№ 897 (2018)

УДК 338.48 (477)

Ю. Г. Бондаренко, І. Я. Кулиняк
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра менеджменту організацій

ОЦІНЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ КОЛЕКТИВНИХ ЗАСОБІВ РОЗМІЩЕННЯ ЯК ОРГАНІЗАЦІЇ РЕКРЕАЦІЙНОЇ СФЕРИ

© Бондаренко Ю. Г., Кулиняк І. Я., 2018

На основі статистичних даних проаналізовано діяльність колективних засобів розміщення організацій рекреаційної сфери з поділом на дві групи: готелі та аналогічні засоби розміщення і спеціалізовані засоби розміщення. Виявлено ступінь розвитку рекреаційної галузі України за допомогою статистичного аналізу динаміки кількості КЗР за їх видами та чисельності розміщених у них осіб протягом 2014–2016 рр., проаналізовано рівень доходів від наданих послуг КЗР. Простежено залежність кількості розміщених осіб у готелях та в аналогічних засобах розміщення у 2016 р. від рівня наданого сервісу на основі додаткових структурних підрозділів КЗР за типами засобів та регіонами. Ранжування дало змогу вибрати області-лідери, згрупувавши їх воєдино, та області, які мають найбільшу кількість рекреаційних ресурсів для розвитку свого потенціалу та туристичної інфраструктури в регіоні. Проведений аналіз в Україні виявив незаповненість номерів КЗР і подекуди половину з можливого. Окреслено проблеми ефективного функціонування організацій рекреаційної сфери та визначено можливі напрями їх вирішення.
Ключові слова: колективні засоби розміщення, спеціалізовані засоби розміщення, готелі, санаторії, хостели, рекреаційна сфера, організації рекреаційної сфери, санаторно-курортна сфера.

Yu. Bondarenko, I. Kulyniak
Lviv Polytechnic National University,
Department of Management of Organizations

EVALUATION OF THE COLLECTIVE MEANS OF PLACEMENT ACTIVITY AS RECREATIONAL SPHERE ORGANIZATIONS

© Bondarenko Yu., Kulyniak I., 2018

This scientific paper evaluates the activity of collective means of placement as recreational sphere organizations on the basis of statistical data divided into two groups: hotels and similar means of placement and specialized means of placement. This paper focuses on the analysis of the degree of the recreational industry development of Ukraine by means of statistical analysis of the dynamics of the number of CMP by their types and the number of persons placed there during 2014–2016. The article also analyzes the level of income from the services provided by the CMP.
This article highlights the dependence of the number of people accommodated in hotels and similar facilities in 2016 on the level of the service provided on the basis of additional structural units of CMP according to the types of funds and regions. The article deals with the ranking of regions and selecting regions with the largest amount of recreational resources for developing their potential and tourist infrastructure.
Also the authors reveal the incompleteness of the rooms in CMP. Moreover, this paper defines the basic problems of effective functioning of recreational sphere organizations in Ukraine and the ways of its elimination.
Key words: collective means of placement, specialized means of placement, hotels, sanatoriums, hostels, recreational sphere, recreation sphere organizations, sanatorium-and-health-resort sector.

Література – 29

УДК 378.014.543.3(477+100)

В. Я. Гавран, М. І. Гавран
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра менеджменту організацій

ПРОЦЕС КОМЕРЦІАЛІЗАЦІЇ НАУКОВИХ РОЗРОБОК
У ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ: ІНОЗЕМНИЙ ДОСВІД
ТА УКРАЇНСЬКІ РЕАЛІЇ

 Гавран В. Я., Гавран М. І., 2018

Проаналізовано процес комерціалізації наукових розробок у вищих навчальних закладах України та в окремих розвинених зарубіжних країнах. Процес комерціалізації дослідницьких продуктів у вищих навчальних закладах України розглядається як обґрунтований та необхідний спосіб збільшення їхнього фінансового потенціалу. Проаналізовано різні механізми та способи комерціалізації дослідницьких продуктів, що використовуються іноземними вищими навчальними закладами. Виокремлено певні проблеми процесу комерціалізації наукових розробок в Україні. Запропоновано перспективні шляхи адаптації іноземного досвіду щодо комерціалізації українських вищих навчальних закладів.
Ключові слова: комерціалізація, наукові розробки, вищий навчальний заклад, науково-дослідна діяльність, зарубіжні країни, Україна.

V. Ya. Havran, M. I. Havran
Lviv Polytechnic National University,
Department of Management of Organizations

THE PROCESS OF RESEARCH PRODUCTS COMMERCIALIZATION
AT HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS: FOREIGN EXPERIENCE AND UKRAINIAN REALITY

 Havran V. Ya., Havran M. I., 2018

The article deals with analyzing the process of research products commercialization at higher education institutions in Ukraine and certain developed foreign countries. The process of research products commercialization at Ukrainian higher education institutions is observed as a reasonable and necessary way for increasing their financial potential. The authors study and analyze different techniques and ways of research products commercialization used by foreign higher education institutions. Some problems of research products commercialization in Ukraine are identified. The perspective ways for adapting foreign experience in commercialization to Ukrainian higher education institutions have been suggested.
Key words: commercialization, research products, higher education institution, R&D activities, foreign countries, Ukraine.

Література – 12

УДК 331.5.024:63

Л. І. Гальків, Л. В. Галаз
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра менеджменту організацій

МОТИВАЦІЯ КАПІТАЛІЗАЦІЇ ЛЮДСЬКОГО
ПОТЕНЦІАЛУ СІЛЬСЬКИХ ПОСЕЛЕНЬ

© Гальків Л. І., Галаз Л. В., 2018

Розкрито результати дослідження сутності мотивації у новітніх наукових публікаціях. Виокремлено три ключові підходи до трактування мотивації: з позиції спонукання до діяльності, з позиції складової свідомості особистості; з позиції динаміч¬ного процесу. Подано авторське бачення мотивації, яке розглядається у контексті чинників, які вмотивовують людський потенціал до його капіталізації. Носії капіталізо¬ваного людського потенціалу розглядаються як зайняте на ринку праці населення.
Доведено, що сільські поселення України є важливою складовою її стратегічних переваг. Досліджено специфіку мотивації капіталізації людського потенціалу сільських поселень. Виділено типові причини дисбалансу мотивації зайнятості на користь міських поселень. Вони пов’язані із бідністю, специфікою локальних ринків праці, станом соціальної інфраструктури села, рівнем трудової міграції, наявністю низькопродуктив¬ної та відсут¬ністю інноваційної зайнятості сільського населення. Окреслено проблеми низького інноваційного потенціалу сільських територій. Обґрунтовано дестимулятори мотивації ефективної зайнятості на сільськогосподарських підприємствах, серед яких істотне зна¬чення мають такі: непрозорі механізми формування цін на сільськогосподар¬ську продукцію, чинна структура заробітної плати, ступінь залучення банківських кредитів тощо.
Оцінено вплив стажу працівників, їх вік, умови праці, статусне становище у трудовому колективі, наявність соціально відповідальної діяльності на формування основи високої мотивації трудової діяльності.
Ключові слова: мотивація, людський потенціал, людський капітал, зайнятість, сільські поселення, суспільні дисбаланси, матеріальні мотиви.

L. Halkiv, L. Halаz
Lviv Polytechnic National University,
Department of Management of Organizations

MOTIVATION FOR CAPITALIZATION
OF HUMAN POTENTIAL OF RURAL SETTLEMENTS

© Halkiv L., Halaz L., 2018

The article reveals the research results of the motivation essence in the modern scientific publications. Three major approaches to the interpretation of motivation were outlined: from the point of view of stimulus to activity; from the point of view of personality’s consciousnesses component; form the point of view of dynamic process. There was presented the author’s vision of motivation, which is considered in the context of factors that motivate the human potential for its capitalization.
It is proved that rural settlements of Ukraine are an important part of its strategic advantages. The specifics of motivation for human potential of rural settlements capitalization was investigated. The typical reasons for imbalance of employment motivation in favour of urban settlements were outlined. They are caused by poverty, the specifics of the local labour markets, the condition of the village social infrastructure, the level of labour migration, the presence of low-productive and the absence of innovative employment of rural population. The issues of low innovative potential of rural territories were outlined. There were substantiated disintegrators of effective employment motivations at agricultural enterprises, among which the following are essential: non-transparent mechanisms for creating the prices for agricultural products, the current structure of the salary, the level of bank credits engagement etc.
The influence of employees’ experience, their age, work conditions, the status in the work team, the presence of social-responsible activity upon the creation of the basis of labour activity high motivation was assessed.
Key words: motivation, human potential, human capital, employment, rural settlements, social imbalances, material grounds.

Література – 16

УДК 658.84
А. В. Дзюбіна, К. О. Дзюбіна*, Г. Р. Копець
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра менеджменту організацій,
*кафедра зовнішньоекономічної та митної діяльності

ДИФЕРЕНЦІАЦІЯ ОСНОВНИХ СКЛАДОВИХ
ЕЛЕКТРОННОГО БІЗНЕСУ

 Дзюбіна А. В., Дзюбіна К. О., Копець Г. Р., 2018

Розглянуто особливості тлумачення поняття “електронний бізнес”. Досліджено спів¬відношення понять “електронна комерція” та “електронний бізнес”. Виявлено основ¬ні складові електронного бізнесу. Обґрунтована доцільність використання спе¬ціальних підходів до управління кожною зі складових електронного бізнесу.
Ключові слова: електронний бізнес, електронна комерція, електронний маркетинг, віртуальне підприємство, диференціація.

A. Dzyubina, K. Dzyubina*, G. Kopets
Lviv Polytechnic National University,
Department of Management of Organizations,
*Department of Foreign Trade and Customs

DIFFERENTIATION OF MAIN ELECTRONIC
BUSINESS COMPONENTS

 Dzyubina A., Dzyubina K., Kopets G., 2018

The article is dedicated to features of the electronic business definition. Any types of interactions between electronic market subjects with modern information technologies usage form a multicomponent concept of “electronic business”. The main purpose of this interaction is to generate revenue through the digital capabilities of the network. Electronic business should be considered as an entrepreneurial activity using modern information and communication technologies for profit. The multicomponent concept of “electronic business” consists of electronic commerce (direct sale of goods, services, information through the Internet); electronic financial services (electronic banking, electronic trading, electronic insurance); electronic marketing (involving consumers in the purchase of goods and services through Internet-technologies, product promotion on the Internet); creation and functioning of virtual enterprises (formed on the basis of cooperation of geographically separated workers using information and communication technologies for carrying out operational activities). The distribution of such a complex direction of modern companies activity as electronic business into separate components will allow to make more effective management decisions, to formulate strategic priorities and to increase profitability of separate elements (each of which requires a special approach to management).
It should be noted that there is no universal algorithm for effective development of the electronic business components and management decisions in this area should be made on the basis of introducing possible alternatives with the corresponding risks. Critical rethinking by modern companies employees is extremely important in order to enter the electronic market and it radically changes the format of their work due to the use of network interaction.
A clear distinction between the main components of electronic business provides the basis for more in-depth studies of the interaction processes between electronic market participants in order to increase their efficiency and find new opportunities for meeting social needs and achieving profitability with modern information and communication technologies application.
Key words: electronic business, electronic commerce, electronic marketing, virtual enterprise, differentiation.
Література – 9

УДК [658.15+005.21]:622.691.4.054

О. І. Карий, Л. С. Лісовська
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра менеджменту організацій

ОБҐРУНТУВАННЯ ТАРИФІВ ЗА ЗБЕРІГАННЯ НАФТИ:
МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ РОЗРАХУНКУ

 Карий О. І., Лісовська Л. С., 2018

Проаналізовано чинну систему стандартизації України, окреслено здійснені напрями її реформування та визначено перспективи удосконалення системи стандартизації. Зазначені перспективи вказують на необхідність врахування нових вимог інноваційного розвитку економіки країни та виникнення нових галузей економіки, зниження технічних бар’єрів під час виходу на світові ринки в зонах високих технологій. Окремо досліджено стан розвитку системи стандартизації у нафтогазовому комплексі України. В Україні нафтогазовий комплекс представлений підприємствами з видобування, перероблення, транспортування газу та нафти. Найефективніше та найрезультативніше працює галузь транспортування газу, значний виробничий потенціал мають сфери переробки та зберігання газу, а видобуток нафти є найменш прибутковим.
Здійснено порівняльний розрахунок тарифу за зберігання нафти відповідно до існуючого та запропонованого підходу та зроблено висновки щодо завищення оплати за зберігання нафти на сучасному ринку нафти і нафтопродуктів.
Ключові слова: тариф, тарифна виручка, економічно обґрунтовані витрати на планований період, резервуари, нафта.

O. Karyy, L. Lisovska
Lviv Polytechnic National University,
Department of Management of Organizations

THE SUBSTANCE OF PRICES FOR OIL STORAGE: METHODOLOGICAL ASPECTS OF CALCULATION

 Karyy O. I., Lisovska L. S., 2018

In the article, the authors analyzed the current system of standardization of Ukraine, outlined the directions of its reform and identified the prospects for improving the standardization system. According to the conducted analysis the need to take into account the new requirements of the innovative development of the country's economy and the emergence of new sectors of the economy, reducing technical barriers when entering the world markets in high technology zones was proved.
In addition to this, the authors examined the state of development of the standardization system in the oil and gas complex of Ukraine. In Ukraine, the oil and gas complex is represented by enterprises for the extraction, processing, transportation of gas and oil. The gas transportation industry operates most effectively and efficiently; the oil extraction is the least profitable area.
Due to the dynamic development of economic processes and a decrease in the level of financing for the formaulation of national standards and regulatory documents of the level of enterprises, there is a backlog in providing the oil and gas complex with regulatory documents of an international level. Another important problem for the industry remains the transparency of the conclusion of contracts and the definition of tariffs for services performed.
Based on the analysis of actual information on the existence of legal disputes between market operators and the presence of abuses on it, it was proved necessary to develop a unified methodological basis for determining the tariffs for oil storage services. Such a framework should be recognized as a normative document for use by all enterprises, organizations and structural subdivisions, which have in their composition respective tank farms and can undertake contractual storage of oil.
The establishment of tariffs for oil storage services should be transparent and provide the enterprise with tariff revenues sufficient to cover economically justified costs of oil storage; obtaining the net profit necessary for the provision of production and economic activity; payment of all taxes and obligatory payments in accordance with the current legislation of Ukraine.
In determining the size of the tariff for the service of storage of oil the organization should be guided by ensuring the value of the planned tariff revenues. The size of the planned tariff revenues should cover the company's total expenses for oil storage operations, payment of taxes (excluding VAT) and compulsory payments provided for by the current legislation of Ukraine and create a planned net profit corresponding to the approved rate of return. The total expenses, however, include only expenditures related to oil storage services.
The most controversial point in determining the tariff for storing oil is traditionally considered a methodological approach to justifying the planned profit of an enterprise that provides the relevant services. Organizations of the oil and gas complex of Ukraine to the value of profit include two components: an investment component, which involves compensation of investment costs and the planned rate of profitability. This definition of planned profit can be considered as a double count, which overestimates the planned profit and, accordingly, the value of the tariff for the storage of oil.
The authors carried out a comparative calculation of the oil storage tariff in accordance with the existing and proposed approach and found that oil storage charges are on the modern oil market.
Key words: tariff, tariff revenues, economically justified expenses for the planned period, reservoirs, oil.

Література – 23

УДК 658:005.95

Г. В. Лема, І. Б. Олексів, Т. Ю. Лісович
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра менеджменту і міжнародного підприємництва

ПЛАНУВАННЯ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИХ ЗАХОДІВ
З РОЗВИТКУ КОМПЕТЕНЦІЙ ПРАЦІВНИКІВ ПІДПРИЄМСТВ
В УМОВАХ МІЖНАРОДНОЇ ЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

© Лема Г. В., Олексів І. Б., Лісович Т. Ю., 2018

Розглянуто ефективність оцінювання компетенцій працівників підприємств. На основі запропонованих заходів розвитку компетенцій працівників в умовах обмеженого ресурсного забезпечення побудовано економіко-математичну модель, яка передбачає вирі¬шення різноманітних проблем з підвищення рівня розвитку компетенцій праців¬ників, що, свою чергою, впливає на рівень ефективності інноваційної діяльності підприємств.
Ключові слова: знання, уміння, навички, компетенції, працівники, заходи з підвищення компетенцій.

H. Lema, I. Oleksiv, T. Lisovych
Lviv Polytechnic National University

PLANNING SOCIAL-ECONOMIC ACTIONS OF THE COMPETENCES DEVELOPMENT OF EMPLOYEES IN CONDITIONS
OF INTERNATIONAL ECONOMIC ACTIVITY

© Lema H., Oleksiv I., Lisovych T., 2018

The article considered the effectiveness of evaluation employees competencies of enterprises. On the basis of the proposed measures for the development of employees competencies in the conditions of limited resources, an economic-mathematical model is proposed that involves solving various problems in improving the level of development of employees competences, which in turn affects on the level of the innovation activity efficiency of enterprises.
The system of development the employees competence on enterprises, proposed in the article, is not only theoretical development of authors, but it can also be applied in practice to solve various problems. In particular, problems related to raising the level of development the employees competences, which in general affects on the level of innovation and international activities efficiency of enterprises. In addition, the proposed evaluation system will enable officials in the short term to get information of the level of competence of employees, and will allow the development and implementation of certain measures to improve them in terms of innovation development and international enterprise activity. It is worth noting that the untimely or biased process of evaluating the effectiveness of employees competencies may negatively affect the formation on the competitiveness of the enterprise, in particular in the context of international economic activity.
Also, the article provides a comparative analysis of the basic methods used to collect and accumulate information. The integrity and adequacy of the information collected plays a decisive role in the formation of a strategic plan for the development of competences for enterprise employees.
Key words: knowledge, skills, competence, employees, measures to increase competencies.

Література – 6

УДК 658.5:005.3:330.47

І. І. Новаківський, І. І. Грибик, Н. В. Смолінська
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра менеджменту організацій

ПЕРСПЕКТИВИ МОДЕРНІЗАЦІЇ ОРГАНІЗАЦІЙНО-ВИРОБНИЧИХ СТРУКТУР В УМОВАХ СТАНОВЛЕННЯ МЕРЕЖЕВОЇ ЕКОНОМІКИ

 Новаківський І. І., Грибик І. І., Смолінська Н. В., 2018

Проаналізовано основні закономірності розвитку інформаційного суспільства. Інтенсифікація процесів науково-технічної революції призвела до стрімкого зростання кількості технологічних процесів, видів виробленої продукції, товарів і послуг для населення, що призвело до збільшення обсягів і розмаїтості циркулюючої науково-технічної інформації у суспільстві. В умовах ринкових трансформацій фактично усі організаційно-виробничі структури перебувають в режимі постійних змін, які зумовлені науково-технічним прогресом, зокрема у сфері удосконалення інформаційно-комуніка¬ційних технологій. Розглянуто питання зростання обсягів інформації, знань, комуніка¬цій, які є основними засадничими основами нового суспільного укладу. Розкрито особливості мережевого середовища, динаміки його розбудови. Проаналізовано динаміку посилення потужності інформаційно-комунікаційних технологій, а також вплив цих процесів на зростання виробничих потужностей виготовлення високотех¬нологічних пристроїв. Також наведено і проаналізовано сферу застосування графічних аналітичних методів аналізування процесів впровадження нових інформаційно-комунікаційних технологій.
Ключові слова: закони розвитку, інформаційно-комунікаційні технології, закон Мура, інформаційне суспільство, мережеве середовище.

І. Novakivskyi, І. Grybyk, N. Smolinska
Lviv Polytechnic National University,
Department of Management of Organizations

PROSPECTS FOR MODERNIZATION OF ORGANIZATIONAL PRODUCTIVE SYSTEMS IN THE CONDITIONS OF NETWORK ECONOMY DEVELOPMENT

 Novakivskyi I., Grybyk I., Smolinska N., 2018

The article presents the main regularities analysis of the information society development. The processes intensification of the scientific and technological revolution has led to a rapid increase in the number of technological processes, types of manufactured goods, services and goods for the population, which led to an increase in the volumes and variety of circulating scientific and technical information in society. In conditions of market transformations, virtually all organizational and production structures are in a regime of constant changes that are conditioned by scientific and technological progress, particular in the field of improving information and communication technologies. The issues linked to the increasing of the information volume, knowledge, communications, which are the main foundations of the new social structure, are considered. Economic research shows a direct interdependence between the spread of information technology and the competitiveness of individual organizational and production structures and regions as a whole. The peculiarities of the network environment, peculiarities of the dynamics of its development are revealed. The dynamics of strengthening the power of information and communication technologies, as well as the influence of these processes on the growth of production capacities of high-tech devices manufacturing, are analysed. The paper also presents and analyses the scope of application of graphical analytical methods for analysing the processes of implementing new information and communication technologies. The use of new information and communication technologies, taking into account the above-mentioned developmental patterns for the modernization of the organizations management systems, allows to form a real concept of innovation in the conditions of the network economy formation.
Key words: laws of development, informatively-communication technologies, law of Moore, informative society, network environment.

Література – 12

УДК 338.3+330.3

Й. М. Петрович, Н. С. Савоніна
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра менеджменту організацій

ІННОВАЦІЙНЕ НАПОВНЕННЯ ОРГАНІЗАЦІЇ
ВИРОБНИЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПРОМИСЛОВИХ ПІДПРИЄМСТВ

© Петрович Й. М., Савоніна Н. С., 2018

Висвітлено можливості інноваційного наповнення організування виробничої діяльності промислових підприємств, серед яких: дбайливе виробництво, теорія обмежень та інші заходи. Показано сферу та межі застосування показника загальної ефективності обладнання. Розглянуто взаємозв’язок між показником загальної ефективності обладнання та енергоефективністю виробництва. Охарактеризовано види втрат у виробничому процесі, показано, як ці втрати впливають на рівень та ефективність споживання енергії. Доведено, що адекватне управління устаткуванням дає змогу знизити енергетичні витрати та сприяє впровадженню врівноважених управлінських рішень.
Ключові слова: інновації, організування, виробництво, гнучкість, адаптація, обладнання, ефективність, результативність.

Yo. Petrovych., N Savonina
Lviv Polytechnic National University,
Department of Management of Organizations

INNOVATIVE CONTENT FOR ORGANIZING PRODUCTION ACTIVITIES OF INDUSTRIAL ENTERPRISES

© Petrovych Yo., Savonina N., 2018

The synthesis and coverage of foreign experience in the organization of production at industrial enterprises has a diverse focus and encompasses methods that increase the productivity of their productive activities in various ways. In this context, the Japanese experience of organizing production deserves special attention. The advantages of its application are demonstrated by Japanese companies that are world leaders in terms of achieved product quality, productivity, stock optimization, in-house and other costs.
In the article are considered such methods in the organization of production as lean production, the theory of constraints, and others used for the production of goods and services using various resources and aimed at ensuring defect-free production at a speed that meets the needs of consumers by eliminating unnecessary losses.
The overall efficiency of equipment (OEE) as a system for analyzing the overall efficiency of the equipment is considered. It is designed to control and increase the efficiency of production and is based on the measurement and processing of specific production indicators.
Types of losses that affect the efficiency of the equipment are described. The relationship between OEE and energy efficiency of production is investigated. The high level of defective products that do not meet the quality standards, inefficient production planning, the slow operation of equipment is all a vivid example of the causes of energy losses.
The use of the considered methodologies will allow identifying limiting factors – “bottlenecks” of production activities and determining the degree of achievement of goals as a result of the introduction of modern progressive methods of organizing production activities in the enterprise.
Key words: innovation, organization, production, flexibility, adaptability, equipment, efficiency, performance.

Література – 13

УДК 637.52: 658.26
Л. М. Прокопишин-Рашкевич, Я. В. Демків, Ю. Д. Блинда
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра менеджменту організацій

РОЗВИТОК КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МЕНЕДЖЕРА ЗАВДЯКИ ЗАСТОСУВАННЮ КОУЧИНГУ В ОРГАНІЗАЦІЯХ

© Прокопишин-Рашкевич Л. М., Демків Я. В., Блинда Ю. Д., 2018

Розглянуто різні підходи до трактування коучингу як стратегічного ресурсу підприємства. Визначено, що коучинг є основним інструментом особистісного та професійного розвитку, який спроможний забезпечити менеджерів знаннями та навичками як надихати своїх підлеглих на нові ініціативи. Обґрунтовано застосування зовнішнього коучингу, який сприяє розвитку компетентностей менеджера, його лідерських позицій, а також породжує внутрішній коучинг у компанії, який повинен спрямовуватись на команду працівників, на розвиток їхнього потенціалу та ефективного використання на благо організації.
Ключові слова: зовнішній коучинг, управлінський коучинг, лідерські якості, компетентності, потенціал.

L. Prokopyshyn-Rashkevych, Y. Demkiv, Y. Blynda
Lviv Polytechnic National University,
Department of Organizational Management

THE DEVELOPMENT OF MANAGER’S COMPETENCIES
THROUGH THE USE OF COACHING IN ORGANIZATIONS

© Prokopyshyn-Rashkevych L., Demkiv Y., Blynda Y., 2018

Coaching has been identified as the main tool for personal and professional development that can provide managers with knowledge and skills. It can also show the way how managers have to inspire their employees to new initiatives, so that work brings satisfaction and opportunity for them and allows to reach the appropriate results.
The manager’s leadership styles and the conditions of their using have been analyzed in this work. In order to choose one or another style of leadership effectively, the manager has to consider the internal and external factors that affect the company’s activity, team performance, the employees’ competence and their ability to realize the potential actively. It is emphasized that each management style has its advantages and disadvantages. However, the coaching style of management has much more positive features and can only be used by a leader-manager who really has professional competencies, innovative approaches and organizational ability. Only such manager inspires employees and helps them to develop their potential, improve their quality of work. In this case, the motivation of subordinates lies through providing them with opportunities for their professional development. The manager-leader must create a supportive environment in which the team and employees gain their knowledge, skills and motivation to generate new ideas and get the ability to implement them.
It is indicated that the manager is not always able to take a leading position, choose a leadership style properly. Therefore, the author suggests engaging the external coaching in order to improve the manager’s leadership skills.
It is clear that during the coaching the manager gains qualitatively new competencies, his/her professional level is increasing and in this case the manager will have the opportunity to act as an internal coach. Only the manager-leader can act as a coach. To do this, the manager must get some support from the management of the company and be aware of all barriers that may arise in the process of coaching. It is important to identify the basic needs of the employees, why they need to be trained, how to manage and develop their potential. Each feedback from the coach must be reasonable, if it is even critical, it must be constructive.
The author encourages applying the internal coaching in companies. The main goal of the internal coaching is the revelation of people's potential and its orientation towards achieving the purpose and effectiveness of performing the tasks, assigned for the team of employees. It is substantiated that using of the external coaching promotes the development of managerial competencies and leadership positions, besides it generates internal coaching in a company, aimed at a team of employees, and ensuring the growth of their knowledge, skills and abilities.
Key words: external coaching, managerial coaching, leadership skills, competencies, potential.

Література – 9

УДК-339.138

О. П. Просович, Ю. С. Боцман
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра менеджменту організацій

МАРКЕТПЛЕЙС ЯК ДІЄВИЙ ІНСТРУМЕНТ
ЦИФРОВОГО МАРКЕТИНГУ

© Просович О. П., Боцман Ю. С., 2018

Досліджено актуальність використання сучасних інструментів цифрового марке¬тингу, а саме: маркетплейсу. Дано характеристику поняттю “маркетплейс”, виділено його типи, основні особливості і переваги застосування. Висвітлення його основних переваг, недоліків та особливостей застосування для розвитку електронного бізнесу. Для цього доцільно оцінити сучасний стан розвитку інтернет-платформ на вітчизняному ринку та визначити їх можливості у перспективі. Маркетплейс є типом веб-платформи електронної комерції, яка допомагає продавцям та потенційним покупцям знаходити один одного в Інтернеті, а потім взаємодіяти. Така модель однаково актуальна і для продавців товарів, і для тих, хто пропонує послуги. Наведено класифікацію лідерів цифрового маркетингу на вітчизняному ринку за чотирма катего¬ріями: інтернет-магазини, прайс-агрегатори, маркетплейси і класифайди. Маркет¬плейс створюється для великої кількості постачальників і споживачів. Учасники можуть взаємодіяти на рівних (коли обидві сторони – приватні особи або представники бізнесу).
Оцінено сучасний стан та перспективи розвитку маркетплейсу та його лідерів в Україні. Маркетплейс – двостороння торгова площадка, що в рази ускладнює аналітику, тому потрібно розуміти, які показники вважати для сегмента продавців, а які для користувачів, крім того, постійно врівноважувати між собою попит і пропозицію.
Ключові слова: маркетплейс, цифровий маркетинг, торговельний майданчик,
e-commerce, електронний магазин, бізнес-модель.

O. Prosovych, Y. Botsman
Lviv Polytechnic National University,
Department of Management of Organizations

MARKETPLACE AS A DIGITAL MARKETING TOOL

© Prosovych O., Botsman Y., 2018

In the article the relevance of using modern digital marketing tools, namely the marketplaces, is investigated. The description of the “markeplays” concept is given, its types, main features and advantages of application are highlighted. Describes its main advantages, disadvantages and features of application for the development of e-business. To this end, it is advisable to evaluate the current state of development of Internet platforms on the domestic market and determine their potential in the future.A marketplace is a type of e-commerce web platform that helps sellers and potential buyers find each other online and then interact. Such a model of this web platform is relevant for sellers who provide goods as well as services. The main sources of income of the marketplays are determined depending on the conditions of cooperation.
The classification of the leaders of digital marketing on the domestic market is presented in four categories: online-shops, price-aggregators, marketplays and classfiles. A marketplace is created to acquire and accommodate a huge amount of vendors and customers. Participants can interact as equals (when both sides are private individuals or business representatives) or develop a hierarchy “entrepreneur-client”.
The distribution of traffic by type of platforms is analyzed. The current state and prospects of marketplaces development and its leaders in Ukraine are estimated. The main four strategies that use by marketplaces are successful in the market and are represented. The world tendencies of e-commerce development in recent years, including in Ukraine, are analyzed. Whilst growing a marketplace, founders need to keep an eye on the most important factors to calculate. As a two-sided web platform, marketplace aggregates many sellers and their inventory on one website as well as a lot of buyers. Customers need supply, and sellers need customers, now we are going to concentrate on the analysis of the key performance indicators. The five key factors that contribute to the development of domestic e-commerce are highlighted.
Key words: marketplaces, digital marketing, online trading, trading platform, e-commerce, business model.

Література – 12

УДК 351

К. В. Процак, І. Є. Матвій
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра менеджменту організацій

ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ДО РОЗВИТКУ КОМПЕТЕНЦІЙ ПУБЛІЧНИХ СЛУЖБОВЦІВ

© Процак К. В., Матвій І. Є., 2018

Висвітлено підходи до формування знань, умінь та навичок керівників публічної сфери. Здійснено характеристику сучасних концепцій лідерства. Систематизовано ключові елементи лідерської компетенції держслужбовців. Розглянуто, що для сучасних лідерів публічної служби необхідні такі компетенції: професійні знання та знання законодавства, стратегічне бачення, антикризовий менеджмент, особисті якості (комуні¬кабельність, вміння слухати, чесність та етичність, захоплення управлінням людськими ресурсами, сміливість йти на обґрунтований ризик та говорити правду керівництву, позитивність та відданість справі, аналітичні здібності, уміння мислити критично, креативність, гнучкість, амбітність, лідерство, стійкість до стресів, доброчесність), мотивація, зокрема самомотивація, знання організації, робота з командою та в команді, розвиток взаємовідносин. Розглянуто проблеми, які існують під час підготовки працівників публічної служби. Запропоновано інноваційні моделі підвищення кваліфі¬кації керівних кадрів з урахуванням компетентнісного підходу. Обґрунтовано переваги застосування таких методів навчання публічних службовців фокус-групи, інтерв’ю перед камерою, тренінги, рольові ігри, спільні дискусії, міні-лекції.
Ключові слова: лідерство, публічна служба, публічне управління, управління персоналом.

K. V. Protsak, I. Y. Matviy
Lviv Polytechnic National University,
Management of Organizations Department

INNOVATIVE APPROACHES TO THE COMPETENCES
DEVELOPMENT OF PUBLIC WORKERS

 Protsak K., Matviy I., 2018

The article covers approaches to the formation of knowledge, skills and abilities of public service managers. Characterization of modern concepts of leadership has been made. The key elements of the leadership competency of civil servants are systematized. It is considered that for modern leaders of public service the following competences are required: professional knowledge and knowledge of legislation, strategic vision, crisis management, personal qualities (communication skills, listening skills, honesty and ethics, enthusiasm for managing human resources, courage to go for a reasonable risk and tell the truth to head, positivity and dedication, analytical skills, ability to think critically, creativity, flexibility, ambition, leadership, stress tolerance, integrity), motivation, including self-motivation, knowledge of the organization, team work, development of relationships. The problems that exist in the preparation of public service employees are considered. Innovative models of qualification upgrading of managerial personnel are proposed, taking into account the competence approach. The advantages of using such training methods for public officials of a focus group, interviewing in front of the camera, training role-playing games, joint discussions, mini-lectures are substantiated.
Key words: leadership, public service, public administration, personnel management.

Література – 5

Syndicate content