Ванькович Л. Я. Побудова системи альтернативних підходів до коригування процесу дифузії результатів інноваційної діяльності підприємств

УДК 338.24:339.137
JEL Сlassіfіcatіon: C41, D99, M39

Л. Я. Ванькович
Національний університет “Львівська політехніка”

ПОБУДОВА СИСТЕМИ АЛЬТЕРНАТИВНИХ
ПІДХОДІВ ДО КОРИГУВАННЯ ПРОЦЕСУ ДИФУЗІЇ
РЕЗУЛЬТАТІВ ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ

 Ванькович Л. Я., 2017

Розроблено систему альтернативних підходів до коригування процесу дифузії результатів інноваційної діяльності машинобудівних підприємств. Визначено її складові: чітку декомпозицію дозування інформації про об’єкт дифузії, що просувається серед членів цільової аудиторії – потенційних споживачів; наявність засобів для підтримування зворотного зв’язку із зацікавленими у придбанні товару споживачами; вироблення раціонального за тривалістю плану із охоплення рекламою найбільшої кількості споживачів об’єктів дифузії. Запропоновано схематичне представлення графу процесу реалізації стратегії просування об’єкта дифузії.
Ключові слова: дифузія інновацій, дифузія результатів інноваційної діяльності підприємств, коригування процесу, графи, ланцюг Маркова, алгоритм Дейкстри.

L. Vankovych
Lviv Polytechnic National University

BUILDING A SYSTEM OF ALTERNATIVE
APPROACHES TO ADJUSTING THE DIFFUSION
OF ENTERPRISE INNOVATIONAL ACTIVITY RESULTS

 Vankovych L., 2017

In the article is found and proved the cheapest and the shortest way to promote the objects of diffusion with the possibility of adjusting the diffusion of enterprise innovational activity results.
The system of alternative approaches to adjusting the diffusion of machine-building enterprise innovational activity results was made. Defined its constituents: clear decomposition of dosage information about the diffusion facility, which promote among members of the target audience of potential customers; availability of tools for keeping feedback from interested in buying enterprise innovational activity results; develop a rational plan for the duration of advertising reach the greatest number of consumers object of diffusion. The first component requires a clear sequence or algorithm of dosage information for implementation the campaign. The second component is not difficult, as can be realized through the use of online support. In addition, this component is needed to review the analysis of potential consumers (users) to the object of diffusion. The third component implies the existence plan of dissemination of information. The solution of the mentioned above three possible problems when using graph theory, which enables: to plan the process of dosage information; plan the process of dissemination of information among the primary carriers determine the stages of advancement objects diffusion, which will review feedback from customers (users) in the proposed innovation.
It was suggested using Markov chains. It’s explained the specifics of Markov chains in the context of providing the best conditions for the construction of the system of alternative approaches to adjusting the diffusion of machine-building enterprise innovational activity results. The graph of implementation of the strategy to promote the object of diffusion is presented schematically. It was determined conformity stages of the implementation of the strategy to promote the diffusion of dynamic objects viewership potential consumers (users) of information on this subject. The author has substantiated the expediency of using Dijkstra’s algorithm for finding the parameters of the duration and cost of the process of promoting the objects of diffusion. Dijkstra’s algorithm is less labor intensive than, for example, alternative algorithms Floyd-he Vorshela, Bellman-Ford.
Thus, through the application of Dijkstra’s algorithm is able to determine the shortest path between a given starting point and the other vertices of the graph. In practice, each of the unknown vertices can be certain stage of the strategy to promote the diffusion objects. This stage is characterized by some value of the duration and cost of diffusion. Therefore, finding the cheapest or the shortest path can be realized by constructing a detailed graph of all operations within the selected strategy to promote the diffusion and application objects. Exactly the same is with using Dijkstra’s algorithm for finding the shortest path between the initial stage of this strategy and other stages.
Key words: diffusion of innovation, diffusion of innovative activity results, adjustment process, graphs, Markov chains, Dijkstra’s algorithm.

Література – 8