висвердлені отвори гідроізолювальних рідин створюється своєрідний армопояс за рахунок суттєвого підвищення міцності стінових матеріалів на стиск і згин.
Ключові слова: вертикальна і горизонтальна гідроізоляція, капілярний тиск води, кремнійорганічні рідини, міцність на стиск і згин, водопоглинання, крайовий кут змочування, технологічна схема нанесення, поверхнева імпрегнація, гідрофобний ефект, гідроізоляційні ремонтні роботи, керамічні та в цементно-піщані зразки.
V. Iliv, Y. Iliv
Lviv Polytechnic National University
Department of building production
INCREASING THE VALIDITY OF WALL CONSTRUCTION
MATERIALS AFTER REPLACEMENT OF HYDROGENERATED LIQUIDS
© Iliv V., Iliv Y., 2018
The results of the study of water absorption, compressive strength and bending strength, wetting angle of ceramic and cement-sand materials, impregnated with the production of SDP “Kremniypolimer” and developed mixtures of water-soluble liquids are presented in the article. The main hydrophobic materials produced by ZDP “KremnoiPolimer” for obtaining waterproofing liquids are 136-157 M; ETS-32; AKOR-B100. On the basis of GKZH-11N and GKZH-11K experimental waterproofing fluids No. 1 K,
No. 2 K, No. 1 H and No. 2 Н were developed. Ceramic wall materials and cementitious and sand samples that simulate a mortar, impregnated with experimental mixtures (No. 1 K,
No. 2 K, No. 1 N, No. 2 N), as well as AQUAFIN-F, have significantly lower water absorption, substantially increases their compressive and bending strength, while the marginal angle of wetting is significantly increasing. Similar results were obtained for hydro-insulating liquids ETS-32, AKOR B-100, microemulsions 136–157 M. It should be noted that ceramic specimens after impregnation have a slightly lower water absorption, somewhat higher compressive and bending strength and a more significant increase in the wetting angle compared to cement-sand samples. From materials produced by ZDP “KremnoiPolimer”, somewhat better results were shown by ETS-32 and AKOR B-100 in comparison with the microemulsion 136–157 M. On the perimeter of the building, after pouring into pre-drilled holes of waterproofing liquids, a peculiar armopoy is created due to a significant increase in the strength of the wall materials on compression and bending.
Key words: vertical and horizontal waterproofing, capillary pressure of water, silicon organic fluids, compressive and bending strength, water absorption, edge wetting angle, technological drawing scheme, surface impregnation, hydrophobic effect, waterproofing repair works, ceramic and cement-sand samples.
Література – 4
УДК 628.218:628.334.6
Л. І. Вовк, Ю. А. Трофимчук
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра гідравліки і сантехніки
ПОРІВНЯННЯ ОБ’ЄМІВ ПОВЕРХНЕВОГО СТОКУ
З ТИПОВИХ МІКРОРАЙОНІВ ЖИТЛОВОЇ ЗАБУДОВИ
ВЕЛИКИХ МІСТ, ВИЗНАЧЕНИХ ЗГІДНО З НОРМАТИВНИМИ ДОКУМЕНТАМИ УКРАЇНИ
© Вовк Л. І., Трофимчук Ю. А., 2018
У роботі проаналізовано низку нормативно-технічних документів, які регламентують процедуру визначення середньорічних об’ємів поверхневого стоку із забудованих територій, виділено 4 методики. Виявлено значну відмінність не лише в числових значеннях загального коефіцієнта стоку, але і в класифікації поверхонь за видами покриття. Для демонстрування відмінностей у результатах, отриманих за різними методиками, виконано розрахунки середньорічних об’ємів поверхневого стоку з центральної високо урбанізованої частини м. Луцька (Fзаг = 146,1 га). Розрахунковий питомий об’єм стоку за методикою 1 на 5,45 %, а за методикою 2 – на 7,17 % менший, ніж за базовою методикою 3. За методиками 2 і 3 виконано також розрахунки середньорічних об’ємів стоку за узагальненими середніми коефіцієнтами поверхневого стоку; отримано результати, менші відповідно на 24,9 % і 19,4 % за питомий об’єм, визначений за базовою методикою 3.
Виконаний аналіз дає змогу рекомендувати до використання методику 3 з поділом урбанізованої поверхні за видами покриття.
Ключові слова: поверхневий стік, загальний коефіцієнт стоку, види покриття.
L. Vovk, Y. Trofymchuk
Lviv Polytechnic National University,
Department of hydraulic and sanitary engineering
COMPARING OF THE VOLUME OF STORMWATER RUNOFF
FROM TYPICAL RESIDENTIAL CATCHMENTS
IN LARGEST CITIES, CALCULATED ACCORDING
TO UKRAINIAN NORMATIVE DOCUMENTS
© Vovk L., Trofymchuk Y., 2018
It was analyzed Ukrainian normative documents, regulating the procedure of calculating the average annual volume of stormwater runoff from urbanized areas. It was found the big differences as in the numerical values of the general (annual) runoff coefficient, so in the classification of the surface cover type. Methods 1 and 2 indicate the ranges of numerical values of the general runoff coefficient for different cover types, but don’t explain the criteria for selecting the precise values for performing calculations under certain conditions. Methods #2 and #3 also indicate generalized average runoff coefficients for different cover types. The method #3 only recommends to take into account the wastewater from street washing works in the total annual average volume of surface wastewater. The calculation of the average annual volume of stormwater runoff from the central high-urbanized part of Lutsk (F = 146.1 ha) clearly shows the differences between the results, obtained by methods 1−3. The maximal value of the specific annual average volume of stormwater runoff, obtained using the method # 3
(W' = 3627 m3/ha), was accepted as 100 %. Estimated specific volume of runoff, using the method 1 is 5.45 % less, and using the method 2 is 7.17 % less respectively. Calculations of average annual specific volume were done using the methods 2 and 3, taking into account generalized average coefficients surfac e runoff; the results were obtained by 24.9 % and by 19.4 % less respectively, comparing the baseline method 3. Performed analysis allows recommend for the practical using method 3 with the division of urbanized areas by cover types. An important problem is empirical refinement of the values of the total runoff coefficient for different cover types.
Key words: stormwater runoff, general runoff coefficient, surface cover type.
Література – 8
УДК 624.059.3:624.96
В. М. Кущенко1, О. Є. Нечитайло2
1Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра будівельних конструкцій та мостів,
2Національний технічний університет “Дніпровська політехніка”,
кафедра будівництва, геотехніки і геомеханіки
АНАЛІЗ ВТОМНОЇ МІЦНОСТІ ВУЗЛІВ
ОПИРАННЯ БАГАТОКАНАТНИХ ШКІВІВ ТЕРТЯ РАМНОГО ШАХТНОГО КОПРА
© Кущенко В. М., Нечитайло О. Є., 2018
Укісні шахтні копри є найвідповідальнішими спорудами шахтної поверхні. На поточний момент гірничодобувної галузі спостерігається збільшення глибини шахтних стволів до 1200... 1300 м, що призводить до збільшення висоти укісних копрів до 60–70 м, а також до зростання динамічних навантажень. У зв’язку з цим, для гарантування безпеки конструкцій шахтних копрів необхідне уточнення наявних інженерних методик розрахунку шахтних укісних копрів. У роботі наведено результати теоретичних, експериментальних досліджень авторів, а саме – математичне моделювання напружено-деформованого стану вузлів опирання напрямних шківів конструкцій рамних шахтних копрів. За математичного моделювання встановлено: закономірності розподілу місцевих напружень; характеристики динамічних напружень для перевірки втомної міцності підшківних конструкцій; оцінено ресурс вузлів обпирання напрямних шківів за втомною міцністю. Проаналізовано втомну міцність конструкцій рамного шахтного копра багатоканатною підйомної установки, зокрема, вузлів обпирання напрямних шківів. Аналіз проводився на розрахунковій моделі, що складається з плоских і просторових скінченних елементів реалізованої в середовищі програмного комплексу “Ansys Workbrench 14.0”. У результаті численних експериментів у підшківних рамах полушатрового копра отримані: закономірності розподілу місцевих напружень під опорними підшипниками напрямних шківів, встановлені параметри напруженого стану при зміні технологічних і конструктивних чинників; встановлені характерні області змінних напружень; виконаний аналіз напружено-деформованого стану за дії динамічних навантажень; визначені характеристики циклів динамічних напружень. За характеристиками циклів виконані перевірки втомної міцності за трьома методиками: СНиП II-23-81 * (п.9.2 *), ДБН В.2.6-163 (п. 1.11.2) і EN1993-1-9-2009 (п. 8). Загалом отримані результати є основою для вдосконалення інженерних методик розрахунку сталевих конструкцій шахтних укісних копрів.
Ключові слова: шахтний рамний укісний копер; підшківні конструкції; вузол опирання напрямного шківа; напружений стан; місцеві напруження, аналіз міцності.
V. Kushchenko1, A. Nechitailo2
1Lviv Polytechnic National University,
Department of building construction and bridges,
2National TU Dnipro Polytechnic,
Department of construction and geomechanics,
ANALYSIS OF THE FATIGUE STRENGTH OF RESTING NODES
OF MULTIPLE-ROPE FRICTION PULLEYS OF A FRAMED SHAFT HEADGEAR
© Kushchenko V., Nechitailo A., 2018
The paper comprises the results of the analysis of the fatigue strength of the framed shaft headgear structures, among them a multiple-rope hoisting plant, resting nodes of guide pulleys. The analysis was carried out on the design model consisting of flat and spatial finite elements within the software complex “Ansys Workbrench 14.0”. From the numerical experiments the typical ranges of alternating stresses were fixed in the sub-pulley frames of the semi-hipped headgear; the analysis of the stress-deformed state under dynamic loads was carried out; the behavior of the dynamic stress cycles was found out and on its base the fatigue strength was tested by three techniques: the Building Code II-23-81* (point 9.2*), the Building Code В.2.6-163 (point 1.11.2) and EN1993-1-9-2009 (point 8).
Key words: frame sloping shaft headgear, sub-pulley structures, guide pulley resting unit, strength analysis, stressed state, local stresses.
Література – 7
УДК 624.012.45.044
С. Б. Максимович, О. В. Крочак
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра будівельних конструкцій та мостів
ПРО АНКЕРУВАННЯ ПОЗДОВЖНЬОЇ РОЗТЯГНУТОЇ
АРМАТУРИ У ЗАЛІЗОБЕТОННИХ БАЛКАХ
БЕЗ ПОПЕРЕДНЬОГО НАПРУЖЕННЯ
© Максимович С. Б., Крочак О. В., 2018
Експериментальні дослідження покзали, що навіть у разі дотримання вимог чинних норм про довжину анкерування поздовжньої арматури балки руйнуються від втрати зчеплення поздовжньої арматури з бетоном, не досягнувши міцності похилого перерізу. Висмикування поздовжньої арматури на опорах внаслідок розтріскування бетону і порушення зчеплення потрібно розглядати як недолік конструювання опорної частини. Такі балки не коректно брати до уваги під час проведення аналізу несучої здатності похилих перерізів, тому що анкерування є окремою проблемою у теорії залізобетону.
Особливістю згинаних залізобетонних елементів є те, що за дії навантаження епюра розтягуючого зусилля у поздовжній арматурі не відповідає епюрі згинальних моментів внаслідок часткової втрати зчеплення арматури з бетоном після утворення вертикальних тріщин, які допускаються нормами за експлуатаційних навантажень. Для вирішення цієї проблеми пропонують використовувати поняття “правило зміщення розтягуючого зусилля”, яке подано в чинних нормах [1] і Eurocode 2 EN 1992-1-1:2004 [2] для визначення місця обриву поздовжньої арматури в прольоті. Пропонуємо дещо інший підхід, який ґрунтується на зміщенні не розтягуючого зусилля, а зміщенні епюри згинальних моментів. Цей метод вперше запропонував Л. О. Дорошкевич для розра¬хунку поперечної арматури. Невідповідність зміни розтягуючого зусилля в поздовжній арматурі і епюри згинальних моментів враховується коефіцієнтом зміщення епюри моментів , який визначають за допомогою розроблених номограм. Наведено приклад розрахунку довжини анкерування поздовжньої арматури пропонованим методом.
Ключові слова: анкерування поздовжньої арматури, залізобетонні балки, міцність похилих перерізів, коефіцієнт зміщення епюри моментів, приріст згинального моменту.
S. Maksymovych, O. Krochak
Lviv Polytechnic National University
Department of Building Constructions and Bridges
ON ANCHORING OF THE LONGITUDINAL TENSILE REINFORCEMENT IN REINFORCED CONCRETE
BEAMS WITHOUT PRE-STRESSING
© Maksymovych S., Krochak О., 2018
The character of oblique cracking is significantly influenced by the method and reliability of anchoring of the longitudinal tensile reinforcement on the hinge support beams. In many experimental researches the lack of anchoring caused the premature destruction of beams along the sloping cracks. Nevertheless, such destruction of a beam along the sloping crack, at the violation of anchoring on the hinge support, should not be referred to the type of destruction under the influence of internal efforts, caused by the external loading. Pulling out of longitudinal bars of reinforced concrete beams on support, as a result of concrete cracking and adhesion violation, should be considered as a drawback of the supporting part constructing. It is incorrect to take such beams into consideration at doing the analysis of the bearing capacity of sloping cuts, because anchoring is a separate issue in the theory of reinforced concrete studies.
The experimental research has shown that even by maintaining standards of current design norms concerning the length of anchoring of the longitudinal reinforcement beams are ruined because of the lack of adhesion of the longitudinal reinforcement with concrete without achieving the strength of the sloping cut. The peculiarity of the bending reinforced concrete elements is the fact that at loading effect the diagram of the stretching effort in the longitudinal reinforcement does not correspond to the diagram of the bending moments as a result of the partial loss of the reinforcement adhesion with concrete after the creation of vertical cracks, which are allowed by design norms at the exploitation loadings.
To solve this problem it is suggested to use the notion of “the rule of strengthening of the stretching effort”, available in current design norms [1] and Eurocode 2 EN 1992-1-1:2004 [2] for determining the place of break in the span. We suggest quite a different approach which is based not on the displacement of stretching effort, but on the displacement of the diagram of bending moments. This method was suggested by L. O. Doroshkevych for the calculation of the shear reinforcement. The discrepancy of the stretching effort change in the longitudinal reinforcement and the diagram of bending moments is taken into account by the coefficient of diagram of moments displacement which is determined with the help of developed nomograms. The article presents the example of calculation of the anchoring length of the longitudinal reinforcement by the suggested method.
Key words: anchoring of the longitudinal reinforcement, reinforced concrete beams, oblique planes, displacement coefficient of bending moment diagram, bending moment’ increment.
Література – 17
УДК 666.9.035:666.974.2
У. Д. Марущак, М. А. Саницький, Ю. В. Олевич
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра будівельного виробництва
ВПЛИВ ПІДВИЩЕНИХ ТЕМПЕРАТУР НА ВЛАСТИВОСТІ НАНОМОДИФІКОВАНИХ ДИСПЕРСНО-АРМОВАНИХ БЕТОНІВ
© Марущак У. Д., Саницький М. А., Олевич Ю. В., 2018
Одним з інноваційних рішень покращення механічних властивостей бетонів в умовах впливу підвищених температур є використання портландцементних матеріалів, модифікованих на наномасштабному рівні. Досліджено вплив комплексного наномоди¬фікування полікарбоксилатним суперпластифікатором, ультра- та нанодисперсними мінеральними добавками, а також дисперсного армування термостійкими базальто¬вими волокнами на властивості бетонів на основі портландцементу, які через 1 та 7 діб тверднення піддавались дії підвищених температур 200, 400 і 600 °С. Визначено втрату маси, міцність на згин і стиск, пористість, усадку, водопоглинання бетонів після впливу підвищеної температури. Показано, що наномодифіковані бетони характеризуються високою ранньою та стандартною міцністю, підвищеною міцністю після впливу температур у діапазоні від 105 до 600 °С. Міцність на стиск наномодифікованого бетону через 1 і 7 діб тверднення в нормальних умовах і витримування при 400 °С зростає до 89,8 та 107,4 МПа відповідно, при цьому аналогічна міцність контрольного бетону становить відповідно 40,2 та 60,0 МПа. Дисперсне армування термічностійкими базальтовими волокнами забезпечує додаткове підвищення фізико-механічних показників наномодифікованого фібробетону.
Ключові слова: бетон, підвищені температури, наномодифікування, дисперсне армування, ультра- та нанодисперсна мінеральна добавка, міцність.
U. Marushchak, M. Sanytsky, Y. Olevych
Lviv Polytechnic National University,
Department of construction production
INFLUENCE OF ELEVATED TEMPERATURES ON THE PERFORMANCE OF NANOMODIFIED FIBER-REINFORCED CONCRETES
© Marushchak U., Sanytsky M., Olevych Y., 2018
Exposure to elevated temperatures has detrimental effects on the properties of concretes based on the Portland cement, leading to irreversible changes, up to total failure. One of solutions to improve resistance of structures after exposure to high temperatures may be the use of cement-based materials modified at the nanoscale. The influence of complex nanomodification with polycarboxylate ether superplasticizer, ultra- and nanofine mineral additives and volume fiber-reinforcement by thermal stability basalt fibers on the behavior of Portland cementing materials exposed to elevated temperatures was investigated. After 1 and 7 days of curing period the concrete specimens were exposed to elevated temperatures of 105, 200, 400 and 600 C typical for fire environment. The mass loss, flexural and compressive strength, porosity, shrinkage, water adsorption of the specimens exposed to the elevated temperatures were determined. The nanomodified Portland cementing materials are characterized by high strength at early and later age, exhibit enhanced stability of mechanical properties when exposed to temperatures in a range of 105 to 600 °C. The compressive strength of nanomodified concrete after 1 and 7 days of hardening at normal conditions and exposed to temperatures from 400 °C is increased to 89.8 and 107.4 MPa respectively. The adding of thermal stability basalt fibers is provided additional strength increase of nanomodified fiber-reinforced concrete. The possibility of obtaining nanomodified rapid hardening Portland cementing materials with high thermal resistance is provided by water demand reducing, system particle packing optimization, increasing cement matrix density, stimulating nucleation processes in the intergranular space, acceleration of hydration process and pozzolanic reaction, three-dimensional reinforcement of structure. Lower water/cement ratio and higher degree of water binding into hydration products decreases the total porosity, shrinkage and the rate of shrinkage of the nanomodified fiber-reinforced concrete by providing the rigidity increasing of the solid matrix to resist deformation.
Key words: concrete, elevated temperature, nanomodification, fiber-reinforcement, ultra- and nanofine mineral additive, strength.
Література – 10
УДК 624.012.46
І. Р. Мацьопа, А. Я. Мурин
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра автомобільних доріг та мостів
МОДЕЛЮВАННЯ РОБОТИ ЗАЛІЗОБЕТОННИХ БАЛОК
ІЗ КОМПОЗИТНОЮ ПОПЕРЕДНЬО НАПРУЖЕНОЮ АРМАТУРОЮ
© Мацьопа І. Р., Мурин А. Я., 2018
У залізобетонних конструкціях за значного впливу агресивного середовища застосування попередньо напруженої арматури є достатньо проблемним питанням. На даний час є багато рекомендацій щодо зменшення впливу агресивного середовища на корозійні процеси в арматурі, збільшення надійності конструкцій та терміну їх придатності до нормальної експлуатації. Одним із варіантів вирішення проблеми є застосування в ролі арматури неметалевих елементів (як внутрішньої стержневої арматури, так і у вигляді наклеюваної зовнішньої). Для покращення фізико-механічних характеристик конструкції рекомендується застосування попереднього напруження, при цьому актуальними є питання розрахунку і оптимального проектування будівельних конструкцій з неметалевою арматурою (FRP). В Україні одним з лідерів моделювання є програмний комплекс “Лира” – сучасний інструмент для чисельного дослідження міцності і стійкості конструкцій.
Ключові слова: залізобетонна балка, композитна арматура, попереднє напруження, програмний комплекс “Лира”, нелінійний розрахунок.
I. Matsopa, A. Muryn
Lviv Polytechnic National University,
Department of highways and bridges
MODELLING OF REINFORCED CONCRETE BEAMS
WITH PRETENSIONED FRP REINFORCEMENT
© Matsopa I., Muryn A., 2018
Traditional building materials are regularly improved, finding new operational characteristics and complementing the quality of technical parameters. For a long time and now as reinforcement of reinforced concrete elements is steel. Corrosion of steel and conductiveness, prompted researchers to improve the quality of reinforcement, as a result of which non-metallic composite reinforcement was created. Composite materials are a group of reinforcing bars that differ in the type of feedstock, consisting of two or more components. The first element is fibers from various types of raw materials, the second is a thermosetting or thermoplastic polymer (resin). After the binder is cured, strong rods are obtained. There are five types of composite non-metallic reinforcement: fiberglass, basalt plastic, carbon fiber, hybrid, glass reinforced polyethylene terephthalate. Non-metallic element as replacements for internal rod, and gluing to the surface of reinforced concrete structures of composite tapes or fabrics. To improve the physical and mechanical characteristics of the structure, recommended applied the previous tension, calculation and optimal design of building structures with non-metal reinforcement (FRP) are relevant. For modeling of building structures, software package in which the implemented finite element method are used, the most famous of them are Ansys, Femap, Nastran, Lira, Scad, the last two are Ukrainian developers. In Ukraine, one of the leaders is the software complex “Lira” – a modern tool for numerical investigation of strength and stability of structures. Accounting for the non-linear operation of the structure allows building adequate design schemes, identifying additional reserves of bearing capacity, reducing material consumption to ensure structural safety. When calculating structures, physical nonlinearity are distinguished, in the calculation of the nonlinear dependence between the components of generalized stresses and strains.
Key words: reinforced concrete beam, composite reinforcement, previous tension, software complex “Lira”, non-linear calculation.
Література – 5
УДК 691.553
О. Р. Позняк, Н. В. Кондратьєва, В. М. Мельник*, Т. В. Мельник
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра будівельного виробництва,
*кафедра економіки підприємства та інвестицій
ДОСЛІДЖЕННЯ ВЛАСТИВОСТЕЙ
МОДИФІКОВАННИХ ГІПСОВИХ В’ЯЖУЧИХ
© О. Р. Позняк, Н. В. Кондратьєва, В. М. Мельник, Т. В. Мельник, 2018
Проаналізовано літературні джерела щодо методів модифікування гіпсових в’яжучих. Показано, що розширення сфери застосування гіпсових в’яжучих вимагає поліпшення фізико-механічних характеристик гіпсу, зокрема шляхом використання мінеральних та хімічних добавок, які дають змогу оптимізувати формування структури гіпсового каменю та отримувати ефективні композити зі стабільною структурою. Подано результати дослідження впливу хімічних добавок на основі полікарбоксилатів на властивості гіпсового в’яжучого. Встановлено, що використання добавок Master Glenium ACE 450, Master Glenium ACE 430, MС-Power Flow 2695 забезпечує водоредукуючий ефект 20–36 % за витрати добавки 1 мас. %. Показано вплив добавок на терміни тужавіння гіпсового в’яжучого та міцність і водостійкість гіпсового каменю. Дослідженнями процесів структуроутворення встановлено, що в присутності добавок полікарбоксилатів відбувається адсорбційне модифікування кристалів двоводного гіпсу з утворенням упорядкованішої і щільнішої структури гіпсового каменю, що впливає на фізико-механічні та будівельно-технічні властивості матеріалу.
Ключові слова: гіпсове в’яжуче, міцність, полікарбоксилат, адсорбційне модифікування.
O. R. Poznіak, N. V. Kondrateva, V. M. Melnyk*, Т. V. Melnyk
Lviv Polytechnic National University,
Department of Building Production,
*Department of Business Economics and Investment
RESEARCH OF MODIFIED GYPSUM BINDERS PROPERTIES
© Poznіak O., Kondrateva N., Melnyk V., Melnyk Т., 2018
In the article the analysis of literary sources concerning methods of gypsum binders modification is shown. It is shown that today more and more attention is paid on the ecology of production and the maximum efficiency of the use of natural resources, therefore the development of non-klinker binders, such as anhydrite and gypsum, is relevant. Building gypsum has become widely used in the industry of production rapid hardening plastic masses which are easily aligned and used in the installation of floor, ceiling, wall coverings, if necessary, the laying of joints, cracks and irregularities, in the manufacture of artificial gypsum stone. Expansion of the application of gypsum binders requires improvement of physical and mechanical characteristics of gypsum, in particular through the use of mineral and chemical admixtures, which allow to optimize the formation of the structure of gypsum stone and to obtain effective composites with a stable structure. The paper describes the characteristics of the materials used in conducting experimental studies. The results of the investigation of influence of chemical admixtures on the basis of polycarboxylates on the properties of gypsum binder are presented. It has been found that the use of Master Glenium® ACE 450, Glenium 430, MС-Power Flow 2695 as admixtures provides a water-reducing effect in the range of 20–36 % with admixture consumption of 1 wt.%. It is shown the influence of admixtures on setting time of gypsum binder and the strength and water resistance of gypsum stone. The strength of gypsum stone after full drying increases by more than 2 times, and for gypsum stone containing 1 mass. % of Glenium 430 is 51,6 MPa, while the stone without additives is characterized by a strength of 26 MPa. By the researches of the processes of structure formation have been established that in the presence of admixtures of polycarboxylate type there is an adsorption modification of two-hull gypsum crystals with the formation of more ordered and denser structure of gypsum stone, which affects the physical and mechanical as well as constructional and technical properties of the material.
Key words: gypsum binder, strength, polycarboxylate, adsorption modification.
Література – 9
УДК 624.21.004.69
В. Ю. Сало, О. Ю. Сало*
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра автомобільних доріг і мостів,
*автомобільно-дорожній коледж
ЕКСПЛУАТАЦІЙНИЙ СТАН ПРОГОНОВИХ БУДОВ
ІСНУЮЧИХ МЕТАЛЕВИХ МОСТІВ НА АВТОМОБІЛЬНИХ
ДОРОГАХ У ЗАХІДНИХ ОБЛАСТЯХ УКРАЇНИ
© Сало В. Ю., Сало О. Ю., 2018
На конкретних прикладах натурних обстежень металевих мостів показано дефекти та пошкодження елементів, деградацію матеріалу конструкції. Наведено приклади недосконалості конструкції, типові дефекти, недоліки експлуатації. Встановлено, що значна частина обстежених конструкцій працює під навантаженням в розрахунковому режимі. Однак у деяких прогонових будовах можуть виникнути небезпечніші ситуації, що загрожують зниженню вантажопідйомності прогонових будов. Частка мостів у “4” і “5” експлуатаційних станах з кожним роком збільшується, а це свідчить про зниження надійності мостових споруд. Відбувається нагромадження обсягів ремонтних робіт, які не були виконані в попередні роки. Ставляться завдання виробити критерії оцінки ефективності ремонтів мостових споруд за обмежених залишкових ресурсів, а також розроблення раціональних схем підсилення споруд, що розташовані на маршрутах руху великовагового транспорту.
Ключові слова: металеві мости, реконструкція, тріщиностійкість, розрахунки мостів.
V. Salo, O. Salo*
Lviv Polytechnic National University,
Departament of Roads and Bridges,
* Motor road colledge
OPERATING STATE OF SPAN CONSTRUCTIONS
OF EXISTING METALLIC BRIDGES ON AUTOMOTIVE ROADS
IN THE WESTERN AREAS OF UKRAINE
© Salo V., Salo O., 2018
By using the examples of large – scale inspections of metallic bridges the defects and damaqes of elements, the degradation of structural materials are shown. The examples of structure imperfection, tipical defects, operation drawbacks are illustrated. Construction defects are the most numerous and can significantly affect the operational reliability and durability of the surveyed bridges. Basically it is: departure from the project, use of substandard materials and violation of production technology; their share accounts for 55 % of the surveyed bridges. It is shown that the degree of influence of defects on the bearing capacity and durability spans depending on their location, character, width and size of disclosure under temporary stress. The main danger of all detected defects is that they are not controlled by the calculation. It is established that a considerable part of surveyed structures works under load in the calculated mode. However, in some runways, there may be more dangerous situations that threaten the lowering of the load capacity of runways. The part of bridges in “4” and “5” operating conditions increases year by year, which indicates a decrease in the reliability of bridge structures. There is an accumulation of volumes of repair works that have not been performed in previous years. The task is to develop criteria for assessing the effectiveness of bridge repairs with limited residual resources, as well as developing rational reinforcement schemes for structures located on high load highway traffic routes.
Key words: metallic bridqes, reconstruction, fracture strenqth, calculation of bridqe, strenqth riqidity, cract resistance, larqe – scale inspection, defects and damaqes, metallic structures, technical diaqnostic.
Література – 5
УДК 625.841
С. Й. Солодкий, І. Ю. Думич, Ю. В. Турба
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра автомобільних доріг та мостів
ВПЛИВ ТОВЩИНИ ЦЕМЕНТОҐРУНТОВИХ ОСНОВ
НА НЕСУЧУ ЗДАТНІСТЬ БЕТОННИХ ДОРОЖНІХ ПОКРИТТІВ
Солодкий С. Й., Думич І. Ю., Турба Ю. В., 2018
Постійний приріст навантажень на дорожні покриття потребує постійного збільшення їх несучої здатності. Наведені результати експериментальних випробувань моделей бетонних покриттів на піскоцементних основах. Проведені експериментальні дослідження в лабораторії кафедри автомобільних доріг і мостів Національного університету “Львівська політехніка” на змодельованій ділянці покриття в масштабі 1:3 показали, що підвищувати несучу здатність бетонних дорожніх покриттів необхідно за рахунок влаштування основ із матеріалів укріплених цементом. Отримані рівняння регресії першого порядку, що характеризують залежність основних показників несучої здатності покриттів – пружних прогинів і граничних навантажень – від товщини покриттів і жорстких основ. У результаті експериментальних моделей бетонних покриттів на жорстких основах різної товщини встановлено, що по несучій здатності односантиметрова плита покриття еквівалентна приблизно 1,8–2,0 см плити жорсткої піскоцементної основи.
Ключові слова: бетонні дорожні покриття, піскоцементні та цементоґрунтові основи, несуча здатність.
S. Solodkyy, I. Dumych, Yu. Turba
Lviv Polytechnic National University,
Department of Highways and Bridges
INFLUENCE OF THICKNESS OF CEMENT-GROUND BASES
ON BEARING-CAPACITY OF CONCRETE ROAD SURFACES
Solodkyy S., Dumych I., Turba Yu., 2018
Permanent increasing of loading on road surfaces requires a permanent increase their bearing capacity. In research paper presented experimental results of test specimens of concrete road surfaces on cement-sand bases. The experimental tests were conduct at laboratory of department highways and bridges at Lviv Polytechnic National University. The specimens were at scale 1:3 and included six plates by sizes 2×1 m united in construction by joint type. The full-length research object was 6 m and width 2 m. Two middle plates were testing to destruction specimens. After that, in this area placed new construction of surfaces and bases. The task were to determinate comparative dependence the limit loads and deflections in different thickness of surfaces and bases for more clear and detail estimation influence of this value. For reach this tasks were used orthogonal planning of experiment in the first order for the two-factor dependence on the three levels – tested 32 = 9 constructions of surfaces. The thickness of test specimens of concrete plate were 50, 70 and 90 mm and the thickness of sand-cement bases were 0, 50 and 100 mm. The experimental results showed that for increasing bearing capacity of concrete road surfaces need to arrange bases of materials strengthened by cement. In this paper presented new results of regression equation in first order, that characterized comparative dependence the limit loads and deflections in different thickness of surfaces and rigid bases. In experimental results of concrete plate specimens on different thickness of rigid bases determinate, that bearing-capacity of 10 mm had equivalent bearing-capacity of 18–20 mm plate on rigid sand-cement bases. However, by the received experimental results, the increasing of rigid bases cannot be sharp growth and must be optimal correlation of thickness of concrete plate surfaces and bases in condition of equally tense of plates.
Key words: concrete road surfaces, sand-cement bases, ground-cement bases, bearing-capacity.
Література – 1
УДК 694.6
A. Ujma, M. Kur
Czestochowa University of Technology, Poland
Faculty of Civil Engineering
ANALYSIS OF THERMAL PROPERTIES
OF FLOORS IN HEATED BUILDINGS
© Ujma A., Kur M., 2018
The article discusses some thermal properties of floors and floorings, such as heat transfer and heat absorption. It was pointed out that there are no specific requirements in the field of heat absorption by floor construction in the Polish building regulations. The property of heat accumulation through the floor not only affects the thermal sensations of the room users, but also affects the heat loss of such a construction. The main objective of the study was to assess the heat absorption capacity of floors and flooring made of various types of wood and compare them with floors finished with natural stone or ceramic tiles. Comparison of the thermal activity of the floor from different types of wood shows some differences that allow to identify types of wood that may be more or less active in these thermal processes. Characteristically, it has also been found to determine a wood floor thickness that is similar for different types of wood, where the properties related to heat accumulation stabilize. In the case of a floor finished with natural stone or with ceramic floor tiles, in contrast to wood, as the thickness of the finishing layer increases, an increase in the activity associated with the accumulation of heat is observed.
Key words: floor, flooring, wood flooring, specific requirements, thermal parameters, heat absorption.
A. Уймa, М. Kур
Ченстоховський технологічний університет, Польща
факультет цивільного будівництва
АНАЛІЗ ТЕПЛОВИХ ВЛАСТИВОСТЕЙ
ЕЛЕМЕНТІВ ПІДЛОГ В ОПАЛЮВАНИХ БУДИНКАХ
© Уймa A., Kур М., 2018
Розглянуто такі теплові властивості підлог та підлогових покриттів як теплопередача та теплопоглинання. Конструкції підлоги розміщуються на землі, над підвалом або в неопалюваній кімнаті або над проїздом у будівлі або аркаді. Вказано на відсутність детальних вимог щодо проектування адекватної теплової абсорбції підлоговими конструкціями в польських будівельних правилах. Властивість нагромадження тепла через підлогу має величезний вплив на теплові відчуття користувачів опалюваних приміщень. Ці властивості також непрямим шляхом впливають на тепловтрати будівлі в результаті цього фізичного явища. Коли термічна акумуляція підлоги збільшується, користувач намагається покращити свої теплові відчуття, збільшуючи температуру в приміщенні. Цього можна досягти, збільшуючи подачу повітря в приміщення. Це, своєю чергою, може призвести до збільшення втрат тепла через захищення, що аналізуються в статті. Основна мета дослідження полягає в оцінці теплопоглинальної здатності підлоги та підлогового покриття, виготовленого з різних видів деревини, а також порівняння її з верхнім шаром підлоги з натурального каменю або керамічної плитки. Порівняння теплової активності підлоги з різними типами деревини показує деякі відмінності, які дають змогу визначати типи деревини, які можуть бути більш-менш активними в цих термічних процесах. Характерно також, що товщина дерев’яної підлоги в певний момент часу, коли процес поглинання тепла практично стабілізується, дуже подібна для різних типів деревини. Виявлено також, що підлогове покриття з натурального каменю або керамічної плитки, на відміну від деревини, свідчить про збільшення товщини обробного шару та збільшення накопиченням тепла.
Ключові слова: підлога, підлогoве покриття, настили, паркети, конкретні вимоги, теплові параметри, поглинання тепла.
Література – 9
УДК 624.012.45
Р. А. Шуляр, В. Г. Кваша*
Національний університет “Львівська політехніка”
кафедра будівельних конструкцій та мостів,
*кафедра автомобільних доріг та мостів
ОБВАЛЕННЯ ЗАЛІЗОБЕТОННОЇ БАЛКИ ПОКРИТТЯ ПРОМИСЛОВОЇ БУДІВЛІ, ЙОГО ПРИЧИНИ
ТА ЕКСПЛУАТАЦІЙНИЙ СТАН І УМОВИ БЕЗПЕЧНОЇ ЕКСПЛУАТАЦІЇ РЕШТИ БАЛОК ПОКРИТТЯ
© Шуляр Р. А., Кваша В. Г., 2018
Представлено результати обстеження збірної залізобетонної балки покриття промислової будівлі після її руйнування з обваленням внаслідок розриву арматурних стержнів пакету поздовжньої робочої арматури в кількості 2Ø20+1Ø32 ст. 5 (А300С). Встановлено, що причиною розриву пакету арматури могло бути неякісне стикування в прольоті арматурного стержня робочої арматури Ø32 мм і його розриву або під час виготовлення зварного арматурного каркасу, або на початковій стадії експлуатації балки під дією експлуатаційного навантаження, значно більшого від прийнятого в проекті. Встановлено, що нерозірваної арматури 2Ø20 виявилось недостатньо для забезпечення несучої здатності балки за фактичних навантажень від покрівлі. Тому подальше її розривання стало причиною фізичного руйнування балки. Запропоновано два варіанти підсилення балок-застосування шпренгельних затяжок (для балок БО) і влаштування в середньому прольоті додаткової пружної опори, підтриманої трикутною шпренгельною системою (для балок БД).
Ключові слова: залізобетонна балка, руйнування, підсилення.
R. Shulyar, V. Kvasha*
Lviv Polytechnic National University,
Department of building construction and bridges,
* Department of highways and bridges
COLLAPSING OF THE REINFORCED CONCRETE ROOF BEEM DESIGNED FOR THE INDUSTRIAL BUILDDING. ITS CAUSES, WORKING CONDITIONS AND CONDITIONS FOR SAFETY OF REMAINING ROOF BEAMS
© Shulyar R., Kvasha V., 2018
The project of the production house features the design of concrete roof. The roof is composed of typical precast reinforced concrete beams: single-slope (for ending spans) and double-slope (for middle span). The beam types are БО9 and БД9 accordingly, spanning over 9.0 m, designed for a typical ПК-01-05 series “Reinforced precast concrete load bearing structure for roofing with rolled-on surface” (issue 1 – beams).
The article presents the results of collapsed reinforced concrete roof beam exploration. The industrial building beam has collapsed after a breakdown of its longitudinal rebar pack of 2Ø20+1Ø32 p.5 (A300C). The beam is T-shaped in section with its flange in a compression zone. The beam features a multirow composition of its longitudal performing reinforcement as a pack of repetitive section rebars precasted of hot rolled steel, allowing to shrink the beams web width down to the minimum of 100 mm. The check has shown that the breakdown could be caused by poor quality of the Ø32 mm rebar joints along the span. The reason could be either the beam’s reinforcement welding process or during the beams substantial overload during its early performance. Additionally the actual rebar composition is discovered to differ from he one in the design dwawings.
The calculation check resembles that the number of remaining working 2Ø20 rebars was not enough to support the actual load of the roof structure. Therefore its ongoing breakdown has turned to the beams physical dismental with following consequences.
The analysis of the remaining beams’ working conditions has shown the lack of their load bearing capacity. In order to ensure normal performance, the beams in every span should be additionally reinforced. There are two reinforcement options suggested: first, usage of prestressed sprengel ties (for БО9 beam types) or second, installation of a springing post in the middle span supported by triangular sprengel system of double L-shaped members (for БД9 beam types).
Key words: reinforce-concrete beam, destruction, strengthening.
Література – 3
УДК 628.8
Ю. С. Юркевич, О. Т. Возняк, О. О. Савченко, Х. В. Миронюк
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра теплогазопостачання та вентиляції
ВИЗНАЧЕННЯ КОНЦЕНТРАЦІЇ ДІОКСИДУ ВУГЛЕЦЮ
В ПРИМІЩЕННЯХ КЛАСІВ
© Юркевич Ю. С., Возняк О. Т., Савченко О. О., Миронюк Х. В., 2018
Дослідження стану повітряного середовища в приміщеннях класів є дуже актуальним, оскільки близько 20 % загальної кількості населення проводить значну частину свого часу в дошкільних та шкільних закладах. Недотримання допустимих параметрів мікроклімату у приміщеннях класів, зокрема, внаслідок високої концент¬рації СО2, призводить до погіршення самопочуття та зниження працездатності учнів, а також до недостатнього засвоєння ними навчального матеріалу. Внаслідок переви¬щення допустимої концентрації СО2 у зовнішньому повітрі великих міст продуктив¬ність системи вентиляції приміщень, розрахована за асиміляцією СО2, досягає значних величин. Наведено результати аналітичних досліджень зміни концентрації СО2 в приміщеннях класів протягом всього періоду перебування в них учнів при трьох схемах організації повітрообміну. Встановлено, що лише механічна припливно-витяжна вентиляція з нормою повітрообміну 30 м3/год на особу забезпечує належні санітарно-гігієнічні умови в приміщеннях класів.
Ключові слова: діоксид вуглецю, приміщення класу, повітрообмін, механічна система вентиляції, оптимальні параметри мікроклімату.
Yu. Yurkevych, O. Voznyak, O. Savchenko, Kh. Myroniuk
Lviv Polytechnic National University,
Department of Heat, Gas Supply and Ventilation
DETERMINATION OF CARBON DIOXIDE
CONCENTRATION IN CLASSES
© Yurkevych Yu., Voznyak O., Savchenko O., Myroniuk Kh., 2018
In the last decade, modernization of school buildings in Ukraine is being carried out. Thermorenoval measures such as thermal insulation of exterior walls and replacement of existing windows are most often used. Installing hermetic metal-plastic windows significantly reduces the heat loss of premises, but leads to disturbance of air regime, as outdoor air infiltration is often the only source of external fresh air supply. The study of the air environment in the classrooms is very relevant, since about 20 % of the total population spends a significant part of their day in preschool and school settings. Failure to comply of microclimate parameters in classrooms, in particular due to the increase of CO2 concentration, leads to deterioration of the state of health and workability of students, as well as insufficient mastering of the educational material. Due to the deterioration of the environmental state of the environment, the concentration of CO2 in the outside air of large cities often exceeds the permissible values. This leads to an increase in the productivity of ventilation systems, designed to assimilate CO2. The article presents the results of analytical studies of changes in CO2 concentration in classrooms during the entire period of their stay in the students under the three schemes of organization of air exchange, namely when closed windows during the entire training period and without ventilation; when ventilated class during each breaks and in the presence of inflow and exhaust ventilation in the classrooms. The analysis of the air environment was carried out for the most unfavorable conditions at negative external air temperatures. As a result of the research, it was established that only in the presence of mechanical inflow and exhaust ventilation with an air exchange rate of 30 m3/hour per person provides adequate sanitary and hygienic conditions in the classrooms.
Keywords – carbon dioxide, classroom, air exchange, mechanical ventilation system, optimal microclimate parameters.
Література – 11