Випуск 3 (2019)

УДК 330.322:621
Y. O. Blynda, L. M. Prokopyshyn-Rashkevych, Y. V.Demkiv, M. Wasilewski1
Lviv Polytechnic National University
1 Social Academy of Sciences, (Lodz, Poland)
IMPLEMENTATION OF ANTI-CRISES INVESTMENT STRATEGIES: MACHINE-BUILDING CASE
https://doi.org/10.23939/semi2019.03.016
© Blynda Y. O., Prokopyshyn-Rashkevych L. M., Demkiv Y. V., Wasilewski M., 2019
In this research paper authors investigate the important component of enterprise stable operating activity, namely the investment strategies elaboration. As the high level of company competitiveness turns to be the necessary precondition for its stable operating, the impact of investment decisions on company’s competitiveness level is analyzed. The competitiveness of enterprises requires the organization to product such goods and services that will meet the changing consumer demand for quality and price, which in turn requires regular technical and technological upgrading. Thus an appropriate investment strategy is needed. Taking into account the dynamics of modern economic development, as well as the possibility and mobility of various financial and economic priorities for the analyzed enterprises, in the paper authors consider following variants of investment strategies: focusing on the dominant factor strategy, polyfactorial strategy and balancing strategy.
In accordance with the correlation-regression analysis key indicators of the impact on the bankruptcy prevention index for the analyzed machinery enterprises have been chosen. These are four core indicators: the coefficient of turnover rate of stocks, the coefficient of financial stability, the coefficient of personnel turnover and the coefficient of information protection. Changing conditions of modern enterprise development, as well as the possibility of rapid change of its economic priorities, determine the choice of one of mentioned above investment strategies, to combine these key indicators in an appropriate to environment conditions way.
In paper authors provided the analysis of each of the influence indicators (the coefficient of financial stability, the coefficient of turnover rate of stocks, the coefficient of personnel turnover, coefficient of information protection) on the activity of the selected enterprises for determining the best recommendations for choosing and implementing an investment strategy has been carried out.
The main result of conducted investigation is a recommendation model that defines the selection of certain investment strategy based on key indicators. Therefore, the strategy of focusing on the dominant factor is oriented on the coefficient of financial stability, the polyfactorial strategy focuses on the coefficient of financial stability (like the previous strategy) and the coefficient of turnover rate of stocks, and the balancing strategy, as mentioned above aims to balance all four selected indicators.
Key words: investment strategy, key indicators, bankruptcy prevention, machine-building enterprises.
Ю. О. Блинда, Л. М. Прокопишин-Рашкевич, Я. В. Демків, М. Васелевскі 1
Національний університет “Львівська політехніка”,
1 Суспільна Академія наук, (м. Лодзь, Польща)

РЕАЛІЗАЦІЯ АНТИКРИЗОВИХ ІНВЕСТИЦІЙНИХ СТРАТЕГІЙ
У МАШИНОБУДУВАННІ
© Блинда Ю. О., Прокопишин-Рашкевич Л. М., Демків Я. В., Васелевскі M., 2019
У статті досліджено важливу складову забезпечення стабільної діяльності під¬приємства, а саме розроблення інвестиційних стратегій. Проаналізовано вплив інвестиційних рішень на рівень конкурентоспроможності підприємства. Зазначено, що конкурентоспроможність підприємств вимагає регулярного технічного і технологічного переозброєння і вдалих інвестиційних стратегій. Враховуючи динаміку сучасного економічного розвитку, автори розглядають такі варіанти інвестиційних стратегій: орієнтація на стратегію домінантного фактора, поліфакторну стратегію і стратегію балансування.
Автори виокремили ключові показники, які впливають на індекс профілактики банкрутства. Наявність декількох ключових показників вимагає вибору інвестиційної стратегії, здатної забезпечити їх оптимальне поєднання. Результатом проведеного дослідження є модель, що визначає вибір певної інвестиційної стратегії відповідно до поточного стану зазначених ключових показників.
Ключові слова: інвестиційна стратегія, ключові показники, запобігання банкрутства, машинобудівні підприємства.

Література – 13.

УДК 339.33(477)
K. Danylkiv, V. Havran, M. Havran, R. Gradzki 1
Lviv Polytechnic National University
1 Lodz University of Technology (Lodz, Poland)
MANAGING THE FINANCES OF WHOLESALE
AND RETAIL TRADING ENTERPRISES
https://doi.org/10.23939/semi2019.03.081
Danylkiv K., Havran V., Havran M.,. Gradzki R., 2019
The article deals with the main features and trends of financial management development of wholesale and retail trade enterprises. The comparative dynamics of wholesale trade and retail trade in Ukraine and factors that adversely affect the development of enterprises are analyzed. The main stimulating and restraining factors influencing the development of the wholesale and retail market are investigated. Presenting the direct dependence of trade turnover on such macro indicator as GDP and using its projected values by the World Bank for the further years, the authors give the forecast for 2019-2020, and point out a small but positive increase in the turnover of wholesale and retail trading enterprises in Ukraine.
Key words: wholesale trade, retail trade, turnover, dynamics, indicators of the efficiency of enterprises, commodity structure.
Х. П. Данилків, В. Я. Гавран, М. І. Гавран, Р. Грондскі1
Національний університет “Львівська політехніка”
1 Лодзинський технологічний університет, (м. Лодзь, Польща)
УПРАВЛІННЯ ФІНАНСАМИ ПІДПРИЄМСТВ ОПТОВОЇ
ТА РОЗДРІБНОЇ ТОРГІВЛІ
 Данилків Х. П., Гавран В. Я., Гавран М. І., Грондскі Р., 2019
В умовах стрімких змін в економічному та інституційному середовищі комерційної економічної діяльності оновлюється необхідність забезпечення динамічної конкуренто¬спроможності підприємств торгівлі. У постійному дисбалансі ринкових умов керів¬ництво торговельних підприємств потребує достатньої інформації про стан як внут¬рішніх факторів, так і навколишнього середовища. Актуальність полягає в тому, що зовнішнє середовище функціонування торговельної компанії визначає рівень її орга¬нізації та розвитку, що визначає якість торговельних послуг для споживачів, темпи зростання та прискорення товарообігу, прибутковість торгових компаній.
Розкрито теоретичні, методологічні та практичні аспекти вивчення тенденцій розвитку оптових та роздрібних торговельних підприємств в Україні.
Предметом дослідження є процес становлення та розвитку підприємств оптової та роздрібної торгівлі України та вдосконалення їх фінансового менеджменту.
Ефективне використання заходів щодо поліпшення фінансового менеджменту підприємств торгівлі дасть їм змогу сформувати оптимальну систему ціноутворення, вийти на нові ринки, підвищити задоволеність цільових клієнтів шляхом поліпшення своїх послуг та надання якісних товарів і послуг, підвищення продуктивності та відповідальності персоналу.
За даними Державної служби статистики, у 2018 р. зростання обороту роздрібної торгівлі має позитивну динаміку порівняно з попереднім роком, але він змінюється хвилеподібно. Поліпшення було зумовлене розширенням фінансових можливостей домогосподарств, підтриманим підвищенням мінімальної заробітної плати та попиту на торговельні послуги підприємствами реального сектору економіки.
За аналізований період збиткові підприємства становлять у середньому третину від загальної кількості суб’єктів господарювання. Ця величина є високою і вказує на нездатність підприємств торгівлі впоратися з кризою та забезпечити сталий розвиток.
У 2014–2018 роках спостерігалася тенденція до збільшення роздрібного товаро¬обороту підприємств торгівлі України, а динаміка оптового товарообороту коливалася. Представляючи пряму залежність товарообігу від такого макропоказника, як ВВП, і використовуючи його прогнозовані значення Світовим банком на наступні роки, автори дають прогноз на 2019–2020 рр. підприємств роздрібної торгівлі в Україні.
Ключові слова: оптова торгівля, роздрібна торгівля, товарообіг, динаміка, показники діяльності підприємств, товарна структура.

Література – 8.

UDK 331.1
Z. P. Dvulit , A. S.Zaverbnyy , R. B. Tylipska
Lviv Polytechnic National University
Department of Foreign Trade and Customs
HUMAN RESOURCES MANAGEMENT BASED
ON KEY PERFORMANCE INDICATORS (KPI)
https://doi.org/10.23939/semi2019.03.090
© Dvulit Z., Zaverbnyy A., Tylipska R., 2019
Motivated person is a driving force any company, independent of company’s size or purpose. Most companies do not give great value to motivating human resources or they can not properly analyze motivating system. The purpose of the article is to determine the mechanism of effective enterprise and human resource management based on key performance indicators.
An entrepreneur needs to bring the employees’ goals closer to the main goals of the enterprise by meeting the needs of the staff, creating the necessary internal factors that give a positive effect and expected results. The main task facing the theorists and practitioners is the search for methods that allow enterprises to achieve their goals, using a new understanding of motivational approaches. One of these approaches is the use of key performance indicators – KPI.
KPI is a demonstration of success in particular situations or in particular singing chains. It is possible to say that KPI – quantitative indicator of the actually reached the results.
Key performance indicators KPI are a set of quantifiable measures that a company uses to gauge its performance over time. These metrics used to determine a company’s progress in achieving its strategic and operational goals, and to compare a company’s finances and performance against other businesses within its industry.
The KPIs a business follows will depend upon its particular industry, and while some metrics will be important across an organization, each department will likely track KPI metrics specific to its own goals.
KPIs can be used within a company or department to track its goals and determine how best to achieve the best results.
Managing with KPIs often means working to improve leading indicators that will later drive lagging benefits. Leading indicators are precursors of future success; lagging indicators show how successful the organization was at achieving results in the past.
The relative business intelligence value of a set of measurements is greatly improved when the organization understands how various metrics are used and how different types of measures contribute to the picture of how the organization is doing.
Using key performance indicators, companies have the opportunity to formulate a strategy correctly, identify the important factors that influence the outcome of the enterprise, compare the results of staff work and their assessment. With the help of KPI it is possible to approach the system more qualitatively motivating and stimulating staff in the company.
Key words: motivation, system of motivation, human resources, KPI, key performance indicators.
З. П. Двуліт, А. С. Завербний, Р. Б. Тиліпська
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра зовнішньополітичної та митної діяльності
УПРАВЛІННЯ ЛЮДСЬКИМИ РЕСУРСАМИ
НА ОСНОВІ КЛЮЧОВИХ ПОКАЗНИКІВ ЕФЕКТИВНАСТІ (KPI)
© Двуліт З. П., Завербний А. С., Тиліпська Р. Б., 2019
Мотивована особа є рушійною силою будь-якої компанії, незалежно від розміру або мети компанії. Більшість компаній не надають великого значення мотивації людських ресурсів, або вони не можуть правильно проаналізувати систему мотивації. Метою статті є визначення механізму ефективного управління підприємствами та людськими ресурсами на основі
Ключові слова: мотивація, система мотивації, людські ресурси, КПІ, ключові показники ефективності.

Література – 24.

УДК 658.1
О. І. Карий, К. В. Процак
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра менеджменту організацій
МАРКЕТИНГОВІ ІНСТРУМЕНТИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ НАДАННЯ АДМІНІСТРАТИВНИХ ПОСЛУГ
https://doi.org/10.23939/semi2019.03.026
 Карий О. І., Процак К. В., 2019
Статтю присвячено дослідженню якості надання адміністративних послуг та маркетинговим інструментам, які можуть її забезпечити.
Досліджено особливості адміністративних послуг та характеристики, які відріз¬няють їх від інших. Розглянуто вплив інструментів маркетингу, а саме надійність, безпеку, ступінь доступності, матеріальні чинники, репутацію установи, оперативність, турботу про клієнта, ввічливість, компетентність, рівень комунікації на складові якості адміністративних послуг.
Обґрунтовано критерії оцінювання якості надання адміністративних послуг. Критерії надання адміністративних послуг запропоновано поділяти на об’єктивні та суб’єктивні. Досліджено проблеми, які виникають при наданні адміністративних послуг центрами надання адміністративних послуг в Україні. Удосконалення сервісу надання адміністративних послуг передусім стосується спрощення та прозорості процедури їх надання, створення конкурентного середовища
Ключові слова: адміністративні послуги, якість послуг, маркетингові інструменти.
O. Karyy, K. Protsak
Lviv Polytechnic National University
Department of Management of Organizations
MARKETING INSTRUMENTS OF ADMINISTRATIVE SERVICES QUALITY ASSURANCE
 Karyy O., Protsak K., 2019
The article is devoted to the study of the administrative services quality and marketing tools that can provide it.
Features of administrative services and characteristics which distinguish them from others are investigated. The impact of marketing tools, that is reliability, security, availability, material factors, reputation of institution, punctuality, customer care, politeness, competence, level of communication, on components of quality of administrative services are considered. In the article the criteria of evaluation concerning the work of local government (organization of the Centers of Administrative Services Provision (CNACs), provision of resource requirements (material, financial, human) for implementation of the established administrative services quality standards, etc. are considered separately. As well as the criteria relating directly to the work of the CNACs (the adequacy and reliability of information on information stands, adherence to the reception regime, the analysis of comments and suggestions, taking the necessary measures to improve the quality of services, etc.).
The quality of providing administrative services depends on the technical component (imperfection of legal regulation) and the functional component, which depends directly on the process of service. The functional component is determined by such criteria as the timeliness of the provision of services, the attitude and competence of the staff, the terms of service and the condition of the premises, etc. The tools that are usually evaluated for the quality of administrative services are considered.
The criteria for assessing the quality of administrative services are substantiated. It is suggested to divide the criteria for providing administrative services into objective and subjective. Problems that arise in providing administrative services by centers of administrative services in Ukraine are investigated. They were detected as a result of a survey of visitors and employees of the CNACs. It is proved that the improvement of the quality of providing administrative services mostly depends on simplicity and transparency of procedures of their provision, creation of a competitive environment.
Key words: administrative services, quality of services, marketing tools.

Література – 15.

УДК 65.050.012.32
В. Я. Карковська, Р. М. Хомин, М. М. Якимець, Н. Ю. Судомир
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра адміністративного та фінансового менеджменту
ПРИЧИНИ ВПЛИВУ КРИЗОВИХ СИТУАЦІЙ
НА ДІЯЛЬНІСТЬ ПІДПРИЄМСТВ
https://doi.org/10.23939/semi2019.03.036
 Карковська В. Я., Хомин Р. М., Якимець М. М., Судомир Н. Ю., 2019
У статті розглянуто підсистеми виробничої та управлінської діяльності під¬приємства, виокремлено основні напрями його діяльності. Проаналізовано прикладні ситуації впливу кризових явищ на збутове, матеріально-технічне, кадрове, інформа¬ційне, управлінське, інноваційне, ресурсне та фінансове забезпечення. Встановлено основні причини впливу кризових явищ на діяльність підприємства. Наведено найтиповіші наслідки негативного впливу кризових ситуацій в розрізі напрямів роботи підприємства.
Ключові слова: підрозділи підприємств, причини впливу кризових явищ, наслідки кризи, зовнішні загрози, фінансово-економічна безпека, організаційна системи.
V. Y. Karkovska, R. M. Khomyn, M. M. Yakymets, N. U. Sudomуr
Lviv Polytechnic National University,
Department of Administrative and Financial Management
THE INFLUENCE OF CRISIS SITUATIONS
ON THE ACTIVITIES OF ENTERPRISES
 Karkovska V., Khomyn R., Yakymets M., Sudomуr N., 2019
The current macroeconomic situation shows that it is difficult for domestic enterprises to withstand the effects of threats. Therefore, research in this direction remains relevant in the future. The development of methodological recommendations for solving the problems of financial and economic security of enterprises and organizations is aimed, first of all, in determining the most vulnerable directions of activity of enterprises and to choose the optimal tools for activating their work. The article deals with subsystems of production and management of the enterprise, outlines the main directions of its activity. One of the external threats to the financial and economic security of enterprises is the crisis. In particular, in the context of the economic crisis, the priority direction of the business entities is to coordinate actions to reduce the impact of crisis phenomena on the financial sector. It is obvious that ignoring the state of financial and economic security can lead to catastrophic consequences: decline, bankruptcy, and further liquidation of the enterprise. The applied situations of the impact of crisis phenomena on the sales, logistical, human resources, information, management, innovation, resource and financial support are analyzed, as this is directly connected with the provision of the appropriate level of financial and economic security. The basic causes of the influence of crisis phenomena on the activity of the enterprise are established. The most typical consequences of the negative influence of crisis situations in the context of the work of the enterprise are given, namely: the loss of the possibility of acquiring the necessary nomenclature of material and technical resources due to insolvency of dealers-suppliers, belonging to a group of economic entities most vulnerable to the impact of the crisis; increase in the cost of material resources, which negatively affects price competition; a sharp decline in labor productivity and fluidity of skilled personnel; destruction of economic ties with contractors; lack of appropriate level of skills of workers and specialists, moral and physical deterioration of production assets, which will lead to increased costs for product quality control and the growth of defective products; increase in production costs; reduction in the number of orders and sales contracts; increase in the cost of production and a sharp decline in labor productivity; an increase in the amount of illiquid working capital and, as a result, the presence of excess stockpiles; a significant decrease in sales volumes and, as a result, a lack of revenue from sales of products, etc.
Key words: divisions of enterprises, causes of the impact of crisis phenomena, conse¬quences of crisis, problems, external threats, financial and economic security, organizational systems.

Література – 9.

УДК 336.761
Т. В. Кулініч, І. Р. Жайворонок
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра менеджменту організацій
АНАЛІЗУВАННЯ ФОНДОВИХ ІНДЕКСІВ ЯК ОСНОВНИХ ПОКАЗНИКІВ РОЗВИТКУ РИНКУ ЦІННИХ ПАПЕРІВ ОКРЕМИХ ЕКОНОМІК СВІТУ
https://doi.org/10.23939/semi2019.03.044
© Кулініч Т. В., Жайворонок І. Р., 2019
У статті доведено необхідність аналізу динаміки фондових індексів різних країн світу. Дослідження включило: розгляд їх історії, огляд методик їх обчислення, виділення недоліків та переваг їх використання. За вказаною схемою надано характеристику найбільших фондових індексів світу. Визначено відмінність між їхніми похідними показниками. Окреслено вплив фондових індексів на світову економіку та на економіку окремих країн.
Проведено аналіз українського фондового індексу UX. Представлено формулу обчислення індексу. Розглянуто процес включення цінного паперу окремого емітенту у фондовий індекс. Намічено шляхи подальшого використання отриманих результатів дослідження до забезпечення змін вітчизняного ринку цінних паперів.
Ключові слова: фондова біржа, ринок цінних паперів, біржові індекси, методика розрахунку, ринкова ціна за акцію, ринкова капіталізація.
T. V. Kulinich, I. R. Zhayvoronok
Lviv Polytechnic National University,
Department of Organizational Management
ANALYSIS OF STOCK MARKET INDICES AS THE MAIN INDICATORS OF STOCK EXCHANGE MARKET DEVELOPMENT AT SELECTED WORLD ECONOMIES
© Kulinich T. V., Zhayvoronok I. R., 2019
The article proves the necessity of analyzing the dynamics of stock indexes from different countries of the world. The research included: reviewing their history, reviewing their calculation methods, highlighting shortcomings and the benefits of using them.
In most states legally prescribed stock exchanges to carry out research of stock market and the dynamics of its development, and to provide of investors, of issuers and other interested individuals information on the nature of processes originating in it. The bodies of virtually all stock exchanges are specialized research and information divisions, whose main task is to carry out such research and the publication of their results in relevant editions.
The constant use of stock indices is an objective necessity of the modern financial system.
The influence of stock indexes on the world economy and on the economy of selected countries is outlined.
There is a huge variety of indices, depending on the basis on which they are calculated. The largest companies with high capitalization are components for calculating national stock indices.
Hundreds of stock indices are calculated by stock exchanges, international investment banks, information agencies and other infrastructural entities. The main parts of stock indices are described. The process of creating a stock index provides the following stages: sampling, weighting, averaging and indexing.
There are two main functions of stock indices: informational function and tools creational function. Information function defines: the number of securities that are included in the index, the share of capitalization of the issuer, whose securities are included in the basket of the index, in relation to the total stock market capitalization, frequency of calculation of stock index.
The tasks of the tool-forming function includes the balance and the compliance of the index with the stock market structure, as well as the transparency and regulation of the process of forming this indicator.
Key features of stock indices are: stock index is product of the derivatives market, the use of stock indices is growing in line with the development of stock markets, methods of calculating stock indices are different depending on country, stock market and established traditions.
The world’s most famous indexes are: Dow Jones Industrial Average, Standard and Poor’s 500, NYSE Common Stock Index, NASDAQ 100, Russell 3000 Index, FT-SE 100 etc. The difference between their derivatives is determined.
The Dow Jones Industrial Average is calculated as the arithmetic mean of the current stock prices of the 30 largest industrial companies. The NASDAQ 100 is the index of the 100 largest non-financial sector companies on NASDAQ’s market. FT-SE 100 is the most common stock index in the UK.
Famous foreign and Ukrainian stock indices are considered in the article. They are classified according to calculation methods. Basic groups of calculation methods are singled out.
The analysis of the Ukrainian stock index was conducted. The most popular stock index in Ukraine is the UX Index. The UX index includes shares of six largest companies, namely: Donbasenergo, Raiffeisen Bank Aval, Centrenergo, Ukrnafta, Motor Sich, Turboatom. The calculation of the UX index is presented. The process of incorporating of the stock of a separate issuer into a stock index is considered. The decision of the composition of the UX securities list is conducted by studying the statistical information on bids for the previous three months.
It is planned to use the results of the research in the future to provide the changes in the domestic stock exchange market.
Key words: stock market, stock market indices, calculation methods, market price of share, market capitalization

Література – 15.

УДК 331.108:26
Л. С. Лісовська, А. А. Теребух, М. М. Гацук
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра менеджменту організацій
ОБҐРУНТУВАННЯ СУЧАСНИХ МОДЕЛЕЙ ТА СИСТЕМ ПІДТРИМКИ ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ ТВОРЧОСТІ
https://doi.org/10.23939/semi2019.03.099
 Лісовська Л. С., Теребух А. А., Гацук М. М., 2019
Автори виокремили та обґрунтували шість моделей розуміння креативності та творчого процесу. Використання цих сучасних та загальноприйнятих моделей дає змогу пояснити феномен “креативності” різними компонентами, стадіями або фазами. Особ¬ливої уваги автори надали вивченню та проведенню характеристики процесу органі¬заційної творчості на прикладі модифікованої моделі Уолласа, зокрема деталізовано компоненти формування етапів та фактори впливу на різних етапах. На підставі аналізування наукових джерел автори сформували узагальнену модель творчого процесу, визначили завдання кожного етапу організаційної творчості та силу та напрям дії факторів зовнішнього середовища.
У статті проведено економічне обґрунтування доцільності впровадження Системи підтримки організаційної творчості на прикладі вітчизняної організації ТОВ “Енерго¬техпром”. Для розробки системи управління знаннями на підприємстві були визначені основні технічні вимоги до системи, на основі розробленої схеми була визначена приблизна вартість розробки та утримання даної системи (за умови аутсорсингу). Розрахунок ефективності впровадження цього інноваційного проекту був здійснений відповідно до міжнародних стандартів та підтвердив доцільність реалізації проекту.
Ключові слова: організаційна творчість, системи підтримки творчості, моделі творчого процесу, Системи підтримки організаційної творчості, креативна підтримка.
L. Lisovska, A. Terebukh, M. Hatsuk
Lviv Polytechnic National University,
Department of Management of Organizations
GROUNDS OF MODERN MODELS AND SYSTEMS
OF ORGANIZATIONAL CREATIVITY SUPPORT
 Lisovska L., Terebukh A., Hatsuk M., 2019
The authors identified and substantiated six models of understanding creativity and the creative process. Usage of these modern and generally accepted models can explain the phenomenon of “creativity” by various components, stages or phases. The authors paid particular attention to studying and conducting the characteristics of the process of organizational creativity on the example of the modified Wallace model. In particular, the components of the formation of stages and factors of influence at different stages were elaborated. Based on the analysis of scientific sources, the authors formulated a generalized model of the creative process, identified the tasks of each stage and the strength and direction of the environmental factors. This model can be used to further identify the factors of influence, both internal and external, on organizational creativity at different stages of the creative process.
To facilitate the creation and development of organizational creativity, authors suggest using an intelligent system with a temporary knowledge base. Such systems not only contain the actual base, the basis of rules and the mechanism of conclusions but also directly solve issues related to the time frame. In practice, they are called creativity support systems, and they unite various types of information systems to improve creativity.
Creativity support systems can be used to enhance the user’s ability to perform creative tasks (the ability that the user owns), to support users in the field of acquiring knowledge, and to provide users with a new experience of creative tasks, which gives them new abilities. There are two types of creative support systems: individual creativity support systems and group creative support systems. The authors substantiate the expediency of creating and using the complex type of systems of support for creativity called “System of support of organizational creativity”. The system of support for organizational creativity opens a new form of creative support. Unlike previous types of systems, such a system allows to increase the competitive advantages of an organization and its productivity by offering quick access to various, heterogeneous, branched out information resources, analyzing them, visualizing them and offering recommendations for creating new useful ideas.
The article provides an economic justification for the feasibility of introducing a system of support for organizational creativity on the example of the domestic organization of LLC Energotekhprom. The primary technical requirements for the system were determined to develop a knowledge management system at the enterprise. Based on the developed scheme, the approximate cost of developing and maintaining this system (subject to outsourcing) was determined. The calculation of the effectiveness of the implementation of this innovation project was carried out following international standards and confirmed the feasibility of the project.
Key words: organizational creativity, systems of support of creativity, models of creative process, systems of support of organizational creativity, creative support.

Література – 37.

УДК 005.8:005.562:005.336.2
І. І. Новаківський, А. Л.Висоцький1
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра менеджменту організацій,
1кафедра економіки підприємства та інвестицій
ФОРМУВАННЯ ПРОЕКТНОЇ КОМАНДИ З УРАХУВАННЯМ ТИПОЛОГІЧНИХ ХАРАКТЕРИСТИК МЕНЕДЖЕРІВ
https://doi.org/10.23939/semi2019.03.113
 Новаківський І. І., , Висоцький А. Л., 2019
У статті наведено підхід щодо формування ефективних управлінських команд з урахуванням комплексного розгляду завдань, які постають перед організацією. Зокрема досліджено теоретичні основи вирішення прикладних проблем адаптації систем менеджменту з урахуванням людського чинника. Представлено бачення управління організацією через тріаду теорія – політика – практика, розкрито сутність кожного вказаного елемента в менеджменті. Запропоновано типологічний підхід щодо оціню¬вання світогляду менеджерів з урахуванням такого підходу в спеціалізованому триви¬мірному просторі. Показано, що сукупність функцій кожного конкретного менеджера можна представити певним конусом типових рішень. Розроблено метод формування проектних команд з урахуванням конусу узагальнених функцій і характеристик менеджерів-претендентів. Порівняння експертних оцінок роботи менеджера дає змогу результативно формувати управлінські проектні команди для ефективного розвитку організації, розробити концепцію адаптації системи управління організації з ураху¬ванням людського фактора.
Ключові слова: закони розвитку, економічна тріада, теорія, економічна політика, практика, управління, конус функціональних завдань, модель, задача математичного програмування.
I. Novakivskyi, A. Vysotskyi1
Lviv Polytechnic National University,
Department of Management of Organizations
1Departamet of Business Economics and Investment
FORMING THE PROJECT TEAM WITH TYPOLOGICAL CHARACTERISTICS OF MANAGERS
 Novakivsky І.., Visotskiy, A., 2019
The article presents the approach to the formation of effective management teams, taking into account the complex review of tasks that appear in front of the organization. The development of the modern economy marked the structural changes in which knowledge became the main driving force, and therefore the requirements for organizing managerial labour increased significantly. The path of scientific search for methods of building rational organizational structures lies in the plan of studying the human factor in the field of managerial decision making. In particular, the theoretical foundations of solving applied problems of adapting management systems taking into account the typological characteristics of specialists have been studied. In modern conditions, effective management is a set of purposeful actions regarding the formation of a team of managers aimed at implementing projects or a set of tasks in time under the influence of the external environment. The vision of managing an organization through a triad theory – policy – practice is presented, the essence of each specified element in management is revealed. Accordingly, an effective manager should be guided not only by economic knowledge, but should adhere to the policy of organizing the activities of the organization, possess management tools in practice. A typological approach is proposed with respect to evaluating the managers’ worldview with regard to such an approach in a specialized three-dimensional space. It is shown that the set of functions of each specific manager can be represented by a certain cone of typical solutions. A method has been developed for the formation of project teams taking into account the cone of generalized functions and characteristics of the candidate managers. Unleashing such a task is raised to the problem of mathematical programming. It was confirmed that on the basis of close and precise interaction between the members of the management team and the active environment of the organization, an active field for making management decisions is formed. Comparison of expert assessments of the managerial work makes it possible to effectively form management project teams in accordance with prospective development of the organization. In its turn it allows to create the concept of adapting the management system of the organization, taking into account the human factor.
Key words: laws of development, economic triad, theory, economic policy, practice, management, cone of functional tasks, model, task of mathematical programming.

Література – 10.

УДК 338.48 (477)
Й. М. Петрович, Ю. Г. Бондаренко, О. П. Просович
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра менеджменту організацій
ІНСТИТУЦІЙНЕ СЕРЕДОВИЩЕ ЯК ВАЖЛИВА ПЕРЕДУМОВА РОЗВИТКУ РЕКРЕАЦІЙНО-ТУРИСТИЧНОЇ СФЕРИ
https://doi.org/10.23939/semi2019.03.003
© Петрович Й. М., Бондаренко Ю. Г., Просович О. П., 2019
У статті розкрито суть та структуру інституційного середовища. Виділено фор¬мальні і неформальні інститути та висвітлено їхню роль. Значну увагу приділено пи¬танням державного регулювання рекреаційної сфери в низці зарубіжних країн. Про¬аналізовано нормативно-правові акти, які регламентують рекреаційну сферу в Україні. Визначено вплив інституційного середовища на формування і діяльність рекреаційно-туристичної сфери в Україні. Виявлено необхідність узгодження деяких понять ре¬креаційної сфери законодавчо, розроблення національних стандартів надання рекреацій¬но-туристичних послуг, узгодження їх з міжнародними стандартами. Запро¬поновано заходи для покращення інституційного середовища держави з метою підви¬щення конкурентоспроможності національного рекреаційно-туристичного продукту-послуги.
Ключові слова: інституційне середовище, рекреаційна сфера, туристична діяльність, нормативно-правові акти, курорти.
Y. Petrovych, Yu. Bondarenko, O. Prosovych
Lviv Polytechnic National University
Department of Management of Organizations
INSTITUTIONAL ENVIRONMENT AS AN IMPORTANT PREREQUISITE OF DEVELOPMENT OF RECREATIONAL AND TOURIST SPHERE
 Petrovych Y., Bondarenko Yu., Prosovych O., 2019
The objectives of this article are to determine the essence and structure of the institutional environment, as well as to study its impact on the formation and activities of recreation and tourism in Ukraine.
The article reveals the essence of the institutional environment from different points of view. The formal and informal institutions are defined and their role is highlighted. Considerable attention is paid to the analysis of normative legal acts and state electronic resources of a number of foreign countries.
The normative legal acts regulating the recreational and tourist sphere in Ukraine are considered. The Laws “On Tourism”, “On Resorts”, “On the Nature Reserve Fund of Ukraine”, “On Environmental Protection”, the Land Code, as well as the Regulation “On recreational activities within the territories and objects of the nature reserve fund of Ukraine” etc. are analyzed. It has been found that recreational activities are less protected than tourism, although tourism is an integral part of recreation. It is the normative and legal acts in the field of recreation that must fully ensure the protection and development of the natural-recreational, historical and cultural potential of our country and regulate tourist activity in Ukraine.
Based on the analyzed regulatory legal acts of Ukraine in which the resort and recreation sphere is included in the list of priority economic sectors and, taking into account the demand factors, tendencies and tendencies in the development of the recreational services market, it is stated that there is a need to improve the state policy in this area, the introduction of effective management, organizational, legal, economic, investment mechanisms of its development as a highly profitable branch of the country’s economy. The necessity of adjustment of some concepts of recreational sphere in legislation, development of national standards of provision of recreational and tourist services, their harmonization with international standards, ensuring the conformity of quality and prices of recreational and tourist product-services, which will increase the competitiveness of recreational sphere and reach the international level of its functioning, has been identified. To this end, the state authorities should pay attention to the development of regulation of small and medium-sized businesses, which are the foundation of the economic development of the recreational sphere. For the rational and effective use of recreational, natural, tourist, medical and other resources of Ukraine, it is necessary to form a recreational and tourist environment by creating and ensuring the functioning of the development zones of resorts and tourism, to create, implement and offer the consumer a competitive national recreational and tourist product-service.
Key words: institutional environment, recreational sphere, tourism activity, legal acts, resorts.

Література – 41.

УДК 005.332.8
Й. М. Петрович, О. О. Трут1
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра менеджменту організацій
1Львівський торговельно-економічний університет
МОНІТОРИНГ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ РЕЗУЛЬТАТИВНОСТІ ПРАЦІВНИКІВ У ПРОЦЕСІ УПРАВЛІННЯ ОРГАНІЗАЦІЄЮ
https://doi.org/10.23939/semi2019.03.073
© Петрович Й. М., Трут О. О., 2019
У статті обґрунтовано цілі моніторингу індивідуальної результативності праців¬ників у процесі управління організацією. Розкрито процедуру та алгоритм її оцінювання. Висвітлено принципи та вимоги до системи оцінювання результативності працівників. Визначено структуру і зміст профілю посади. Охарактеризовано інформа¬ційне забезпечення процесу моніторингу результативності працівників. Аргументовано використання матричного методу оцінювання результативності працівників. Доведено забезпечення зворотного зв’язку під час управління результативністю як необхідної умови моніторингу індивідуальної результативності працівників.
Ключові слова: індивідуальна результативність, менеджер, моніторинг, органі¬зація, оцінювання, працівник, процес, результат, система, управління, цілі.
Y. Petrovych, O. Trut1
Lviv Polytechnic National University
Department of Management of Organizations,
1Lviv University of Trade and Economics
MONITORING THE INDIVIDUAL RESULT OF THE EMPLOYEES
IN THE ORGANIZATION MANAGEMENT PROCESS
© Petrovych Y., Trut O., 2019
Managing the effectiveness of the organization is one of the main functions of the professional activities of the newest Ukrainian managers. Managing the effectiveness of the organization is a continuous process that logically covers the actions and procedures of the linear manager in a single chain according to the logic of meaningful activity: from the formulation of goals to control the achieved results. The main consequence of the evolution of performance management over the last decade is to focus not only on goals but also on means.
In the course of the study it is envisaged to study and generalize scientific approaches regarding the role and content of monitoring the individual performance of employees in the process of managing the organization.
The system for evaluating individual performance involves continuous monitoring of performance, which should be guided by agreed objectives, work plans, personnel development and improvement of its business processes. Most scholars believe that the ongoing monitoring process determines the informal discussion of the results achieved, formal interim inspections, and official attestations. Attestation of employees for the effectiveness is aimed at motivation, staff development, communication.
Management of individual performance, in particular, and its monitoring should be based on an agreement between the manager and employee. The agreement describes the objectives of the employee and how to measure the results of this work, fixes the agreed direction of development, forms the basis for measurements, feedback, evaluation and development of employees. The agreements formulate expectations – the results to be achieved and the skills, knowledge and experience necessary to achieve them. At the stage of employee performance planning, it is agreed on what criteria will be used for evaluating the effectiveness and what the actual data will serve as the basis for determining the levels of competencies.
Expectations should be clearly defined and coordinated in the form of job profiles. The profile should describe the current tasks in the form of requirements for each essential component of work in a particular position. It also targets from short to medium term, in terms of expanding skills and knowledge, alignment with the core values of the organization, and the fulfillment of the requirements for employee behavior. Throughout the year, especially during interim inspections, it is necessary to review the job profiles and individual goals in accordance with changes in the organization’s activities.
A prerequisite for monitoring individual performance is to provide feedback in the process of managing performance. It allows you to determine the achievements of an employee or identify weak points that need improvement or development.
The traditional approach to staff assessment is focused on an individual, while non-traditional involves evaluating within a group interaction. The performance evaluation system should be based on quality information and reasoned opinions; the assessment procedure must be clear, transparent and accessible to workers with an opportunity to appeal the assessment.
Key words: individual performance, manager, monitoring, organization, evaluation, employee, process, result, system, management, goals.

Література – 6.

УДК 336.5.02
Н. Г. Синютка, О. Б. Курило
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра фінансів
ДЕРЖАВНІ ВИДАТКИ В ЕПОХУ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ
https://doi.org/10.23939/semi2019.03.051
© Синютка Н. Г., Курило О. Б., 2019
На основі аналізу наукових публікацій визначено базові підходи до розуміння публічного споживання та системи державних закупівель. Закономірно, що глобальна автоматизація та оцифрування фінансових процесів вимагає якісних змін і у політиці державних видатків. Детерміновано основні напрями впливу інноваційної цифрової парадигми на прозорість та ефективність державних видатків.
Значну увагу приділено запровадженню системи електронних публічних заку¬півель ProZorro. Обґрунтовано доцільність її імплементації у вітчизняну практику бюджетних видатків, проаналізовано принципи та процедури впровадження. Уза¬гальнено динаміку публічних закупівель в Україні. Зроблено висновки про переваги електронної системи, серед яких: прозорість та неупередженість, стимулювання конку¬ренції та недискримінація учасників торгів, зниження корупції, ефект масштабування економії бюджетних коштів задля зростання суспільного добробуту. Наголошено на потенційних ризиках, загрозах та недоліках системи ProZorro.
Ключові слова: державні послуги, державні видатки, фіскальний простір, діджиталізація, публічні закупівлі, ProZorro.
N. Synyutka, O. Kurylo
Lviv Politechnic National University,
Department of Finance
PUBLIC SPENDING IN THE ERA
OF DIGITAL TECHNOLOGY
© Synyutka N., Kurylo O., 2019
The aim of the article is to study transformation of public expenditures in the context of a global trend of the digital economy development and the information society formation.
Based on the analysis of scientific publications, the fundamental approaches to understan¬ding public consumption and the system of state purchases have been determined. Obviously, global automation and digitalization of financial processes require significant changes in the public spending policy. The main effects of innovative digital paradigm on transparency and efficiency of state expenditures are determined.
Considerable attention is paid to the introduction of electronic public procurement system ProZorro. The expediency of its implementation in national practice of budget expenditures is substantiated, the principles and procedures of implementation are analyzed. The dynamics of public procurement in Ukraine is summarized. The conclusions on the advantages of electronic system are made, including transparency and impartiality, stimulation of competition and non-discrimination of bidding participants, reduction of corruption, the effect of reducing the savings of budget funds for the growth of public welfare. The potential risks, threats and shortcomings of the ProZorro system are highlighted.
Key words: public services, public spending, fiscal space, digitalization, public pro¬curement, ProZorro.

Література – 12.

УДК 338.467.6
Б. О. Шеремета
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра менеджменту організацій
АНАЛІЗ КІНОПРОКАТНОГО РИНКУ УКРАЇНИ
ТА НАПРЯМИ ЙОГО РОЗВИТКУ
https://doi.org/10.23939/semi2019.03.057
© Шеремета Б. О., 2019
У статті зроблено акцент на сучасному стані кінопрокатного ринку, зокрема розглянуто основні напрямки діяльності головних кінотеатральних мереж України: “Multiplex cinema”, “Планета Кіно”, “Київкінофільм”, “Кінопалац”. Визначено їхнє місце на кінопрокатному ринку України. Досліджено конкурентні переваги приватних кінотеатрів, а саме “Multiplex” та “Планета Кіно”. Проведено аналіз сучасного ринку кінопрокату України у період 2007–2018 рр. та визначено ступінь конкуренції цього ринку за допомогою розрахунку індексу Харфіндала-Хіршмана. Розроблено рекомен¬дації щодо пріоритетних напрямків розвитку кінопрокатного ринку України.
Ключові слова: кінопрокат, ринок, конкуренція, маркетингова діяльність, аналіз, дистрибуція, просування.
B. Sheremeta
Lviv Polytechnic National University
Department of Management of Organizations
ANALYSIS OF UKRAINIAN MOVIE RENTAL MARKET
AND DIRECTIONS OF DEVELOPMENT
© Sheremeta B., 2019
The article focuses on the current state of the film market, in particular, the main directions of activity of the main cinematographic networks of Ukraine are considered: “Multiplex cinema”, “Planet Kino”, “Kievkinofilm”, “Kinopalats”. Their place in the film market of Ukraine is determined. The competitive advantages of private cinemas, namely “Multiplex” and “Planet Cinema”, are explored. The analysis of the Ukrainian market of cinema rental in the period of 2007-2018 has been analyzed and the degree of competition of this market is determined by calculating the Harfindal-Hirschman index. Recommendations on the priority directions of development of the Ukrainian film market have been developed. Today, the film-making market is the economic sector, which in the last decades clearly shows a tendency for positive growth.
Film rental is a powerful mechanism that enables the development and popularization of national cinema and is one of the forms of leisure activities for the population. Unlike in other developed countries of the world, cinematography is not currently a sector of the industry, a cash collection which is one of the main sources of financing for film production. Today, unresolved organizational, economic and legal issues create difficulties in the development of the Ukrainian film market. Enterprises are becoming more and more difficult to carry out their production and economic divisions in the face of growing uncertainty in the business environment. There is a problem of building a system of relations between the market, producers and distributors of films, on the one hand, and consumers of cinema products – on the other. Until now, there is no comprehensive study of the problems of modern cinema distribution and distribution, promising directions of the organization of film activities. The article formulated the directions of development of enterprises of the cinema of the industrial branch.
Key words: film rental, market, competition, marketing activity, analysis, distribution, promotion.

Література – 14.

УДК 658.14.17
Л. О. Шкварчук, Р. А. Слав’юк*
Національний університет “Львівська політехніка”,
кафедра фінансів
*кафедра підприємництва та екологічної експертизи товарів
ВНУТРІШНЬОКОРПОРАТИВНІ ФІНАНСОВІ ПОТОКИ
У СИСТЕМІ УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВОМ
https://doi.org/10.23939/semi2019.03.064
© Шкварчук Л. О., Слав’юк Р. А., 2019
У статті проведено дослідження форм та структури фінансових потоків, які виникають між різними учасниками інтегрованих структур як у вертикальній, так й горизонтальній площині. Авторами здійснено оцінювання обсягів внутрішньокор¬поративних фінансових потоків найбільших холдингових структур в Україні. Загальна сума згенерованого фінансового потоку у межах інтегрованої структури є значною і у деяких випадках сягає величини більше ніж 80 % від загальної суми активів материнської компанії. Загалом структура внутрішньокорпоративних фінансових потоків є ідентичною для більшості суб’єктів і не залежить від виду діяльності, організаційної будови та форми власності. Найбільшим елементом таких потоків є поворотна фінансова допомога, яка пов’язує найчастіше материнську та дочірні компанії. У сучасних умовах формування відповідних потоків часто здійснюється з метою маніпулювання показниками фінансового стану підприємств, причому і у бік завищення, і заниження. Згідно з проведеним аналізом обґрунтовано необхідність вра¬хування елементів внутрішньокорпоративних фінансових потоків при здійсненні незалежного оцінювання фінансового стану як дочірніх підприємств, так й мате¬ринської компанії. Автори визначили перелік відповідних показників у фінансовій звітності корпорації, а також запропонували інтерпретацію відповідних характеристик.
Ключові слова: інтегрована структура, фінансовий потік, фінансова допомога, інвестиції у дочірні підприємства.
L. Shkvarchuk , R. ASlav`yuk*
Lviv Polytechnic National University,
Departament of Finance,
*Department of Entrepreneurship and Environmental Examination of Goods

INTRA-CORPORATE FINANCIAL FLOWS
IN THE CORPORATE MANAGEMENT SYSTEM
© Shkvarchuk L., Slav`yuk R., 2019
This study reviews the relationships between the company’s financial flows managing and the results. The purpose of this paper is to evaluate the peculiarities of the financial flows of corporation by dividing their main elements and investigating them separately. We present the research on holding companies.
Recently, debate on corporate financial flows’ has received greater attention in the corporate finance literature. Corporate finance theories provide competing hypotheses on the relationship between cash holdings and corporate performance. But according our study there are no direct correlation between corporate financial flows’ and corporate performance in Ukraine. The reasons of such confusion include differences in the purpose of forming intra-corporate financial flows. Sometimes corporate pursue the goal of financial wealth only through financial coordination between the parent corporations and the subsidiaries.
It’s typically for corporates in Ukraine to accumulate the great input cash flows from the parent corporations to the subsidiaries. Ukrainian holdings tend to accumulate intra-corporate financial flows with the intent of creating a financial safety net for themselves in anticipation of future economic downturns. We found that 80% of the holding assets are formed as a contribution to the authorized capital of the subsidiaries.
The structure of intra-corporate financial flows is identical for most entities and does not depend on the type of activity, organizational structure and ownership. The main element of such flows is the financial assistance, which most often connects the parent company and subsidiary. We argue that it’s necessary to allow the elements of intra-corporate financial flows for the independent assessment of the financial position of both subsidiaries and parent companies. We also have identified a list of relevant indicators in the financial statements of the corporation needed for this purpose.
Key words: holding company, financial flow, financial assistance, investments in subsidiaries.

Література – 10.

Syndicate content