№ 892 (2018)

УДК 656
JEL F23, L92, O52, O53, R11, R12, R41, R42
M. Antonowicz
Akademia Leona Koźmińskiego Polska
KORYTARZE DLA NOWEGO JEDWABNEGO SZLAKU
Z UDZIAŁEM UKRAINY I POLSKI – PERSPEKTYWY ROZWOJU
© Antonowicz M., 2018
Przewozy kontenerowe to szczególnie złożona forma przewozu z uwagi na zaanga¬żowanie w przewóz ładunków różnych środków transportu. W transporcie kontenerowym przewozy ładunków odbywają się w jednej i tej samej jednostce ładunkowej na całej drodze przewozu od dostawcy do odbiorcy bez przeładunku samych towarów, przy użyciu środków przewozu z różnych gałęzi transportu. Handel międzynarodowy transkontynentalny odbywa się w większości przy użyciu kontenerów. Przepływy kontenerów między Azją i Europą przekraczają 21 mln TEU.[16] Wagę relacji i przewozów na linii Europa – Azja podkreślano od dawna.[13] Koncepcja lądowego i morskiego jedwabnego szlaku zakłada utworzenie sieci korytarzy transportowych, które połączyłby Chiny z krajami UE.
Słowa klucze: jedwabny szlak, korytarz transportowy, logistyka.
CORRIDORS FOR A NEW SILK ROAD WITH THE PARTICIPATION
OF UKRAINE AND POLAND – PROSPECTS FOR DEVELOPMENT
© Antonowicz M., 2018
Transportations is a particularly complex form of transport because of the involvement in the transport of various means of transport. In container transport cargo are held in one and the same loading unit for the entire road transport from the vendor to the customer without handling of the goods themselves, using means of transport with different modes of transport. International trade, Transcontinental is done mostly by using containers. Container flows between Asia and Europe exceed 21 million TEU. The importance of the relationship and on the Europe-Asia lines stressed for a long time. The concept of land and sea Silk Road presupposes the creation of a network of transport corridors, which would mix China from EU countries.
Key words: Silk Road, transport corridor, logistics.

Література – 21.

УДК 378.4:001.895
JEL: І29 O30
С. М. Ілляшенко
Сумський державний університет, Україна;
Вища школа економіко-гуманітарна, м. Бєльсько-Бяла, Польща
Н. С. Ілляшенко, Ю. С. Шипуліна
Сумський державний університет, Україна
УПРАВЛІННЯ ЗНАННЯМИ УНІВЕРСИТЕТУ В КОНТЕКСТІ КОНЦЕПЦІЇ ЙОГО ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ
 Ілляшенко С. М., Ілляшенко Н. С., Шипуліна Ю. С., 2018
Виконана систематизація видів знань університету за джерелами отримання і напрямками використання, розкрита їх сутність та зміст. Розроблена схема взаємодії потоків знань в системі інноваційного розвитку університету, уточнено місце і роль потенціалу інноваційного розвитку і інтелектуального капіталу університету у процесі продукування і використання знань. Окреслено рівні, завдання і критерії управління знаннями. Запропоновано оригінальну організаційну структуру управління знаннями на рівні випускової кафедри університету. Отриманні результати поглиблюють теоретико-методологічні засади менеджменту знань сучасного університету в контексті його інноваційного розвитку, створюють передумови формування засад механізму управління знаннями університету.
Ключові слова: продукування знань, використання знань, менеджмент знань в університеті, рівні управління знаннями в університеті, організаційна структура управління знаннями.
UNIVERSITY KNOWLEDGE MANAGEMENT IN THE CONTEXT OF ITS INNOVATIVE DEVELOPMENT CONCEPT
 Illiashenko S., Illiashenko N., Shipulina Y., 2018
Knowledge is the basis of innovations that are implemented in almost all types of human activities. In these conditions, there is an intensive development of the knowledge market, the elements of the infrastructure of which are universities that produce and disseminate scientific and educational knowledge, which form the basis of food, technological, managerial social and other innovations. The purpose of the article is to systematize the types of knowledge produced and distributed by the university, as well as to develop an approach to the formation of a system of purposeful knowledge management in the process of developing and implementing its strategies for innovation development.
According to the results of systematic analysis and generalization of literary sources, as well as practices of domestic and foreign universities in the management of the processes of production and use of knowledge the types of knowledge of the University are systematized in the work, disclosed their essence and content. The sources of knowledge acquisition are described in detail. It is shown which types of knowledge are obtained from each source. The directions of use of knowledge are considered.
All kinds of knowledge are proposed to be considered from two positions: as a certain set of intellectual resources (intellectual capital) that expand the possibilities of innovative development of the university on the basis of their implementation in the innovation of different types; as ability to realize the potential of innovative development of the university, that is, knowledge of possible directions and ways of its effective implementation. The scheme of interaction of knowledge flows in the system of innovative development of the university is developed, the place and role of the potential of innovative development and intellectual capital of the university are specified in the process of production and use of knowledge. Levels, tasks and criteria of knowledge management are outlined.
It is proved that the management of production (obtaining) and using (commercialization) of knowledge should be performed on two levels: the university as a whole, departments, as its basic units. The task and criteria of the management of knowledge at the level of the university as a whole and the level of its basic subdivisions of the departments are specified. It is shown that knowledge management should be carried out mainly at the department level, which knows the specifics of scientific and educational activities in certain areas. The organizational structure of knowledge management at the graduation department is proposed, which combines the design-matrix and “pulsating” structure, which is characterized by high flexibility and adaptability, provides the opportunity to efficiently focus resources on the most important projects of production and use of knowledge, promotes growth and implementation of the intellectual and creative potential of the department, formation of innovative-oriented corporate culture.
The obtained results deepen theoretical and methodological principles of knowledge management of the modern university in the context of its innovative development create the preconditions for forming the principles of the mechanism of knowledge management of the university.
Key words: knowledge production, knowledge application, knowledge management at university, knowledge management levels at university, organizational structure of knowledge management.

Література – 18.

УДК 658.7:366.5
JEL E20, E21, L81
К. І. Антонюк
Запорізький національний технічний університет
ПРОБЛЕМИ ЛОГІСТИЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ БЕЗПЕКИ СПОЖИВАННЯ
© Антонюк К. І., 2018
Визначено місце логістики в забезпеченні безпеки споживання, обґрунтовано її роль у захисті короткострокових та довгострокових інтересів держави (зокрема на засадах “холодної”, “зеленої” логістики тощо). Розкрито сутність безпеки логістики та логістичного убезпечення споживання, яке має розглядатися в контексті сталого розвитку. Встановлено ризики логістичного убезпечення споживання залежно від рівня системної ієрархії, функціональних сфер, виду економічної діяльності, етапів логістичного процесу; запропоновано шляхи їх подолання.
Ключові слова: безпека споживання, безпека логістики, логістичне забезпечення безпеки споживання, ризики логістичного убезпечення споживання.
PROBLEMS OF LOGISTIC PROVIDING OF CONSUMPTION SAFETY
© Antoniuk K. I., 2018
In the context of globalization challenges, with the background of the internal crisis situation in Ukraine, issues of providing both the economy security and safety of consumption as a prerequisite for its development become more and more relevant. The problem is even more acute due to the slow pace of solving sustainable development issues, especially within the social and environmental constituencies, in particular due to economic instability. Under such conditions, business entities of various spheres of economic activity, their infrastructure branches rather isolated than consolidatedly seek to implement and follow the principles of sustainable development. The situation is even more complicated for activities that are developing rapidly with the use of new and up-to-date methods and technologies and that the underdeveloped or poorly developed institutional framework lacks. Consequently, the study of the means of providing the safety of consumption is actual for logistics, which, on the one hand, is directly related to the safety of consumption of goods supplied to the end user (whether a legal entity or individual). On the other hand, logistics as a kind of activity belongs to ecologically dangerous and threatening itself.
Analysis of works devoted to determining the place of logistics in ensuring economic security of the state and economic entities, its impact on sustainable development, and solving the problems of green logistics showed that the issue of logistic maintenance of consumption does not lose its relevance because of the immanence of macro-environment in Ukraine, the unstable development of logistic processes in our country and the threats that arise as a consequence of the global challenges of our time. Therefore, the purpose of the article is to determine the place and role of logistics in providing the safety of consumption, identify the appropriate risks and justify ways to overcome them.
In the process of research, the importance of logistics in ensuring the safety of consumption, both in the lower level of the hierarchy of needs and within the concept of sustainable development, has been determined and grounded. It is proposed to consider the safety of logistics as the safety of all logistics processes that accompany the transfer of goods from manufacturer to consumer (storage, transportation, warehousing, etc.). While logistic security of consumption should be considered, firstly, in the context of promoting sustainable development. Secondly, logistics should contribute to securing all stages of the process of consumption: from choice-order-delivery to utilization. However, in any case, the security of logistics is the basis without which logistic security of consumption is impossible.
The role of logistic in providing of consumption safety in defending the short-term and long-term interests of the state, in particular on the principles of “cold”, “green” (ecological) logistics, within the limits of various practices of supply chain management is substantiated. The risks of logistic maintenance of consumption depending on the level of the system hierarchy, functional spheres, type of economic activity, product category, stages of the logistic process are determined. Accordingly, the necessity to take into account the trends of logistics security development is grounded and the ways to overcome the corresponding threats in the field of logistic maintenance of consumption are suggested.
Key words: consumption safety, logistics security, logistic providing of consumption safety, risks of logistic maintenance of consumption.

Література – 15.

УДК 338.658.502
JEL D20, Q02
І. С. Афтаназів, Л. Р. Струтинська, С. В. Андрусів
Національний університет “Львівська політехніка”
ПРОБЛЕМИ СТВОРЕННЯ І ЕФЕКТИВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЕКОЛОГІCТИЧНИХ ХАРЧОВИХ І ПЕРЕРОБНИХ ПІДПРИЄМСТВ МАЛОГО ТА СЕРЕДНЬОГО БІЗНЕСУ НА ТЕРЕНАХ
ЗАХІДНОЇ УКРАЇНИ
© Афтаназів І. С., Струтинська Л. Р., Андрусів С. В., 2018
У матеріалах статті проаналізовано причини та етапи становлення екологістики як різновиду інноваційної діяльності, спрямованої на збереження навколишнього середовища та екології довкілля. На прикладі підприємств харчової та переробної промисловості Західної України відображено потребу поетапного запровадження екологічної діяльності, у становленні якої не обійтись без сприяння органів місцевого самоврядування та органів державної влади. Показано, що за наявності певного сприяння органів місцевого самоврядування переробка органічних відходів може бути економічно вигідною для виробників харчової та переробної промисловостей.
Ключові слова: логістика, підприємство, відходи, харчова промисловість, біогаз, енергія, екологістика.
PROBLEMS OF CREATION AND EFFECTIVE ACTIVITY ENVIRONMENTAL FOOD AND PROCESSING ENTERPRISES
OF SMALL AND MEDIUM BUSINESS ON TERENES
WESTERN UKRAINE
© Aftanaziv I. S., Strutinska L. R., Andrusiv S. V., 2018
The article analyzes the causes and stages of ecological logistics as a kind of innovative activity aimed at preserving the environment and ecology of the environment. The example of the enterprises of the food and processing industry of Western Ukraine reflects the need for the phased introduction of environmental activities, the formation of which can not be avoided without the assistance of local self-government bodies and state authorities. It is shown that in the presence of certain assistance from local governments, the processing of organic waste can be economically beneficial for food industry and processing industry producers.
The purpose of this scientific research is to analyze the modern environmental pollution of the enterprises of the food and processing industry of Western Ukraine, to develop a strategy for their transfer to the ecological level. The research goal was to: identify typical Ukrainian small and medium-sized businesses in the food and processing industry oriented to the processing of local crops into food; to carry out the analysis of the influence of the isolated typical enterprises on the methods of utilization of industrial waste, analysis of the state of pollution with environmental wastes; to assess the state of implementation of the basic principles of ecology in particular typical enterprises; to develop the basics of the strategy for the formation and successful development of ecological logistics for small and medium-sized enterprises in the territory of Western Ukraine.
Awareness of the progressive part of mankind of a catastrophically negative environmental condition stimulated an expeditious search for socio-economic measures that were able to minimize the negative impact of industrial activity of enterprises on environmental ecology. In the present, this function is assigned to ecological logistics, the main function of which is to minimize the pressure of production processes on the environment, on the environment. Ecological logistics, as a promising direction for the activation of innovation activity, contributes to the formation of a qualitatively new level of relations between the productive activities of enterprises and science.
In order to effectively integrate eco-logistics into the state’s economy through the creation of ecological enterprises, legislative implementation of an effective environmental strategy, which will be the main competitive advantage of the enterprise in the current conditions of doing business, is required. Widespread introduction of ecological logistics at food and processing industry enterprises, which in the present time are the major polluters of the environment and environment in the territory of Western Ukraine, will contribute to improving the regulatory framework for regulation of ecological processes and the development of mechanisms for effective interaction between business and the state for resource ecological logistics.
However, the introduction of the basis of ecological activity of enterprises, especially small and medium-sized businesses, will be widespread only under conditions of thoughtful, gradual economic policy of the state. Policies that do not consist of punitive functions, but to facilitate the establishment of non-waste production facilities and the introduction of recycling facilities for a variety of types of suitable energy, for example, thermal or electric.
Key words: logistics, nterprise, waste, food industry, biogas, energy, ecology.

Література – 11.

УДК 338.658.502
JEL D20, M10
О. Ю. Боєнко
Донецький національний університет імені Василя Стуса,
кафедра маркетингу
ДОСЛІДЖЕННЯ ЕВОЛЮЦІЇ ПОНЯТТЯ “БРЕНД”
В КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ СУСПІЛЬСТВА
 Боєнко О. Ю., 2018
Стаття присвячена визначенню етапів еволюції концепту “бренд”, виділенню його сучасних рис, основних переваг, які бренд потенційно надає споживачам. Надано авторське бачення еволюції поняття “бренд” через призму розвитку суспільства, відповідно до якої побудовано піраміду ускладнення характеристик товарів від товарів з яскраво вираженими матеріальними рисами до товарів з особливими рисами, націленими на конкретного споживача. Проаналізовано рейтинг брендів Forbes 2018 року та визначено найуспішніші бренди за даний період. Проведено порівняння з найуспішнішими галузями України відповідно до рейтингу Forbes. Структуровано сучасні риси бренду як явища та брендингу як процесу, а також виділено основні переваги, які отримують споживачі, купуючи брендові товари.
Ключові слова: бренд, брендинг, “вищі” потреби, лояльність споживача, цільова аудиторія, брендовий товар.
EVOLUTION EXAMINATION “BRAND”
IN THE CONTEXT OF THE DEVELOPMENT OF SOCIETY
 Boyenko O. Yu., 2018
The article is devoted to the definition of the stages of evolution of the concept of “brand”, the allocation of its modern features, the main advantages that the brand potentially provides to consumers. The author's vision of the evolution of the concept of "brand" is provided through the prism of the development of society, according to which the pyramid of complexity of the characteristics of goods from goods with pronounced material traits to products with special features aimed at a particular consumer is constructed. he rating of Forbes 2018 brands is analyzed and the most successful brands for this period are determined. The comparison with the most successful branches of Ukraine according to Forbes rating has been conducted. The modern features of the brand are structured as phenomena and branding as a process, as well as highlights the main advantages that consumers get when they buy branded goods.
Key words: brand, branding, “higher” needs, consumer loyalty, target audience, branded goods.

Література – 9.

УДК 339:138
JEL: М12
О. Ю. Бочко
Національний університет “Львівська політехніка”
Л. Я. Якимишин
Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя
ВПЛИВ СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖ НА ПРОЦЕС КУПІВЛІ-ПРОДАЖУ: ОРІЄНТАЦІЯ НА ЕКОНОМІЮ ЧАСУ, РЕСУРСУ
© Бочко О. Ю., Якимишин Л. Я., 2018
Здійснено порівняльну характеристику соціальних та традиційних медіа. Обґрунтовано рівень використання соціальних мереж в межах яких здійснюється процес “купівля-продаж”. Виявлено, що найбільшу питому вагу соціальних мереж в Україні посідають “Facebook” та “Твіттер”, що становить більше ніж 80 % всіх соціальних мереж, якими користуються клієнти в процесі “купівля-продаж”. Здійснено дослідження динаміки зміни запитів для “Facebook”, “Твіттер”, “Instagram”, вказано на переваги використання соціальних мереж для просування товарів.
Ключові слова: “Facebook”, “Твіттер”, “Instagram”, соціальні мережі, купівля, продаж, клієнти, товар.
EFFECT OF SOCIAL NETWORKS ON THE PROCESS OF PURCHASE AND SALE: FOCUS ON SAVING OF TIME AND RESOURCE
©. Bochko O. Yu., Yakymyshyn L.Ya., 2018
The article confirms that market relations in social networks considerably extend the range of opportunities and activities, saving time for buying a commodity and establishing new forms of relations between producers and consumers, which shorten the chain of supply and save financial resources of a consumer. Special attention is paid to importance and novelty of the relations in the process of purchase and sale through social networks, as compared to establishment of market relations. Thephenomenonprovokes a great interest to the issue and its sufficient study. The work describes advantages of social networks for enterprises, including the opportunity to extend and improve relations with clients, application of blogs or microsets, focus on a definite group of clients.
The article gives comparative characteristics of social and traditional media. The work argues a degree of employment of social networks for “purchase and sale processes”. It is determined that the largest share of social networks in Ukraine is taken by Facebook and Twitter, constituting more than 80 % of all social networks, used by clients for purchase and sale purposes. The author of the article marks main advantages of social networks and their principal features. It is defined that, making purchase and sale through the social network Facebook, it is reasonable to pay attention to the focus on a style, creation of a group of interests and clients, process of attraction of new contacts and posting a personal networking page.
The research studies means of application of the social network Twitter and pays attention to the process of information posting and attracting attention to the information. The author of the work presents main principles of information posting in Twitter. The article argues peculiarities of chats activity and like time in Twitter, and studies dynamics of requests to Facebook, Twitter, Instagram, starting from January 2010 to October 2017. The research also marks advantages of social networks for commodity promotion and grounds the necessity to use mobile Internet for purchase and sale. It is stressed that significance of social networks use for purchase and sale is forced by lack of financial capital, biases concerning external features, distance to the main job place, fast response to the information, available operative communication, etc.
Prospects of the future study in the mentioned direction include investigation of the degree of consumer’s trust to the process of “purchase and sale” in social networks.
Key words: Facebook, Twitter, Instagram, social networks, purchase, sale, clients, commodity.

Література – 11.

УДК 33.02:378:338.2
JEL: L 10, A 11, J 13
М. І. Бублик
Національний університет “Львівська політехніка”
Т. М. Копач
Львівська дирекція ТДВ “Страхова компанія “Гардіан”
РОЗВИТОК МОЛОДІЖНОГО ЛІДЕРСТВА В СТРУКТУРІ ІННОВАЦІЙНИХ СТРАТЕГІЙ РОЗВИТКУ
ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
© Бублик М. І., Копач Т. М., 2018
Досліджено розвиток молодіжного лідерства з точки зору викликів громадянського суспільства. Проаналізовано стан та перспективи розвитку молодіжного лідерства, готовність громадянського суспільства сприяти його розвитку на яскравих прикладах із життя обдарованої молоді Навчально-наукового інституту економіки і менеджменту, що є структурним підрозділом Національного університету “Львівська політехніка”. Запропоновано включити розвиток молодіжного лідерства до складу інноваційних стратегій розвитку закладів вищої освіти.
Ключові слова: ринок освітніх послуг, заклади вищої освіти, молодіжне лідерство, стратегії розвитку, інновації, освітня діяльність.
DEVELOPMENT OF YOUTH LEADERSHIP IN THE STRUCTURE
OF INNOVATIONAL STRATEGIES FOR DEVELOPMENT OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
© Bublyk М. І., Kopach Т. М., 2018
The article explores the development of youth leadership in terms of the challenges of civil society. The state and perspectives of the development of youth leadership, the readiness of civil society to promote its development on bright examples from the life of gifted youth of the Educational and Scientific Institute of Economics and Management, which is the structural unit of the Lviv Polytechnic National University, is analyzed. It is proposed to include development of youth leadership in the structure of innovative strategies for the development of institutions of higher education.
Key words: market of educational services, institutions of higher education, youth leadership, development strategies, innovations, educational activity.

Література – 19.

УДК 338.487:659.1
JEL: L83, Z31
О. М. Вовчанська
Львівський торговельно-економічний університет
Л. О. Іванова
Львівський державний університет фізичної культури імені І. Боберського
МАРКЕТИНГОВА ОЦІНКА ДЕТЕРМІНАНТ РЕГІОНАЛЬНИХ СЕГМЕНТІВ СВІТОВОГО РИНКУ РЕСТОРАННИХ ПОСЛУГ
© Вовчанська О. М., Іванова Л. О., 2018
Досліджено світовий ринок ресторанних послуг та його найбільші регіональні сегменти, встановлено основні тенденції розвитку. Здійснено маркетингову оцінку основних детермінант регіональних сегментів світового ринку ресторанних послуг. Визначено рейтинг 25 країн за обсягами продажів у світовій ресторанній індустрії. Проаналізовано динаміку і якісні зміни кон’юнктури ринку ресторанних послуг в домінуючих країнах. Розглянуто чинники, що впливають на перспективи розвитку світового ринку ресторанних послуг в сучасних умовах.
Ключові слова: ринок ресторанних послуг, ресторанний бізнес, світовий ринок ресторанних послуг, регіональний сегмент, маркетинговий аналіз, рейтинг, кон’юнктура, тенденції розвитку ринку ресторанних послуг.
MARKETING ASSESSMENT OF DETERMINANTS OF REGIONAL SEGMENTS OF THE WORLD MARKET OF RESTAURANT SERVICES
© Vovchanska O. M., Ivanova L. O., 2018
The global market of restaurant services and its largest regional segments are researched. It is noted that in the current economic conditions the restaurant industry is becoming more dynamic and has a significant impact on the development of national economies. The dominant global trends of out-of-home dining and the consumption of ready-made products impact the steady growth of the global restaurant industry by an average of over 7 % annually. The level of development of restaurant business in the economy of any country is one of the important indicators of the quality of life of the population. It is shown that the complex environment of restaurant business is determined by the interaction and interdependence of the number of factors of external (economic, social, cultural, religious, political, etc.) and internal (technical, technological, financial, marketing, personnel) marketing environment. The marketing analyses of the main determinants of regional segments of the global market of restaurant services has been carried out. The ranking of 25 countries with the largest sales volume in the global restaurant industry is identified. United States remain the undisputed leader in the global market of restaurant services. China is ranked second with a big gap, with Japan closing top three. The top five countries in terms of sales in the global restaurant industry include India and Brazil, and the top ten ranking – Great Britain, Canada, South Korea, Spain, France. Important regional segments of the global market of restaurant services are markets in Australia, Germany, Italy, the Russian Federation, Saudi Arabia, Argentina, UAE, Malaysia, Mexico, Turkey. The dynamics and qualitative changes of the market situation of restaurant services in the dominant countries are analyzed. A comprehensive study of restaurant markets in the leading countries of the world has allowed to identify the most stable international trends in the restaurant business: healthy eating; use of local ingredients in the production of food and beverages; use of new information technologies in all areas of restaurant business; new forms of partnership of restaurant business with many other sectors of the economy, first of all, with trade and transport; increasing popularity of restaurant business. It is emphasized that the main trends of the development of the global market of restaurant services are further intensity of competition and the maximum democratization of the restaurant industry, unceasing marketing efforts to meet absolutely every customer, due to the peculiarities of the competition in the restaurant business. Marketing studies have found that the processes taking place in the restaurant business depend not only on changes within the intra-industry, but also on the level of implementation of socio-economic priorities in individual countries. The importance of such marketing research is having reliable information about all the changes in the global market of restaurant services, so restaurant businesses can respond promptly to them, and even create changes themselves, in order to more effectively fight the competition.
Key words: market of restaurant services, restaurant business, global market of restaurant services, regional segment, marketing analysis of the market, rating, market conditions, trends of market development of restaurant services.

Література – 27.

УДК 339.138
JEL: A13 F15 M38 P51
В. Г. Герасимчук
Національний технічний університет України
“Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського”
МАРКЕТИНГОВА СКЛАДОВА “ДОРОЖНЬОЇ КАРТИ”
РОЗВИТКУ ЗОВНІШНЬОЇ ТОРГІВЛІ
© Герасимчук В. Г., 2018
Проведено аналіз товарної та географічої структури, динаміки та ефективності зовнішньої торгівлі країни. Досліджено характерні особливості здійснення експортних поставок на історичних етапах розвитку національної економіки. Виявлено основні проблеми у здійсненні експортно-імпортних операцій та їх першопричини. Праналізовано ефективність застосування маркетингових інструментів у просуванні вітчизняних товарів і послуг на зовнішний ринок. Запропоновано заходи для зміцнення експортного потенціалу як важливої складової економічної безпеки держави при реалізації Експортної стратегії України.
Ключові слова: зовнішня торгівля, конкурентоздатність, маркетинг, національна економіка, стратегія, управління, якість життя
MARKETING COMPLEX OF “ROAD CARD”
DEVELOPMENT OF FOREIGN TRADE
© Gerasymchuk V. G., 2018
The analysis of commodity and geographical structure, dynamics and efficiency of foreign economic relations indicates the existence of a complex of problems in this important direction of functioning of the state. The purpose of the study is to analyze the problems of the formation and implementation of the export potential of the state, to determine the strategic directions of its development, to justify measures aimed at more active actions in traditional markets and the conquest of new markets for the sale of domestic goods and services using a wide range of marketing tools.
The formulated goal of the study has made it necessary to solve the following main tasks: to analyze the manifestation and contradictions of the doctrines of protectionism and liberalism in world trade; trace the dynamics of the state of the domestic market with the use of data on production of major types of products for the period 1990-2017; characterize the effectiveness of the state’s export policy as a reflection of its level of competitiveness in world trade; consider using an integrated approach to the implementation of the Export Strategy of Ukraine for 2017-2021 on the basics of marketing.
The necessity of rethinking domestic and foreign experience in the organization of export policy, ensuring the competitive advantages of domestic commodity producers in the market is emphasized. The decisive influence of the following components in their interrelation in the development of the state is asserted: historical traditions – classical education – advanced science – powerful industry – developed economy – quality of life – sustainable development. The crisis of the national economy, the underdevelopment of the domestic market, and the low level of solvency of the population are a brake on export activity. Only a powerful economy allows successful export policy, not based on raw materials, but on the basis of production of products with a high level of value added. The creation of new types of products would be positively influenced by the increased role of engineering work. The strengthening of export potential would be facilitated by the restoration of the Government of the Ministry of Industrial Policy.
Ukraine should not become an agrarian and raw material appendage of the EU, the world economy. It is expedient to expand cooperative ties with TNCs, restore positions in traditional markets, and master the spheres of influence on new markets (EU, Asia, Africa) using a marketing mix. The strengthening of export potential should be facilitated by a system of measures of legal, technological, financial, and information orientation of the state to provide the necessary support to exporting enterprises. Measures are proposed to improve the mechanism of responsibility from the state and business entities, political and public figures, all actors at initiating, developing, approving, implementing and monitoring the implementation of the Export Strategy of Ukraine.
Key words: foreign trade, competitiveness, marketing, national economy, strategy, management, quality of life

Література – 16.

УДК 336:658.1
JEL: М410
О. В. Гладкова
Національний фармацевтичний університет
МІСЦЕ ФІНАНСОВОГО КОНТРОЛІНГУ В УПРАВЛІННІ ФІНАНСОВИМИ ПОТОКАМИ В ЛОГІСТИЧНИХ СИСТЕМАХ
© Гладкова О. В., 2018

Розглянуто існуючі вітчизняні та іноземні точки зору до визначення поняття “фінансовий контролінг”, запропоновано його трактування з урахуванням особливостей логістичних процесів як систему дій, спрямованих на підтримку, чи стабілізацію фінансового стану логістичної системи шляхом планування та оцінки її фінансових потоків, та прийняття відповідних рішень відносно їх оптимізації. В роботі визначено зміст та алгоритм формування системи фінансового контролінгу для управління фінансовими потоками в логістичних системах, запропоновано узагальнений механізм його реалізації.
Ключові слова: фінансові потоки, логістичні системи, фінансовий контролінг, фінансові показники.
LOCATION OF FINANCIAL CONTROLLING IN FINANCIAL FLOWS’ MANAGEMENT OF LOGISTICS SYSTEMS
© Gladkova O. V., 2018
Development of modern economy in the context of worldwide globalization processes promotes the active expansion of logistics, both as separately taken direction of activity of business entity and as logistic systems, on the whole. The applied character of the logistic systems, which is provided with the proper financial streams, allows solving tasks, related to the production, distribution and after-sales services. In turn, process of optimization of the proper financial streams, planning of logistic streams, taking into account the value of money in time and current and prognosis level of inflation, needs permanent control from the side of managers and financial service of company.
It is noted by the author that in modern science much attention is paid the features of functioning of the logistic systems, approaches to forming the system of financial controlling, its components and implementation phases. However, the given points more carry general character and does not touch problems of the applied character, which arise up in the process of management financial streams in the logistic systems, and expedience of the use, in this process of financial controlling.
Due to it, in the article are considered the existent domestic and foreign points of view to define the concept of “financial controlling”. Taking into account the features of activity of the logistic system it is offered its determination as system of actions, directed on support or stabilizing the financial state of the logistic system by planning and estimation of it financial streams, and acceptance of the proper decisions, in relation to their optimization.
It is proved that realization of financial controlling in a management of financial streams should be based on such key aspects, as: functional, organizationally-managerial and instrumental-methodical. Coming from them, in the work are characterized the proper actions of forming the system of financial controlling to which were taken: determination of object of financial controlling; characterization of kinds and spheres of the use of financial controlling; forming the system of priority financial indexes which are controlled; development of the system of quantitative standards of control; construction of the system of the financial monitoring of indexes which join in financial controlling; development of algorithm of actions for elimination of deviations.
The author presents the algorithm of the formation a financial controlling system in the management of financial streams in the logistics system, which provides details of each of the specified actions. The emphasis was placed on what result should be got in the same time. Also, based on this algorithm, the general mechanism for the implementation of financial controlling in the management of financial streams of logistics systems is presented and emphasizes that all actions should be based on operational financial information, namely the current financial plan, budgets and payment calendar.
The result of subsequent researches should become suggestions in relation to creation of the system which will be instrumental in the increase of efficiency of forming and use of financial streams of the logistic system and will allow foreseeing the results of its activity.
Keywords: financial flows, logistic systems, financial controlling, financial indicators.

Література – 11.

УДК 338:138
JEL O18, P48
Н. Ю. Глинський
Національний університет “Львівська політехніка”
МІСЦЕВЕ САМОВРЯДУВАННЯ ЯК АКТИВНИЙ СУБ’ЄКТ ГОСПОДАРЮВАННЯ
© Глинський Н. Ю., 2018
Проведено критичний аналіз ролі органу місцевого самоврядування як активного господарюючого суб’єкта. Визначено, що ведення господарської діяльності місцевим самоврядуванням (або його одиниці) повинно бути прямою відповіддю на місцеві потреби, і тим самим покращити умови життя населення, а також гарантувати ефективність функціонування комунальної інфраструктури. Доведено, що органи місцевої влади, беручи на себе виконання певних громадських завдань в галузі економіки часто призводять до ситуації, в якій господарська діяльність у певному сегменті ринку застережена на користь привілейованих осіб/організацій.
Ключові слова: територіальна громада, господарюючий суб’єкт, економічна діяльність, регулювання.
LOCAL SELF-GOVERNMENT
AS AN ACTIVE ECONOMIC ENTITY
© Hlynskyy N. Yu., 2018
The article proposes a critical analysis of the role of local self-government bodies as active economic entities. It has been established that the performing of economic activities by local self-government or its subsidiary should be a direct response to local needs, thereby improving the standards of living of population, as well as ensuring the effectiveness of communal infrastructure functioning. The types of economic activity that are often designed by local authorities in the form of such monopolies include centralized water supply and sewerage, services in the field of maintenance of cleanliness and order in the territory of the community, execution of internal passenger transportation, etc. It is proved that the local authorities which perform certain public tasks in the field of economy, often call forth situations in which business activity in certain segments of the market is reserved for certain individuals/organizations. Thus, in those kinds of market, it can be concluded that the mechanism of free competition will be eliminated, simultaneously being a necessary condition for effective management in the free economy.
Key words: local community, economic entity, economic activity, regulation.

Література – 7.

УДК 338.658
JEL A10, M19
Н. С. Гронська
Національний університет “Львівська політехніка”
КВАНТИФІКАЦІЯ ІНТЕГРАЦІЙНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ
© Гронська Н. С., 2018
Викладено основні поняття метилогічної інтеграції сфер маркетингу, логістики, менеджменту, екологічного моніторингу. Досліджено мотиви цілісного упорядкування, об’єднання, узгодження їх організаційних рівнів та структур у відповідності до інформаціологічних відношень між ними. Представлено метод формування елементів тріадної єдності та модель відображення простору взаємодії підприємницької діяльності й соціальної екології. Висунуто гіпотезу акумулювання духовної субстанції сфер діяльності та буття та спосіб взаємодії інформаційно-енергетичного насичення.
Ключові слова: взаємодія, менеджмент, організаційність, тріадність, кванти¬фікаційність, інтегратиційність.
QUALIFICATION OF INТЕGRATIONAL MANAGEMENT
© Gronska N. S., 2018
The basic concepts of the methy logic integration of the spheres of marketing, logistics, management, ecological monitoring are described. The motives of holistic ordering, association, coordination of their organizational levels and structures in accordance with the informational relations between them are explored. The method of formation of elements of the triadic unity and the model of mapping the interaction space of entrepreneurial activity and social ecology is presented. The hypothesis of accumulation of the spiritual substance of spheres of activity and being and the way of interaction of informational and energetic saturation is put forward.
Key words: interaction, management, organizational, triad, quantification, Integration.

Література – 8.

УДК 338.24
JEL: Р18
О. В. Дейнега, І. О. Дейнега
Рівненський державний гуманітарний університет
ЕНТРОПІЯ В ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА:
СУТЬ ТА ОСНОВНІ ПІДХОДИ ДО ОЦІНЮВАННЯ
© Дейнега О. В., Дейнега І. О., 2018

Ідентифіковано області застосування поняття “ентропія” та його суть. Визначено умови виникнення ентропії в економіці. Ідентифіковано специфічні особливості прояву економічної ентропії. Систематизовано складові, розглянуто основні підходи до оцінювання, сформовано перелік факторів впливу на ентропію, що виникає у діяльності підприємств. Наведено заходи, що сприяють зниженню рівня ентропії у практиці господарювання підприємств. Встановлено, що найвагомішим фактором, що визначає ринкову успішність підприємства, як економічної системи, є доступність до якісної інформації.
Ключові слова: ентропія, інформація, економічна ентропія, індивідуальний тезаурус, колективний тезаурус, середовище підприємства.
ENTROPY IN THE ACTIVITY OF THE ENTERPRISE:
THE CONTENT AND THE MAIN APPROACHES TO EVALUATION
© Deineha O. V., Deineha I. O., 2018
The phenomenon of entropy is studied in completely different areas, where it is considered one of the main philosophical concepts and unique physical. Economic entropy is the most difficult to study with its kind, since economic processes are multifaceted and interact with numerous processes of different types of systems (biological, technical, etc.). Such an entropy implies not only the loss of the intensity of the motion of matter, but also the loss of the results of human activity, which are symbiotic in nature. The current uncertainty leaves all possible future consequences of management decisions that are not known, and the events that are actually happening are unknown in advance. As a result, there are risks that determine the most commonly used probability calculation, which will provide a solid basis for management, as a technological process, analysis of the costs of the production system and the usefulness of market information. That is why assessing the level of negentropy of the enterprise environment and identifying possible factors of influence on it, and, hence, the possibility of developing and implementing effective management decisions that will contribute to its reduction, is an important task of management that needs urgent solution. In the practice of managing the enterprises to reduce the level of uncertainty necessary for the adoption of economic decisions may occur due to the implementation of such measures: the holding of information collection that reduces the uncertainty of expectations; processing of information by various methods (including analysis, forecast, scenario), which allows to raise the level of its quality and clarify the causes, forms and effects of uncertainty; developing models that are adequate to existing situations, and obtaining as a result of modeling the values of target values, functional dependencies of the state of the control object and the environment. Objective assessment of the entropy of the enterprise requires a comprehensive approach, which should take into account the so-called internal environment of the enterprise. The state of the internal entropy of the enterprise will greatly depend on the qualifications, work experience, and the level of education of employees, which can be summarized in such a indicator as a “thesaurus”. It is necessary to distinguish between the individual thesaurus of the user of information (a separate employee) and the collective thesaurus of the enterprise, which will be defined as a set of individual thesauri. As an indicator of assurance in decision-making, it is proposed to use a coefficient of determiniseness of the environment or negentropy, which will take into account the quality and degree of importance of the information used, as well as the level of the collective thesaurus of the enterprise. All marketing indicators, including the most accurate estimates of the market capacity and the share of the company, obtained as a result of marketing research, should be adjusted to this ratio.
Key words: entropy, information, economic entropy, individual thesaurus, collective thesaurus, enterprise environment

Література – 20.

УДК 339:138
JEL: М12
Я. В. Демків, Л. М. Прокопишин-Рашкевич
Національний університет “Львівська політехніка”
ЦИФРОВА ТРАНСФОМАЦІЯ ТОРГІВЛІ:
СТАН ТА ТЕНДЕНЦІЇ В УКРАЇНІ І СВІТІ
© Демків Я. В., Прокопишин-Рашкевич Л. М., 2018
Проаналізовано сучасні тенденції та стан цифрової трансформації торгівлі, а також обґрунтовано її роль у підвищенні конкурентоспроможсті та загальної ефективності діяльності підприємства. Досліджено та обгрунтувано перспективні напрями цифрової трансформації вітчизняних комерційних підприємств на основі аналізу перспективних технологій електронної тогргівлі у світі.
Ключові слова: цифрова трансформація, електронна торгівля, мобільна торгівля, омніканали, конкурентоспроможність.
DIGITAL TRANSFORMATION OF TRADE:
STATE AND TRENDS IN UKRAINE AND THE WORLD
© Demkiv Y. V., Prokopyshyn-Rashkevych L. M., 2018
In article the role of digital transformation in enterprise competitiveness, same as overall efficiency increasing is obtained. Perspective directions of digital transformation of domestic trade enterprises on the basis of analysis of advanced technologies of electronic trading in the world are explored and substantiated.
Today digital transformation is necessary for further maintaining of business competitiveness. An efficient digital transformation of the company provides income growth, facilitates and expands the ability to meet the individual needs of clients. The growth of electronic and mobile trade in the world, the transfer of a number of key processes of enterprises from the physical world to digital in recent years, indicates the high pace of digital transformation of both trade and the global economy as a whole. The digital economy leads to a rethinking of traditional trade technologies and the notion of market boundaries. Market participants are guided by the needs of new business environments and flexibly respond to customer needs. Retail market leaders integrate assets to remove barriers that prevent the erosion of the boundaries between the physical and digital spheres of the enterprise. Collaboration at several levels – personnel, processes and technologies – is a necessary step for digital transformation. Successful businesses are building ecosystems, which include other retailers, suppliers, customers and technology vendors.
The article defines the basic concepts of the digital economy, namely: e-commerce, e-trade, e-business. The common features of these concepts and the way of their interaction are uderlined. At the same time, the tendency towards reducing the share of the transnational business in its pure form with the simultaneous shift to the use of traditional sales channels and communications by e-business has been analyzed.
The current trends and the state of the digital transformation of trade are analyzed. Among them: an increase in the number of mobile transactions, the development of omnichannels, the transition of B to B sales online, the augmented reality services development and the expansion of voice and image use for online interaction. As the result of research, omnichannels strategy, same as m-commerce are defined as priority for national companies. Approaches to their implementation and development same as the barriers are described.
Key words: digital transformation, e-commerce,m-commerce, оmnichannel, competitiveness.

Література – 15.

УДК 33.02:378:338.2
JEL: L 10
А. О. Карп’як
Національний університет “Львівська політехніка”
РИНОК ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В УКРАЇНІ ТА СВІТІ
© Карп’як А. О., 2018
Досліджено стан ринку ІТ технологій в Україні, його структуру та стан розвитку його структурних елементів. Проведено аналіз підходів у формалізації структури ІТ ринку. Проведено аналізування якості і обсягу таких структурних елементів ринку, як товарна пропозиція, попит та ринкові ціни. Обґрунтовано причини низького попиту на внутрішньому національному та недостатнього попиту на світовому ринку на продукт українського ІТ ринку. Обґрунтовано процес визначення ефективності маркетингової діяльності, виявлено основні чинники, які впливають на її рівень.
Ключові слова: ІТ ринок, структура ІТ ринку, структурні елементи ІТ ринку, товарна пропозиція, попит, ринкові ціни.
MARKET OF INFORMATION TECHNOLOGY IN UKRAINE
AND THE WORLD
© Karpiak A. О., 2018
The article investigates the state of the market of IT technologies in Ukraine, its structure and the state of development of its structural elements. A comparative analysis of the contribution of the services market to GDP of Ukraine and developed countries of the world was conducted. It is emphasized the prevailing influence of the sphere of services and its product in the modern economy. The dynamics of the share of services related to the processing and transmission of information is investigated. It is substantiated that given the scale of added value in the field of information and telecommunication technologies, this sphere of human activity has grown into a powerful industry. The reasons for the rapid and steady growth of the IT industry in Ukraine are described, namely: for the IT industry, the basic means are not the means of production, but the information which is much higher in the post-industrial society; than raw materials, products of agriculture or industry; a sufficiently high level of fundamental physical and mathematical and special technical education; optional physical location. The analysis of the implementation of the information technology market of the main functions of the market is carried out. The analysis of approaches in the formalization of IT market structure is carried out. It is stated that the most advanced sphere in the field of information technologies, intellectual and intermediary electronic services is the intellectual sphere and, in particular, outsourcing.
The analysis of quality and volume of such structural elements of the market as commodity supply, demand and market prices has been carried out. It is shown that the product supply of the IT market consists of a number of components. In particular, the number and quality of specialists, serving as the main product offer of Ukraine on the world IT market. There is a shortage of specialists in this profile. It is noted that so far in terms of player scale, there is an unbalanced market for software development. The reasons of low demand for internal domestic and insufficient demand on the world market for the product of the Ukrainian IT market are substantiated. The process of determining the effectiveness of marketing activity is substantiated, the main factors influencing its level are revealed.
Key words: IT market, structure of IT market, structural elements of IT market, product supply, demand, market prices.

Література – 16.

УДК 339.14:339.5.012:339.922
JEL: F15, F 40
С. Я. Касян
Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара
Д. Шостек
Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń (Polska)
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЦИФРОВОГО ІНТЕГРУВАННЯ ЛОГІСТИЧНИХ ПОТОКІВ МІЖ ПІДПРИЄМСТВАМИ В УКРАЇНІ І ПОЛЬЩІ
© Касян С. Я., Шостек Д., 2019
Висвітлено стратегії міжнародних маркетингових комунікацій, транснаціо¬нального логістичного менеджменту, поведінки споживачів та суб’єктів господарювання у межах інтегрованих міжнародних логістичних об’єднань в економічному просторі ЄС. Окреслено основні напрямки розвитку міжнародних логістичних стратегій у бізнес-просторі, низку положень концепції маркетингу на ринку логістичних послуг, описано зміст і структуру динамічних економічних і логістичних ефектів спільного ринку країн ЄС. Обґрунтовано доцільність розвитку технологій міжнародного логістичного менеджменту в інноваційній діяльності підприємств та описано основні засади функціонування міжнародної маркетингової та логістичної складової виробничих підприємств України і Польщі. Соціально-відповідальне планування і координування міжнародних ресурсних потоків дозволяє забезпечити сучасних освічених споживачів більш інтелектуально наповненими глобальними маркетинговими цінностями в суспільному просторі, що орієнтується на інноваційні знання. Удосконалено процедуру забезпечення цифрового міжнародного інтегрування логістичних потоків між підприємствами в Україні і Польщі, що, на відміну від існуючих, базується на стратегічному узгодженні міжнародного набору маркетингу-мікс та логістики-мікс інноваційних підприємств.
Ключові слова: транснаціональний логістичний менеджмент, економічний простір ЄС, міжнародні логістичні стратегії, міжнародне інтегрування, логістичні потоки.
THE ENSURING OF DIGITAL INTEGRATION OF LOGISTIC FLOWS BETWEEN ENTERPRISES IN UKRAINE AND POLAND
© Kasian S. Yа., Szostek D., 2019
In an article the international marketing communications strategy, transnational logistic management, behavior of consumers and economic subjects, within the integrated international logistic associations in the EU economic space are reflected. The main directions of the international logistic strategy development in business space, a number of the concept of marketing provisions in the market of logistic services, contents and structure of dynamic economic and logistic effects of the EU countries common market are described. It is proved expediency of the international logistic management technologies development in innovative activity of the enterprises. The basic principles of functioning of the international marketing and logistic component of manufacturing enterprises of Ukraine and Poland are described. The procedure of ensuring of digital international integration of logistic flows between enterprises in Ukraine and Poland is improved. This procedure, unlike existing, is based on strategic coordination of the international set marketing mix and logistics mix of the innovative enterprises.
Market impulses allow to direct logistic flows in the optimum directions that sets a positive trend to accumulation of marketing efficiency in logistics systems. In modern business interaction of the enterprises in the conditions of globalization it is necessary to conduct a system research of strategy of the international marketing communications, logistic management, behavior of consumers and economic subjects, within the integrated international logistic associations. During creation of logistic strategy it is necessary to form the high level of logistic service during long-term term, to integrate marketing communications and logistics. The organization of the international strategy and tactics of the advertising company has to be based partially on a configuration of logistic indicators, such as: updating of the commodity range, frequency of purchases in the global markets, features of storing of advertising appeals and seasonality of business. The social responsible planning and coordinating of the international resource flows allows to provide modern educated consumers with more intellectually filled global marketing values in public space.
System integration of service elements in global virtual market space promotes increase in efficiency of the international logistic management of the enterprises. The behavior of economic subjects and consumers of Ukraine has to display success of their integration into the EU integrate marketing and legal space. In this regard experience of Poland is very good. It is appropriate to allocate a complex of marketing communications and logistics mix, having methodologically imposed system integration of marketing and logistics on such combination. The organization of the logistic analysis at the industrial enterprises allows to carry out in due time monitoring of consumer qualities of the international flows of goods and to extend a complex of logistic services which promotes the international integration of marketing within a logistics system. The organization of logistic analysis at the industrial enterprises allows to carry out in due time monitoring of consumer qualities of flows of goods and to extend a complex of logistic services which promotes integration of marketing within a logistics system. Optimization of participation of Ukraine and Poland in the international logistic cooperation is possible thanks to definition and development of resistant and relative competitive advantages of the states. It is necessary to refer existence of a highly skilled manpower, an advantageous geographical location to these advantages. It is displayed on coordination of the main international logistic marketing flows within united integration market space.
Keywords: transnational logistic management, EU economic space, international logistic strategy, international integration, logistic flows.

Література – 14.

УДК 658.7:339.1
JEL М00
С. В. Качуровський
Вінницький національний аграрний університет
СУЧАСНІ ТРЕНДИ E-COMMERCE В ЛОГІСТИЦІ
© Качуровський С. В., 2018
Розглянуто електронну комерцію в логістиці та її сучасні тренди розвитку на основі інноваційних технологій. Розглянуто принципи формування технології block chain та інших засобів електронного бізнесу, таких як online аукціони. Акцентовано увагу на систематизації основних операцій та сфер застосування технології. Обґрун¬тованио взаємозв’язок між основними функціональними одиницями логістичного сервісу з використанням трендів електронної комерції.. Проаналізовано вплив технології на розвиток логістичного управління в структурі підприємств та логістичних фірм.
Ключові слова: e-commerce, тренди, електронна комерція в логістиці, електронний бізнес, інформаційні технології.
CURRENT TRENDS OF E-COMMERCE IN LOGISTICS
© Kachurovskyi S. V., 2018
The article deals with the main tasks of e-commerce tools in logistics are: tracking business processes; replenishment of stocks in Internet-shops, trading platforms; creation of the appropriate conditions for a comfortable service to clients, in particular discounts, promotions that stimulate the demand of customers and allows reduction the peak load both for the logistics company in general and for specific structural subdivisions; staffing by couriers and fleet. There are several possibilities for tracking business processes, but one of these features is connected with the technology of the block chain, becoming the undisputed leader in the world and in the market of Ukraine in particular.
Spheres of application of technology can be various financial transactions, contracts relating to real estate, insurance, logistics in enterprises and logistics companies, the register of services provided by various companies, and so on are described in the article.
In the article the block chain technology is substantiated and showed that it can be seen as a continuous sequence of blocks (linked lists) that contain certain information, built according to specific rules. The technology’s principle is that copies of the block chains are stored on a large number of independent computers. This technology is the basis of the digital currency. The block chain technology has huge potential for any business, especially for logistics companies. Considering the block chain technology precisely in the field of logistics management, one can draw attention to a few positive points. By registering in the system, each element of it has its own characteristics. The example can be: carriers and consumers of transportation services. By entering reliable information about the carrier, the number of vehicles, the price, transport tariff, insurance policies, etc., the unit element becomes a unit that begins to create a new chain. This information can not be changed, so users of this technology will immediately notice that a specific carrier has appeared on the map of a certain region. Immediately concluding a smart contract, the client receives a number of services that he has already reviewed and was previously familiar with. The more new elements of the chain will be created, the more secure the system will be. This means choosing the chain of carriers, forwarders, which is necessary for the client, thereby minimizing the number of operations to a minimum, and excluding the work of the intermediary. In logistics, this can be a blasting effect, since the distributed asset register indicates the availability of free carriers in the region’s map and customers interested in transportation. There is entry into the single-span register (one transaction). It is created on-line and carries important information for the client, especially who needs multimodal transportation of a certain quantity and with separate characteristics of the goods.
Key words: e-commerce, trends, e-commerce in logistics, e-business, information technology.

Література – 8.

УДК 378.4
JEL: М31
A. Кисьолек
Wielkopolska Higher School of Social Sciences and Economics in Środa Wielkopolska (Poland)
O. Карий
Національний університет “Львівська політехніка”
O. Прокопенко
Міжнародний науково-технічний університет імені академіка Юрія Бугая
ДОСЛІДЖЕННЯ ОНЛАЙН МАРКЕТИНГУ У ВИЩИХ ОСВІТНІХ ЗАКЛАДАХ ПОЛЬЩІ ТА УКРАЇНИ
 Кисьолек А., Карий O., Прокопенко O., 2018
Процес цифрової трансформації маркетингу має вплив на кожну організацію, яка функціонує на ринку. Особливий статус серед них займають вищі освітні заклади, клієнти яких представлені цифровим поколінням. У статті викладені результати досліджень, присвячених використанню інтернету у маркетингових цілях, зокрема онлайн-рекламі, вищими освітніми закладами Польщі та України. За результатами дослідження, однією з домінуючих форм електронної реклами є різні форми візуалізації, особливо в форматі відео. Вищі освітні заклади вважають соціальні медіа надзвичайно важливою сферою маркетингової діяльності і електронне таргетування, як правило, здійснюється з використанням геолокації та демографічного націлювання.
Ключові слова: маркетинг вищих освітніх закладів, інтернет маркетинг, електронний маркетинг, менеджмент у ВОЗ, інтернет реклама, е-реклама.
ONLINE MARKETING OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
OF POLAND AND THE UKRAINE IN THE LIGHT OF RESEARCH
 Kisiołek А., Karyy O., Prokopenko O., 2018
Abstract The digitisation of marketing exerts influence on each and every organisation functioning on the market. In this respect, higher education institutions, whose clients represent the digitised generation, constitute a special case. The article presents the selected research results of the study devoted to the use of the Internet for the marketing purposes, specifically online advertisement, by higher education institutions in Poland and the Ukraine. According to the results of the research, various forms of display, particularly in the video format, are among the dominant forms of e-advertisement. Higher education institutions consider social media an enormously important sphere of marketing activity, and e-targeting is typically performed with the use of geolocation and demographic targeting.
Keywords: marketing of higher education institutions, Internet marketing, e-marketing, higher education management, internet advertising, e-advertising

Література – 15.

УДК: 658
JEL: M5
О. М. Ковінько
Вінницький торговельно-економічний інститут КНТЕУ
С. В. Ковальчук
Хмельницький національний університет
Н. О. Шевченко
Вінницький торговельно-економічний інститут КНТЕУ
УПРАВЛІННЯ БРЕНДАМИ У ЗАБЕЗПЕЧЕННІ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ
 Ковінько О. М., Ковальчук С. В., Шевченко Н. О., 2018
Розглянуто завдання, цілі ефективного управління брендом, визначено роль бренд-менеджменту у маркетинговому управлінні. Запропоновано етапи розробки та управління брендом у системі управління маркетинговою діяльністю підприємства. Проведено порівняння визначення “бренд”, подане різними фахівцями в сфері бренд-менеджменту. Обґрунтовано теоретичні аспекти формування ефективного бренду та його місце в стратегічному розвитку підприємства з врахуванням сучасних особ¬ливостей введення бізнесу. Визначено етапи процесу розробки та управління брендом. Проаналізовано основні світові методики розробки ефективного бренду як засобу забезпечення конкурентоспроможності підприємств.
Ключові слова: бренд-менеджмент, бренд, методики розробки бренда, унікальна торгова пропозиція, інструмент оцінки бренду
BRAND MANAGEMENT IN COMPETITIVENESS
OF ENTERPRISES
 Kovinko O. M., Kovalchuk S. V., Shevchenko N. O., 2018
Specialists of the branding industry believe that the success of consumer goods and services is based on the subjective benefits that are perceived by consumers. These advantages lie in the uniqueness of brands, the ability of buyers to identify brands when making purchases, while the functional value of the product may be in the second place.
Topicality of the company’s brand name management, its promotion to the level of recognition, depends on the effective brand management, which in the perspective will provide sustainable competitive advantages of their own brands in the minds of domestic consumers.
Based on various scientific approaches of economists, it is noted that realization of the competitive strategy of an enterprise, the role of marketing and the importance of branding tools is exceptional. In order to substantiate marketing strategies and brand management measures correctly, it is important to make a comprehensive market research in order to understand the situation on the market, the degree of brand cognition, positive and negative brand associations with the goods of the company which they represent to the market:
The research examines the task, effective brand management goals, defines the role of brand management in marketing management.
The stages of brand development and brand management in the system of management of marketing activity of the enterprise are offered.
A comparison of brand definitions given by different vocabularies and brand management professionals show that the main argument that they are guided is the role of the brand in creating an unforgettable impression on the consumer.
Taking into account the properties of the brand, the author concluded that the factors of the brand depend on the degree of cognition of the brand, the orientation and intensity of consumer`s opinion, feelings and associations, as well as the number of loyal consumers and the degree of customer loyalty to its brand and its values, and to be successful, brand management must consistently ensure the quality and satisfaction of consumers, present the difference from competitors, be relevant, individual, convenient and easily accessible to potential consumers, because a successful brand is the one that creates loyalty and devotion and provides the level of quality, trust, comfort, guarantees and attractiveness for which consumers are willing to pay.
The theoretical aspects of forming an effective brand and its place in the strategic development of the enterprise, taking into account modern features of business introduction are substantiated. The stages of the brand development and management process are determined. The main world methods of developing an effective brand as a mean of ensuring the competitiveness of enterprises are analyzed.
The results of the process of development and brand management take a variety of forms, and the main of them in most industries is the capital formed in the brand of companies, which arises when consumers are confident in the value of the trademark.
Key words: brand management, brand, brand development techniques, Unique Selling Proposition, Brand Asset Valuator.

Література – 15.

УДК 338.486(477)
JEL: M31
Г. Р. Копець, М. В. Гербут
Національний університет “Львівська політехніка”
МАРКЕТИНГОВІ АСПЕКТИ ПІДВИЩЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСНОСТІ ШЛЯХОМ ЗАСТОСУВАННЯ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ОБ’ЄКТАМИ РЕКРЕАЦІЙНО-ТУРИСТИЧНОЇ СФЕРИ В УКРАЇНІ
© Копець Г. Р., Гербут М. В., 2018
Визначено перспективи розвитку рекреаційно-туристичного ринку в Україні, сучасні проблеми та перспективи розвитку об’єктів рекреаційно-туристичної сфери. Розглядаються проблеми удосконалення управління організаціями рекреаційно-туристичної сфери. Значну увагу приділено діяльності досліджуваних організацій в умовах сталого збалансованого розвитку.
Наведено приклади зарубіжного та вітчизняного досвіду діяльності кластерів у рекреації та туризмі. Розглянуто чинники недостатньої державної участі у регулюванні розвитку рекреаційно-туристичної сфери, показано фактори функціонування змінного у часі ринку рекреаційно-туристичного продукту.
Визначено вплив маркетингових аспектів розвитку рекреаційно-туристичних підприємств у моделі сталого збалансованого розвитку. Застосування та удосконалення маркетингових аспектів та засад стійкого збалансованого розвитку забезпечать підвищення конкурентоспроможності рекреаційного і туристичного продукту, розвиток і зростання прибутковості організацій рекреаційно-туристичної сфери.
Наведено приклад кращої практики застосування маркетингових аспектів діяльності для підвищення конкурентоспроможності та розвитку рекреаційно-туристичних підприємств.
Ключові слова: рекреаційно-туристична діяльність, конкурентоспроможність, сталий розвиток, маркетинг.
MARKETING ASPECTS OF ACHIEVING GLOBAL SUSTAINABLE COMPETITIVENESS OF RECREATIONAL DESTINATIONS THROUGH DESTINATION MANAGEMENT IN UKRAINE
© Kopets G. R.,Herbut M. V., 2018
The article considers the possibilities for development and growth of Ukrainian tourist destinations in the context of the challenges of a modern and globalized world. The changing dynamics of the global tourist flows offer Ukrainian recreational destination challenges and possibilities. Achieving growth is realized through adapting to the shifting preferences of the global toursist market, as an external growth factor. Maintaining a competitive edge, on the other hand, is attributable to a system of careful and provisioned management of a destination through a set of principles of destination management. A system for destination management is viewed not only as providing the infarstructure and superstructure of the tourist destination, but also recognizing the aspects of sustainability of the tourist industry at any given geographic locale and community. The factors affecting sustainability and competitiveness of a tourist desitnation are considered and the possible solutions to the challenges are proposed.
Some of the destination that are gaining popularity in the face of overpopulation and pollution are the ones that are inherentlly connected to experiencing biodiversity and nature. Such destinations among the most sensitive to the inflow of tourists and the developmento of relevant infrastructure and thus extreme care should be taken in the process of decision making and destination management. These provisions extend to the activities in which the tourists engage at these destinations, as well as marketing to a specific target audience and the media used for placement of relevant advertising.
Other destinations are historically adapted to accomodating a greater number of visitors. When choosing such a destination, different factors come to play, as compared to a destination the attractiveness of which is based on its untamed natural beauty. As such, the former destinations are seen to be more attractive if they posses a vibrant history and culture that might include historical landmarks, traditions, events and cuisine. The importance of some of these factors is seen differently by residents of the locale, as compared to the visitors. Interestingly, the latter do not place as much of an emphasis on the education, clothing and religion of the destination they visit.
Key words: destination management, competitiveness, sustainable development, marketing

Література – 10.

УДК 339.133.017
JEL: C89; D12; M31
В. В. Корольков, К. В. Литвин
Запорізький національний технічний університет
ІНТЕЛЕКТУАЛІЗАЦІЯ ІНТЕРНЕТ-СЕРЕДОВИЩА ТА НОВИЙ ІНСТРУМЕНТАРІЙ ДЛЯ ДОСЛІДЖЕННЯ СПОЖИВЧОГО ПОПИТУ
© Корольков В. В., Литвин К. В., 2018
Проводиться аналіз етапів розвитку Інтернет середовища. Доводиться що акцент розвитку зміщується в бік накопичення знань та трансформації протоколів прикладного рівня шляхом інтелектуалізації і створення нового інструментарію для дослідження Інтернет транзакцій. Проводиться аналіз традиційних методів вивчення попиту. Визначаються умови підвищення адекватності визначення споживчого попиту шляхом використання нових можливостей аналізу транзакцій споживачів в Інтернет середовищі. Розглядаються нові можливості використання пошукових дій за допомогою апарата гугл-аналітик.
Ключові слова: Інтернет середовище, інтелектуалізація, цифровий маркетинг, Інтернет маркетинг, споживчий попит, гугл-аналітик, Інтернет транзакції.
THE INTERNET ENVIRONMENT INTELLECTUALIZATION AND NEW TOOLS FOR INVESTIGATION THE CONSUMER DEMAND
© Korolkov V. V., Litvin K. V., 2018
The dissemination of the Internet environment use and its development creates new conditions for market research. Every moment on the Internet, a large number of clients, who are have in their own interests, visit thousands of pages that offer goods, services, products of production, their characteristics and features. But conducting an analysis of these consumer actions to identify demand requires additional systematization and research.
The tools of Internet marketing and digital marketing are mainly aimed at providing e-commerce, creating convenient Internet banking, promoting products and services on the market, advertising and other methods that allow you to increase sales. Consequently, digital marketing is predominantly a toolkit for the seller to influence the buyer. But in order to ensure an effective equal relationship between the seller and the buyer there is a need to study consumer demand, consumer needs and requirements for the properties of goods and services.
The purpose of the article is to study the development of the Internet environment and methods of using Internet marketing tools to study the demand of consumers, their needs, and monitoring the use of goods and services in order to improve their properties to meet the needs of the consumer.
Since the beginning of the Internet development, scientists have paid more attention to optimizing Internet protocols, and methods of optimizing delivery routes for message packets have been used. These methods have reduced the delivery time of messages, increased the volume information transmission and enhance the reliability and protection of the Internet environment.
New technical and programmatic capabilities have practically solved the problem of the information delivery to the user. But a large information volume requires the use of special tools to find the necessary information. Therefore, further development of the Internet environment was more directed to development of the application layer protocols. This process can be characterized as intellectualization, that is, the accumulation of knowledge and the creation of intellectual programs to meet the needs of Internet users. With the development of the World Wide Web (WWW) service, the functions of others services began to use into WWW, and further intellectualization of Internet services was begun to directed into search engines.
For achieve purpose in Search engines was used indexed pages by keywords. The next step of the internet environment intellectualizing was the development of webpage programming tools that not only allow to represent information for the users, but also provide opportunity interactive communication, identification and authentication systems for users.
The new stage of intellectualization of the Internet is the realization of the ability to analyze Internet transactions and accumulate information about sites visitors.
The modern development of the Internet environment continues to accumulate knowledge and acquires greater intellectualization. This creates conditions for improving the quality of marketing research, which is based on the studied natural actions of the consumers.
According to the results of the study, the new capabilities of Internet marketing are defined and toolkit which can be used to study consumer demand are defined. Provided recommendations for building the site architecture. Further research may be directed towards the creation of a methodological framework for conducting consumer demand research using the Internet environment. The results of the study also identified ways to further intellectualize the Internet environment.
Key words: Internet environment, intellectualization, digital marketing, Internet marketing, consumer demand

Література – 14.

УДК 338.47
JEL: R49
С. Л. Литвиненко, Л. Л. Литвиненко
Національний авіаційний університет
ВИЗНАЧЕННЯ ЕКОНОМІКО-ТЕХНОЛОГІЧНИХ ІНСТРУМЕНТІВ ОПТИМІЗАЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ АВІАКОМПАНІЇ ПРИ МУЛЬТИМОДАЛЬНІЙ ДОСТАВЦІ НЕГАБАРИТНИХ ВАНТАЖІВ
 Литвиненко С. Л., Литвиненко Л. Л., 2018
Проаналізовано існуючі наукові дослідження щодо проблеми мультимодальної доставки негабаритних вантажів, встановлено, що доставка негабаритних вантажів особливо складної конструкції передбачає складання комплексного проекту. Детально охарактеризовано приклади доставки унікальних негабаритних вантажів за участю авіаційного транспорту та визначено умови перетворення авіаційного перевізника у логістичного 3PL провайдера. Дано визначення поняття “гібридна бізнес-модель вантажного авіаперевізника” та наголошено на недопущенні розриву між пропозицією і очікуваннями вантажної клієнтури.
Ключові слова: логістичне управління, доставка вантажів, мультимодальна доставка, чартерний рейс, унікальний негабаритний вантаж.
DETERMINATION OF ECONOMIC AND TECHNOLOGICAL TOOLS FOR OPTIMIZATION OF AIRLINE’S ACTIVITY IN MULTIMODAL DELIVERY OF OVERSIZED CARGOES
 Lytvynenko S. L., Lytvynenko L. L., 2018
Historical preconditions for the formation of the oversized air transportation market, change of the logistic delivery chain, which is connected with determined prerequisites, and current trends in the organization of logistics management of oversized cargoes’ delivery in multimodal connection were analysed. Previous scientific researches concerning the solution of the problem of multimodal delivery of oversized cargoes were studied, and despite comprehensive analysis of the mentioned problem, its part connected with the development of the toolkit for optimization of the air carrier’s activity in the case of multimodal delivery of oversized cargoes remains unresolved. Consequently, the authors determined the need to determine preconditions for the creation of economic and technological tools for optimizing the airline’s activity in the multimodal delivery of oversized cargoes in terms of transformational changes in the economy as the purpose of the article. Delivery of oversized cargoes of an especially complex design involves the preparation of a comprehensive project.
The authors analysed the most complex and interesting examples of delivery of unique oversized cargoes with the participation of air transport. First of all, these examples were related to: non-separable delivery of cargoes with special protruding elements; creation of a special ramp loading system by the air carrier, which allows it to be used in the transportation of long-range oversized cargoes in the future, including those for the aerospace industry; designing two special transport frameworks using 3D-modelling, which allowed loading the tower into an airplane by means of external cranes over the trestle and rails; delivery of two wing consoles with designing of loading schemes using CATIA, a special system of 3D modelling, etc. The authors emphasized that no delivery of oversized cargoes with the participation of air transport is possible without the participation of at least road transport, which provides delivery to and from the airport. It was noted that most often the airline used the services of specialized companies engaged in the organization of logistics schemes for the delivery of oversized cargoes using air transport, which is not entirely justified in terms of simplification of the delivery process, but is not optimal in view of maximizing its own financial benefits. It was outlined that the air carrier of oversized cargoes may both act as a participant of the element in the multimodal delivery chain by air transport and take on the role of an organizer of the entire chain on the door-to-door principle, becoming the basic 3PL provider. It requires the development of a number of theoretical and methodological tools, in particular the identifying of conceptual levels of hybridization of the business model of a cargo air carrier, as well as the solution of the multicriteria task of optimizing the airline’s production and logistics activities in conditions of changing internal and external environments. The definition of “hybrid business model of a cargo air carrier” was given and the emphasis on avoiding the gap between the offer and the expectations of the cargo clientele was placed.
Key words: logistics management, cargo delivery, multimodal transportation, charter flight, unique oversized cargo.

Література – 13.

УДК 005.21:658
JEL: D81 L20 M10
М. В. Мальчик, І. О. Оплачко,
Національний університет водного
господарства та природокористування
(м. Рівне)
МЕХАНІЗМ АНТИКРИЗОВОГО УПРАВЛІННЯ ДІЯЛЬНІСТЮ ПРОМИСЛОВИХ ПІДПРИЄМСТВ З УРАХУВАННЯМ ОРГАНІЗАЦІЇ РЕФЛЕКСИВНИХ ВПЛИВІВ
© Мальчик М. В., Оплачко І. О., 2018
Проведено дослідження понятійного апарату антикризового управління, доповнено сутнісну характеристику антикризового управління діяльністю промислових підприємств на основі рефлексивного підходу. Запропоновано механізм антикризового управління діяльністю промислових підприємств з урахуванням організації рефлексивних впливів та наведено рекомендації щодо його ефективної реалізації, з метою попередження, виявлення та усунення наслідків кризових явищ.
Ключові слова: антикризове управління, промислові підприємства, рефлексивні впливи, кризові явища, суб’єкти-учасники кризових процесів.
THE INDUSTRIAL ENTERPRISES CRISIS MANAGEMENT MECHANISM CONSIDERING THE PERFORMANCE OF REFLEXIVE INFLUENCES
© Malchyk М. V., Оplachko І. O., 2018
The article analyzes the crisis management definitions, completes the essential characteristic of the crisis management of the industrial enterprises activities based on the reflexive approach. Taking into account the reflexive approach, the industrial enterprises crisis management is a complex management system aimed at identifying and preventing crisis phenomena at enterprises, providing conditions that would eliminate the crisis effects through social and economic development forecasting, the performance of reflexive influences on crisis processes participants, the formation and implementation of anti-crisis strategies aimed at improving performance indicators and strengthening the industrial enterprises competitive positions in the market. The industrial enterprises crisis management should take into account the complexity of horizontal and vertical links of such enterprises, the presence of a significant number of different communications, the versatile information flows. As a result, it is usually more difficult to manage such enterprises, especially if there are threats or emergence of crisis phenomena in their activities. The proposed mechanism of industrial enterprises activities crisis management takes into account the performance of reflexive actions and the recommendations for its effective implementation are given. The industrial enterprises activities crisis management mechanism involves the presence of an object (crisis phenomena arising under the influence of a changing internal and external environment and manifesting in the deviation of the enterprise actual performance indicators from the planned, normative ones) and the management subject (crisis management responsible authorities, depending on the specifics of the enterprise organizational structure), the formation of targeted management processes, its resource support (material, labor, financial, information resources, etc.), the selection of management methods and technology, establishing a clear correction and feedback system. The management process includes the monitoring, planning and forecasting subsystems (namely determining the stage, parameters, volumes and scope of the crisis phenomena), a crisis actions arrangement subsystem, a motivation and control subsystem. In fact, taking into account traditional and irrational factors of their behavior change to a negative side of the enterprise’s activities allows to influence them reflexively in time to prevent or eliminate the consequences of the crisis. In order to ensure the effectiveness of crisis management, the crisis action arrangement subsystem should take into account the reflexion of decision-making of the subjects participating in the crisis processes. The proposed crisis management mechanism which is based on the analysis of decision-making of the subjects participating in the crisis processes and the procedure of reflexive impacts on them, allows to organize the management process in a way that quickly and effectively overcome the preconditions and consequences of the crisis phenomena emergence.
Key words: crisis management, industrial enterprises, reflexive influences, crisis phenomena, subjects participating in crisis processes.

Література – 10.

УДК 316.12

М. М. Мамчин
Національний університет “Львівська політехніка”
І. І. Фуртак, І. М. Паробецька
Львівський національний університет імені Данила Галицького
ОРГАНІЗАЦІЯ СЛУЖБИ УПРАВЛІННЯ
ГОСПІТАЛЬНОЮ ДОПОМОГОЮ
© Мамчин М. М., Фуртак І. І., Паробецька І. М., 2018
Проведено аналіз ходу процесів та перспективи реформування госпітальної допомоги. Досліджено діючу практику організації служби управління госпітальною допомогою. Встановлено, що в основі сучасних підходів до організації фінансування госпітальної допомоги лежить відмова від принципу утримання медичних організацій (тобто фінансування їх діяльності за готовність до надання послуг) і перехід до оплати реальних обсягів і якості медичних послуг відповідно до потреби населення (”гроші йдуть за пацієнтом”). Показано, що для успішного функціонування системи інтегрованих медичних послуг необхідні ретельно опрацьовані стимули, завдяки яким поетапна оптимізація була б економічно вигідною для всіх зацікавлених сторін.
Ключові слова: процеси та перспективи реформування госпітальної допомоги, організація служби управління медичною допомогою, оплата реальних обсягів і якості медичних послуг, система інтегрованих медичних послуг
ORGANIZATION OF HOSPITAL MANAGEMENT SERVICES
© Mamchyn M. M., Furtak І. І., Parobecka І. М., 2018
The article analyzes the course of processes and the prospects for there form of hospital care. The purpose of the study is to analyze the current practice of the organization of hospital management services. The basis of modern approachest of the organization of the financing of hospital care is the waiver of the principle of the maintenance of medical organizations (i.e. financing the inactivities for preparing for the provision of services) and the transition to paying for there alvolumeand quality of medical services according to the needs of the population (”money goes for the patient”).
Conclusions The successful functioning of the integrated health care system requires carefully elaborated in centives that would allow for phase-out optimization to be economically beneficial for all stakeholders.
Sometimes, the successful integration of health care can lead to a reduction in the incomes of some stakeholders. Forexample, when some types of health care are transferred to the primary health care sector, the flow of patients in hospitals is reduced, which leads to a decrease in income. Therefore, funding organizations, along with the integration of medical care, are taking steps to help hospitals reduce their additional cost sand thus increase their profits.
It should also be noted that in the system of integrated (guided) medical care the emphasis of efforts of medical institutions in work on preservation of the patient’s health begins to shift from treatment of diseases to their prevention, because their financial condition directly depends on the level of health of the population taken into account .
Creating an integrated health care system is the need to develop a new model of payment for medical services, in which doctors would be financially interested in thorough planning of services provided by them. New integrated systems are not only coordinated structures for the provision of medical care to patients, but also make it possible to materially interest doctors in providing the highest quality services at the lowest possible price.
Key words: the organization of hospital management services, “money goes for the patient”, the system of integrated (guided) medical care.

Література – 6.

УДК 339
JEL М21
Н. І. Михайлик, В. В. Кузяк
Національний університет “Львівська політехніка”
АНАЛІЗ ЛОГІСТИЧНИХ ПРОЦЕСІВ:
ЕКОНОМІЧНИЙ АСПЕКТ
© Михайлик Н. І., Кузяк В. В., 2018
Глобалізація бізнес – процесів, пошук альтернативних існуючим концепціям конкурентних стратегій та змінне зовнішнє та внутрішнє середовище спонукають сучасних управлінців вивчати та застосовувати інструменти маркетингово-логіс¬тичного управління. Так як, логістична діяльність підприємства виконується шляхом реалізації завдань, що у свою чергу покликані до координації в напрямі ефективної оптимізації усіх функціональних процесів, то вона розглядається як вагомий чинник підвищення ефективності діяльності підприємства.
В статті сформовано основи методологічних положень аналізу логістичних процесів, їх класифікацію, особливості застосування в управлінській діяльності підприємства.
Ключові слова: економічний аналіз, логістичний процес, підприємство, логістичні витрати, конкурентоздатність, логістична система
ANALYSIS OF LOGISTIC PROCESSES:
THE ECONOMIC ASPECT
© Mykhailyk N. І., Kuziak V. V., 2018
The globalization of business processes, the search for alternative competitive strategies to the existing ones and the changing external and internal environment encourage the contemporary managers to study and apply marketing and logistics management tools. Instead, the application of such approaches allows optimizing expenditures and increasing profit marginas a result of efficient management of logistic processes.
The main purpose of this article is to consider the methodological essence of economic analysis of logistic processes.
In the article, the bases for methodological positions of analysis of logistic processes, their classification and peculiarities of application in managerial activity of the enterprise are formed. First of all, it means the potential growth of total efficiency, which, in turn, is achieved if the following goals are achieved:
– decreasing expenditures of logistic processes;
– achievement of adequate to consumers’ needs level of service in the framework of existing and accepted customer requirements;
– coordination of interests of various functional units of logistics, especially those ones that “extract” funds. First of all, it concerns the reduction the conflicts of goals in the marketing and logistics management of the enterprise.
The author suggests to consider the hypothesis that the results of the economic analysis of logistic processes, together with the materials of short-, medium– and long-term forecasting of the prospects for the formation of material flows, developed with the use of methods of expert evaluation, extrapolation and / or analytical modeling, should become the basis for the standardization of logistics expenditures of enterprises.
For managers of modern enterprises, it is recommended to use techniques adapted for the needs of such enterprises in order to improve the results of management. The use of innovative directions of enterprise management is aimed at increasing profit margins by achieving maximum results at minimum costs. The solution of this issue through the cross-cutting optimization of logistic flows with the preservation of the stability and adaptability of the economic system under conditions of improving the quality of functioning at minimum total expenditures is the essence of the goal of logistics in the management of the enterprise.
Taking this into account, for the purpose of grouping logistic expenditures according to their belonging to a certain functional cycle, the use of such features is suggested: compliance with a particular account of the accounting reports; relation to the change in the volume of production (sales) of products; possibility of calculating the specific indicator on a relevant basis; stage of the functional cycle.
Therefore, the necessary condition for efficient management of material and information flows at the enterprise is the knowledge of the size, level and place of emergence of logistic expenditures, that will allow making decisions concerning the parameters of material and information flows, the applied technologies of their processing, the forms, methods and ways of organizing the processes of material supply and sales.
In general, for the analysis of logistic processes in terms of their efficiency, we recommend taking the unity of these processes within the logistic system and the links created with the external environment and the system as a whole.
Key words: economic analysis, logistic process, enterprise, logistic expenditures, competitiveness, logistic system.

Література – 10.

УДК 339.5:658
JEL F14
О. Б. Мних
Національний університет “Львівська політехніка”
ЕКСПОРТНА СТРАТЕГІЯ І ТРЕНДИ РОЗВИТКУ
МАРКЕТИНГОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ
В УМОВАХ ВІДКРИТОЇ ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ
© Мних О. Б., 2018
Розглянуто якісні зміни в діловому середовищі українського бізнесу. Проведено економічну інтерпретацію порівняльних трендів макроекономічних показників. Приведені регресійні моделі, що відображають інтенсивність зміни експорту та імпорту. Визначено умови ефективного впровадження експортної стратегії на основі синтезу економічних та поведінкових аспектів в експортній маркетинговій діяльності підприємства.
Ключові слова: валовий внутрішній продукт, експорт, імпорт, експортна стратегія, економіка, заміщення імпорту, державна політика захисту національних інтересів, маркетинг, тренд.
EXPORT STRATEGY AND TRENDS OF DEVELOPMENT
OF MARKETING ACTIVITIES OF ENTERPRISES IN THE CONDITIONS OF THE OPEN ECONOMY OF UKRAINE
© Mnykh O. B., 2018
The article deals with qualitative changes in the business environment of Ukrainian business. Economic interpretation of comparative trends of macroeconomic indicators was conducted. Regression models are presented that reflect the intensity of export and import changes. Conditions of effective introduction of export strategy on the basis of synthesis of economic and behavioral aspects in the export marketing activity of the enterprise are determined.
Key words: gross domestic product, export, import, export strategy, economy, import substitution, state policy of national interests protection, marketing, trend.

Література – 13.

УДК 006.015.5:006.015.8
JEL: L 110, L 150
О. В. Попко
Національний університет водного господарства та природокористування
ІДЕНТИФІКАЦІЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ МІЖНАРОДНИХ СИСТЕМ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ ПРОДУКЦІЇ, ЯКІ ДІЮТЬ В УКРАЇНІ
© Попко О. В., 2018
Проведено моніторинг діючих в Україні міжнародних систем управління якістю, зокрема ISO 9001, ISO 14001, OHSAS 18001, ISO 22000 (НАССР/ХАССП). Акцентовано увагу на проблематиці в сфері безпечності та якості харчової продукції. Окреслено переваги від запровадження вітчизняними операторами ринку системи НАССР/ХАССП.
Ключові слова: системи управління якістю продукції, державні стандарти України, безпечність харчової продукції.
THE IDENTIFICATION OF THE PECULIARITIES OF INTERNATIONAL QUALITY PRODUCTS MANAGEMENT SYSTEMS WORKING IN UKRAINE
© Popko O. V., 2018
The study of existing international quality management systems in Ukraine, in particular ISO 9001, ISO 14001, OHSAS 18001, ISO 22000 (HACCP), has been conducted. The emphasis is on food safety and quality issues. The advantages of introducing domestic HACCP market operators are outlined.
Key words: production quality control systems, state standards of Ukraine, safety of food products.

Література – 10.

УДК 339:9
JEL M 210
О. В. Посилкіна, Ж. В. Мала
Національний фармацевтичний університет
ДОСЛІДЖЕННЯ ТЕНДЕНЦІЙ РОЗВИТКУ АПТЕЧНИХ МЕРЕЖ
В УКРАЇНІ І ФАКТОРІВ ЇХ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ
© Посилкіна О. В., Мала Ж. В., 2018
Досліджене тенденції щодо консолідації, притаманні роздрібному фармацев¬тичному ринку в Україні. Встановлено, що кількість аптечних мереж постійно зростає, при цьому питома вага невеликих аптечних мереж поступово скорочується, а частка мега мереж активно зростає. Виявлені структурні ознаки монопольного (домінуючого) положення аптечних мереж на досліджуваних регіональних ринках. Досліджено конкурентні переваги аптечних мереж у порівнянні з одиночними аптеками, проведений SWOT-аналіз їх діяльності. Обґрунтована необхідність створення належної законодавчо нормативної бази для регулювання діяльності аптечних мереж в Україні з метою недопущення монополізації аптечними мережами роздрібного фармацевтичного ринку і погіршення якості і доступності забезпечення в Україні.
Ключові слова: системи контролю якості виробництва, державні стандарти України, безпека харчових продуктів.

RESEARCH OF TRENDS IN PHARMACEUTICAL NETWORKS DEVELOPMENT IN UKRAINE AND FACTORS
OF THEIR COMPETITIVENESS
© Posylkina O. V., Mala Zh. V., 2018
In the paper has been studied consolidation trends inherent retail pharmaceutical market in Ukraine. It has been established that the number of pharmacy networks is constantly increasing, while the share of small pharmacy networks is gradually decreasing, while the share of mega networks is growing actively. The structural features of the monopoly (dominant) position of pharmacy networks on the investigated regional markets have been revealed. The competitive advantages of pharmacy networks in comparison with the single pharmacies have been investigated, SWOT-analysis of their activity has been carried out. The necessity of creation of the proper legislative and regulatory framework has been grounded for regulation of pharmacy networks in Ukraine in order to prevent the monopolization of pharmacy networks of the retail pharmaceutical market and the deterioration of the quality and availability of provision in Ukraine.
Key words: production quality control systems, state standards of Ukraine, safety of food products.

Література – 13.

УДК 519.86:65.012.34
JEL: L290
Н. А. Потапова
Вінницький національний аграрний університет
СМАРТ-ЛОГІСТИКА: КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ
ТА ПРАКТИКА РЕАЛІЗАЦІЇ
© Потапова Н. А., 2018
Досліджено проблематику теоретико-методологічних засад формування смарт-логістичної концепції управління на підприємствах. На підставі статистичного аналізу показників росту цифрової економіки та використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій по різних напрямах економічної діяльності України, обґрунтовано гіпотезу щодо використання смарт-підходу в логістиці з метою мінімізації витрат і функціонування “точних” ланцюгів постачання.
Ключові слова: цифрова економіка, інноваційні рішення, смарт-логістика, смарт-підхід, хмарні обчислення, аналіз “великих даних”.
SMART-LOGISTICS: CONCEPTUAL PRINCIPLES AND PRACTICE
OF REALIZATION
© Potapova N. A., 2018
The article deals with the problems of theoretical and methodological principles formation of smart logistic management concept at enterprises. The statistical analysis of the indicators` growth of the digital economy of Ukraine and the use of modern information and communication technologies in various areas of economic activity have been carried out, on the basis of which the hypothesis is based on the use of smart approach in logistics in order to minimize costs and operate the “exact” supply chains. The role of the state policy of Ukraine on the development of the digital economy, aimed the creation of market mechanisms of motivation demand in the market of digital technologies and products, is underlined, resulting in expected growth of production volumes and profits from the sale of high-tech products. Particular importance is acquired by smart technology.
It has been established that the introduction of information and communication technologies transforms economic processes into a more precise link of tasks (technologies work in accordance with well-laid logic and mathematical algorithms). In this case, the orientation of logistics is aimed at the development of virtual supply chains, formed on the basis of precise measurement and access rules to control points from anywhere. It was investigated that in the period 2016 – 2017 in Ukraine there was an increase in the number of users of computer equipment both in groups of employees, and in enterprises. The most demanded means of informatization are in the construction industry of economy, processing industry and trade. The growth of demand for information and communication technologies by users of cloud computing services and analysis of “big data” (the latter is being built on the introduction into the operational processes of technical smart means) is noted.
Smart approaches to management, marketing and logistics arise as a result of digitization of the economy and determine the priority directions of development and the practical use of innovations. The peculiarity of using a smart approach in logistics management is due to the influence of innovative solutions using cloud computing and technology of analysis of “big data”. The proposed definition of smart logistics, as logistics, whose operation is based on a smart approach in managing optimal resource flows using modern information and communication technologies. The key provisions of the concept of smart logistics management at enterprises are defined: the functioning of the logistics system in a single virtual space; adaptation of logistic functions in the virtual space by using smart technologies; orientation of activity on the basis of smart approach in management; compliance with the criteria of efficiency and effectiveness; measurement and controlling using business analytical systems; achieving cost optimization through “accurate” supply chains.
A number of examples of successful implementation of technical innovative solutions in smart logistics are given. The necessity of introducing the concept of smart logistics for the agrarian sector from the point of view of logistic risk management and minimization is grounded, which is the basis for the development of “precise agriculture”, using the rules of clear measurement of the parameters of needs and use of resources, elements of the adoption and implementation of integrated management decisions.
Key words: digital economy, innovative solutions, smart logistics, smart approach, cloud computing, big data analysis.

Література – 17.

Syndicate content