№ 910 (2019)

УДК 656.13

М. В. Бойків, Л. С. Аліксійчук
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра транспортних технологій

ОЦІНКА РІВНЯ ВИКИДІВ СО2 АВТОМОБІЛЯМИ
НА МАГІСТРАЛЬНИХ ВУЛИЦЯХ МІСТА ЛЬВОВА

© Бойків М. В., Аліксійчук Л. С., 2019

Досліджено рівень викидів CO2 автомобілями на магістральних вулицях міста Львова залежно від розташування досліджуваної ділянки вулично-дорожньої мережі та інтенсивності руху на ній. Встановлено, що під час руху в транспортному потоці на підходах до перехресть, де спостерігаються черги автомобілів, рівень загазованості зростає і перевищує граничнодопустиму норму.
Ключові слова: інтенсивність руху, загазованість, рівень завантаження дороги рухом, вуглекислий газ, черги транспортних засобів.

M. Bojkiv, L. Aliksiichuk

EVALUATION OF CO2 EMISSIONS BY CARS ON THE ARTERIAL STREETS OF LVIV CITY

The level of СО2 emissions by road transport on the arterial streets of the Lviv city depending from the location of the studied section of road network and traffic intensity on it is investigated. It is established that during the motion in traffic flow on the approaches to intersections, where vehicle queues are observed, the level of air pollution increases and exceeds maximum permitted concentration.
Key words: traffic intensity, air pollution, volume-capacity ratio, carbon dioxide, queues of vehicles.

Література – 6.

УДК 518.61 + 539.3 + 658.589

С. Ф. Будз
Інститут прикладних проблем механіки і математики ім. Я. С. Підстригача НАН України

ТИПОВІ ПОШКОДЖЕННЯ ТА НАПРУЖЕНИЙ СТАН
В ЕЛЕМЕНТАХ ЕНЕРГООБЛАДНАННЯ ЗА УМОВ ЇХ ЕКСПЛУАТАЦІЇ

© Будз С. Ф., 2019

Розглянуто результати дослідження можливості подальшої експлуатації елементів реального енергетичного обладнання теплоелектростанції (екранних труб та колекторів пароперегрівачів) з експлуатаційними пошкодженнями. На основі комп’ютерного моделювання процесів деформування екранних труб під час їх експлуатації з викорис¬танням уточнених розрахункових моделей визначено мінімальну допустиму товщину труби в зоні потоншення. Встановлено, що зародження і поширення поперечних тріщин між отворами колекторів слід пов’язувати зі значними температурними градієнтами за товщиною колектора в нестаціонарних режимах різкого охолодження. Отримані ре¬зультати використано для оцінювання можливості продовження термінів експлуатації екранних труб і колекторів на конкретних теплоелектростанціях.
Ключові слова: комп’ютерне моделювання, міцність, руйнування матеріалів, експлуатаційний ресурс, енергетичне обладнання.

S. Budz
TYPICAL DAMAGES AND STRESS STATE IN ELEMENTS OF ENERGETIC EQUIPMENT UNDER THE OPERATION

The results of the study of the possibility of further exploitation of elements of the real power equipment of the thermal power plant (screen tubes and collectors of superheaters) with operational damages are considered. On the basis of computer simulation of deformative processes of screen tubes during their operation the minimum allowable thickness of the pipe in the zone of thinning is determined on the basis of refined calculation models. It was established that the origin and spreading of transverse cracks between the holes of the collector should be associated with significant temperature gradients along its thickness in nonstationary modes of abrupt cooling. The obtained results are used to evaluate the possibility of extending the life of the screen tubes and collectors at specific power plants.
Key words: computer simulation, strength, material destruction, exploitation resource, energetic equipment.

Література – 13.

УДК 621.01

І. А. Вікович, М. В. Глобчак*, М. М. Осташук
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра транспортних технологій
*кафедра експлуатації та ремонту автомобільної техніки

ПОПЕРЕЧНО-КУТОВІ КОЛИВАННЯ БІТУМО-ЩЕБЕНЕВОГО АГРЕГАТУ ІЗ ЗАЛЕЖНОЮ ТОРСІОННОЮ ПІДВІСКОЮ

 Вікович І. А., Глобчак М. В., Осташук М. М., 2019

Розроблено математичну модель коливань бітумо-щебеневого агрегату із залеж¬ною торсіонною підвіскою у поперечно-вертикальній площині. Визначено жорсткість торсіонної підвіски з торсіоном прямокутного перерізу за умовою її міцності. Розроблено розрахункові схеми одноважільної торсіонної підвіски і коливань бітумо-щебеневого агрегату із залежною торсіонною підвіскою у поперечно-вертикальній площині.
Ключові слова: бітумо-щебеневий агрегат, ямковий ремонт, торсіон, підвіска, коливання, математична модель, розрахункова схема.

I. Vikovich, M. Hlobchak, M. Ostashuk

CROSS-ANGULAR OSCILLATIONS OF BITUMEN-CRUSHED STONE AGGREGATE WITH TORSION SUSPENSION

Mathematical model of oscillations in the transverse and vertical space of bitumen-crushed stone aggregate with depending torsions suspension is considered. The rigidity of the torsion suspension with the torsion of a rectangular section is determined on condition of its durability. The design schemes of a one-way torsion suspension and oscillations of a bitumen-crushed stone aggregate with depending torsion suspension in a transversal-vertical plane are developed.
Key words: bitumen-crushed stone aggregate, pit repair, torsion, suspension, oscilla¬tions, mathematical model, calculation scheme.

Література – 7.

УДК 656.13

К. Є. Вакуленко 1, О. І. Лежнева 2, Н. А. Соколова 1
1Харківський національний університет міського
господарства імені О. М. Бекетова,
2Харківський національний автомобільно-дорожній університет

ДОЦІЛЬНІСТЬ ВИКОРИСТАННЯ ВИДІЛЕНОЇ СМУГИ РУХУ
ДЛЯ МІСЬКИХ АВТОБУСНИХ МАРШРУТІВ

© Вакуленко К. Є., Лежнева О. І., Соколова Н. А., 2019

Розглянуто доцільність та можливість виділення окремої смуги руху для автобусних маршрутів міського пасажирського транспорту та впровадження комбінованого режиму руху, з метою підвищення попиту на транспортні послуги з урахуванням інтересів транспортних підприємств та потреб пасажирів, надійності й безпеки транспортного обслуговування.
Ключові слова: безпека руху, міський пасажирський транспорт, виділена смуга руху, комбінований режим руху на міських автобусних маршрутах.

K. Vakulenko, N. Sokolova, O. Lezhneva

THE EXPEDIENCY OF USING THE DEDICATED LANE
FOR URBAN BUS ROUTES

The expediency and possibility of allocating a priority lane for the urban public transport routes and the introduction of city transit service of movement on bus routes, in order to increase transport demand, due to involving interests of transport companies and the requests of passengers in terms of quality, reliability and safety are considered.
Key words: traffic safety, urban public transport, priority traffic lane, city transit service.

Література – 15.

УДК 621.313.322-752.001.4

М. І. Войтович*, Р. В. Лампіка**
*Національна Академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного,
кафедра інженерної механіки
**Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра проектування і експлуатації машин

ДОСЛІДЖЕННЯ ТЕМПЕРАТУРНИХ ДЕФОРМАЦІЙ РОТОРА ТУРБОГЕНЕРАТОРА У ВИПАДКУ ЛОКАЛЬНИХ ПЕРЕГРІВАНЬ

 Войтович М. І., Лампіка Р. В., 2019

Запропоновано методику визначення прогинів ротора турбогенератора у випадку локальних перегрівань стосовно вивчення рівня його вібрацій. Досліджено вплив геометричних і теплофізичних параметрів ротора ТГВ-500-4 на його прогини; роз¬глянуто випадки прямого і косого згинів.
Ключові слова: температурні деформації, локальні перегріви, ротор турбо¬генератора.

M. Voytovich, R. Lampika

INVESTIGATION OF TEMPERATURE DEFORMATIONS OF ROTOR
OF TURBO GENERATOR IN CASE OF LOCAL OVERHEATS

The offered methodology of determination of bending of rotor of turbo generator is in case of local overheats in relation to research of level of his vibrations. Influence of geometrical and thermophysical parameters of rotor of ТГВ-500-4 on his bending are investigation; the cases of direct and oblique bends are considered.
Key words: temperature deformations, local overheats, rotor of turbo generator.

Література – 8.

УДК 621.086.065

В. М. Гелетій, А. О. Скригунець*
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра технічної механіки та динаміки машин
* Група МП-21

КОМП’ЮТЕРНА РЕАЛІЗАЦІЯ АНАЛІТИЧНИХ МЕТОДІВ КІНЕМАТИЧНОГО АНАЛІЗУ ВАЖІЛЬНИХ МЕХАНІЗМІВ
ТА ВІЗУАЛІЗАЦІЯ ОДЕРЖАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ

© Гелетій В. М., Скригунець А. О., 2019

Розроблено алгоритми і комп’ютерні програми кінематичного аналізу плоских важільних механізмів на основі програмних блоків, які відповідають різним структур¬ним групам, що входять до складу механізму. Це дає змогу на основі обмеженої кількості програмних блоків формувати комп’ютерні програми визначення кінематичних параметрів різних плоских важільних механізмів впродовж усього циклу їх роботи.
Розроблені алгоритми враховують неоднозначність складання ланок механізму і визначають їх особливі положення, а також реалізують процедуру раціонального візуального подання результатів кінематичного аналізу, що дає змогу ефективно оцінювати механізм за кінематичними критеріями.
Ключові слова: плоскі важільні механізми, кінематичний аналіз, комп’ютерні програми, візуалізація результатів.

V. Heletiy, А. Skryhunets

COMPUTER REALIZATION OF ANALYTICAL METHODS
OF KINEMATIC ANALYSIS OF LINKAGE MECHANISMS
AND VISUALIZATION OF THE RECEIVED RESULTS

The algorithms and computer programs of the kinematic analysis of linkage mechanisms on the basis of software blocks that correspond to different structural groups of the mechanism are developed. This allows, on the basis of a limited number of software units, to form computer programs for determining the kinematic parameters of various linkage mechanisms throughout their cycle of work.
The developed algorithms take into account the ambiguity of the assembly of the links of the mechanism and determine their special positions, as well as implement the procedure of rational visual representation of the results of kinematic analysis that allows to effectively evaluating the mechanism by kinematic criteria.
Key words: linkage mechanisms, kinematic analysis, computer programs, visual representation of the results.

Література – 14.

УДК 656.13

Ю. О. Давідіч, І. В. Чумаченко, А. С. Галкін, Н. В. Давідіч, Є. І. Куш
Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова

МАТЕМАТИЧНА ФОРМАЛІЗАЦІЯ ФУНКЦІЇ ТЯЖІННЯ ПРАЦІВНИКІВ МІСТОУТВОРЮВАЛЬНИХ ПІДПРИЄМСТВ
У ПРОЕКТАХ ТРАНСПОРТНИХ СИСТЕМ МІСТ

© Давідіч Ю. О., Чумаченко І. В., Галкін А. С., Давідіч Н. В., Куш Є. І., 2019

Розглянуто питання управління транспортними та пасажирськими потоками в проектах транспортних систем міст. Обґрунтовано чинники, які впливають на імовірність вибору мешканцями міст районів призначення під час трудових пересувань. Наведено математичну формалізацію функції тяжіння працівників містоутворювальних підприємств міст.
Ключові слова: проект, транспортна система міст, соціальний склад населення, функція тяжіння, параметри пересування.

Yu. Davidich, I. Chumachenko, A. Halkin, N. Davidich, Ye. Kush

MATHEMATICAL FORMALIZATION OF CITY-FORMING
COMPANIES EMPLOYEE FERTILIZATION FUNCTION
IN URBAN TRANSPORT SYSTEMS PROJECTS

The issue of management of transport and passenger flows in projects of urban transport systems are considered. The factors influencing the probability of the choice of inhabitants of cities of districts of destination with labor movements are substantiated. The mathematical formalization of the attraction function of workers of urban-forming enterprises is given.
Key words: project, urban transport system, social composition of population, gravity function, parameters of movement.

Література – 13.

УДК 621.923.7

В. М. Захаров
ПрАТ “Львівський електроламповий завод “Іскра”
РОЗРАХУНОК КОНСТРУКЦІЇ ТА ЕЛЕКТРОМАГНІТНОГО
ПРИВОДУ ВІБРОВИКІНЧУВАЛЬНОЇ МАШИНИ З КОЛОВИМИ ТРАЄКТОРІЯМИ КОЛИВАНЬ ПРИТИРІВ
© Захаров В. М., 2019
Перспективним методом механічного оброблення деталей вважається вібраційна притирка, яка виконується на різних типах вібровикінчувальних верстатів. Особливістю вібровикінчувальних верстатів з круговими траєкторіями коливань притирів є те, що швидкості переміщення усіх точок робочої поверхні однакові, тому зношування як робочої поверхні притирів, так і оброблюваних деталей може залежати тільки від часу їх контакту. Мета і завдання роботи передбачають: огляд конст¬руктивних і функціональних особливостей вібраційної притиральної машини з коловими траєкторіями коливань притирів; обґрунтування методики розрахунку конструктивно-силових параметрів машини і режимів роботи електромагнітного приводу. За результатами висвітлених у статті досліджень наведено детальний приклад розрахунку конструкції вібровикінчувального верстата, зокрема інерційно-жорсткісних параметрів його механічної коливної системи та електромагнітного приводу за заданих параметрів збурення у режимі функціонування, близькому до резонансу. Розглянуто можливості, запропоновано конструктивне рішення та розраховано привід механізму притискання верхнього притира до нижнього з метою забезпечення необхідного питомого тиску на оброблювані поверхні деталей.
Ключові слова: притир, вібровикінчувальний верстат, жорсткість, резонанс, коливна система, інерційно-жорсткісні параметри, електромагнітний привід.
V. Zakharov

ANALYSIS OF DESIGN AND ELECTROMAGNETIC DRIVE
OF VIBRATORY FINISHING MACHINE WITH CIRCULAR OSCILLATIONS OF LAPS

A promising method of mechanical processing of parts is considered to be a vibration plating, which is executed on different types of vibrating machine tools. The peculiarity of vibrating machines with circular trajectories of oscillations is that velocity of movement of all points of the working surface is the same, so wearing both the working surface of the screwdrivers and the parts that are processed can depend only on the time of their contact. The purpose and tasks of the work include the following: an overview of the structural and functional features of the vibrational coarse-grained machine with the circular trajectories of the oscillations of the pliers; the substantiation of the method of calculating the structural and power parameters of the machine and the operating modes of the electromagnetic actuator. According to the results of the research conducted in the article, a detailed example is given of the calculation of the structure of the vibration machine, in particular the inertia-rigid parameters of its mechanical vibrational system and the electromagnetic actuator with given parameters of perturbation in the mode of operation close to the resonance. Opportunities are considered, a constructive solution is proposed, and an actuator of the mechanism of pressing the upper lap to the bottom one is designed to provide the necessary specific pressure on the processed surfaces of the parts.
Key words: lap, vibratory finishing machine, stiffness, resonance, oscillating system, inertial and stiffness parameters, electromagnetic drive.

Література – 18.

УДК 622.692.4

А. О. Кичма*, Ю. Я. Новіцький**
Національний університет “Львівська політехніка”,
*кафедра технічної механіки та динаміки машин,
**кафедра технології машинобудування

ОЦІНЮВАННЯ МІЦНОСТІ ДІЛЯНОК МАГІСТРАЛЬНИХ ГАЗОПРОВОДІВ ПІД ЧАС РЕМОНТУ ЇХ ОПОРНИХ ВУЗЛІВ МОБІЛЬНИМИ ПІДІЙМАЛЬНИМИ ПРИСТРОЯМИ

 Кичма А. О., Новіцький Ю. Я., 2019

Розглянуто питання міцності довгомірних циліндричних оболонок з урахуванням локальних навантажень, зумовлених їх взаємодією із жорсткими роликами мобільних підіймальних пристроїв. Удосконалено спосіб оцінювання точності розрахунку напру¬жено-деформованого стану локально навантажених ділянок магістральних газопроводів у зонах контактної взаємодії із жорсткими роликами мобільних підіймальних пристроїв. Наведено приклад для магістрального газопроводу зовнішнім діаметром 1020 мм і товщиною стінки 14 мм.
Ключові слова: магістральний газопровід, міцність, рухома опора, комп’ютерна модель, сітка скінченних елементів.

A. Kychma, Yu. Novickyi

STRENGTH ESTIMATION OF SEGMENTS GAS PIPELINES DURING REPAIR OF THEIR SUPPORT UNITS BY MOBILE LIFTING DEVICES

The problem of strength of long cylindrical of shells with consideration of local load conditioned by their interaction with hard rollers of the mobile lifting of devices are considered. The method of estimation accuracy of calculation of strained-deformed state locally loaded segments of pipelines in zones contact interaction with hard rollers of the mobile lifting of devices are improved. The example of calculation for gas pipeline with diameter 1020 mm and thickness of wall 14 mm are presented.
Key words: pipeline, strength, support moving unit, computer model, grid of finite elements.

Література – 5.

UDC 656.13

V. Kovalyshyn
Lviv Polytechnic National University,
transport technologies department

FORECASTING OF THE TRAFFIC INTERVALS
BETWEEN VEHICLES USING SOFTWARE R

© Kovalyshyn V., 2019

The goal is to forecast time series of traffic intervals between vehicles on the main street under different conditions within one week and try to predict the intervals between vehicles for the future. To accomplish this goal it is decided to apply the modern computer Software R.
Key words: traffic intervals, vehicles, time series, drivers, traffic flow, software R.

В. В. Ковалишин
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра транспортних технологій

ПРОГНОЗУВАННЯ ІНТЕРВАЛІВ РУХУ МІЖ ТРАНСПОРТНИМИ ЗАСОБАМИ З ВИКОРИСТАННЯМ ПРОГРАМНОГО ПРОДУКТУ “R”

Спрогнозовано часові ряди інтервалів руху між транспортними засобами на головній вулиці за різних умов руху протягом одного тижня і визначено інтервали між транспортними засобами на майбутнє із застосуванням сучасного програмного про-
дукту R.
Ключові слова: інтервали між транспортними засобами, автомобілі, часові ряди, водії, транспортний потік, програмний продукт R.

Література – 9.

УДК 629.3.027.75
В. М. Корендій, О. Ю. Качур
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра механіки та автоматизації машинобудування

МОДЕЛЮВАННЯ ТА АНАЛІЗ РУХУ МОБІЛЬНОЇ РОБОТОМЕХАНІЧНОЇ СИСТЕМИ З КРОКУЮЧИМИ РУШІЯМИ

© Корендій В. М., Качур О. Ю., 2019
Здійснено структурно-кінематичний аналіз шарнірно-важільного механізму крокування, побудованого на основі лямбда-механізму Чебишева. Виведено аналітичні залежності координат точки шарніра кріплення опорного важеля від геометричних параметрів механізму та кута повороту кривошипа. З метою забезпечення необхідної довжини кроку та висоти підйому опорної стопи розраховано геометричні параметри крокуючого механізму. Проаналізовано кінематику руху опорної стопи на основі виведених аналітичних залежностей та з використанням побудованих у програмному продукті SolidWorks твердотільної й імітаційної моделей крокуючої машини. За результатами моделювання зроблено висновки, що фаза контакту стопи з опорною поверхнею повністю забезпечує попередньо задану довжину кроку – 370 мм, а фаза перенесення стопи – необхідну висоту її підйому – 70 мм. На основі кінематичних параметрів руху опорної стопи зроблено висновок, що у фазі контакту стопи з опорною поверхнею відбувається вертикальне “просідання” корпусу машини на стадії одного кроку приблизно на 2 мм, що спричинятиме втрати енергії на періодичне піднімання-опускання корпусу. Також спостерігається істотна зміна горизонтального і вертикального пришвидшень корпусу на етапі одного кроку, що спричиняє виникнення значних динамічних навантажень на опорні вузли машини, та, відповідно, втрати енергії на періодичне розганяння-гальмування корпусу під час крокування.
Ключові слова: крокуючий рушій, мобільна роботомеханічна система, лямбда-механізм Чебишева, геометричні параметри, кінематичний аналіз.
V. Korendiy, O. Kachur

SIMULATION AND ANALYSIS OF MOTION OF MOBILE ROBOTIC SYSTEM WITH WALKING DRIVES
In the article, a structural analysis of the hinge-lever walking mechanism constructed on the basis of the Chebyshev’s lambda mechanism, which contains one structural group (Assur group) of the second class second order first type and the input link being a mechanism of the first class. Considering that the mechanism is characterized by single degree of freedom, the method of closed vector loops is used to describe the kinematic parameters of its links and nodes. A kinematic analysis of the walking mechanism is carried out, on the basis of which the analytical dependencies of the coordinates of the attaching hinge of the supporting lever were deduced on the geometrical parameters of the mechanism and on the angle of the crank rotation. On the basis of the analytic dependencies derived, in order to provide the required length of step and the lifting height of the supporting foot, the geometrical parameters of the walking mechanism are calculated. Using the obtained geometrical parameters, an analysis of the kinematics of the supporting foot motion is performed on the basis of the corresponding analytical dependencies and on the basis of the solid state and simulation models of the walking machine designed using the SolidWorks software. According to the results of the simulation, it is concluded that the supporting foot of the walking mechanism performs maximal vertical displacement of about 75 mm, and the horizontal displacement of about 400 mm. Herewith, the phase of contact of the foot with the supporting surface totally ensures the predetermined length of the step (370 mm), and the phase of the foot transfer ensures the necessary height of its lifting (70 mm). The results of the virtual experiments are totally consistent with the theoretical trajectory of the foot motion, constructed on the basis of the derived analytical dependencies in accordance with the specified parameters of the mechanism. Analysing the kinematic parameters of the supporting foot motion, in particular, the characteristics of its horizontal and vertical displacement, as well as horizontal and vertical velocities and accelerations, it is concluded that in the phase of contact of the foot with the supporting surface there is a vertical “squeezing” of the machine body during one step by about 2 mm, which will cause the energy losses for the periodic lifting-lowering of the body. There is also a significant change in the horizontal and vertical accelerations of the body during one step. The defined range of acceleration changes will result in significant dynamic loads acting upon the machine’s units, and, accordingly, in energy losses on periodic accelerating-slowing of the body during the process of walking. Also, the considered dynamic phenomena will have a significant effect on the efficiency of the walking machine and the quality of the transporting and technological operations being performed.
Key words: walking drive, mobile robotic system, Chebyshev’s Lambda Mechanism, geometrical parameters, kinematic analysis.

Література – 11.

УДК 629.113.001

О. Л. Мастикаш
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра експлуатації та ремонту автомобільної техніки

ЕНЕРГОЗАТРАТИ НА РОЗГАНЯННЯ АВТОМОБІЛЯ
ТА МОЖЛИВОСТІ ЙОГО РОЗРАХУНКУ
ЗА ХАРАКТЕРИСТИКАМИ ДВИГУНА

© Мастикаш О. Л., 2019

Досліджено витрати енергії двигуна автомобіля, що є одним з найважливіших показників його використання. Отримані вирази для аналітичного визначення енергії двигуна, що витрачається на розганяння автомобіля. Проаналізовано значення похибок, які виникають під час розрахунків показників розганяння за статичними характеристиками двигуна, на основі порівняння тривалості розганяння і питомої витрати палива.
Ключові слова: енергія на розганяння, показники розганяння, характеристики двигуна, похибка розрахунків.

O. Mastykash

POWER PLANTS FOR VEHICLES
AND OPPORTUNITIES CALCULATION
FOR THE CHARACTERISTICS OF THE ENGINE

The energy consumption of an automobile engine is studied, which is one of the most important indicators of its use. Expressions obtained for the analytical determination of engine energy expended on vehicle overclocking. An analysis of the magnitude of the errors that arise in calculating the acceleration values for the static characteristics of the engine, based on the comparison of acceleration time and specific fuel consumption with similar experimental studies.
Key words: acceleration energy, acceleration, engine characteristics, calculation error.

Література – 5.

УДК 629.113(075.8)

Т. Г. Миськів, П. П. Мурмило*
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра експлуатації та ремонту автомобільної техніки,
* група АТ-42

АДАПТАЦІЯ ХАРАКТЕРИСТИКИ СУЧАСНОГО
БЕНЗИНОВОГО ДВИГУНА ДО ПРИВОДУ АВТОМОБІЛЯ

© Миськів Т. Г., Мурмило П. П., 2019

Розглянуто привод автомобілiв Ferrari GTC4 Lusso і Ferrari GTC4 Lusso T з двома типами бензинових двигунів відповідно без наддування та з двома турбонагнітачами.
Порівняно параметри приводу обох автомобілів та наведено зовнішні швидкісні характеристики їх двигунів.
Розраховано тягові характеристики обох автомобілів та відмічено переваги при¬воду з модернізованою характеристикою двигуна внаслідок примусового наповнення циліндрів турбонагнітачами.
Ключові слова: привод автомобіля, характеристики двигунів, тягові харак¬теристики автомобілів.

T. Myskiv, P. Murmylo

ADAPTATION OF THE CHARACTERISTIC OF A MODERN PETROL ENGINE TO A DRIVE OF THE CAR

The drive of Ferrari GTC4 Lusso and Ferrari GTC4 Lusso T cars with two types of gasoline engines, respectively, naturally aspirated and turbocharging, is considered.
The comparative parameters of the drive of both cars and the external speed characteristics of their engines are given.
Traction characteristics of both cars are calculated and advantages of the drive with the modernized engine characteristic due to the forced filling of cylinders by turbochargers have been noted.
Key words: vehicle drive, characteristics of the engines, Traction characteristics of thе cars.

Література – 5.

УДК 629.113(075.8)

Т. Г. Миськів, Ю. В. Пороховський
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра експлуатації та ремонту автомобільної техніки

ВИЗНАЧЕННЯ ЧАСУ РОЗГАНЯННЯ АВТОМОБІЛЯ
ЗАЛЕЖНО ВІД ХАРАКТЕРИСТИКИ ДВИГУНА
І КОНФІГУРАЦІЇ ПРИВОДУ

© Миськів Т. Г., Пороховський Ю. В., 2019

Описано характеристики двигунів приводу автомобіля та перетворювачі їх характеристик.
Розглянуто конфігурації приводу автомобіля з різними перетворювачами характеристики двигуна: зчеплення або гідротрансформатор, передачі із дискретно-змінним передатним числом або неперервно-змінним передатним числом.
Наведено залежності тягової сили на колесах від швидкості руху на різних етапах розганяння для різних характеристик двигунів та конфігурацій приводу автомобіля.
Отримано аналітичні залежності для визначення часу розганяння автомобіля від нуля до швидкості 100 км/год інтегруванням основного рівняння динаміки.
Ключові слова: характеристики двигунів, перетворювачі характеристик двигунів, конфігурації приводу, тягова характеристика, час розганяння.

T. Myskiv, Yu. Porokhovskyi

DETERMINATION OF THE TIME OF ACCELERATION OF THE CAR DEPENDING ON THE CHARACTERISTICS OF THE ENGINE
AND THE CONFIGURATION OF THE DRIVE

Characteristics of the engines of the car drive and their transducers are described.
The configurations of the drive of the car with different transducers of engine characteristics are considered: clutch or a hydrodynamic torque converter, transmission with a discrete-variable gear ratio or a continuous-variable gear ratio.
The dependence of the traction force on wheels on the speeds of the various stages of acceleration for various engine characteristics and vehicle drive configurations are presented.
The analytical dependencies are obtained for determining the time of acceleration of the car from zero to a speed of 100 km/h by integrating the basic dynamics equation.
Key words: characteristics of the engines, transducers of engine characteristics, vehicle drive configurations, time of acceleration.

Література – 7.

УДК 629.113.066

С. В. Нємий, В. М. Бритковський
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра експлуатації та ремонту автомобільної техніки

ЕФЕКТИВНІСТЬ ЗАХИСТУ
ЕЛЕКТРИЧНОЇ МЕРЕЖІ АВТОМОБІЛІВ

© Нємий С. В., Бритковський В. М., 2019

Мета дослідження – аналіз факторів, що впливають на безпеку експлуатації електричної мережі й підвищення пожежної безпеки автомобілів. Як випливає із результатів досліджень, якщо справний стан електромережі й елементів системи захисту, температурні режими проводів не досягають критичних значень. Однак через інерційність системи електричного захисту і певні порушення режиму експлуатації електрообладнання ймовірність виникнення КЗ чи критичного перегрівання проводів значна, що може призвести до виникнення джерела загоряння і пожежі на автомобілі. Щоб запобігти виникненню аварійних режимів у електрообладнанні, необхідно неухильно дотримуватися регламенту технічного обслуговування електричної мережі й вимог щодо безпеки її експлуатації, насамперед застосуванням запобіжників згідно з керівництвом з експлуатації.
Ключові слова: автомобіль, електрообладнання автомобіля, електрична мережа, запобіжники, коротке замикання, ампер-секундна характеристика, пожежна безпека автомобіля, температурна стійкість проводу.

S. Niemyj, V. Brytkovskyi

PROTECTION EFFECTIVENESS
OF AUTOMOBILES ELECTRIC NETWORK

The purpose of the study is analysis of the factors affecting electric network operation safety and increasing cars fire safety. It follows from the results of researches, when the electric power system and the elements of the protection system are in proper condition, the temperature modes of the wires don’t reach critical values. However, due to the inertia of the existing electrical protection system and certain violations of the operating conditions of the electrical equipment, there is a significant probability of a short circuit or wires critical overheating, which may result in the source of ignition and fire in the car. In order to prevent the occurrence of emergency modes in electrical equipment, it is necessary to strictly adhere to the maintenance rules of electrical network and the operation safety requirements, especially by using of fuses in accordance with the operating manual.
Key words: car, car electrical equipment, electric network, fuses, short circuit, ampere-second characteristic, car fire safety, wire temperature resistance.

Література – 9.

УДК 621.086.065

Я. М. Новіцький, В. Р. Пасіка
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра технічної механіки та динаміки машин

ОБҐРУНТУВАННЯ КОНСТРУКЦІЙНИХ ПАРАМЕТРІВ УРУХОМНИКА В УДОСКОНАЛЕНИХ КОЛОДОПИЛЬНИХ РАМАХ

© Новіцький Я. М., Пасіка В. Р., 2019

Розроблено структурну та конструктивну схеми урухомника корбово-по¬ковзневого механізму, в якому точка, що з’єднує корбу і гонок, рухається по колу, центр якого зміщений відносно точки обертання корби. Урухомник складається з двох зубчастих коліс, одне з яких нерухоме, і з міжосьовою відстанню, що дорівнює половині ходу поковзня. Урухомчу точку гонка прикріплено до рухомого колеса на заданій відстані від осі обертання. Це уможливлює заміну в урухомнику кулачкової пари на зубчасту.
Ключові слова: корбово-поковзневий механізм, рівняння кола, ексцентрик, планетарний механізм.

Ya. Novitskyi, V. Pasika

JUSTIFICATION OF DRIVE DESIGN PARAMETERS
IN IMPROVED OF SAWMILL FRAMES

The structural and constructive scheme of the drive of the slider-crank mechanism in which the drive point of the coupling moves in a circle is developed. Center of the circle is shifted relative to the point of rotation of the crank. The drive consists of two toothed wheels, one of which is fixed. Interaxial distance equal to half the slider movement. The driving point of the coupler is attached to the moving wheel at a given distance from the axis of rotation. This makes it possible to replace the cam mechanism to the gear wheel mechanism.
Key words: slider-crank mechanism, circle equation, eccentric and planetary gear

Література – 4.

УДК 656.11

Ю. Я. Ройко, Р. Р. Бура, В. А. Давосир, С. А. Максимюк
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра транспортних технологій

ВПЛИВ ЗУПИНОК МІСЬКОГО ГРОМАДСЬКОГО ТРАНСПОРТУ
НА ЕФЕКТИВНІСТЬ РОБОТИ ПЕРЕХРЕСТЬ

© Ройко Ю. Я., Бура Р. Р., Давосир В. А., Максимюк С. А., 2019

Розглянуто вплив місця розмташування зупинок міського громадського транс¬порту на характер руху транспортних потоків, зокрема час проїзду ними зони не¬регульованих і регульованих перехресть, середньої та максимальної довжини черги транспортних засобів на головному та другорядному напрямках нерегульованих перехресть, а також у фазах регулювання на регульованих перехрестях. Підґрунтям для дослідження ефективності роботи перехресть за вказаних умов були натурні дослідження, проведені з метою визначення основних показників учасників дорожнього руху, та імітаційне моделювання руху, здійснене у спеціалізованому програмному середовищі PTV VISSIM. Результатом роботи є визначення часових затримок транс¬порту залежно від зміни показників учасників дорожнього руху та місця розміщення зупинок в зоні перехресть.
Ключові слова: транспортний потік, склад транспортного потоку, натурні дослідження, імітаційне моделювання, середня довжина черги транспортних засобів, максимальна довжина черги транспортних засобів.

Yu. Royko, R. Bura, V. Davosyr, S. Maksymiuk

IMPACT OF STOPPING POINTS OF URBAN PUBLIC TRANSPORT
ON THE EFFECTIVENESS OF INTERSECTIONS FUNCTIONING

An impact of stopping points location of urban public transport on the character of traffic flows movement is reviewed, in particular time of passing by them a zone of uncontrolled and controlled intersections, the average and the maximum queue length of vehicles on the main and the secondary directions of uncontrolled intersections and also in control phases on controlled intersections. The basis for the investigation of the effectiveness of intersections functioning in pointed conditions was field research that were carried out with the aim to determine the main indicators of traffic users and simulation modeling that was conducted in specialized program software PTV VISSIM. The result of the work is determination of time delays of transport depending from the change of indicators of traffic users and the location of stopping points in intersection zones.
Key words: traffic flow, traffic flow composition, field research, simulation modeling, average length of vehicle queue, maximum length of vehicle queue.

Література – 17.

УДК 656.135.8

Б. П. Середа, Д. Я. Муковська
Дніпровський державний технічний університет

ВПЛИВ КЛІМАТИЧНИХ ЧИННИКІВ НА ВИТРАТУ ПАЛИВА КАР’ЄРНИХ САМОСКИДІВ МЕТАЛУРГІЙНОГО ПІДПРИЄМСТВА

© Середа Б. П., Муковська Д. Я., 2019

Розглянуто вплив кліматичних умов на витрату палива для самоскидів в умовах кар’єру металургійного підприємства. Визначено основні кліматичні чинники, що впливають на витрату палива. Одне із головних завдань роботи – встановлення впливу цих чинників на витрату палива.
Ключові слова: самоскид, витрата палива, кліматичні фактори, кар’єрний транспорт, кореляційна матриця, металургійний шлак.

B. Sereda, D. Mukovska

INFLUENCE OF CLIMATIC FACTORS ON FUEL CONSUMPTION
OF MINING DUMP TRUCKS OF METALLURGICAL ENTERPRISE

In this work influence of climatic conditions on the amount of fuel consumption for dump trucks in the conditions of a metallurgical enterprise career is considered. The main climatic factors influencing fuel consumption are determined. One of the main tasks of the work was to determine the dependence of these factors on fuel consumption.
Key words: fuel consumption, climatic factors, quarry transport, correlation matrix, metallurgical slag.

Література – 6.

УДК 621.833.65

О. Р. Стрілець*, В. О. Малащенко, В. Р. Пасіка, В. М. Стрілець*
*Національний університет водного господарства та природокористування,
кафедра теоретичної механіки, інженерної графіки та машинознавства,
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра технічної механіки та динаміки машин

ДИНАМІЧНА МОДЕЛЬ КЕРУВАННЯ ШВИДКІСТЮ ПРИВОДУ
ІЗ ЗУБЧАСТОЮ ДИФЕРЕНЦІАЛЬНОЮ ПЕРЕДАЧЕЮ
ЧЕРЕЗ ЕПІЦИКЛ

© Стрілець О. Р., Малащенко В. О., Пасіка В. Р., Стрілець В. М., 2019

Розглянуто динамічні процеси у пристрої для керування змінами швидкості із зубчастою диференціальною передачею і замкнутою гідросистемою через епіцикл, коли урухомчою ланкою є сонячне зубчасте колесо, а урухомною – водило або навпаки. Наведено рівняння динаміки таких пристроїв залежно від умов їх роботи, які є підґрунтям для подальшого комп’ютерного моделювання та проведення кількісного аналізу з метою вибору необхідної гідросистеми керування швидкістю.
Ключові слова: динамічний процес, пристрій для керування змінами швидкості, зубчаста диференціальна передача, замкнута гідросистема, епіцикл, сонячне зубчасте колесо, водило, сателіт.

O. Strilets, V. Malaschenko, V. Pasika, V. Strilets

DYNAMIC MODEL OF SPEED CONTROL OF THE DRIVE WITH GEAR DIFFERENTIAL TRANSMISSION THROUGH THE EPICICLE

Dynamic processes in the device for speed changes control with differential gear and closed circuit hydrosystem through the ring gear, when the driving link is the sun gear, and the driven – the carrier or vice versa are considered. The equation of the dynamics of such devices is given, depending on the conditions of their work, which are the basis for further computer simulation and conducting of quantitative analysis with the purpose of choosing the necessary speed control hydrosystem.
Key words: dynamic process, device for speed changes control, differential gear, closed circuit hydrosystem, ring gear, sun gear, carrier, planet.

Література – 21.

УДК 656.05 + 656.13

Є. Ю. Форнальчик1, І. В. Кузьо2, В. В. Гілевич1
Національний університет “Львівська політехніка”,
1кафедра транспортних технологій,
2кафедра механіки та автоматизації машинобудування

ДО ВИЗНАЧЕННЯ ЗАТРИМОК АВТОБУСІВ НА МАРШРУТАХ

© Форнальчик Є. Ю., Кузьо І. В., Гілевич В. В., 2019

Аналізом розподілу тривалості рейсів автобусів на міських маршрутах вста¬новлено відхилення від графіків руху, вказаних у паспортах маршрутів. Запропоновано затримки на маршрутах (на прикладі проїзду регульованих перехресть) визначати, на відміну від загальноприйнятих підходів, окремо для міжпікових та пікових періодів їх роботи, що дасть змогу адекватніше розробляти графіки руху.
Ключові слова: затримки, автобуси, маршрути, регульовані перехрестя, черги, тривалість затримок, пікові та міжпікові періоди.

Ye. Fornalchyk, I. Kuzio, V. Hilevych

DETERMINING OF BUSES DELAYS ON THE ROUTES

With the analysis of distribution of the duration of buses’ passage on urban routes was established the deviations from the traffic schedules according to the passport of routes. It was offered the delays on the routes (on the example of passage of regulated intersections) determine, in contrast to the generally accepted approaches, separately for inter-peak and peak periods of their work, which will allow more adequate development of traffic schedules.
Key words: delays, buses, routes, regulated intersections, queues, duration of delays, peak and inter-peak periods.

Література – 13.

Syndicate content