Паперові книжки vs електронні: хай живуть паперові?

Незважаючи на велике різноманіття форматів електронних книг і пристроїв для їхнього читання, вибір програм з оцифрування літератури, прогнози поліграфічних песимістів, електронна книга поступово втрачає позиції, поступаючись… друкованій. Про це розповідає стаття поліграфічного гіганта MacHouse з посиланням на новітні дослідження у галузі виробництва і продажу книг.
Отож, за останні декілька років встановилася стійка тенденція: продажі електронних книг падають, паперових – зростають.

Згідно з даними Nielsen, продажі електронних книжок у Великобританії 2016 року впали на 4 %, натомість друкованих зросли на 2 %.
Американська асоціація видавців інформує, що у США продажі електронних книжок 2016 року впали на 18,7 %, продажі книжок у м’якій обкладинці зросли на 7,5 %, у твердій – на 4,1 %.
Publishers Weekly засвідчує, що глобальне зростання продажів друкованих книжок 2016 року склало 3,3 %. Euromonitor International натомість фіксує спад у цілому світі продажів пристроїв для читання електронних книжок: від 2011 до 2016 року – більш ніж на 40 %.
Чому так відбувається?
Ціна і зручність
Одна з причин популярності друкованих книг полягає в тому, що молоде покоління втомилося від надміру цифрових технологій. Вчені називають це явище «цифровим виснаженням».
Ще одна причина – ціна. Якщо раніше цифрова книга коштувала істотно нижче, то тепер багато видавництв підняли ціну до рівня книжки у м’якій обкладинці. В багатьох країнах ціна на книгу регламентується законодавчо, наприклад, у Німеччині і Франції ціна електронних і паперових книжок майже не відрізняється.
Зростанню продажів друкованих книг сприяє мода на книжки-розмальовки. Важливе місце продовжує займати художня література для підлітків і молодих людей.
Читачі надають перевагу і дитячій літературі в паперовому варіанті. За останні два роки продажі паперових дитячих книг у Китаї зросли на 10%, у США – на 12,5%, у Бразилії — на 28%. У Великобританії ринок дитячих книжок у 2016 році зріс на 7% і складає чверть продажів усіх паперових книг.
І в навчальному сегменті паперова книжка теж править бал. За прогнозами McKinsey, 2018 року тільки 5 % продажів навчальної літератури припадатиме на електронні книжки.
У ногу з часом
Згідно з експертними оцінками, на продажі електронних книг в Україні припадає менш ніж 1 %. Водночас на поліграфічному ринку проступає позитивна тенденція: згідно зі статистикою Книжкової палати, 2016 року наклади зросли на 35 % відносно 2015, а кількість паперових видань – на 40 %.
Середньостатистичний українець прочитує 4,3 книжки за рік. 77,7 % українців заявили, що люблять читати. Це непоганий показник: для порівняння, в Польщі за 2015 рік 63 % населення не прочитали жодної книжки.
За останні роки через високу конкуренцію на ринку якість книжок зросла: красиві обкладинки, яскраві ілюстрації, ексклюзивні видання. Все це приваблює людей і спонукає видавців відповідати вимогам часу.